Uitwisselbaarheid schermen DELL laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik zit nu even te denken over de uitwisselbaarheid van Dell schermen bij laptops.
Zoals je op Dell site merkt, kun je bij aantal laptops, vooral D serie, makkelijk kiezen uit verschillende LCD scherm resoluties. Bij breedbeeld D800/D810 serie zijn er zelfs 3 schermen te kiezen. Bij D600/D610 2 soorten schermen.

Maar nu gaat het me vooral om, kan je wel schermen wisselen tussen exact zelfde modellen?
Ik zit nu met Dell D600 en wou keertje andere laptop kopen, een D610 vanwege betere hardware. Maar op Marktplaats blijkt dat 1400x1050 scherm minder vaak voorkomt bij D610 modellen. Zelfs vind ik eentje met mooiste specs, de scherm is weer flauw met 1024x768, nogal standaard resolutie. De 1400x1050 scherm tref ik wel aan bij laptops die juist geen mooie specs hebben. Dat is balen.

Ik weet dat Dells aardig modulair is gebouwd. Anders zouden ze niet zo makkelijk andere schermen kunnen aanbieden. Vooral voor D8xx model, daar kan je namelijk wel 3 verschillende resoluties kiezen!

Ik ben alleen bang dat Dell hiervoor vooraf een flash chip heeft voorgeprogrammeerd zodat resolutie van scherm vast zit. Aan andere kant kan het ook zijn dat het vanzelf herkend wordt door chip in de scherm. Dan is zelf andere scherm plaatsen - een betere uiteraard - toch wel mogelijk.

Ik weet niet hoe het precies zit met Dell laptops. Daar mag jij me uitleggen en wat je zelf hebt ontdekt. :) Hiermee kan ik dan beslissen of ik schermen kan omwisselen of juist niet.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Da's knap. Niemand durft wat over te vertellen :o

Dell laptops hebben velen wel es in huis, maar ze hebben schermen omwisselen ervaring zeker niet gehad of nooit eens geprobeerd...

Zeker als ik op marktplaats leuk Dell D610 laptop kan vinden, maar nog steeds verkeerd scherm en ik heb hier al D600 met hoge-resolutie scherm. De antwoord of men zomaar scherm kan losschroeven en overzetten moet ik nog weten. Wel weet ik dat behuizing praktisch hetzelfde is. Want dat heeft te maken met uitwisselbaarheid van dell drives, batterijen en uiteraard port replicator.

Niemand die het waagt wat over te vertellen? :)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 31-01 20:59

steveman

Comfortabel ten onder

Ik heb zo het vermoeden dat er überhaupt aan laptops véél minder wordt gesleuteld dan aan normale pc's. Zeker wat betreft het beeldscherm.

* Steve heeft ooit een een 15" tft vernacheld bij een beamer bouwpoging

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:44
Dit lijkt me niet mogelijk aangezien het 1400x1050 scherm iets breder is dan de 1024*768 scherm.
Volgens mij is dan heel de behuizing wat breder.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Volgens mij is veel ook afhankelijk van de gebruikte videokaart

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 10:59

SeatRider

Hips don't lie

mrfatmen schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:30:
Dit lijkt me niet mogelijk aangezien het 1400x1050 scherm iets breder is dan de 1024*768 scherm.
Ik denk voornamelijk dat het scherm minder hoog is. Wel zal de bezel van de behuizing dan niet meer passen. Je kunt wel de hele deksel overzetten. Waarom bel je Dell niet, en vraag je of het kan (stel ze de case voor dat je 2 defecte laptops hebt en je wilt het scherm van de een in de ander gebruiken).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:47

Theo

moederbord

volgens mij kun je wel je scherm "upgraden" . Ik heb van een vriend gehoord dat de Dell laptop van zijn huisgenoot gerepareerd werd, het scherm was stuk. Ze heben er toen één ingezet met een hogere resolutie. Ik weet alleen niet welk type Dell laptop dit was...

