Toon posts:

Studio PC Systeem +/- 2000,-

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik had hier eerst een enorm verhaal staan, maar aangezien internet explorer crashte is hier de ingekorte versie. :P

Ik heb na jarenlang jingles,melodieën en beats met simpele software te maken op onze huiskamer pc besloten een dedicated studio te bouwen zodat ik niet meer gestoord werd door "broertjes die ook even wilden msn'e" en door "ouders die het volume het liefst uit wilden zodat er normaal tv gekeken kon worden".

Ik kreeg toen als blijk van support van mijn ouders voor mijn verjaardag een eigen pc. Leuk Aldi'tje PC van 7 á 800,- Euro.
Het leek een leuke computer, wel een beetje leeg want ik had een vrijwel clean install van Windows XP Home. Maarja ik had het meeste van onzin die ze er normaal erbij doen toch niet echt nodig.

Helaas kwam ik er al snel achter dat naarmate ik meer software begon te gebruiken de prestaties en snelheid drastisch achteruit gingen.
Ik kreeg een half jaar geleden een hard drive crash en nadat hij gemaakt was was hij nog langzamer dan eerst.

Dit was 3 jaar geleden en als vrienden tegenwoordig langskomen om iets op te nemen duurt het 15min om vanuit power-down tot het bereaublad te komen waarna ik een programma wil opstarten en het weer 3 minuten duurt.
Ik heb hem meerdere malen geformatteerd omdat ookal gebruik ik hem zelden voor internet, aangezien ik daar een laptop voor heb het mischien aan spyware lag. Dat was dus niet het geval.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat mijn pc op het moment mijn bottleneck is en gewoon niet bedoeld is voor de doeleinden waarvoor ik hem nodig heb. Toen ik eens bij een maat van me was merkte ik dat zijn pc nog steeds liep als een zonnetje. Terwijl hij hem ook al ruim 3 jaar had. Hij vertelde me dat hij hem zelf gebouwd had.
Ik heb dus besloten op advies van een vriend ook zelf een computer te bouwen.

Dit is dus mijn configuratie.

Processor : Intel Core 2 Duo Processor E6600 = 329,-

Ik vond dit de beste keus met zijn 2x 4mb L2 cache. Ik zat eerst te twijfelen tussen deze en een E6700 maar dat bleek achteraf niet echt prijs kwalitatief te zijn.

Moederbord : Asus P5n32-SLI SE Deluxe = 199,95

Het lijkt mij een stabiel moederbord SLI sprak mij gelijk heel erg aan , ook dat het bord compleet passief gekoeld werd was een +.

Voeding : Coolermaster 450W active voeding = 84,95

Heb hier wat reviews over gelezen en het bleek een kwalitatief goede en stille voeding te zijn.

Videokaart : Asus EN7600GS SILENT, 512MB= 149,95

Hij ondersteunt SLI en ik had hem het liefst passief gekoeld.

Harde Schijf : Raptor 36GB S-ATA U150 10.000RPM = 112,95

Ik wil deze als bootschijf gebruiken.
Dit is eigelijk het enigste component waar ik zelf een beetje mijn twijfels over heb qua geluidsproductie. Maar als hij te luidruchtig is dan gaat hij weg voor een stillere 7200RPM Sata Schijf.

Geheugen : 2x 512MB Nanya Elixer DDR2/800 Dimm = 2x 69,95

Ik wou in iedergeval snel geheugen hebben. Dit wou ik dan in dual-channel draaien en aangezien ik 4 geheugen banken heb kan ik er altijd nog 2 bij prikken, ik kan me niet echt voor stellen meer nodig te hebben dan 2GB. Toch?

Geluidskaart : Creative Audigy 2 ZS

Deze had ik al en zal uit mijn oude configuratie gehaald worden.
http://tweakers.net/ext/i.dsp/1073565000.jpg

Behuizing : Coolerm. Stacker 830 (excl. voeding) = 209,-

Hij straalt echt power uit vind ik en hij bied voldoende ruimte voor accesoires.

Ik heb sinds kort alleen reviews gelezen over speciale stille behuizingen dus als jullie betere suggesties hebben..

Monitor : Mirai 32" DTL-532 = 729,-

Deze word multifunctioneel gebruikt want naast mijn pc monitor is het ook mijn tv en scherm voor mijn spelcomputers.

ACCESOIRES

NEC AD5170A DVDnRW Dual Layer OEM zwart 18x = 34,95

Snel, Dual Layer en fungeert als brander.

LG DVD-ROM 16x52 IDE OEM Zwart = 17.95

Om mijn NEC een beetje te sparen en om on the fly the kunnen branden. =)

Apacer 15-in-1 interne kaartlezer zwart = 12.95

Handig en ik heb hem regelmatig nodig.

Zwart 3,5" Sony diskettestation = 6.95

Nou hoor ik veel van jullie al zeggen, waarom een disk drive????

