Ik ben hier van we week toevallig wat mee aan het experimenteren geweest omdat ik ook gek word van dit soort spam met plaatjes. Leek me wel nuttig om mn ervaringen te delen. De volgende freeware/opensource filters heb ik geprobeerd:
-
K9: blockt standaard al veel (hij herkent ook of de mail verstuurd is vanaf een host die geblacklisted is) en leert naarmate je aangeeft welke mailtjes spam zijn. Dit programma werkt als een proxy, dus draait op de achtergrond en in je mailprogramma stel je het ip-adres in van K9 (zie de manual). Spam wordt gemarkeerd met [SPAM] in het subject, dus dat kun je weer met filters in je mailprgramma afvangen (direct naar prullenbak).
-
Mailwasher: Dit programma draait geheel zelfstandig op de achtergrond en checkt elke xx minuten op mail, waarna de spam automatisch van de server verwijderd kan worden. Programma is zelflerend en je kunt dus aangeven wat wel en niet spam is. Default herkent ie ook al veel.
Nadeel is dat de gratis versie erg beperkt is (bijv. maar voor 1 account te gebruiken).
-
Mozilla Thunderbird: Geen apart filter maar een mailprogramma (goed alternatief voro Outlook Express overigens

). Dit mailprogramma gebruik ik al jaren en ik kwam er onlange pas achter dat ie ook een goed spamfilter aan boord heeft. Het is ook zelflerend en na een paar spam-mails te hebben gemarkeerd gaat vrijwel alles nu rechtstreeks naar de 'junkmail-folder. Je moet het filter wel even aanzetten in Thunderbird en aangeven wat ie met spam moet doen.
Verder nog een aantal programma's die ik niet uitgebreid heb getest (omdat bovenstaanden al goed werkten):
-
Popfile: Ziet er vrij ingewikkeld uit en werkt met een web interface. Het fungeert net als K9 als proxy tussen de mailserver en je mailprogramma.
-
Spamihilator: wel goede verhalen over gelezen, maar ook niet uitgebreid getest.
Mijn voorkeur gaat uit naar het filter van Mozilla Thunderbird. Dat mailprogramma gebruikte ik al en hij blockt na een stuk of 10 spammailtjes te hebben gemarkeerd al erg goed. Ook spam met plaatjes laat ie niet door.
Over K9 ben ik ook erg tevreden (die heb ik ook een paar dagen gebruikt, voordat ik het spamfilter van Thunderbird ontdekte). Filterde ook praktisch alles eruit, incl. spam met plaatjes. Dus voor Outlook Express zou ik deze gaan gebruiken. Je moet alleen wel even in Outlook Express een berichtregel aanmaken dat ie spam met [SPAM] in het subject verplaatst naar de prullenbak. Als je liever de mail direct van de server wilt verwijderen kun je K9 nog combineren met
PopTray (mailchecker waarin je rules kunt maken) of Mailwasher gebruiken.
Verder is het ook aan te raden om zelf gewoon een aantal van die programma's te proberen en te kijken welke je het best bevalt.
[
Voor 12% gewijzigd door
Palomar op 02-01-2007 22:32
]