beeld voor paar seconden weg tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-06 17:10
hallo allemaal,

ik weet niet precies waar ik nu de vraag moet stellen. dus stel ik het hier.
ik heb al een tijdje een vreemd probleem met het beeld tijdens het opstarten van de pc.
zodra je tijdens opstarten het bureaublad ziet valt altijd het beeld voor een aantal seconden weg en komt dan weer terug. ik dacht misschien een vreemde virus of spyware die mijn pc verziekt.
heb toen systeem volledig gescand op virussen, resultaat is niets aangetroffen, dus heb ik hitman pro 2 gestart en was lang bezig met scannen, resultaat alleen oude tijdelijke bestanden verwijderd en geen spyware of iets aangetroffen. hmmm, ik probeer toch maar weer pc opnieuw op te starten.
en ja hoor, tijdens opstarten enkele seconden nadat bureaublad zichtbaar is valt weer beeld helemaal weg en komt na enkele seconden terug. de pc werkt verder probleemloos en het beeld valt dan niet meer uit. toch maar nieuwste drivers voor de grafische kaart, heb trouwens een Geforce 4 MX440 64MB kaart, gedownload en geinstalleerd.
heb de pc weer opnieuw opgestart en .... ja hoor weer valt het beeld weg tijdens opstarten.
maar eergisteren had ik iets heel heel raars , startte de pc op beeld valt dus weer even weg, en huh, de icoontjes op het bureaublad zijn paars van kleur, ik kijk verder, ga internet op zie ik dat de icoontjes van internet explorer en scheidingsbalkjes zeg maar, ook weer licht paars van kleur zijn.
ik schrok hiervan en keek bij de instellingen onder bureaublad bij tab ' vormgeving', staat gewoon zoals altijd juist. start pc weer opnieuw op , beeld valt weer even weg en alles wordt weer normaal weergegeven.
mijn vraag is dus , is de grafische kaart aan het overlijden misschien ? ik heb helaas geen andere kaart liggen en ook geen reserve monitor om te testen.

trouwens, als toch de kaart de boosdoener is. wat is een goede low budget kaart, ik speel (bijna)geen spellen maar internet veel, msn en kijk films. misschien wil ik mijn grote oude breedbeeld er ook op aansluiten. hoe is beeld trouwens als je kijkt via tv ? ik neem aan dat ik minstens een 128mb kaart moet nemen ?

graag jullie advies.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Soms is het puur een initialisatie van de VGA kaart dat het beeld even wegvalt, dat lijkt mij geen probleem. De verkeerd gekleurde icoontjes doen mij meer denken aan brakke drivers, probeer ze eens 100% te verwijderen en dan (oudere) drivers te installeren. Voor een MX440 kun je wellicht beter drivers uit de 6 serie downloaden.

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar heb je VGA-overclocking-tools actief staan op het moment? Ik ben sinds kort namelijk ook begonnen om mijn nogal trage videokaart lichtjes over te klokken voor een nét iets betere performance, en sindsdien valt mijn scherm ook éventjes uit, waarna het beeld weer terug ( aangepast aan de nieuwe instellingen van RivaTuner --> het programma dat ik gebruik om over te clocken ). Dat van die paarse icoontjes zou iets kunnen zijn dat je videokaart al te hoog draait en misschien zelfs al te warm wordt. Ik weet het zo niet zeker, ben hier niet echt ervaren in, maar aangezien ik het de laatste tijd ook heb ( alleen het beeld uitvallen, paarse icoontjes heb ik nog niet gehad :) ), zou het daar misschien aan kunnen liggen. Ik zou even nalopen ofdat je videokaart op de stock-snelheden loopt en dat de drivers inderdaad goed bij je videokaart passen, aangezien je videokaart niet bepaald de nieuwste meer is :). Succes ermee ;)

• versace1
ik heb de drivers gedeinstalleerd , pc opnieuw opgestart toen dat werd gemeld, en opnieuw nieuwste drivers geinstalleerd. nu valt spontaan het beeld weg. ik heb niet overgeklokt of iets.
het ziet er dus naar uit dat de kaart langzaam aan het overlijden is...

wat is eigenlijk een redelijke kaart , ik neem aan dat ik minimaal 128MB moet hebben om er misschien Vista op te gaan draaien.
ik speel bijna geen spellen op deze pc. wel veel internetten, msn, films kijken, enz...
wel wil ik de pc misschien gaan koppelen aan mijn grote breedbeeld tv.

wie een suggestie heeft dan hoor ik dat graag.

• versace1
ik heb nog een belangrijke vraag, ik zie dat er alleen grafische kaarten met AGP 8X verkrijgbaar is, ik heb de documentatie van mijn moederboard doorgelezen en ik zie dat de moederboard max. AGP 4X ondersteund. mijn oude kaart is een Nvidia MX440 64MB.

heb ik nu een probleem ? of werkt het wel , maar niet op 'vol vermogen' zeg maar.

dan ben ik bang dat ik weer een extra reden heb om of een nieuwe pc aan te schaffen of de moederboard , processor, grafische kaart , voeding te vervangen. eerst kijken wat goedkoper is.

• versace1
ik heb het probleem met videokaart gevonden.
ik heb vandaag een nieuwe kaart gekocht, prijs viel erg mee. het is een XFX GF5200 128MB geworden. toen ik de oude kaart er uit haalde viel er meteen iets op, een elco'tje op de kaart was bol gaan staan en een wit goedje gaan lekken !!!
een andere kleinere elco die er naast staat is ook bol gaan staan.
dit was dus de boosdoener al die tijd. maar maakt niet uit , ik heb de nieuwe kaart er in gestoken, software geinstalleerd en de pc start weer probleemloos op, ook valt het beeld niet meer spontaan uit.
Pagina: 1