Maar ik heb een keyboard. Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/6453/1562847544lzm1.th.jpg
De kenners zullen het wel herkennen , en dat laad alles nog via diskettes. ;)

Mijn Uiteindelijke doel

Het was uiteindelijk mijn doel de computer zo krachtig maar toch stil mogelijk te maken zodat het niet stoort tijdens de opnames.

Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor studio doeleinden al zal ik hem nu waarschijnlijk ook meer voor design gaan gebruiken (Flash,Photoshop etc etc) ik gebruikte mijn laptop daar voornamelijk voor om te voorkomen dat mijn pc nog langzamer werd.
Het zal ook geen echte game pc worden, ik vind een potje UT2k4 nu en dan wel eens leuk maar veel meer dan dat word het niet. Ook moet het een stabiel systeem worden dus zal er waarschijnlijk niet overgeclockt worden. (mischien de processor een beetje zodat hij loopt als een E6700)

Nou wil ik even laten weten dat anderhalve maand geleden ik werkelijk niks wist van computer hardware en ook al heb ik veel gelezen en veel geleerd het zeker mogelijk is dat ik ergens compleet de mist in ben gegaan.

Dus ik ben benieuwd naar alle reacties en suggesties van jullie en alvast een fijn 2007. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zet er dus 2x 1GB PC6400 in... 2GB is "niks" meer tegenwoordig en al helemaal niet als je met veel dingen in het geheugen wil werken zoals samples, Photoshop en dergelijke.

Trouwens, welke resolutie kan die Mirai aan als monitor? Het is namelijk een beetje jammer als je maar op 1366x768 kan werken want dan wordt het alsnog iets minder handig met kleine lettertypes.

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 02-01-2007 16:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Lijkt me zeker een pc waar je voorlopig mee kan, goede processor. Ik heb alleen geen ervaring met een 10.000 RPM, maar deze lijkt me oke.
MAX3400 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:38:
Trouwens, welke resolutie kan die Mirai aan als monitor? Het is namelijk een beetje jammer als je maar op 1366x768 kan werken want dan wordt het alsnog iets minder handig met kleine lettertypes.
Ik denk dat dit de max is, erg weinig voor pc lijkt mij idd. Misschien handiger om een primair PC monitor te kopen ipv primair als TV vanwege de resolutie.

[ Voor 65% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 02-01-2007 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om naast mijn 2x 512mb nog 2x het geheugen wat je net voorstelde erbij te zetten zodat ik in theorie op 3GB geheugen zit?

De Mirai is inderdaad 1366x768 , heb hem in een winkel al aangesloten op een pc gezien en ik had geen moeite het aflezen van kleine letters.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:46:
Is het ook mogelijk om naast mijn 2x 512mb nog 2x het geheugen wat je net voorstelde erbij te zetten zodat ik in theorie op 3GB geheugen zit?

De Mirai is inderdaad 1366x768 , heb hem in een winkel al aangesloten op een pc gezien en ik had geen moeite het aflezen van kleine letters.
Over het geheugen: probeer nu voldoende te kopen (bijvoorbeeld 2x 1GB) en het daar voorlopig mee uit te zingen. Lees anders van te voren de handleiding van het moederbord of je niet in de knoop komt met timings als je 4 bankjes gaat vullen met geheugen van verschillende groottes.

Ondanks dat die Mirai leesbaar was voor je: hoe ver ga je ervanaf zitten? Ik kan me niet voorstellen dat je het lekker werken vindt om maximaal 768 pixels hoog te moeten werken (dat kan namelijk ook op een ouderwetse 15" monitor) en dat x aantal uur achter elkaar.

Wat SOEPSTENGEL13 zegt: beter een goede 19" TFT als primaire monitor kopen en lekker de Mirai als secundaire monitor.

*edit*
Ik mis trouwens nog schijven voor opslag/data.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 02-01-2007 16:52 ]

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Lijkt me een mooi systeempje te worden. Alleen zou je niet beter wat geld kunnen besparen op je moederbord, en een non-SLI moederbord te kopen? Bespaart toch snel weer wat geld voor bijvoorbeeld het hierboven genoemde extra RAM. Want dat heb je toch echt wel nodig met photoshop. En als je straks ook nog eens wil overstappen op Vista icm met photoshop al helemaal.

Mijn ervaring met SLI (het nl ook een sli moederbord) is dat als je niet meteen 2 videokaarten koopt je het toch niet gaat gebruiken. Voordat het zover is dat je een videokaartugrade wil/kan maken zijn er toch al weer kaarten op de markt die sneller zijn dan jouw 2 videokaarten. Zeker met de aankomende DX-10 kaarten.

Macbook Pro, 640 WD extern

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:21

vinnie1908

Appel != peer

Ik zie buiten de 36Gb Raptor (die goed te horen is in kleine matige behuizingen, echter zal het in je Stacker wel meevallen) geen andere harde schijven. Neem je deze niet, doe je het met externe behuizingen of heb je een server draaien? Persoonlijk zou ik zeker een schrijf van formaat nemen voor wat opslag

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 16:25
Zoals de bovenstaande posts, mss best een primair gewoon pc scherm om op te werken.
En wil je alleen die raptor gaan gebruiken? Want 36GB staat heel rap vol, neem bv 2 sata schijven en zet ze dan in RAID 0. Moet kunnen voor jou budget.
Meer ram kan ook wel helpen zeker voor photoshop en consorten.

