Toon posts:

[LINUX] Linux 2.6 weigert dienst op een quad opteron

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit hier met een zeek eigenaardig probleem waar ik echt maar niet uit kom. ik heb een dual dual-core opteron, 4 cores dus.

2x opteron 265 (match pair, zelfde batch zelfs waarschijnlijk).
1x 512 PC3200 DDR ECC Reg. CAS 3 Kingston.
MSI K8N Master2-FAR
Geforce 6200 PCIe 16x TC.
Highpoint 2320 4x PCIe (in 4x slot op mobo).
3x 320 GB WD3200 HDDs op en Highpoint aangesloten.
1x 20GB ide systeem schijf.
1x DVD speler.
480watt Chieftec voeding, en alles in een 4U kast van chieftec.

oke, dus ik stop de Fedora Core 5 DVD in de drive en start het setup van de dvd. mooi niet :( dus. zodra isolinux de kernel voor het setup will starten blijft het scherm leeg met een blinkende cursor boven in beeld :? . oke andere distro probereren, Mandrake, ubuntu, redhat, suse allemaal het zelfde verhaal behalve met debian sarge. althans als ik kies om met de 2.4 kernel te starten, 2.6 zelfde drama.

blijkt dus dat al deze destro's allemaal standaard met de 2.6 kernel starten en die komt niet verder dan 'loading initrd", daarna blankt het scherm en staat er een een knipperende cursor boven in.

als ik in debian de default 2.4 kernel start is er geen enkel probleem en loopt het systeem op rolletjes :*) met een boot-time van onder de 15 seconden. alle cores worden keurig herkent en gebruikt nadat ik de stock smp kernel installeer. geen probleem zou je denken, ga dan met de 2.4 kernel in zee.

nou was het maar zo simpel. ten eerste sloopt debian de nforce drivers uit de kernel :'( en dus moet ik all een nieuwe kernel gaan bakken van kernel.org, was toch al van plan een custom kernel te bakken maar omdat de drivers voor de highpoint 2320 "semi" opensource zijn zie ik daar nog wel een probleem verschijnen.

het zit namelijk zo. de drivers zijn eigenlijk gesloten binary versies waarvan alleen de interface met de kernel opensource is. en highpoint heeft wel een aantal pre-compiled kernels voor o.a. Fedora core 5, maar niet voor debian. en dat compile schijnt lang niet altijd successvol te zijn, dus mischien zit ik straks toch vast aan een pre-compiled driver op een distro die niet will booten |:( . daarnaast begint debian nu toch echt wel achter te lopen.

ik heb al veschillende dingen geprobeerd zoals noapic en nolapic meegeven of acpi=off maar ook dat mocht niet baten, en omdat het scherm gewoon leeg blijft heb ik geen idee waar ik het moet zoeken. behalve dan waaneer ik een enkel opteron 140 er in steek linux 2.6 probleem los boot :/ , maarja ik heb wil toch echt mijn 14000 bogomips!!! >:)

iemand nog ideen?

(docey gaat maar weer verder 2.4 kernels bakken :( )

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Heb je ook algeprobeerd om een eigen 2.6 kernel te bakken? Aangezien ik uit je verhaal alleen opmaak dat je zelf gecompileerde 2.4 kernels hebt geprobeerd.

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 21:21
Ik zou zelf zeggen probeer bijv gentoo eens, gentoo handbook erbij en een install vanaf scratch, zelf je kernel configgen, bootloader installeren, en dan eens kijken of ie wil booten met een 2.6 kernel?

I said I'd be back...

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
RoBBS schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:13:
Ik zou zelf zeggen probeer bijv gentoo eens, gentoo handbook erbij en een install vanaf scratch, zelf je kernel configgen, bootloader installeren, en dan eens kijken of ie wil booten met een 2.6 kernel?
Dat is ook het advies wat ik zou geven... ik heb de handleiding van Gentoo gevolgt voor mijn Dual-opteron (2 processoren) en dan handmatig de kernel geconfigureerd... en hij loopt als een trein. 8)

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
ik had inderdaad alleen de stock kernels geprobeerd. zowel 2.4 als 2.6. 2.4 stock kernels loopt als een zonnetje maar 2.6 geeft dus problemen.

waar ik eigenlijk een beetje mee zit is of de pre-compiled drivers van highpoint, welke dus uitgaan van de stock kernels, ook goed werken met een custom kernel. anders moet ik als nog de "semi" opensource drivers gaan bouwen wat ik eigenlijk wil vermijden.

zal staks nog wel even een linux 2.6 kernel bouwen voor de huidige debian install. iemand nog een iedee welke onderdelen ik er in moet bouwen en welke als module enzo?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Probeer eens wat veilige opties mee te geven aan de kernel, zoals acpi=off en noapic ?

Een knoppix CD ofzo is handig om te testen.

Gentoo installeren is uiteraard gekkenwerk, kost bakken veel tijd & vertelt je niets nieuws. Of je kernel nu op Gentoo gemaakt is of op eender welke andere distro is net hetzelfde.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer in dit soort gevallen altijd de nieuwste kernel die je kunt krijgen. 2.6.19.x zeg ik uit m'n hoofd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dual proc en maar 1 latje RAM???

