Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kostenplaatje (beginners) auto

Pagina: 1
Acties:
  • 1.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Omdat ik nu bijna mijn rijbewijs in mijn bezit heb, ben ik ook al aan het kijken voor een auto. Dit omdat ik elke dag 50 km moet reizen, wat ik nu met het openbaar vervoer doe. Het probleem is alleen dat ik zo'n 1,5 uur erover doe wegens slechte aansluitingen enz. Hier wordt je natuurlijk niet vrolijk van.Tevens kost nu een maandabbo omdat ik 18 ben geworden 120 euro per maand...Daarom zit ik een beetje aan een autotje te denken. Natuurlijk is een auto duurder, maar ook veel sneller/meer vrijheid.Ik heb geen luxe wensen, het moet gewoon een alles-beter-dan-ov/fiets autotje zijn. Het is geen snelweg waar ik overheen moet.

Omdat ik niet voor onverwachte verrassingen wil komen te staan heb ik een kostenplaatje gemaakt. Klopt dit zo een beetje?

Aanschaf: Ongeveer 800€, zit aan een micra te denken, zoals deze

Wegenbelasting: 12€ per maand bij bovengenoemde micra

Verzekering: Ongeveer 60€ per maand ( bij verschillende verzekeringen gekeken, dit inclusief inzittendenverzekering)

Autotje rijdt ongeveer 1:18, dus zeg ongeveer 25 euro benzine per week, 100 euro in de maand.

Geld vrijhouden voor onderhoud: 50 euro per maand????

Dan kom ik op 250 euro per maand uit, klopt dit zo ongeveer? Zijn bedragen niet goed, of moet ik ergens anders rekening mee houden?

Bvd :)

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 19:03

Aight!

'A toy robot...'

Kan wel kloppen, voor mijn Mazda 323F ben ik rond de 300 kwijt, 100 verzekering, 33 wegenbelasting 100 bezine, rest onderhoud en andere uitgave's.

Benzine ligt meestal hoger dan gepland, aangezien ik meestal rij of dat niet zuinig rij.

Verwijderd

Als morgen je knalpijp kapot gaat, of je banden zijn 'te kaal' voor in de winter, of je wilt toch perse winterbanden, ben je al gauw 200 euro kwijt (Om alleen de knalpijp te maken)
Om maar een voorbeeld te noemen.

Als je auto 1:18 rijd, betekend het niet per direct dat hij dat ook doet. Denk maar aan de stoplichten waar je 1 minuut moet wachten, het starten van de auto kost ook meer benzine als het rijden zelf.
Ik betaal zelf rond de 200 euro in de maand, en dan rijd ik 32km op een dag, nu is mijn knalpijp al een maand kapot, omdat ik het gewoon niet kan betalen om hem te repareren met mijn arme studentenloontje..

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51

_Ernst_

Mark It Zero!

Ter indicatie, ik rij rond in een Alto uit '88. Ook goed te doen kwa kosten, en het rijdt opzich nog best grappig, ben er niet ontevreden over :) (het comfort is natuurlijk ver te zoeken als je met 130 over de snelweg stuitert, maar dat maakt mij eigenlijk niet veel uit :P)

Aanschaf bedroeg 500 euro. Verzekering 45 per maand (incl inzittenden), en aan wegenbelasting ben ik een 10tje per maand kwijt. Dan nog de benzine, in de stad rij ik 1:15, snelweg +- 1:17-18, dus dat is ook nog vrij aardig (die 1:18 van die micra is denk ik iets te optimistisch zoals Ramon156 al zegt, denk dat het eerder in de buurt komt van mijn verbruik)
Onderhoud en reparaties heeft tot nu toe nog niet veel gekost, alleen vandaag toevallig een nieuwe einddemper gehaald á 30 euro bij een autosloop (oude begon te roesten en lekjes te vertonen). Daarbij is een alto ook nog heerlijk goedkoop in onderhoud zoals ik overal lees (ook de reden dat ik er 1 gekocht heb :P), en tot nu toe klopt dat ook nog aardig.

