Unichrome X Driver

Pagina: 1
Acties:

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 21:21
Ok, het gaat om het volgende Moederbord:
Epia EN15000

Dit bord heeft de CN700 chipset met onboard de Unichrome Pro II grafische controller,
voorheen heb ik altijd gewerkt met een Epia M10000 met de Unichrome 1 controller.
Deze werkte altijd goed, met de CLE266 Mpeg decoder en alles.

Nu wil het geval dat ik X.org met geen mogelijkheid goed aan de praat krijg met het nieuwe bord, iig niet met binairy drivers, ik heb het geprobeerd met Fedora Core 6, met de fedora driver krijg ik een keurige foutmelding van X & Ubuntu Edgy install geeft een kernel panic bij het booten. (ik heb deze 2 getest omdat deze de unichrome pro II zouden ondersteunen en ik natuurlijk wilde kijken wat dit bord kan) met de vesa driver start X wel op.

Nu is een volgende optie om over te gaan op het zelf compilen van de driver, dit heb ik vluchtig geprobeerd op Fedora Core, ik mis alleen de X.org source files? nu heb ik de hele source repository van Fedora doorgenomen maar ik kan nergens de benodigde source vinden, (de documentatie van de source driver geeft aan dat X versie 6.8.2/6.9 benodigd is) ik kan echter geen source van 6.8 vinden (dit zou xorg-x11-6.x.src.rpm moeten zijn volgens mij).
Ook kan ik volgens de documentatie de driver compilen tegen de X.org 7.0/7.1 Driver Developement Kit, deze kan ik nergens terugvinden.

De vragen.
- Heeft iemand ervaring met dit relatief nieuwe bord, en dan vooral met de grafische kaart/chipset onder linux?
- Kan iemand me opweg helpen met de Driver Developement Kit van X.org? zodat ik zelf de driver kan compilen.

I said I'd be back...

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

als het goed is, zijn er ook *-devel paketten, dus iets van xorg-x11-devel heb je dan nodig.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Sjonny schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:49:
als het goed is, zijn er ook *-devel paketten, dus iets van xorg-x11-devel heb je dan nodig.
*devel of *dev pakketten zijn toch sources?

Edit: oh, dat wilde de TS ook :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 20:55 ]

• RoBBS
Sjonny schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:49:
Jup er zijn ook -devel paketten,
als ik een google search doe zie ik tenminste veelbelovende dingen.
Ik ga vanavond proberen het xorg-x11-devel pakketje te installeren.

Tnx alvast :) stom dat ik dat zelf niet gezien heb.

Edit: het was niet het xorg-x11-devel pakketje, (die bestaat nl niet, iig weet yum er niets vanaf) ik ben er echter wel achter wat het moet zijn, en dat is,.. heel simpel:
xorg-x11-server. ik was in de war gebracht door de versienummering, deze is 1.x.x wat mij nogal vreemd lijkt. Maar zoals het er naar uitziet is vanaf versie 7 van X.org gekozen voor een andere nummering, 7.1 komt dus overeen met 1.1

edit:
Het blijkt dat X.org vanaf versie 7 een compleet modulair systeem heeft neergezet, omdat dit zo'n ingrijpende verandering is is er gekozen om overnieuw te beginnen met tellen

[ Voor 41% gewijzigd door RoBBS op 03-01-2007 19:46 ]

I said I'd be back...

• RoBBS
Ok, ik ben een stapje verder, ik heb de goede source (xorg-x11-server) gedownload en gecompiled, dit gaat foutloos, echter kan ik de driver niet compilen omdat xorg 7.1 niet met een build tree werkt?

Nu heb ik een verse tarball van 6.9 gedownload, deze kan volgens de driver documentatie gebruikt worden, echter krijg ik een foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
fcfreetype.c:53:10: #include expects "FILENAME" or <FILENAME>
fcfreetype.c:58:10: #include expects "FILENAME" or <FILENAME>
fcfreetype.c:59:10: #include expects "FILENAME" or <FILENAME>
fcfreetype.c:60:10: #include expects "FILENAME" or <FILENAME>
........
fcfreetype.c:2787: warning: nested extern declaration of `FT_FREE'
fcfreetype.c:2714: warning: unused variable `memory'
fcfreetype.c: In function `FcFontCapabilities':
fcfreetype.c:2844: warning: nested extern declaration of `FT_FREE'
fcfreetype.c:2800: warning: unused variable `memory'
gmake[2]: *** [fcfreetype.lo] Error 1
gmake[2]: Leaving directory `/usr/ports/x11-fonts/fontconfig/work/fontconfig-2.3.2/src'
gmake[1]: *** [all-recursive] Error 1
gmake[1]: Leaving directory `/usr/ports/x11-fonts/fontconfig/work/fontconfig-2.3.2'
gmake: *** [all] Error 2
*** Error code 2

edit:
deze foutmelding gaat over een fontconfig fout, ik ben niet thuis dus ik kan niet de exacte foutmelding posten, de fouten zijn echter hetzelfde op de directory's na

Ik heb weten uit te vinden dat de fout word veroorzaakt door wat interne headers van freetype < 2.2.0 deze waren om te testen en zijn ondertussen verwijderd maar de devvers hebben ze toch gebruikt.

ik heb vervolgens freetype 2.2.1 gedeinstalleerd (yum wilde alle dependencies ook verwijderen dus ik heb het verwijderd met rpm -e --nodeps freetype) vervolgens gebruik ik freetype 2.1.x die bij de xorg source meekomt zoals aangegeven op de site van freetype, doe een make && make install, dit gaat allemaal goed, de drivers worden geinstalleerd, de link in /usr/lib is aangepast, en toch geeft een compile van x.org 6.9 dezelfde fout.

Ik sta perplex,. Iemand die me de goede weg kan wijzen?

I said I'd be back...

• RoBBS
Ok, weer een update, X werkt nu met de juiste Via driver, voor de volledigheid:
Ik heb Fedora C5 geinstalleerd uiteindelijk, ik zal vanaaf de goede driver even online zetten.

Het enige wat niet goed werkt is OpenGL :( vanavond een update daarover.

update:
Na veel geklooi heb ik een werkende combinatie gevonden,
Fedora Cora 5 met een 2.6.18-1.2257 kernel
de Via kernel drivers van http://washington.kelkoo.net/epia/
ik heb de info op die site gebruikt om met rpmbuild een passende DRM module te bouwen.

in xorg.conf de via driver ingesteld, en nu werkt zowel de via driver als openGL.
Ik heb wel weer een nieuwe uitdaging gevonden, maar dat is voor een ander topic.

[ Voor 46% gewijzigd door RoBBS op 07-01-2007 15:08 ]

I said I'd be back...

Pagina: 1