[testcase] Heike, de hond.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een ware 'Heike-fan', want Heike is één van mijn lievelings objecten voor de fotografie. Vandaar en ook door dat redXrad het voorstelde doordat ik wat teveel 'Heike-foto's' had neergezet in het verzameltopic.

Foto 1. Heike smakt nog even na van het welverdiende kostje brokken.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/126fs4306068.jpg

Foto 2. Een headshot van de hond.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/126fs4306433.jpg

Foto 3. Alsof ze je toelacht :)
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/126fs4306774.jpg

Foto 4. Eén van haar bezigheden, op haar kussen liggen.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/126fs4307198.jpg

Foto 5. Even het kopje wat schuin levert al snel een leuk moment op.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/126fs4307345.jpg

Foto 6. Even meekijken over mijn been.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/126fs4308071.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

offtopic:
Jack russels _O_

De foto's zijn niet supberbijzonder. Alleen 3 en 4 vind ik mooie portret-like foto's. Mensen met een hond fotograferen is prima, maar zorg dat die persoon er helemaalop staat (foto 5). Je kunt experimenteren met andere achtergronden, die geen aandacht van de object weghalen. Dingen in de achtergrond leiden snel af (kooi in foto 1, knie in foto 6 bijvoorbeeld).

Voor de rest, prima. Timing zit er goed in bij bepaalde foto's (1 en 3), dus het smaakt wel naar meer, alleen kun je het object beter centralizeren door andere, neutralere achtergronden te grbruiken.

Keep it up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Mijn commentaar ken je al, ik wil daar n.a.v. #5 en #6 nog even aan toevoegen dat je moet proberen (als je in die gelegenheid bent, met een compact wordt het moeilijker ;) ) een wat krappere DoF toe te voegen. Dat zou je foto's echt ten goede komen.

Verder ben ik het met DeX eens dat personen er volledig op moet staan ;)

Wat betreft het harde flitsen is het misschien een idee (ook weer: indien mogelijk) om een wat langere sluitertijd met een invulflits te hanteren, of wat zachter te flitsen (al dan niet met een dun stukje papier voor je flitser)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 03-01-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10

voodooless

Sound is no voodoo!

RedXraD schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 00:01:om een wat langere sluitertijd met een invulflits te hanteren
En jij dacht dat een jacky meer dan 1/60 stil blijft :+

Verder sluit ik me bij de rest aan, ik zou vooral eens spelen met DoF. De filts kun je ook minder hard laten lijken door de pics in RAW te nemen en dat op de PC na te bewerken. Je kunt dan nog ontzettend veel leuks doen met de juiste tools (bijvoorbeeld photoshop).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind alleen foto 4 (echt) mooi, de rest bevat allemaal een half afgesneden iets/iemand op de achtergrond en dat leidt af. De hond zelf staat er overigens wel mooi op. Mooi scherp en strak en ik kan eindelijk eens goed naar een Jack Russel kijken zonder dat ie heen en weer stuitert of rolt :) .
Op de eerste en de laatste foto na zelfs volledig zodat je hem altijd uit de foto kunt knippen. Misschien kun je de achtergronden blurry maken alsof ze met een telelens genomen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
voodooless schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:30:
[...]

En jij dacht dat een jacky meer dan 1/60 stil blijft :+

Verder sluit ik me bij de rest aan, ik zou vooral eens spelen met DoF. De filts kun je ook minder hard laten lijken door de pics in RAW te nemen en dat op de PC na te bewerken. Je kunt dan nog ontzettend veel leuks doen met de juiste tools (bijvoorbeeld photoshop).
Als Jacky ongeveer op dezelfde plaats blijft zitten is dat meer dan voldoende om een sluiter van 1/10e te kunnen hanteren. Dat scheelt je alleen wel 2,5 stops licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:47:
Ik vind alleen foto 4 (echt) mooi, de rest bevat allemaal een half afgesneden iets/iemand op de achtergrond en dat leidt af. De hond zelf staat er overigens wel mooi op. Mooi scherp en strak en ik kan eindelijk eens goed naar een Jack Russel kijken zonder dat ie heen en weer stuitert of rolt :) .
Op de eerste en de laatste foto na zelfs volledig zodat je hem altijd uit de foto kunt knippen. Misschien kun je de achtergronden blurry maken alsof ze met een telelens genomen zijn?
Het blurren van de achtergrond heb ik geprobeerd, maar komt al snel erg kunstmatig over, dus ik denk dat er niets anders opzit dan de hond voor een goede, egaal kleurige achtergrond te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:50
Foto 4 heerst :)

