Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 22:32
Hallo!

Op dit moment studeer ik accountancy (HBO & voltijd, vanaf hier vt) aan de hogeschool met vestigingen in Deventer en Enschede (ik wil de naam niet volledig noemen, wil de school niet door het slijk halen, misschien dat alleen mijn academnie niet lekker loopt..). De mensen met wie ik samenwerk zijn erg gezellig, maar voeren geen donder uit (op 2 mensen na, waarvan er inmiddels 1tje is gestopt...). Ik trek de kar inmiddels een half jaar, en ben het eigenlijk zat.

Daarnaast ben ik van mening dat de opleiding erg rommelig is, en ik veel te weinig uren maak.. (haal aankomende week de 10 uur niet!).

Omdat ik alle lange tijd (een half jaar) meerdere dagen in de week vrij ben, ben ik op zoek gegaan naar een bijbaan, in de financiele sector (past mooi bij de opleiding, kan ik gelijk wat leren). Zo gezegt zo gedaan, en ik ben aangenomen bij een regionaal accountantskantoor.

Hier kreeg ik te horen dat ze ook duale studenten aannemen (en deze opleiding aanraden) en deze begleiden in hun studie (een student van het HAN, en eentje van Zwolle). Echter ben ik nog erg leergierig, en vind ik voltijd studeren nog het best, nu kan ik nog studeren, waarom zou ik het dan niet doen!

Echter is de optelsom (slecht groepswerk, weinig uren, college's zonder inhoud) niet echt positief, en ben ik na gaan denken wat mijn mogelijkheden zijn om duaal de opleiding accountancy te gaan volgen. O.a. de leren-praktijk combinatie spreekt me aan, en door de 2 dagen studeren blijf ik toch "leer fit". Ook heb ik inmiddels gelezen ddadt de inhoud van bijde opleidingen (vt & duaal) exact hetzelfde is.

Nu vroeg ik mij af wat de mogelijkheden zijn voor een 1e jaar student om door te stromen in de 2e jaar duaal opleiding?! En hoe ervaren jullie deze duale opleiding?! Is het zwaar/moeilijk?!

Ik ben van plan (wanneer ik besluit dit te doen) de opleiding aan het HAN in Arnhem te gaan volgen, misschien zijn er studenten van het HAN aanwezig hier op GoT die mij hier wat over kunnen vertellen?!

Alvast hartelijk bedankt!

Jeroen

• JeroenGans
Geen studenten van het HAN?! Subtiel trapje onder zn kont..

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Ik heb de accountancy duale opleiding gevolgd in Breda (hogeschool brabant).
Keuze voor deze opleiding was net als die van jou: niet voltijd willen studeren, maar wel willen blijven studeren.

Propedeuse jaar was gewoon een standaard jaar, het duale traject gaat pas het 2e jaar van start.
In Breda is het zo dat je gedurende het 2e, 3e en 4e schooljaar een halfjaar (februari - augustus) gaat werken. De overige maanden heb je school (muv vakanties).

De opleiding duurt daardoor 4,5 jaar ipv 4 jaar.

Een duale opleiding met 2 dagen per week school daar twijfel ik meer aan: je controles die je loopt zijn daardoor dusdanig opgebroken dat je alleen maar kleine stukjes ziet.

Pluspunten:
* Je verdient goed (zeer aantrekkelijke salarissen zeker in 2e en 3e periode);
* Je ligt beter in de arbeidsmarkt (kunt mogelijk blijven bij accountantskantoor waar je vanuit je duale periode werkte).

Na het behalen van je HEAO AC diploma ben je er nog niet; wees daar bewust van. Zeker als je de controle kant op wilt (weet niet of dit je ambitie is, het kantoor wat je noemt klinkt klein en zal daarom waarschijnlijk meer samenstelopdrachten hebben (AA werkzaamheden)). Kies je de RA kant dan mag je voorlopig door blijven studeren.

Meer info: vraag maar raak!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• JeroenGans
Jivecar schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 10:28:
Ik heb de accountancy duale opleiding gevolgd in Breda (hogeschool brabant).
Keuze voor deze opleiding was net als die van jou: niet voltijd willen studeren, maar wel willen blijven studeren.

Propedeuse jaar was gewoon een standaard jaar, het duale traject gaat pas het 2e jaar van start.
In Breda is het zo dat je gedurende het 2e, 3e en 4e schooljaar een halfjaar (februari - augustus) gaat werken. De overige maanden heb je school (muv vakanties).

De opleiding duurt daardoor 4,5 jaar ipv 4 jaar.