Last.fm

• Dersan
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:37:
Als morgen je knalpijp kapot gaat, of je banden zijn 'te kaal' voor in de winter, of je wilt toch perse winterbanden, ben je al gauw 200 euro kwijt (Om alleen de knalpijp te maken)
Om maar een voorbeeld te noemen.

Als je auto 1:18 rijd, betekend het niet per direct dat hij dat ook doet. Denk maar aan de stoplichten waar je 1 minuut moet wachten, het starten van de auto kost ook meer benzine als het rijden zelf.
Ik betaal zelf rond de 200 euro in de maand, en dan rijd ik 32km op een dag, nu is mijn knalpijp al een maand kapot, omdat ik het gewoon niet kan betalen om hem te repareren met mijn arme studentenloontje..
Daarom de 50 euro kostenreservering per maand!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Denk dat je goed heb gerekend.

Veel mensen rekenen zichzelf rijk. Ik vind jouw berekening eerlijk. Die 250,- moet voldoende zijn, willen zich geen rampen zich voordoen.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

Daarom de 50 euro kostenreservering per maand!
Laat je die vijftig euro per maand dan wel daadwerkelijk op een bankrekening staan? Dat is nl. vaak het probleem met 'vage' begrippen als afschrijving en reservering: ze worden vaak niet echt gedaan door particulieren met een auto...

[ Voor 12% gewijzigd door Goverman op 02-01-2007 21:55 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Dersan
  • Nu online
Goverman schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:55:
[...]

Laat je die vijftig euro per maand dan wel daadwerkelijk op een bankrekening staan? Dat is nl. vaak het probleem met 'vage' begrippen als afschrijving en reservering: ze worden vaak niet echt gedaan door particulieren met een auto...
Ja natuurlijk, maar snap wat je bedoelt ;).

Zit wel te denken van als ik dan de 500 euro bereik dat ik dan niet meer reserveer...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Is wel een reeel kostenplaatje.
De onderhoudskosten zou ik elke maand aanhouden. Stel dat je auto afgeschreven is om wat voor reden dan ook (er zal maar iemand tegenaan rijden?) dan heb je meteen genoeg geld om een andere auto te kopen (de onderhoudskosten die je nog over had).

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

^^ dan heet het geen 'reservering onderhoud', maar afschrijving... ;). Reserveren voor onderhoud tot 500 euro lijkt mij wel voldoende, MITS je ook blijft afschrijven (voor het geval van schade of een total-loss).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• SeatRider
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Dersan schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:11:
Dit omdat ik elke dag 50 km moet reizen, wat ik nu met het openbaar vervoer doe. Het probleem is alleen dat ik zo'n 1,5 uur erover doe wegens slechte aansluitingen enz. Hier wordt je natuurlijk niet vrolijk van.Tevens kost nu een maandabbo omdat ik 18 ben geworden 120 euro per maand.
*knip*
Dan kom ik op 250 euro per maand uit, klopt dit zo ongeveer? Zijn bedragen niet goed, of moet ik ergens anders rekening mee houden?
Je berekening lijkt me vrij realistisch, ik zou iets meer apart leggen voor onderhoud en afschrijving.

Overigens, je realiseert je dat je dan dus 2x zo veel geld per maand kwijt bent? Overigens doe ik in de spits regelmatig langer dan anderhalf uur over 50 kilometer.

:)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
mijn starlet is verzekerd op naam van me pa, scheelt ook een hoop!

• _Ernst_
  • Laatst online: 09:51

_Ernst_

Mark It Zero!

Ghannes schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:50:
mijn starlet is verzekerd op naam van me pa, scheelt ook een hoop!
Op lange termijn niet, aangezien je dan wel je no-claim korting misloopt...
(en dan heb ik het niet eens over het risico en het feit dat het niet bepaald eerlijk is, maar ok...)

Last.fm

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:24
_Ernst_ schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:02:
[...]

(en dan heb ik het niet eens over het risico en het feit dat het niet bepaald eerlijk is, maar ok...)
Ik heb met mijn eerste auto verzekering gelijk 2 schade vrije jaren bedongen, dit omdat ik regelmatig in de auto van mijn ma heb gereden. Je kan heb dus eerst een paar jaar bij je Pa doen, en daarna op eigennaam en de jaren bedingen

https://f1nerd.nl

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je maar zorgt dat je op die verzekering aangemeld bent als regelmatige bestuurder!

