Versterker overleden; repareren of vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 880 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:18
Een week of 2 geleden is onze versterker er mee gestopt....of ten minste, het rechter kanaal.... het betreft al een wat oudere unit, een Peavey CS 800-X
Afbeeldingslocatie: http://www.usspeaker.com/images/peavey-cs800x-size400.gif

Het rechter kanaal geeft geen enkel signaal meer uit. Ik ga hem vanavond even open maken om schoon te maken, maar ik ben bang dat na zo'n 20 jaar trouwe dienst ( _/-\o_ ) het nu toch echt einde verhaal gaat worden.. En als het niet deze keer is, dan zal de volgende keer dat ie er weer mee stopt vast niet lang op zich laten wachten.

We zijn dus voorzichtig aan het rondkijken naar een nieuwe versterker. Daarop moeten 4 Community MVP25-speakers worden aangesloten, en (in geval van een feestje elders oid) mogelijk wat grotere speakers.
De versterker moet dus zo rond de 2x 400W afgeven.
Na wat rond gezocht te hebben kwam ik zelf tot 4 kandidaatjes:

DAP Palladium P900 Vintage (2x 450W)
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11479
€269

CREST CPX900 (2x 300W)
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=7255
€359

CROWN XLS402 (2x 400W)
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14423
€399

JB Systems VX700 (2x 350W)
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=13337
€236

Waarbij de 2 meest serieuse opties de DAP Palladium P900 en de CREST CPX900 zijn imho.
Even de voordelen en nadelen tegenover elkaar gezet van deze 2 bakkies:
DAP Palladium P900 Vintage (2x 450W)
Voordelen:
- Gunstige prijs
- Hoog vermogen
- Zeer positieve reviews
Nadelen:
- DAP staat niet bekend om zn goede kwaliteit
- De ledjes zijn wel erg vel (weegt niet heel zwaar mee)
- Geen reviews van langdurige gebruikers gevonden (enkele jaren)

CREST CPX900
Voordelen:
- Perfecte geluidskwaliteit
- Clip-beveiliging
- Low cut filter
- Betrouwbaar
Nadelen:
- lager vermogen t.o.v. de DAP en de huidige Peavey
- aanzienlijk duurder dan de DAP (maar nog steeds niet echt duur voor zo'n versterker)

Wat is jullie mening hierover? of zijn er nog andere aanraders in dit segment te vinden?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:19

DJ Vincento

1422055

Ik zou de versterker die je hebt gewoon laten repareren, vaak is het maar een klein dingetje dat kapot is,als dat vervangen word kan de versterker er weer 10 jaar tegen aan. Ik heb hier een versterker van 26 jaar oud,word dagelijks (flink) gebruikt en misbruikt, maar speelt nog als een trein.

Als je rechter kanaal er zo mee is gestopt, zit er gewoon een soldeer punt los. Je moet wel zeker weten dat de fout niet bij je mengtafel/voorversterker ligt.

Als je een nieuwe versterker gaat kopen,staar je alsjeblieft niet blind op vermogens. Vermogen zeggen niks over de kwaliteit, en ook nauwelijks iets over 'hoe hard tie gaat'.