Een duale opleiding met 2 dagen per week school daar twijfel ik meer aan: je controles die je loopt zijn daardoor dusdanig opgebroken dat je alleen maar kleine stukjes ziet.

Pluspunten:
* Je verdient goed (zeer aantrekkelijke salarissen zeker in 2e en 3e periode);
* Je ligt beter in de arbeidsmarkt (kunt mogelijk blijven bij accountantskantoor waar je vanuit je duale periode werkte).

Na het behalen van je HEAO AC diploma ben je er nog niet; wees daar bewust van. Zeker als je de controle kant op wilt (weet niet of dit je ambitie is, het kantoor wat je noemt klinkt klein en zal daarom waarschijnlijk meer samenstelopdrachten hebben (AA werkzaamheden)). Kies je de RA kant dan mag je voorlopig door blijven studeren.

Meer info: vraag maar raak!
Hee! Hardstikke bedankt!

Even op dat laatste, Ja, ik weet dat ik er dan nog lang niet ben! Hahaha, zolang ik nog kan leren, blijf ik leren. En het bedrijf waar ik nu werk is ook bereidt hier geldt in de steken.

"Een duale opleiding met 2 dagen per week school daar twijfel ik meer aan: je controles die je loopt zijn daardoor dusdanig opgebroken dat je alleen maar kleine stukjes ziet."

Hier over heb ik meer info. Je werkt met een vaste collega die je begeleidt, en de controle's die ik loop zullen op dit schema toegepast zijn. (zover ik weet) Ik begijp echter de opmerking en zal er meer info over vragen bij het HAN!

Misschien een rare vraag, maar zou je me wat kunnen vertellen over de hoeveelheid tijd dat het kost, of de opleiding zwaar is (wat mij is verteld), hoe was jou ervaring hierover?!

• Jivecar
2 dagen school / 3 dagen werken:
OK, ik begrijp de werkwijze. Blijft alleen dat je (zeker in het begin) langer dan 2 dagen kwijt kunt zijn aan een controle onderdeel en de controle toch in één week klaar moet zijn. De lastigere (maar ook leukere) controle onderdelen worden dan door iemand anders gedaan. Maar goed, aan de structuur van de opleiding is niets te doen. Dat moet je zo nemen of niet, en als je duaal wilt dan zul je dus deze vorm moeten nemen. Op zich is 3 dagen werken nog wel aardig (zeker als je op vrijdag school hebt, dit is de dag dat de meeste assistenten school hebben).

Niveau opleiding:
Tja het niveau van de opleiding is moeilijk in te schatten. De reguliere opleiding was in PGO (probleem gericht onderwijs) gegoten terwijl de duale opleiding gewoon oude stijl was. Het aantal kernvakken was wel hetzelfde, maar vakken zoals engels kwam bij mij te vervallen. Terwijl die bij de reguliere opleiding weer wel aanbod kwam.

Een aantal theoretische vakken zal voor jou makkelijker worden door de praktijkvakken, bv controlebeginselen, AO/IC. Het aantal afvallers is bij ons zeer beperkt geweest (3 van de 25 denk ik), en personelijk heb ik er niet veel moeite mee gehad. Qua inspanningen: een aantal vakken leer je alleen door te doen (bv AO/IC, eerste uitwerking is 6 uur, en uiteindelijk moet dat naar 2,5-3 uur), dat kost misschien inspanningen maar wordt ook beloont. Niet oefenen red je misschien op de HEAO nog wel maar in later stadium absoluut niet meer (bv RA opleiding).

Alternatief:
Ik weet niet of je dat overwogen hebt, maar als je een VWO diploma hebt kun je ook voltijd gaan werken (4 dagen) en 1 dag gaan studeren. De studie is dan de opleiding tot registeraccountant (aan de universiteit van Nyenrode).

Overigens terzijde: ik heb dus een HEAO diploma, nu theoretisch klaar met mijn opleiding tot registeraccountant en bezig met mijn theoretische scriptie en praktijkstage.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• JeroenGans
Jivecar schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:30:
2 dagen school / 3 dagen werken:
OK, ik begrijp de werkwijze. Blijft alleen dat je (zeker in het begin) langer dan 2 dagen kwijt kunt zijn aan een controle onderdeel en de controle toch in één week klaar moet zijn. De lastigere (maar ook leukere) controle onderdelen worden dan door iemand anders gedaan. Maar goed, aan de structuur van de opleiding is niets te doen. Dat moet je zo nemen of niet, en als je duaal wilt dan zul je dus deze vorm moeten nemen. Op zich is 3 dagen werken nog wel aardig (zeker als je op vrijdag school hebt, dit is de dag dat de meeste assistenten school hebben).