Zoniet, kan je flink in de problemen komen als er eens wat gebeurd, heeft de verzekeringspartij namelijk een excuus om opeens niet thuis te geven als er uitbetaald moet worden, en dat kan flink oplopen.

Aannames zijn fataal.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11 16:53
_Ernst_ schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:02:
[...]

Mijn auto is op naam van mijn moeder verzekerd, maar wel aangegeven dat ik de hoofdbestuurder ben. En dan mag gewoon van de verzekering.

Of het scheelt op no-claim korting? zullen we maar zeggen dat je ooit zelf onderaan de ladder moet beginnen of dat nu of later is ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bwdragen lijken me redelijk kloppen, iig met wat ik er aan kwijt was. wel lijkt het me handig om wat meer voor benzine te tellen, zowel vanwege het verbruik wat lang niet altijd zal halen. en het gegeven dat als je een eigen auto hebt je die opeens ook veel meer gaat gebruiken dan je verwacht (eigen ervaring :) )

Ook staar je niet blind op dat bedrag. het klinkt vrij goed als gemiddelde, maar dat is precies wat het is, een gemiddelde. dus het kan gebeuren dat je na 2 maanden je schok-demper kapot hebt, en dan opeens 180 euro kwijt bent. Als je die niet meteen kan ophoesten en je staat dan 2 maanden stil is dat ook vrij onhandig. Dus reken op ongeveer dat bedrag, maar zorg erook voor dat je een aanzienlijke hoger deel kunt uitgeven indien nodig.

Omdat ik niet voor onverwachte verrassingen wil komen te staan
Verder heb je natuurlijk altijd pech of geluk hebben met een auto. aan mijn '90 fiesta heb ik de afgelopen 18 maanden ongeveer 275 euro onkosten gehad (waarvan de helft aan banden en een accu). Mijn broer had aan zijn '01 ibiza ruim 1400 euro kosten in dezelfde tijd. Houd daar dus ook een beetje rekening mee.
Scheelt wel heel veel hoeveel je zelf kan doen. Onderdelen zijn goedkoop, garagetijd niet !!

ow heel kleine tip. als je je wegenbelasting voor een jaar in 1 keer betaalt scheelt je dat 12 euro. toch weer een maand gratis :)

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 03-01-2007 00:00 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Ghannes
het schijnt dat ik op een of andere manier de no claim kan overnemen (vage verzekering, voor hogeropgeleiden :S)

• Dersan
  • Nu online
Ty all voor de tips, ik ben nu 3 dagen weg dus zal ze daarna zorgvuldig doornemen :).

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
ik heb sinds kort gewoon een x bedrag op mijn spaarrekening staan. Zodat als er wat is, ik het kan fiksen. Daar blijf ik ook gewoon bijstorten (alles wat over is). Dus dat is gewoon mijn spaarpotje voor de kortere termijn

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

GaMeOvEr schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:15:
Als je maar zorgt dat je op die verzekering aangemeld bent als regelmatige bestuurder!

Zoniet, kan je flink in de problemen komen als er eens wat gebeurd, heeft de verzekeringspartij namelijk een excuus om opeens niet thuis te geven als er uitbetaald moet worden, en dat kan flink oplopen.
Nou, daarover kan ik meepraten :P
Mijn auto (Daihatsu Cuore) stond op de naam van mn pa, ik stond niet opgegeven als regelmatige bestuurder. Ik heb na 1,5 jaar een kleine aanrijding gehad, de verzekering heeft gewoon uitbetaald. ALleen nu staat de cuore op mijn eigen naam, want als ik (of mn zusje) een aanrijding krijg, is mn pa zijn no-claim kwijt. Verzekering kost ruim 2x zo duur, maar ik betaal de helft, en mn zusje de andere helft. Dus dat maakt nou in principe niks uit. VOordeel is wel dat ik schadevrije jaren op bouw (als het goed is :P)

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

uhh volgens mij pas als jij de echter verzekernemer bent. Niet als jij als regelmatige bestuurder staat opgegeven.