• MAX3400

MAX3400

gerre22 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:53:
Zoals de bovenstaande posts, mss best een primair gewoon pc scherm om op te werken.
En wil je alleen die raptor gaan gebruiken? Want 36GB staat heel rap vol, neem bv 2 sata schijven en zet ze dan in RAID 0. Moet kunnen voor jou budget.
Meer ram kan ook wel helpen zeker voor photoshop en consorten.
RAID0 lijkt me niet handig, sowieso niet vanwege dataveiligheid. Ik snap je gedachten wel maar gezien de "professionaliteit" van dit systeem, zou ik deze gok niet wagen.

Raptors zijn erg fijne schijven en de nieuwere ADFD-serie is een stuk stiller dan de GD-versie dus zeker een aanrader.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 02-01-2007 16:54 ]

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Waarom SLI als je nooit games speelt?
Als je alle extra's die op dat bord zitten gaat gebruiken heb ik niks gezegd, maar ik verwacht het niet. zo kan je toch nog wat geld besparen.

Misschien kan je dan ook is kijken naar een 7600GT Silent.
Stukken beter dan de GS, ookal speel je niet veel games lijkt het me toch een must.

Als je niet wilt overclocken voldoet 2 533 Mhz / 677 Mhz bankjes ook.
En ik raad je inderdaad ook 2 x 1 Gb aan.

Misschien kan je ook is naar de Arctic Cooling Pro series kijken, die schijnen heel stil te zijn (ga er zelf binnenkort ook 1 aanschaffen)
http://www.arctic-cooling.com/pc_case1.php

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:49:
[...]

Over het geheugen: probeer nu voldoende te kopen (bijvoorbeeld 2x 1GB) en het daar voorlopig mee uit te zingen. Lees anders van te voren de handleiding van het moederbord of je niet in de knoop komt met timings als je 4 bankjes gaat vullen met geheugen van verschillende groottes.

Ondanks dat die Mirai leesbaar was voor je: hoe ver ga je ervanaf zitten? Ik kan me niet voorstellen dat je het lekker werken vindt om maximaal 768 pixels hoog te moeten werken (dat kan namelijk ook op een ouderwetse 15" monitor) en dat x aantal uur achter elkaar.

Wat SOEPSTENGEL13 zegt: beter een goede 19" TFT als primaire monitor kopen en lekker de Mirai als secundaire monitor.

*edit*
Ik mis trouwens nog schijven voor opslag/data.
Ik zal er waarschijnlijk 1.20 vanaf zitten en hij staat op een verhoging van 20cm.

Ik heb er nog geen secondaire schijf gepakt omdat ik op het moment alle data nog op een 160GB usb schijf zet.

Maar ik zat zelf te denken aan een WD250GB Caviar SE16 : SATA300, 7200RPM , 16MB voor 84.95?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik heb meer zoiets in gedachte:

Asus p5b-e

Firewire is altijd handig, zeker bij een externe geluidskaart. Sli zoals op het door jouw gekozen mobo is nutteloos omdat beeld niet echte belangerijk is bij studio werk. Alleen extra duur. 6 sata poorten moet genoeg zijn, en ook nog raid.

Core 2 Duo e6600
Lijkt me logies.

2GB pc5300 ram 2*1GB
2GB is zeker nodig voor een muziek pc, al die sampeltjes en vst's nemen heel veel geheugen in (ervaring). Een setje pc5300 in dual channel is snel genoeg, je zou al genoeg hebben aan pc4200 maar het verschil is meestal maar een paar cent, dus kan je beter de snellere nemen.

Geforce 7300gs
Een sterke grafische kaart is nergens voor nodig, hoeft alleen beeld te geven.

2*74GB Raptor
2 raptor is raid 0 moet genoeg zijn voor jou, en lekker snel.

320GB Hardeschijf

320GB moet genoeg zijn voor je opslag. Hier zet je dus alles op (behalve windows) en dan kopier je de sampeltjes e.d. naar je raptors voor de snelheid.

Een 2e erbij is wel aan te bevel als backup, als dan je andere dan crasht heb je je spullen nog op deze.

Enermax liberty 400
Een goede 400 watt voeding is meer dan voldoende. Deze is modulair dus de kabeltjes die je niet gebruikt kan je eruit halen.

De kast weet je al. Mooie keuze _/-\o_

Accesoires heb je al gekozen.

Ik zou wel een andere geluidskaart nemen, al je een beetje serieus wilt. Meerdere in/outs is wel handig.

[ Voor 10% gewijzigd door bassie op 02-01-2007 17:23 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Is een Asus P5B niet passief gekoeld? En SLi heb je toch niet nodig. Daar kan je dus op besparen dacht ik.