Kies liever een versterker op het gehoor,wat jij en je medeluisteraars het beste vinden klinken, en vooral niet iets wat de verkoper het mooist vind klinken, want die vind alleen de spullen mooi waaruit ze de meeste winst kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de DAP gaat halen kan je aanraden om hem via ebay te kopen
daar kost hij 188 euro nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:23
Bij de link van de DAP versterker staat dat ie maar 250 watt rms doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DJ Vincento schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:37:
Ik zou de versterker die je hebt gewoon laten repareren, vaak is het maar een klein dingetje dat kapot is,als dat vervangen word kan de versterker er weer 10 jaar tegen aan. Ik heb hier een versterker van 26 jaar oud,word dagelijks (flink) gebruikt en misbruikt, maar speelt nog als een trein.
Daar gaat ook de voorkeur naar uit, maar gezien onze gebrekkige kennis komen we niet veel verder dan even schoonmaken.... reparatie gaat snel heel duur worden (je betaald iig al €50,- onderzoeks-kosten als start-tarief :/ ) en dan is het vaak al goedkoper om voor een nieuwe te kijken. Hij's in de loop der jaren ondertussen toch al wel afgeschreven ;)
Als je rechter kanaal er zo mee is gestopt, zit er gewoon een soldeer punt los. Je moet wel zeker weten dat de fout niet bij je mengtafel/voorversterker ligt.
Het hoeft natuurlijk niet een soldeerpunt te zijn; er zijn nogal wat dingen die het probleem zouden kunnen veroorzaken. Het zijn 2 compleet gescheiden systemen (links en rechts) dus het kan echt vanalles zijn.... Hij stopte ook niet tijdens het spelen oid, maar direct bij het aanzetten al gebeurde er niets meer... ;(
Ik weet zeker dat het niet aan de mixer / speakers ligt.... afgelopen weekend hebben we met een leen-versterker gewerkt en alles ging weer als een tierelier.... het zit echt in de amp
Als je een nieuwe versterker gaat kopen,staar je alsjeblieft niet blind op vermogens. Vermogen zeggen niks over de kwaliteit, en ook nauwelijks iets over 'hoe hard tie gaat'.
Bekend verhaal ja :) We zijn op zoek naar een versterker die kwalitatief redelijk tot goed is, en ook wel behoorlijk hufter-proof (die peavey heeft heel wat te verduren gehad). Daarnaast wordt het ding nog wel eens op feesten gebruikt (naast de wekelijkse kroeg-praktijken) waarbij het vermogen pas van belang gaat worden... vandaar dat we op zoek zijn naar rond de 2x 400W
Kies liever een versterker op het gehoor,wat jij en je medeluisteraars het beste vinden klinken, en vooral niet iets wat de verkoper het mooist vind klinken, want die vind alleen de spullen mooi waaruit ze de meeste winst kunnen halen.
Verkopers-praatjes geloof ik ook niet zo in nee.... van de DAP heb ik voornamelijk van gebruikers goede verhalen gehoord, alhoewel die ook als kanttekening maken dat hij voor zn prijs goed presteert, en ook behoorlijk strak klinkt, maar dat een CREST er wel bovenuit steekt wat dat betreft. Logisch ook als je het prijs-verschil alleen al bekijkt. De kwaliteit van geluid hoeft voor ons ook niet absoluut top te zijn, maar het moet wel enigzins fatsoenlijk klinken zonder al te veel vervormingen natuurlijk
Zjosh schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:28:
Bij de link van de DAP versterker staat dat ie maar 250 watt rms doet.
Dat was even een foutje in de link :')
de P-700 is 2x350W @ 4ohm, en 2x 250 @ 8ohm
de P-900 (waar het dus om gaat) is 2x450 @ 4ohm en 2x 350 @ 8ohm
(het bridged gedeelte laat ik maar even buiten beschouwing; dat gebruiken we toch niet)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:22:
als je de DAP gaat halen kan je aanraden om hem via ebay te kopen
daar kost hij 188 euro nieuw
:$ ik heb daar eigenlijk niet zoveel vertrouwen in.... van new-line weet ik dat het goed is, en bij problemen is het zo opgelost..... via e-bay moet je dat maar afwachten. Daarbij kan new-line ook erg snel leveren wat een groot pluspunt is. Als ik hem nu bestel heb ik hem morgen nog in huis

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

kroegtijger schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 10:38:
Een week of 2 geleden is onze versterker er mee gestopt....of ten minste, het rechter kanaal.... het betreft al een wat oudere unit, een Peavey CS 800-X
[afbeelding]
En als je deze kwijt wilt, heb ik wel intresse! Dat betekend dus dat ik bij deze Peavey altijd voor reperatie zou gaan :) (misschien is er wel iemand in je omgeving die handig is met een soldeerbout)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bear
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-08 22:11

Bear

wench

misschien stom, maar zijn alle zekeringen nog heel? had ik laatst bij mijn technics versterker van 20 jaar oud

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

Pagina: 1