[Budget Home Cinema] Sony HTD: geluid het geld waard?

Pagina: 1
Acties:

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 15:59
Het onderwerp geeft misschien al een indruk van geen overdreven kennis aangaande home cinema - nou dat klopt. Ik heb, inclusief HDD/DVD recorder, rond de 700 euro te besteden voor een acceptabel systeempje, waarbij mijn oog na veel vergelijking uiteindelijk is blijven hangen op twee welbekende Sony systeempjes:

de SS1000
en
de SF1000

De SF is ruim 100 piek duurder dan de SS wat vooral tot uiting komt in de verschillende speakers, daarnaast biedt de SF drie HDMI aansluitingen t.o.v. nul op de SS. Een bijpassende 160 GB HDD/DVD recorder (Sony RDR-HX725) erbij en je hebt twee pakketjes die ook wel verkocht worden onder de typenummers HTD 725 SS/SF, in combinatie verkocht natuurlijk extra gunstig geprijsd. De SS is schijnbaar onlangs tot 'Beste Keus' uitgeroepen door de Consumentenbond.

Die DVD recorder heb ik weinig op aan te merken maar ik zit een beetje met het geluid in m'n maag. Ten eerste zou ik liever 2 kleine speakers voor en 2 grote speakers achter hebben, maar die mix schijnt niet geleverd te kunnen worden door Sony.

Maar serieuzer vraag ik me af of het geluid van zo'n systeem eigenlijk wel door de beugel kan. Ik ben geen geluidspurist maar ik mag graag van (voornamelijk Jazz-) concerten op DVD genieten zonder dat het gebrek aan kwaliteit erg stoort. In een paar winkels heb ik de geluidskwaliteit van een aantal verschillende systemen geprobeerd te beoordelen maar tsja, in zo'n winkelomgeving met achtergrondgeluid en verschillende instellingen per systeem blijkft het wat mij betreft een grote gok. Erg imponerend klinken ze in ieder geval absoluut niet; geen van allen (heb geluisterd naar Sony, Philips, Pioneer en JVC systeempjes in dezelfde prijsklasse).

Natuurlijk besef ik dat er voor kwaliteit gewoon betaald zal moeten worden en voor mijn budget moet ik misschien niet teveel verwachten, maar wat zijn de alternatieven... Naar mijn idee zijn vooral de speakers de zwakke plek van deze systeempjes.

De Consumentenbond was dus erg te spreken over met name de SS, maar wat is de mening van mensen die echt op de hoogte zijn van deze biz - is zo'n systeempje ook wat het geluid betreft value for money of kan ik beter op zoek gaan naar betere speakers of zelfs inclusief versterker? Of moet ik met dit budget sowieso niet zeuren en even doorsparen als ik echt van muziekDVD's wil genieten? ;)

Verwijderd

Is surround belangrijk? Anders zou je misschien wel voor een HDD-recorder + losse receiver + 2 front speakers kunnen gaan voorlopig. Zal bij muziek iig het beste resultaat neerzetten.

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 15:59
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 02:36:
Is surround belangrijk? Anders zou je misschien wel voor een HDD-recorder + losse receiver + 2 front speakers kunnen gaan voorlopig. Zal bij muziek iig het beste resultaat neerzetten.
Surround is wel belangrijk helaas, sorry dat ik niet duidelijker was in de openingspost: speelfilms kijken blijft prioriteit nr. 1. Maar de muziekDVD's volgen op plaats 1.1.

Ben ondertussen de archieven verder aan het doorspeuren op zoek naar tips voor goede 5.1 luidsprekersets die ik er los bij zou kunnen kopen om vervolgens dan nog te kiezen voor alsnog dezelfde versterker of ook daarvoor iets anders. Misschien moet ik toch maar wat meer budget vrijmaken... :X