En waarom die videokaart? Een goedkopere passief gekoelde kaart zou toch ook volstaan? Bijvoorbeeld de passief gekoelde 7300GS.

En die Raptor lijkt me niet echt de moeite waard, hij is nauwelijks sneller dan moderne 7200RPM schijven. Ik zou 2 Seagate Barracuda's nemen, die zijn lekker snel 8) .

En waarom zulk duur no-name geheugen? Voor 50 euro extra heb je al 2 GB kwaliteitsgeheugen van bijvoorbeeld Kingston of Twinmos. 2GB lijkt me overigens zeer handig voor jouw doel.

Het is zeker een mooie kast, die Stacker, maar waarom geen Antec p180? Is volgens mij ook groot genoeg en heeft goede koelmogelijkheden.

Ook als je ziet naar je scherm, die is al voor 100 euro goedkoper te vinden bij bijvoorbeeld Salland Automatisering. Op zo'n groot onderdeel kan je makkelijk besparen. Ook de E6600, die is bij veel gerenomeerde shops gewoon 290 euro(40 euro winst!).

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 14:56
Dump die Creative geluids kaart en haal iets beter

http://feedback.nl/?id=26&a=177

Bv een ESI, M-Audio, EMU zijn goed betaalbare kaarten, met veelal lage latency en stabiele ASIO drivers. Tevens kan je in de toekomst nog een Synth / Samp / Microfoon erop aansluiten :)

Verwijderd

Als je niet gaat overklokken zou ik gewoon DDR2-533 PC4300 geheugen nemen en synchroon laten lopen met de FSB.

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01-2025

WoBaDijk

Aapje

NeOTheMaTriXM schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:22:
Dump die Creative geluids kaart en haal iets beter

http://feedback.nl/?id=26&a=177

Bv een ESI, M-Audio, EMU zijn goed betaalbare kaarten, met veelal lage latency en stabiele ASIO drivers. Tevens kan je in de toekomst nog een Synth / Samp / Microfoon erop aansluiten :)
De EMU's zijn ook van Creative ;)

Verder zou ik er inderdaad een wat betere geluidskaart instoppen. Helemaal omdat je wil gaan opnemen. Het verschil is er gewoon echt.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 14:56
WoBaDijk schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:56:
[...]

De EMU's zijn ook van Creative ;)

Verder zou ik er inderdaad een wat betere geluidskaart instoppen. Helemaal omdat je wil gaan opnemen. Het verschil is er gewoon echt.
EMU was voorheen een eigen bedrijven, maar is sinds een tijdje inderdaad gekocht door Creative. Maar zelf los daarvan hebben ze niet super veel met Creative te maken. Drivers worden alsnog door EMU gemaakt (dacht ik) en de AD/DA hebben helemaal niks met Creative te maken.

Voor Windows computer is het gewoon een erg goeden bang/buck verhouding, zeker de gene met de extra synth/sampler software erbij, die hardware matig door de EMU kaart wordt berekend :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten voor een 74GB Raptor i.p.v 36Gb in verband met de extra opslag.

Bedankt voor jullie adviezen maar ik ga niet in raid0 draaien in verband met data veiligheid.

Ik heb zojuist gekeken naar de 7600GT Silent gekeken. Wat mij wel opviel is dat hij DDR3 is maar wel maar 256MB. Is 256MB DDR3 veel beter dan 512MB DDR2?

Het geheugen snap ik niet helemaal, als ik DDR2-800 is het toch sneller dan een reepje van 533 of 677?
Want dan draait het geheugen 3:4 ten opzichte van de processor ipv 1:2?

Verwijderd

Topicstarter
Oh trouwens ik ben in de toekomst natuurlijk van plan een upgrade naar een betere geluidskaart te maken maar ik ben op het moment nog tevreden met deze.

Ik ben trouwens niet van plan er Vista op te gaan draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 00:58 ]

• bassie
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:34:

Bedankt voor jullie adviezen maar ik ga niet in raid0 draaien in verband met data veiligheid.
Raid 0 is voor de snelheid. Zoals ik al eerder gezegt heb, is het verstandig om je data altijd te backuppen.
Het geheugen snap ik niet helemaal, als ik DDR2-800 is het toch sneller dan een reepje van 533 of 677?
Nee want: de fsb van je pc is 266mhz. En ddr2 533 is ook 266mhz (533mhz effectief omdat het dual data rate is dus 2*266). Dus de extra snelheid van ddr2 800 gebruik je helemaal niet, je betaalt er alleen maar voor. En het is het verstandigst om 1:1 te draaien, dat is toch bijna altijd het snelst.

Neem gewoon ddr2 666. Het prijs verschil met 533 is nihil dus daar hoef je het niet voor te doen. En zo heb je altijd wat ruimte voor een kleine oc. Als je dat niet wilt dan klok je het geheugen gewoon terug.

