Harde schijft bereid zich voor op winterslaap

Pagina: 1
Acties:

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30
Mijn harde schijf is de laatste tijd vreemd bezig. Hij is ongeloofelijk traag geworden en het duurt heel erg lang voordat bijvoorbeeld Windows is opgestart. Daarna lijkt alles weer normaal te werken maar momenteel is het één en al drama. Ik ben bezig met het unistallen van FSX en het duurt een eeuwigheid. Daarnaast staat er muziek op die om de seconde blijf hangen. Terwijl ik dit bericht type verschijnt er eens per drie seconde een groepje letters op het scherm. Kortom, mij HD wil graag slapen.

Mijn vraag is nu of er ook een programma is waarmee ik mijn schijf kan laten controleren. Ik ben op zoek naar een programma zoals Windows Taskmanager bij het CPU gebruik heeft gedaan. Ik wil dus een programma wat onder Windows te draaien is en niet voor Windows, zoals Powermax. Kan zelf niet veel vinden en met alle banners van tegenwoordig schiet het laden van een website niet echt op.

Dus mijn vraag, weet iemand een programma om het HD gebruik te kunnen zien?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt HDtune gebruiken, dan kun je zien wat de totale transferrate is van die hdd (en je kunt er geloof ik ook de SMART waardes mee uitlezen, maar daar zijn echt zat tools voor te vinden).

Grote kans dat de disk defect is en alleen nog heel traag werkt, dat is het probleem dat ik hier heb met een 30GB notebook diskje. Fdisken duurde voor de eerste 10% zo'n 8 uur :X

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Even een toevoeging op mijn gewaardeerde collega Terw_Dan: Hoe zit het met PIO en (U)DMA? Dat wil ook nog wel eens een irritant probleem zijn.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• beascob
  • Laatst online: 19:41
heb je al vanaf de prompt het commando- chkdsk /r -geprobeerd?
dit repareert fouten en geeft als eerste de HD weer snelheid terug.

gewaarwordingshorizon

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:44
Het kan natuurlijk ook zijn dat je schijf enorm gefragmenteerd is.. ;) Defragmenteren biedt dan de oplossing..

• Coldcat
FlorisB schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:40:
Het kan natuurlijk ook zijn dat je schijf enorm gefragmenteerd is.. ;) Defragmenteren biedt dan de oplossing..
Dat kan inderdaad ook, ik kwam daar gisteren ook achter maar alles was zo traag dat het mij onvoorstelbaar lijkt dat alles zo traag is geworden. Ik zal zo even proberen te defragmenteren en daarna de programma's erdoorheen gaan halen. Als laatste hoop nog even kijken naar een te krappe voeding en anders moet ik komende maanden met 20GB gaan werken :(

Traguardo gaat nu rebooten, we zien wat komen gaat. Zeg GoT alvast gedag :w

[ Voor 6% gewijzigd door Coldcat op 03-01-2007 16:53 ]

• Coldcat
Traguardo meldt zich weer op GoT :w

Had een aantal problemen en ben nog bezig om het een en ander op te lossen. Ten eerste bleek mijn koelpaste op de processor niet meer goed te zijn, daardoor startte mijn pc niet meer op en kon ik weinig meer doen. Daarnaast is de HD ook stuk gegaan. Ik heb gekeken maar zie dat Maxtor onderhand is overgenomen en dat Seagate verzendkosten vraagt, moet je zelf betalen. Ga daarom eerst maar even naar de lokale pc boer toe.

Pagina: 1