ik zit hier met een zeek eigenaardig probleem waar ik echt maar niet uit kom. ik heb een dual dual-core opteron, 4 cores dus.
2x opteron 265 (match pair, zelfde batch zelfs waarschijnlijk).
1x 512 PC3200 DDR ECC Reg. CAS 3 Kingston.
MSI K8N Master2-FAR
Geforce 6200 PCIe 16x TC.
Highpoint 2320 4x PCIe (in 4x slot op mobo).
3x 320 GB WD3200 HDDs op en Highpoint aangesloten.
1x 20GB ide systeem schijf.
1x DVD speler.
480watt Chieftec voeding, en alles in een 4U kast van chieftec.
oke, dus ik stop de Fedora Core 5 DVD in de drive en start het setup van de dvd. mooi niet
dus. zodra isolinux de kernel voor het setup will starten blijft het scherm leeg met een blinkende cursor boven in beeld
. oke andere distro probereren, Mandrake, ubuntu, redhat, suse allemaal het zelfde verhaal behalve met debian sarge. althans als ik kies om met de 2.4 kernel te starten, 2.6 zelfde drama.
blijkt dus dat al deze destro's allemaal standaard met de 2.6 kernel starten en die komt niet verder dan 'loading initrd", daarna blankt het scherm en staat er een een knipperende cursor boven in.
als ik in debian de default 2.4 kernel start is er geen enkel probleem en loopt het systeem op rolletjes
met een boot-time van onder de 15 seconden. alle cores worden keurig herkent en gebruikt nadat ik de stock smp kernel installeer. geen probleem zou je denken, ga dan met de 2.4 kernel in zee.
nou was het maar zo simpel. ten eerste sloopt debian de nforce drivers uit de kernel
en dus moet ik all een nieuwe kernel gaan bakken van kernel.org, was toch al van plan een custom kernel te bakken maar omdat de drivers voor de highpoint 2320 "semi" opensource zijn zie ik daar nog wel een probleem verschijnen.
het zit namelijk zo. de drivers zijn eigenlijk gesloten binary versies waarvan alleen de interface met de kernel opensource is. en highpoint heeft wel een aantal pre-compiled kernels voor o.a. Fedora core 5, maar niet voor debian. en dat compile schijnt lang niet altijd successvol te zijn, dus mischien zit ik straks toch vast aan een pre-compiled driver op een distro die niet will booten
. daarnaast begint debian nu toch echt wel achter te lopen.
ik heb al veschillende dingen geprobeerd zoals noapic en nolapic meegeven of acpi=off maar ook dat mocht niet baten, en omdat het scherm gewoon leeg blijft heb ik geen idee waar ik het moet zoeken. behalve dan waaneer ik een enkel opteron 140 er in steek linux 2.6 probleem los boot
, maarja ik heb wil toch echt mijn 14000 bogomips!!!
iemand nog ideen?
(docey gaat maar weer verder 2.4 kernels bakken
)
2x opteron 265 (match pair, zelfde batch zelfs waarschijnlijk).
1x 512 PC3200 DDR ECC Reg. CAS 3 Kingston.
MSI K8N Master2-FAR
Geforce 6200 PCIe 16x TC.
Highpoint 2320 4x PCIe (in 4x slot op mobo).
3x 320 GB WD3200 HDDs op en Highpoint aangesloten.
1x 20GB ide systeem schijf.
1x DVD speler.
480watt Chieftec voeding, en alles in een 4U kast van chieftec.
oke, dus ik stop de Fedora Core 5 DVD in de drive en start het setup van de dvd. mooi niet
blijkt dus dat al deze destro's allemaal standaard met de 2.6 kernel starten en die komt niet verder dan 'loading initrd", daarna blankt het scherm en staat er een een knipperende cursor boven in.
als ik in debian de default 2.4 kernel start is er geen enkel probleem en loopt het systeem op rolletjes
nou was het maar zo simpel. ten eerste sloopt debian de nforce drivers uit de kernel
het zit namelijk zo. de drivers zijn eigenlijk gesloten binary versies waarvan alleen de interface met de kernel opensource is. en highpoint heeft wel een aantal pre-compiled kernels voor o.a. Fedora core 5, maar niet voor debian. en dat compile schijnt lang niet altijd successvol te zijn, dus mischien zit ik straks toch vast aan een pre-compiled driver op een distro die niet will booten
ik heb al veschillende dingen geprobeerd zoals noapic en nolapic meegeven of acpi=off maar ook dat mocht niet baten, en omdat het scherm gewoon leeg blijft heb ik geen idee waar ik het moet zoeken. behalve dan waaneer ik een enkel opteron 140 er in steek linux 2.6 probleem los boot
iemand nog ideen?
(docey gaat maar weer verder 2.4 kernels bakken