[ Voor 8% gewijzigd door bassie op 05-01-2007 17:17 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

Hij heeft PC4300 geheugen nodig. Sneller geheugen als PC5300 betekend niet automatisch dat de overal prestatie van je PC hierdoor beter word. Reviews en ervaringen leren dat het zelfs nadelig kan zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:37:
Ik heb dus besloten op advies van een vriend ook zelf een computer te bouwen.

Nou wil ik even laten weten dat anderhalve maand geleden ik werkelijk niks wist van computer hardware en ook al heb ik veel gelezen en veel geleerd het zeker mogelijk is dat ik ergens compleet de mist in ben gegaan.
Ben je dan niet beter af met een kant en klaar pc ? Want het zelf samenstellen van een computer betekend niet automatisch dat het beter/goedkoper is dan een kant en klaar pc. Vooral wanneer je geen verstand van de onderdelen/hardware series/versies hebt kan je zelf duurder uit zijn. Misschien een Dell ?

Kortom je hebt redelijk wat computer kennis nodig om een pc zelf samen te stellen. Daarnaast is het ook fijn als je praktisch elke onderdeel/merk/prijs kent. En dat dan te gaan combineren met ervaringen en reviews om zo je PC te gaan samenstellen.

En waarom je nou voor een SLI moederbord kiest als je toch niet gamed :/ want dat verhaal van passief gekoeld gaat echt niet op.

[ Voor 16% gewijzigd door aex351 op 03-01-2007 03:24 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:34:

Ik heb zojuist gekeken naar de 7600GT Silent gekeken. Wat mij wel opviel is dat hij DDR3 is maar wel maar 256MB. Is 256MB DDR3 veel beter dan 512MB DDR2?

Je praat hier over een stille maar vooral een PC voor audio opname. Dan zal vooral opslag..zonder compressie als gewenst handig zijn. En vergeet die creative kaart..behalve als je pas later een proffesionele opneem kaart neemt. Want creative kaarten zijn voor gamen..de inputs zijn verre van geschikt voor audio opnames!

Je videokaart is zeker goed genoeg, ik zou als je toch niet zwaar gamed geen zorgen maken over geheugen...en 512mb DDR2 kllinkt misschien wel lekker maar is vaak toch lager geklokt als de 256Mb varianten! Ga gewoon voor de 256Mb variant! Zeker als gamen niet de hoofdmoot is...je zal weinig voordeel halen aan 2x zoveel geheugen als het 25% langzamer "draait"

There is no place like ::1

• bassie
Een vriend van mij werkt in een studio en die zegt dat apple beter is als muziek pc. Volgens hem is het stabieler e.d. Dus misschien moet je in naar een apple kijken, dan heb je ook geen gepruts met zelf in elkaar zetten en weet je zeker dat het werkt. Misschien is het ook handig om ff hier te kijken, veel info over muziek maken en hard/software die daarbij nodig is.

Als je windows gaat gebruiken misschien een idee om 2 partities te maken? Met op 1 partitie een gestripte windows alleen voor je muziek, en op de 2e een volledige versie om te internetten/office/fotosoep.

Verwijderd

Topicstarter
aex351 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 03:15:
Hij heeft PC4300 geheugen nodig. Sneller geheugen als PC5300 betekend niet automatisch dat de overal prestatie van je PC hierdoor beter word. Reviews en ervaringen leren dat het zelfs nadelig kan zijn.

[...]

Ben je dan niet beter af met een kant en klaar pc ? Want het zelf samenstellen van een computer betekend niet automatisch dat het beter/goedkoper is dan een kant en klaar pc. Vooral wanneer je geen verstand van de onderdelen/hardware series/versies hebt kan je zelf duurder uit zijn. Misschien een Dell ?

Kortom je hebt redelijk wat computer kennis nodig om een pc zelf samen te stellen. Daarnaast is het ook fijn als je praktisch elke onderdeel/merk/prijs kent. En dat dan te gaan combineren met ervaringen en reviews om zo je PC te gaan samenstellen.

En waarom je nou voor een SLI moederbord kiest als je toch niet gamed :/ want dat verhaal van passief gekoeld gaat echt niet op.
Het was mischien makkelijker om weer een standaard pc te pakken (geen Dell).

Maar omdat ik zoveel heb moeten opdoen over elk onderdeel voor ik het koos en het is straks klaar is dan ben je ook wat meer bewust van wat je hebt in plaats van "ach zolang het maar werkt".

Ook omdat ik regelmatig 3D gebruik in mij designs lijkt een goede videokaart zoals de 7600GT toch wel belangrijk. En als upgrade in de toekomstige maanden een 2e erbij.
bassie_ schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:31:
Een vriend van mij werkt in een studio en die zegt dat apple beter is als muziek pc. Volgens hem is het stabieler e.d. Dus misschien moet je in naar een apple kijken, dan heb je ook geen gepruts met zelf in elkaar zetten en weet je zeker dat het werkt. Misschien is het ook handig om ff hier te kijken, veel info over muziek maken en hard/software die daarbij nodig is.