Niveau opleiding:
Tja het niveau van de opleiding is moeilijk in te schatten. De reguliere opleiding was in PGO (probleem gericht onderwijs) gegoten terwijl de duale opleiding gewoon oude stijl was. Het aantal kernvakken was wel hetzelfde, maar vakken zoals engels kwam bij mij te vervallen. Terwijl die bij de reguliere opleiding weer wel aanbod kwam.

Een aantal theoretische vakken zal voor jou makkelijker worden door de praktijkvakken, bv controlebeginselen, AO/IC. Het aantal afvallers is bij ons zeer beperkt geweest (3 van de 25 denk ik), en personelijk heb ik er niet veel moeite mee gehad. Qua inspanningen: een aantal vakken leer je alleen door te doen (bv AO/IC, eerste uitwerking is 6 uur, en uiteindelijk moet dat naar 2,5-3 uur), dat kost misschien inspanningen maar wordt ook beloont. Niet oefenen red je misschien op de HEAO nog wel maar in later stadium absoluut niet meer (bv RA opleiding).

Alternatief:
Ik weet niet of je dat overwogen hebt, maar als je een VWO diploma hebt kun je ook voltijd gaan werken (4 dagen) en 1 dag gaan studeren. De studie is dan de opleiding tot registeraccountant (aan de universiteit van Nyenrode).

Overigens terzijde: ik heb dus een HEAO diploma, nu theoretisch klaar met mijn opleiding tot registeraccountant en bezig met mijn theoretische scriptie en praktijkstage.
Okee! Hardstikke bedankt! (Ik heb een havo diploma, dus dat alternatief gaat niet lukken) Maar toch bedankt! :)

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 23:54
hoeveel verdien je ong. 2 de en 3 de jaar bij duale studie:$

• Jivecar
OK, dit zijn historische cijfers toen ik bij één Big 4 (toen nog Big 5) Duaal liep:
1999 --> 1e jaar = 907 euro
2000 --> 2e jaar = 1.247 euro
2001 --> 3e jaar = 1.604 euro

Alle salarissen bruto en exclusief 8% vakantie geld.
Vakantiedagen 32 per jaar (dus 16 per half jaar).
Alle salarissen op basis van 40 uur per week en omgerekend naar euro's.

Eindejaarsuitkering van 8-10% was gebruikelijk.

Ik ben benieuwd hoe deze salarissen nu liggen!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vriend van me is onlangs begonnen bij Kpmg, hij volgt ook een opleiding aan Nyenrode volgens mij.

Misschien iets voor jouw ?

Hij had alleen wel een studie afgerond, ik weet niet hoe het met jouw zit.

• JeroenGans
Jivecar schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:14:
OK, dit zijn historische cijfers toen ik bij één Big 4 (toen nog Big 5) Duaal liep:
1999 --> 1e jaar = 907 euro
2000 --> 2e jaar = 1.247 euro
2001 --> 3e jaar = 1.604 euro

Alle salarissen bruto en exclusief 8% vakantie geld.
Vakantiedagen 32 per jaar (dus 16 per half jaar).
Alle salarissen op basis van 40 uur per week en omgerekend naar euro's.

Eindejaarsuitkering van 8-10% was gebruikelijk.

Ik ben benieuwd hoe deze salarissen nu liggen!
Ik dacht.. zo uit mn hoofd.. 700 euro p. mnd. incl dezelfde voorwaarden als jou (ligt vast bij een of andere HEAO blabla?!). Maar ik ben dus net 18.. weet niet hou oud jij in die tijd was..

• Jivecar
JeroenGans schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:40:
[...]

Ik dacht.. zo uit mn hoofd.. 700 euro p. mnd. incl dezelfde voorwaarden als jou (ligt vast bij een of andere HEAO blabla?!). Maar ik ben dus net 18.. weet niet hou oud jij in die tijd was..
Ik was 20 toen ik begon (langer traject: MAVO, MEAO, HEAO), maar samen met mij begonnen ook 18 jarige (VWO-ers die naar de HEAO kwamen) die dezelfde salarissen verdienden.

Met de HEAO was ik klaar toen ik 24 was en toen ben ik gaan werken bij een BIG4. Nu ben ik bijna klaar met de post-doc van Nivra Nyenrode.

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 18:54
Mijn probleem valt niet echt onder dit topic maar het heeft wel te maken met accountancy.