Moeten het er niet minstens 1 / proc zijn?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hoewel 't wel een beetje scheef is (2x een dualcore 2GHz Opteron en dan maar een halve gig geheugen?), zou 't wel moeten werken. En met linux 2.4 doet 't dat ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay.

ik heb zelf een dual 270 (h8dc8 van Supermicro) , en je *moet* 2 latjes ram hebben.
echter lijkt het bij jou dat dit niet nodig is (wss werkt 1 socket maar, maar daarover zo meer).

ik heb ook een 265 draaiend gehad op een Thunder K8W (tyan, daar zit nu een 144 in). Quad core werkt prima met Linux (gentoo btw). Probeer het eens met een gentoo livecd.

Even over sockets\ram: ik zou je adviseren een van de procs er even uit te donderen (proc0 moet blijven, en het bijbehorende bankje moet gevuld met ram zijn!). Probeer het nu nog eens.

Ik gok dat je Linux flipt omdat hij een proc vindt zonder ram.

My 2 cents (en been there, done that)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
ik weet inderdaad dat 1 laatje ram niet optimaal is, echter volgens moet mij elke proc alleen maar zijn eigen ram hebben als je gebruik maakt van NUMA, wat niet op dit mobo zit, dus de andere proc's moeten dan maar even aardig zijn tegen proc0.

de reden dat ik maar een laatje heb, is omdat ik beetje bij beetje upgrade. ik had dus eerst een opteron 140 erin en toen in oktober de opteron prijzen omlaag gingen heb ik dus 2 opteron 265 weten te scoren. ik heb ook al 12 hot-swap sata bays in de kast zitten waarvan er dus 8 op de highpoint en 4 op de nv_raid controller zijn aangesloten. maar heb dus nogmaar 3 hdds gevuld.

dus als de geheugen prijzen weer wat gaan zakken dan gooi ik er nog wel wat extra ram in. maar ook dan moeten de andere core's nog aan core0 vragen om een stukje geheugen omdat dit board geen NUMA heeft. de Tyan Thunder K8W heeft volgensmij wel numa en dan MOET elke core een stukje eigen geheugen hebben.

UPDATE:
ik heb zojuist de laaste kernel, 2.4.34, van 19 december 2006 gecompiled met 32-bit K8 SMP. deze boot goed. draait als een zonnetje. ik ben daarna de Highpoint drivers gaan compile, dat viel mee. heb de module zojuist gelaaden en alle 3 de schijven werden herkend. sda, sdb en sdc. ik ben ze nu aan het formatteeren en de stabiliteit ziet er goed uit tot nu toe. dus ik ben hoopvol. toch blijf ik het vreemd vinden dat 2.4.34 en 2.4.27 geen enkel probleem geven een 2.6.18 en 2.6.19 niet eens starten.

en Xterm, noapic en acpi=off had ik al geprobeerd en knoppix heb ik geprobeerd met een versie uit 2005 maar aangezien dit meer een kernel issue is denk ik niet dat latere knoppix versies veel uitmaken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmmm erg vreemd dat je msi bord dan wel start.

laat me raden: je hebt maar 1 'eiland' met ram-sloten voor allebei de procs?
dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.msimiami.com/images/images_products/K8N_Master2-FAR.jpg

en niet dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/Aplus/MB/H8DC8_spec.jpg
ik begrijp zelf dus dat een 2.6 kernel niet werkt maar 2.4 wel daarop.

wil je mijn 2.6.18 config hebben?
DM me maar even ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
yep, geen numa dus, maar wel binnen mijn budget. voor mij was dit het enige betaalbare mobo waar zowel 2x opterons als een pci-express 4x slot op zit. andere mobo's schakkelen tussen 1x en 8x of 16x. met uitzondering van de echte high-end mobo's welke onbetaalbaar waren voor mij. dit mobo staat nu voor 239 euro in de pricewatch terwijl de Tyan K8WE voor 418 euro te koop staat.

ik draai nu dus debian 3.1r4 sarge met een custom 2.4 kernel en zelf gecompilede highpoint drivers. als dit stabiel blijkt te zijn dan is dat ok, 2.6 is ook weer geen must, aangezien de 2.4.34 kernel nog in december een nieuwe release kreeg is de 2.4 kernel nog zeker niet oud.

• Superboer12
  • Laatst online: 01-02 07:57
Allereerst als je Debian sarge te oud vind moet je nog eventjes wachten op de nieuwe release die eraan zit te komen, etch. Maar dit even terzijde, want dat zal waarschijnlijk niks aan je probleem doen.

Uit het hele verhaal heb ik nog niet kunnen opmaken of je al een 64 bit kernel/distro geprobeerd hebt.

Zelf heb ook problemen gehad op m'n server met 2.6 kernels (bootte ook niet). Het zelf compilen van een 2.6 kernel met een 2.4 debian stock kernel heeft mijn probleem opgelost.
Aangezien je de highpoint drivers met je custom 2.4 kernel werkend hebt gekregen zal het vast ook wel gaan lukken met een custom 2.6 kernel.

Infinitus est numerus stultorum

Pagina: 1