Als je windows gaat gebruiken misschien een idee om 2 partities te maken? Met op 1 partitie een gestripte windows alleen voor je muziek, en op de 2e een volledige versie om te internetten/office/fotosoep.
Ik zat eerst ook te denken aan een Apple. Probleem is alleen dat met licenties erbij voor alle software die ik gebruik ik waarschijnlijk ver boven de 6000,- euro uit kom.

Het is zeker iets voor de toekomst maar als iemand die van producen nog niet zijn werk heeft kunnen maken is het op het moment een stuk prijsgunstiger voor een pc te gaan. :)

Verwijderd

TOEP ! :P

geintje man, ik zelf heb ook ooit zo gedacht en gedaan. Ik zou gewoon zelf je computer in elkaar zetten en niet voor zo'n kant en klaar systeem gaan ;) het is leuker en je leert er ontzettend veel van!

verder heb ik gelezen dat je nogal angst hebt voor raid 0 dat is echt helemaal nergens voor nodig, de kans dat er een schijf kapot gaat is echt maar ontzettend klein! vroeger met die schijven van 1 gig was dat gevaarlijk ja, maar nu? neee joh!

wat ik zou doen als ik jouw was?:
E6600
P5B moederbord
7600GT silent
2x corsair ddr2 533mhz 1 gig
2x samsung spinpoint T 300 gig 16mb cache raid 0
een goed audio kaartje heb ik niet zoveel verstand van dus daar moet iemand anders je eventjes mee helpen. Maar ik raad je die extreem dure kaartjes wel af, want de prestatie winst vergeleken met wat je uitgeeft is echt te klein

dan heb je echt DE PERFECTE computer voor jouw doel einde ;) dan kun je toch nog een beetje over klokken wat je al van plan was, en lekker met muziek aan de slag gaan. en ik zou het bij zercom bestellen, een hele goede webshop met lage prijzen en als je wilt kun je het afhalen in eindhoven. Of als je bovenin het land woond raad ik je azerty aan ook een zeer goede shop met lage prijzen waar je het zooitje op kunt halen. (ophalen is wel iets "veiliger" met dit soort duur spul ;) )

EDIT: klein tipje nog he, je betaald veeeeel te veel voor die licenties voor dat soort software een of andere " ome frans"van je kan dat echt wel goedkoper regelen denk ik ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 02:36 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
Een 7600GT erbij heb je vrijwel niets aan.. Het kost meer geld dan het oplevert namelijk.. Een 7600GT voldoet meer dan genoeg aan je wensen. Verder, waarom geen 74GB raptor, of een 150GB? Die is maar 150 euro in de pricewatch. Een 150GB is ongeveer 200 euro. Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan, dat kan je zeker wel gebruiken met je studio, denk ik. Ik zou ook een ander moederbord nemen. Zelf heb ik een Gigabyte GA-965P-DS4. Een moederbord waar ik tevreden over ben, maar eventueel kan je ook de DS3 nemen, die is wat goedkoper. En als je echt met geluid bezig wilt zijn, koop een betere geluidskaart. Een audigy is leuk om wat mee aan te klooien, maar als je (zoals ik zag in je profiel), freelancer bent, kies dan toch echt voor een betere kaart. :7

Owja, en kies een aparte monitor naast die Mirai. Als je wilt gaan fotobewerken dan heb je echt niet genoeg aan dit scherm. Voor tv kijken en dergelijke is dit scherm wel leuk, maar niet om dit als main pc te gaan gebruiken, vooral niet met zo een kleine resolutie. Ik heb zelf een LG 204WT, maar qua kleurweergave is deze niet helemaal super. Dan zou ik liever voor een aloude CRT gaan, óf voor een goede 19" TFT. :)

Owja, en jij ook nog een gelukkig nieuwjaar ;)

edit: wat die jongen hier boven mij zegt.. dat van RAID 0, dat is wel waar.. :P wat je dan eventueel ook nog kan doen, wanneer je een moederbord hebt met een intel chipset.. daarop zit een functie die matrix raid heet. daarmee kan je dus een bepaald gedeelte van je hd's in RAID 0 zetten, en de rest bv. in RAID 1. zo heb je het beste van 2 werelden, met maar 2 hd's. ik ben er erg tevreden over.. misschien, dat dit nog een betere keuze is dan die raptor die ik voorstelde..