Nu met WP, PV, EV en PC

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
mrfatmen schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:30:
Dat geloof ik niet echt.
Ik heb eens voorbeelden gezien van Toshiba CDx4000 serie laptops. Vroeger heb je ook verschillende schermen, zoals 800x600 Dualscan scherm en 1024x768 TFT scherm. Letop, de behuizing van Toshiba CDx4000 serie is bijna allemaal identiek. Verschil is dat 800x600 scherm ietsje kleiner is in de behuizing, dus iets meer rand omheen. De 1024x768 is inderdaad groter en heeft dunnere rand omheen. Verder is dotpitch van 1024x768 kleiner.

Dell D laptops hebben allemaal basis behuizing. D600 behuizing blijft ook D600. De scherm kun je dus technisch gewoon vervangen. Waarom heeft D800 behuizing ineens keuze uit DRIE schermen: 1280x800 - 1680x1050 - 1920x1200, terwijl allemaal nog steeds 15,4 inch groot zijn? Juist: de behuizing is GELIJK gebleven. De dotpitch in 3 schermen zijn allemaal verschillend. De 1920x1200 heeft dus veel kleinere dotpitch zodat het toch nog in 15,4 inch blijft.
1400x1050 is aardig hoge resolutie, maar het blijft wel 14 INCH scherm :) Ga zelf kijken als je nog niet gelooft....

De vermoedens dat andere scherm = andere behuizing betekent is dan ook onterecht. Anders wordt het voor Dell duur om voor elke scherm steeds andere behuizing te maken. Dan kan je net zo goed kant-en-klare modellen maken.

De moederbord zal ook zelfde blijven bij vervangen van andere scherm. Anders krijg je idioot teveel moederborden van voor elke scherm apart. Dat kan natuurlijk niet. Door aan bepaalde standaarden te houden wordt het beetje modulair systeem. Anders heeft Dell niet zoveel keuzes voor je op de website. Andere merken hebben geen modulair systeem en kunnen dus alleen kant-en-klare modellen aanbieden. De enige verschillen zijn dan de processor, de harde schijf, de type lezer/brander en geheugen. Die zijn nog beetje uitwisselbaar.

De enige vragen blijven me nog wel overeind: zit de scherminformatie in de BIOS vastgebakken of los herkend in scherm chip. Los herkennen vergemakkelijkt samenstellen van laptop. De onderdelen herkennen dan elkaar en werkt het dan meteen als je aanzet. Volgende laptop!
Voordeel is dat defecte mobo makkelijk vervangen kan worden zonder gevolgen te hebben voor scherm bij standaard bios en niet met speciaal afgestemde bios.
Maar de feiten heb ik nog niet. Dus ik wacht nog op bevestigende antwoorden. :)

Edit:
Nog even aanvulling op scherm upgrade. Met scherm upgrade heb ik over de vervangen van hele schermbehuizing + LCD erin. Niet de LCD scherm zélf eruit schroeven terwijl behuizing gelijk blijft. Dat is teveel werk. De scherm van D600 is erg makkelijk los te maken door paar schroeven los te maken bij scharnierpunten en de rest is echt een eitje. Ik heb al aantal keren D600 zonder veel moeite uit elkaar gehaald (ivm weigerende BT module)... De schermbehuizing kan zijn afgestemd op type LCD scherm omdat de schroefgaten anders kunnen staan, en natuurlijk de grootte van LCD scherm zelf.
Met nieuwere D610 ernaast (die ik later ga aanschaffen) hoef ik dus alleen schroeven bij scharnierpunten losmaken en zo elkaar omwisselen. Dat is genoeg voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 04-01-2007 15:30 ]

• ffluppestijn01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 09:15

ffluppestijn01

Dus ...

Ja, dit kan, ik heb zelf een aantal keer een 1024x768 scherm omgewisseld voor een 1400x1050 en vise versa. Het bios herkent het andere scherm meteen en dit werkt perfect, wel is de behuizing van het scherm van de d610 iets anders dan die van de d600, ik denk dat het wel past, maar het is mooier om die dan ook even om te wisselen, service manuals daarvoor zijn prima te vinden op de dell website. succes!

Solis putatis esse mentulas vobis, solis licere, quidquid est puellarum, confutere et putare ceteros hircos?
Nou, MOOI NIET!!!

Pagina: 1