• Ghannes
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:03:
uhh volgens mij pas als jij de echter verzekernemer bent. Niet als jij als regelmatige bestuurder staat opgegeven.
auto staat op zijn naam zegt ie toch, lijkt me ook dat ie dan verzekernemer is

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

* -Thunder- ziet in de TS een micra staan voor 1000 euro :X , wilt zijn Micra van een paar jaar jonger voor 1200 verkopen :X Of ik ben goedkoop of hij is duur :P

Wij zijn hier 69 euro per maand kwijt voor verzekering + belasting. Autotje rijd erg voordelig, volle tank is +- 30 euro.

Blij Met Wilco

• Dersan
  • Nu online
-Thunder- schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 18:48:
* -Thunder- ziet in de TS een micra staan voor 1000 euro :X , wilt zijn Micra van een paar jaar jonger voor 1200 verkopen :X Of ik ben goedkoop of hij is duur :P

Wij zijn hier 69 euro per maand kwijt voor verzekering + belasting. Autotje rijd erg voordelig, volle tank is +- 30 euro.
Waar woon je?

En ik zal eens met mijn ouders overleggen of ik de verzekering op hun naam mag zetten met mij als regelmatige bestuurder opgegeven bij de verzekering. Heb net zitten kijken kost 1/5 ongeveer van wat ik zou moeten betalen :O.

Echt veel te duur gewoon, ook al neem je een sloom karretje...

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Dersan schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 19:07:
[...]

Waar woon je?

En ik zal eens met mijn ouders overleggen of ik de verzekering op hun naam mag zetten met mij als regelmatige bestuurder opgegeven bij de verzekering. Heb net zitten kijken kost 1/5 ongeveer van wat ik zou moeten betalen :O.

Zie mijn profiel ;) Als je meer wilt weten , doe het dan via DM want er mag niet gehandeld oid worden.

Blij Met Wilco

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dersan schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 19:07:
Tsjah, er bestaat niet voor niets deze catagorie voor de risico groep. Ik zou dan wel eens goed informeren bij je verzekeraar of je uberhaupt wel dan als hoofdbestuurder aangemerkt kan worden, dat doen ze niet allemaal namelijk.

Ennuh, eerlijk duurt het langst.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Dersan
  • Nu online
Gunner schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 19:20:
[...]

Tsjah, er bestaat niet voor niets deze catagorie voor de risico groep. Ik zou dan wel eens goed informeren bij je verzekeraar of je uberhaupt wel dan als hoofdbestuurder aangemerkt kan worden, dat doen ze niet allemaal namelijk.

Ennuh, eerlijk duurt het langst.
Als het NIET mag van de verzekering doe ik het niet natuurlijk, als ik iemand gehandicapt rijd kan ik dan heel mijn leven krom voor liggen zeker :/. Nee zo slim ben ik wel;).

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hier een ex-micra rijder (nu Mitsubishi Carisma).

Ik had ongeveer hetzelfde model als jij. Een 1.0 SDX uit `86.

De automaat-versie rijdt NIET 1:18. Dat doet de handgeschakelde versie als je hem helemaal kent (optimaal schakelen, juiste versnelling bij snelheid, kruissnelheden).

De automaat verbruikt standaard 1:12.
In de ideale situatie krijg je hem misschien op 1:16, maar dat wordt lastig.

Na de 100.000KM gaat de automaat-versie ook steeds meer olie gebruiken. De handgeschakelde doet dit niet.

Als je goedkoper uit wilt zijn, raad ik je toch een handgeschakelde versie aan.
Topsnelheden tussen 1.0 en 1.2 verschillen in principe niet en acceleratie is nagenoeg hetzelfde. Stel de 1.0 iets bij en je trekt een 1.2 eruit :) (en je verbuikt ook nog eens minder :P)

Als je meer vragen hebt over kwaaltjes van micra`s ofzow, laat maar weten :)

Btw; volgens mij kun je bij de anwb nog zelfs goedkoper uitzijn met een micra.

[ Voor 16% gewijzigd door Michael Knight op 05-01-2007 19:36 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1