[ Voor 16% gewijzigd door Steephh op 04-01-2007 02:31 ]

_@/'

• bassie
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 02:27:
wat ik zou doen als ik jouw was?:
E6600
P5B moederbord
7600GT silent
2x samsung spinpoint T 300 gig 16mb cache raid 0
Een p5b heeft alleen raid0 en raid1 met de jconmicro controler. Dus via 1 interne en 1 externe sata. Dus beter dat je een p5b-e neemt dan.
Steephh schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 02:29:

Owja, en kies een aparte monitor naast die Mirai. Als je wilt gaan fotobewerken dan heb je echt niet genoeg aan dit scherm. Voor tv kijken en dergelijke is dit scherm wel leuk, maar niet om dit als main pc te gaan gebruiken, vooral niet met zo een kleine resolutie. Ik heb zelf een LG 204WT, maar qua kleurweergave is deze niet helemaal super. Dan zou ik liever voor een aloude CRT gaan, óf voor een goede 19" TFT. :)
Voor muziek maken is dual screen wel lekker. Sampeltjes e.d. op een appart scherm.
edit: wat die jongen hier boven mij zegt.. dat van RAID 0, dat is wel waar.. :P wat je dan eventueel ook nog kan doen, wanneer je een moederbord hebt met een intel chipset.. daarop zit een functie die matrix raid heet. daarmee kan je dus een bepaald gedeelte van je hd's in RAID 0 zetten, en de rest bv. in RAID 1. zo heb je het beste van 2 werelden, met maar 2 hd's. ik ben er erg tevreden over.. misschien, dat dit nog een betere keuze is dan die raptor die ik voorstelde..
Ik zou voor 2 36GB raptors gaan (de nieuwste) of misschien de 74 als het budget het toelaat. En dat dan in raid0 voor de snelheid. En dan nog 1 (of 2 >:) ) extra 320GB hardeschijf als backup

@TS:

Wat had jij nou ondertussen als setup in gedachten. Iedereen kan wel blijven posten, maar dat je een e6600 moet hebben is nu wel is duidelijk. Is wel leuk om weer is jou mening over het systeem te horen.

Verwijderd

ben je dood ofzo ? :P

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 17:41 ]

• Steephh
bassie_ schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 03:12:

[...]

Voor muziek maken is dual screen wel lekker. Sampeltjes e.d. op een appart scherm.
[b][message=27234896,noline]

[...]

Ik zou voor 2 36GB raptors gaan (de nieuwste) of misschien de 74 als het budget het toelaat. En dat dan in raid0 voor de snelheid. En dan nog 1 (of 2 >:) ) extra 320GB hardeschijf als backup
Waarom een raptor. Ik denk dat de snelheid toch niet zo van belang is bij een studio pc.. Meer de opslag, wanneer je het ongecomprimeerd opslaat..

_@/'

Verwijderd

ja precies een raptor is echt NERGENS voor nodig laat staan 2! 8)7

zoals ik al zij:
E6600
P5B moederbord
7600GT silent
2x samsung spinpoint T 400 gig 16mb cache raid 0

@steephh
en met een P5B kun je wel gewoon raid 0 intern doen hoor? :|

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 23:02 ]

• bassie
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:01:
Chipset

Intel® P965 / ICH8 with Intel® Fast Memory Access Technology

Storage

Southbridge
- 4 x SATA 3.0 Gb/s ports
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA)

Zegt dit genoeg??

ICH8 chip dus niet de ICH8R (raid).

De p5b-e is die €15 extra wel waard.
Steephh schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:37:
[...]
Waarom een raptor. Ik denk dat de snelheid toch niet zo van belang is bij een studio pc.. Meer de opslag, wanneer je het ongecomprimeerd opslaat..
Het is niet nodig, maar wel lekker.
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:01:
ja precies een raptor is echt NERGENS voor nodig laat staan 2! 8)7

zoals ik al zij:
E6600
P5B moederbord
7600GT silent
2x samsung spinpoint T 400 gig 16mb cache raid 0

@steephh
7600GT is nergens voor nodig. En 2*400GB in raid0 ook niet, dan heeft hij 800GB en niet eens een backup. Beter dan om 2x de seagates barracuda 7200.10 250GB in raid 0 te nemen, en een 320GB als backup. Is iets duurder maar dan heb je een teminste backup

Maar als we nou is afwachten tot de ts zelf wat gezecht heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door bassie op 05-01-2007 00:00 ]

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 09:11

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Soundcards: alles van RME is super.
Echoaudio heeft nu mooie audiofire setups.
Maudio 1010LT vind je goedkoop en is goed.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-01 13:33
En als upgrade in de toekomstige maanden een 2e erbij.
Als je 7600GT zo oud word dat je een 2e erbij moet nemen zal je er niks van merken dat je er een 2e bij hebt. SLi is niet 1 + 1 = 2, een 2de kaart zorgt voor 30 a 40% boost.

[ Voor 3% gewijzigd door Aubergine op 05-01-2007 00:03 ]

• Steephh
Als het niet nodig is, maar wel lekker, dan is het aan de TS of hij er extra geld aan wil uitgeven. Tuurlijk is een raptor fijn.. Maar het brengt ook meer geluidsproductie met zich mee (ik weet niet of die verwaarloosbaar is).

Hoezo geen 7600GT? Hij wil toch af en toe een potje gamen en met photoshop is dat ook wel handig enzo.. En 2x DVI is zowieso wel handig als je dual screen wilt (want je wilt niet met één zo een Mirai monitor werken).