[ Voor 74% gewijzigd door nadroJ op 03-01-2007 15:07 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Sommige dingen zijn heel eenvoudig te verbeteren. Zo kan je binnen 20 sec. de achtergrond van bijvoorbeeld #2 verbeteren: linkje. Ook de blauwe reflecties in de ogen kan je eenvoudig zwart maken, waardoor je foto's enorm winnen in kwaliteit. Niet te snel tevreden zijn met wat er uit je camera komt dus, als je ook anderen dan je familie van je foto's wilt laten genieten (en je vooral niet af laten schrikken door al het commentaar hier, inclusief dat van mij ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Toff schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 02:48:
Sommige dingen zijn heel eenvoudig te verbeteren. Zo kan je binnen 20 sec. de achtergrond van bijvoorbeeld #2 verbeteren: linkje.
Hoe heb je dat zo snel gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Laatst online: 18-09 19:49

3DDude

I void warranty's

Het Fantoom schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 17:35:
[...]

Hoe heb je dat zo snel gedaan dan?
Photoshop ?
plaatje uisnijde met fade o.i.d wees creatief

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Nu online
3DDude schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 17:40:
[...]

Photoshop ?
plaatje uisnijde met fade o.i.d wees creatief
Ja ik kan wel wat bedenken maar ik dacht dat er misschien een snellere optie voor was die ik nog niet kende. Als ik met uitsnijden en fade aan de gang ga ben ik meestal wel langer bezig dan 20 seconden.

[ Voor 13% gewijzigd door Het Fantoom op 04-01-2007 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
In PaintShop Pro 7: Donkere achtergrondkleur oppikken met pipet en vervolgens met de "wisser" een paar streken over de te bewerken plek halen.
Meestal is het idd meer werk, maar hier is het direct rondom de hond al netjes donker, dus luistert het niet zo nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Photoshop, Bij lasso tools links magnetic lassotool selecteren. Hand bij de backspace voor als ie opeens zo'n blokje verkeerd pakt en omtrekken maar :) selectie inverteren en op del drukken.

dan de oogjes nog even selecteren (2x tegelijk door shift te gebruiken), image-menu, adjustments, colorbalance, beete sleuren en tadaah: binnen een minuut, nog snel even de scherpe randjes wegblurren (vooral bij de donkere stukjes), lichte blur over het hele plaatje heen, even naar image-menu, adjustments, met curves spelen om hem wat meer in z'n nieuwe donkere achtergrond te laten vallen, nouja, zo is het dan misschien 3 minuten werk geweest :Y)
het resultaat

valt me meteen op dat ik ze op m'n monitor hier wat flets/wittig vind. Dat had ik op m'n laptop trouwens niet, maar misschien staat m'n brightness gewoon wat hoog hier, en op 21" valt het nogal in het wit hier op tweakers :) maar misschien is het ook de flits :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit soort portretten met bijna alleen een interne flits als lichtbron zijn moeilijk mooi te krijgen.
Er zijn natuurlijk trucjes voor (zie bijvoorbeeld de reactie van RedXraD) maar waarom ga je er niet eens voor zitten om met natuurlijk licht een 'shoot' te doen? Zoek een mooie plek waar het liefst veel licht naar binnen komt en ga eens spelen met zijlicht en bijvoorbeeld een (zelfgemaakte) reflector. Eventueel kun je dan met een zacht flitsje uit je interne flits tegenlicht compenseren of schaduwen wat op lichten.
Mooie project voor nu het weer zo slecht is. Sterker nog: door de bewolking heb je mooi diffuus licht bij een gemiddeld raam.
Beetje voorbereiding qua compositie en achtergrond en vervolgens aan de slag met je Jack :).

Ik vind #2 en #4 verder best leuke portretten maar zoals gezegd is het harde flitsen jammer.
Pagina: 1