Toon posts:

Computer start niet op met twee harddrives

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een paar maanden geleden heb ik een nieuw computersysteem gekocht (Moederbord, geheugen en processor), aangevuld met een nieuwe harddrive.

Het probleem is dat als ik dit systeem probeer aan te suiten dit maar ten dele lukt: ik kan maar 1 harddrive gebruiken (bij het opstarten met twee aangesloten harddrives start windows niet op), en maar 1 CD-ROM drive (Writer of DVD).

In de BIOS lijken de settings gewoon goed te staan (Master/Slave settings) en worden de Drives ook herkend.

Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten:

- Windows XP professional edition;
- AMD Atlon 64 processor 2000 Mhz;
- Moederbord: Gygabyte K8NF Ultra (Socket 939);
- 1024 MB memory DDR geheugen (Kingston;
- 2 Harddrives (resp. 80 GB en 160 GB);
- Videokaart Radeon x700 series;

Mochten er nog andere specs nodig zijn, dan geef ik die zsm door!

Mvg,

Reinoud

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Waarom kan je maar 1 HDD/DVD aansluiten? Te weinig aansluitingen op de kabel?

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Probeer ook eens de jumpers voor master/slave op je harde schijven goed te zetten, en niet alleen in je BIOS. Als windows niet opstart lijkt het mij toch dat hij het van de verkeerde HD probeert te lezen.

Specs

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat voor voeding heb je?

Het kan zijn dat hij niet de juiste voltages levert, waardoor er dus te weinig stroom is voor windows.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Touchdomex schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 00:01:
Wat voor voeding heb je?

Het kan zijn dat hij niet de juiste voltages levert, waardoor er dus te weinig stroom is voor windows.
in theorie wel. in praktijk maakt 1 hd of cdrom zo weinig uit dat als dat het probleem is. de pc al zal bokken als je 1 keer de proc of video kaart volledig gebruikt.

Mijn gok zou idd het master/slave probleem zijn. vervang als dat niet werkt ook de ide kabels eens, kleine kans dat het ergens een kabelbreuk heeft waardoor signalen vermangeld worden en het timing in de war schopt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-02 15:00
hoe zijn ze aangesloten op het moederbord? welke apparaten op welke controller? En welke combinaties heb je hierin al geprobeerd?

BOE

Verwijderd

Kabels juist aansluiten (slave in het midden) en jumpers controleren zoals al eerder gemeld is.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:05:
Kabels juist aansluiten (slave in het midden).
Wie zegt dat de slave in het midden moet :?
nog nooit van gehoord, wel zo vaak niet gedaan, en nog nooit problemen mee gehad.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-02 09:49

Haan

dotnetter

Is gewoon zo volgens de officiële specificaties hoor. Google maar even als je het niet gelooft.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-02 14:54
heuveltje schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:10:
[...]

Wie zegt dat de slave in het midden moet :?
nog nooit van gehoord, wel zo vaak niet gedaan, en nog nooit problemen mee gehad.
Men zegt dat het beter is om dit zo te doen, en ik probeer dit ook meestal zo te doen. Maar in mijn oude pc wilde ik maar 1 IDE kabel gebruiken en de dvd-rom zat bovneaan en de harde schijf eronder. Harde schijf moet master zijn, maar die heb ik toch in het midden aangesloten en het werkt ook. Verschil merk ik niet, maar ik durf niet te zeggen wat beter is.

http://specs.tweak.to/16567

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-02 15:00
Is het niet zo dat je die aansluitvolgorde op de kabels enkel moet respecteren als je de jumpers op de schijf op 'cable select' zet? (woord zegt het zelf, cable select, volgorde op de kabel...) Dus als je schijven als master en slave gezet hebt maakt het niet uit...

Wat ik graag van de topic starter geweten had, is op welke controller hij wat heeft aangesloten, en welke combo's hij geprobeert heeft (ivm die controllers, en master en slave settings)... Zou namelijk ook best een probleem van de controllers op het mobo kunnen zijn...

BOE

Verwijderd

Je probeert toch niet met 1 of andere rare kabel, 3 of 4 apparaten op 1 IDE controller aan te sluiten?

heeft een maatje van me is geprobeerd, hij bellen " hij doet 't niet" ik langs, heb me kapot gelachen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 11:39 ]

Verwijderd

De meeste complete systemen tegenwoordig worden verkocht met op IDE1 een 128pins kabel met daarop je brander en HD en een 82pins kabel voor de CD/DVD speler.

Is dit misschien ook bij jou het geval dan misschien een 128pins IDE-kabel kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 11:39 . Reden: Typo's ]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:38:
De meeste complete systemen tegenwoordig worden verkocht met op IDE1 een 128pins kabel met daarop je brander en HD en een 82pins kabel voor de CD/DVD speler.

Is dit misschien ook bij jou het geval dan misschien een 128pins IDE-kabel kopen.
huh :?
alle connectors hebben 40 (of soms 39) pinnen. Het enige verschil zit hem in het aantal aders dat er per pin opzit 1 (40 aderig = udma33) of 2 (80 aderig = udma66 + ). En hd's werken ook prima met 40 aderige kabels, alleen soms iets minder snel.

Ik heb nog nooit van 82 of 128 pins kabels gehoord :?

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 05-01-2007 11:56 ]

Verwijderd

Hehe ik wist het aantal niet zeker, zat een beetje te gokken :$ .

Maar ik heb zelf als eens mee gemaakt dat een extra IDE-DVD speler niet gezien werd onder windows. vandaar.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:05:
Kabels juist aansluiten (slave in het midden) en jumpers controleren zoals al eerder gemeld is.
Op de hardeschijf staat (bijna) altijd verteld waar de jumper moet voor welke stand. Er zijn ook hardeschijven met 2 jumpers, dan is het midden een beetje lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, bedankt voor jullie replies.

De reden waarom ik pas zo laat reageer is dat mijn computer uiteindelijk niet op kon starten in Windows. Uiteindelijk terug naar de winkel gegaan en tot vreugde en schaamte deed het apparaat het binnen 10 minuten weer. Oorzaak: kapotte harddrive.

Feitelijk was het dus idd een Master/Slave probleem. Doordat de kapotte harddrive zich niet meer op slave liet instellen gaf hij de verkeerde berichten door naar het moederbord die er vervolgens de brui aan gaf.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 21:13 ]

Pagina: 1