Enne.. Heb ik gezegd dat er geen raid 0 ondersteund werd op die P5B? Overigens, je kan beter voor de P5B-E gaan, die ondersteund namelijk wel RAID0 en 1 via de interne poorten.. Maar hij heeft eigenlijk zelf al gezegd dat hij geen RAID 0 wil in verband met dataveiligheid..

[ Voor 7% gewijzigd door Steephh op 05-01-2007 01:36 ]

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip ik ga eens wat kennis opdoen naar die RME kaarten.

Verder wil ik het eerst proberen met een 74GB raptor, maar moch ie te luid zijn of toch niet zo snel dan ga ik mischien toch raid proberen met wat stillere schijven zoals wellicht de seagates.

Over het moederbord, zitten er op de P5-b functies die je niet op de p5n32-sli hebt want ik vind het wel een mooi moederbord en geld is niet de kwestie, ik heb liever iets meer dan iets minder.

Ik ga voor de 7600GT, als de mirai uiteindelijk niet volstaat neem ik een extra scherm dus zijn die dubbele dvi poorten erg handig.

Als geheugen heb ik voor de corsair 2x 1Gb 667mhz gekozen. Meer geheugen en toch te gebruiken mocht ik ooit toch nog gaan overklokken met de fsb.

Verder mijn excuses dat ik niet zovaak reageer ik lees alles wel gewoon.

Verwijderd

Voor stilte, kijk eens naar de Antec P180

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 02:27:

EDIT: klein tipje nog he, je betaald veeeeel te veel voor die licenties voor dat soort software een of andere " ome frans"van je kan dat echt wel goedkoper regelen denk ik ;)
En als je student bent heb je altijd nog Surfspot.

• bassie
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 02:53:

Over het moederbord, zitten er op de P5-b functies die je niet op de p5n32-sli hebt want ik vind het wel een mooi moederbord en geld is niet de kwestie, ik heb liever iets meer dan iets minder.
Op de p5n32-sli zitten veel voor jou onnodige functies. Als je het echt graag wilt houd niemand je tegen. Ik zou in jou geval voor de p5b-e gaan, dat geld dat je dan bespaart kan je in het echte werk stoppen. Een beetje herrie maken op de computer is leuk, maar aan echte knoppen draaien is een stuk leuker. (synths, effectendoosjes etc)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 09:11

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Een hardware mixer (usb/firewire of een echte met IO's) is echt aan te raden voor muziek te maken.
Niets zo irritant als een software mixer imo.

Verder is een goed midi keyb aan te raden. Maar koop een yamaha CS1x voor 100euro en je hebt een beestige synth (trance) + midicontroller. :)
Soit ze gooien u doodt met synths tegenwoordig! Als je een Nordlead kan kopen, DOEN :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• bassie
multipasser schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 09:38:
Een hardware mixer (usb/firewire of een echte met IO's) is echt aan te raden voor muziek te maken.
Niets zo irritant als een software mixer imo.

Verder is een goed midi keyb aan te raden. Maar koop een yamaha CS1x voor 100euro en je hebt een beestige synth (trance) + midicontroller. :)
Soit ze gooien u doodt met synths tegenwoordig! Als je een Nordlead kan kopen, DOEN :)
Een goede mixert is een van de belangrijkste dingen. Trouwens op marktplaats staat een alpha juno I voor een paar euro, wel een leuk dingetje.

Maar voor al datsoort vragen kan de ts beter hier kijken: synthforum. Eigenlijk moet hij dat zoiezo maar doen.

Verwijderd

Topicstarter
Studio hardware zoals een mixer heb ik allemaal al, het gaat echt alleen om de computer en wellicht een nieuwe geluidskaart. :)

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

bassie_ schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 02:59:

[Ik heb zojuist gekeken naar de 7600GT Silent gekeken. Wat mij wel opviel is dat hij DDR3 is maar wel maar 256MB. Is 256MB DDR3 veel beter dan 512MB DDR2?]

Meer geheugen is altijd beter.
Dus jij wil hiermee zeggen dat een 7600GS met 512 mb DDR2 sneller is dan een 7600GT met 256 mb DDR3?

Ik hoop niet dat mensen het vreemd vinden als ik zeg dat de TS veel beter voor een 7600GT DDR3 met 256 MB moet gaan.

Verder is het zo een mooi systeempje :)

www.koopeendroom.nl

• bassie
Maarten-NForce schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:07:
[...]

Dus jij wil hiermee zeggen dat een 7600GS met 512 mb DDR2 sneller is dan een 7600GT met 256 mb DDR3?

Ik hoop niet dat mensen het vreemd vinden als ik zeg dat de TS veel beter voor een 7600GT DDR3 met 256 MB moet gaan.

Verder is het zo een mooi systeempje :)
Je hebt gelijk, ik dacht 256MB ddr3 vs 512MB ddr3, als die 512 ddr 2 is kan hij idd beter voor de 256 gaan. Fout gelezen (zal wel door de tijd komen). Maar ik haal het weg.
Pagina: 1