Het zit namelijk zo; vanaf begin april kan ik gaan afstuderen aan de masteropleiding Bedrijfseconomie: Accountancy & Management Control (voorheen doctoraal BE: Accountancy) aan de Universiteit van Tilburg. Nu is het zo dat de Master-thesis ook een literatuuronderzoek mag zijn, maar ik wil graag gaan stage lopen, het liefst bij een van de "Top 4 kantoren", om praktijkervaring op te doen. Ik heb namelijk tot nu toe totaal geen praktijkervaring aangezien op de universiteit geen verplichte stage geldt en deze ook haast niet ingepland kan worden naast de colleges.

Het probleem is echter om een leuk en goed onderwerp te kiezen dat aansluit bij de dagelijkse praktijkwerkzaamheden van een accountant. Het wordt aangeraden om eerst een onderzoeksvoorstel in te dienen bij de stagebegeleider van enkele A4'tjes met o.a. achtergrondinformatie en referenties voordat ik daadwerkelijk kan solliciteren voor een stageplaats.

Nu heb ik moeite om een onderwerp te vinden voor mijn Master-Thesis en stage. De vakken die mij erg interesseren zijn voornamelijk "Accountantscontrole" en "AO" gerelateerd.

Heeft iemand van jullie misschien enkele tips voor onderwerpen die in de praktijk goed uitvoerbaar zijn? Of in welk onderwerp zijn jullie in het verleden afgestudeerd of hebben daarin stage gelopen?

• Jivecar
Het vinden van een goed onderwerp levert veel problemen op. Dat ondervind ik tenminste ook, ik heb net een onderwerp "bedacht" voor mijn masterscriptie aan Nivra Nyenrode.

Lees de accountant of de mab en laat je inspireren door recente(re) ontwikkelingen. Alleen de term LAC en AO/IC brengen je niet ver. Dat is zo algemeen voor een accountant en brengen je niet ver genoeg.

Wat lijkt je zelf leuk? Je weet wat AO inhoud en wat LAC inhoud. Wat wil je?

• lochtejans
Ik heb inmiddels wat verder gezocht na een tip van een vriend van mij die op een klein accountantskantoor werkt.

Volgens hem is het onderwerp XBRL (eXtensible Business Reporting Language) wel wat voor mij: dat is een open standaard om financiële gegevens uit te wisselen via het internet. Het is volgens mij wel actueel en wellicht breekt digitale rapportage echt door in de toekomst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/XBRL

Ik heb in bieb van de Uni al de nodige Nederlandse en Amerikaanse (Engelse) artikelen gevonden, maar het probleem is om een specifiek onderwerp daarbinnen te kiezen. Wellicht is het mogelijk om een link te leggen tussen XBRL en de aanpassing van de AO/IC van de onderneming.

Wat denken jullie?

• Jivecar
Het is de vraag in hoeverre XBRL de AO/IC zal veranderen.
In het randwaardecriterium niet volgens mij, en op basis van processen hooguit als verandering werkbeschrijving.

Kijk ik zie XBRL meer als wijze van registratie en wijze van rapportage. En of dat nu via een ouderwetse database gevuld en geleegd wordt of via XBRL dat zal hetzelfde zijn. Wel zal XBRL flexibeler zijn dan een ouderwetse database. Wat je zou kunnen bekijken in hoeverre XBRL tot andere informatie en dus tot een andere controle aanpak leidt.

Heel simpel: bepaalde imformatie levert een "zekerheids" voorsprong op. Oude starre systemen zijn qua rapportage niet flexibel. Een XBRL of BO database levert veel meer informatie op waardoor de accountant zelf ook sneller en eenvoudiger zijn controles kan uitvoeren.

• lochtejans
Ik ben inmiddels met m'n onderzoeksvoorstel begonnen. Ik heb het een en het ander al op papier kunnen zetten. Ik zat te denken aan ongeveer de volgende hypotheses:
H1: Door het gebruik van XBRL zal informatie voor de organisatie transparanter en betrouwbaarder worden.
H2: Door het gebruik van XBRL zal de controle aanpak van de accountant verschuiven naar een meer systeemgerichte aanpak.

Het grote probleem waar ik tegenaan hik is de onderzoeksmethode en dataverzameling. Ik wil het onderzoek bij een (grote) accountantskantoor gaan uitvoeren met behulp van een stage.
De geschikte methode om deze hypotheses te onderzoeken heb ik nog niet echt gevonden. Hoe kan ik het beste de (empirische) data gaan verzamelen, dmv de beschikbare database van de accountantskantoor, een survey etc..?

Heeft iemand een idee?

• Jivecar
Even een kick.
We zijn een jaar verder en ik ben benieuwd hoe het de TS vergaat?
Zelf verwacht ik eind dit jaar c.q. begin volgend jaar afgestudeerd en ingeschreven registeraccountant te zijn.

Pagina: 1