Toon posts:

Tweedehands versterker gezocht, wat te kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik enkele weken geleden de overstap heb gemaakt van mijn Sony In-Ears naar een AKG K81 hoofdtelefoon ben ik de koning te rijk. Mooi helder geluid, aangename weergave van bass etc. Hij wordt momenteel aangedreven door een iPod 4G via de hoofdtelefoonuitgang, EQ staat af. Nu zat ik gisteren in de woonkamer wat te lezen en besloot ik om alles eens via het dock op de versterker van onze oude Sony Hi-Fi keten aan te sluiten. Het verschil in beleving verbaasde me toch sterk in positieve zin, alleen zit ik nu weer met de kriebels om me ook een losse versterker voor op de slaapkamer aan te schaffen.

Helaas heb ik geen enkel verstand van dit soort zaken. Ik kan wel X aantal merken opnoemen, maar daar houdt het dan ook bij op. Een nieuw model dat recht uit de winkel komt is wel geen optie, dat laat het budget momenteel gewoon niet toe. Al bij al zou dat ook waarschijnlijk wat teveel van het goede zijn. Om even samen te vatten: ik ben dus op zoek naar een tweedehands versterker. Budget zou omtrent de €100 liggen, maar goedkoper mag natuurlijk altijd! ;)

Wat vraag ik hier nu aan het algemeen tweakend verstand: wat merknamen en modellen. Op Ebay "marantz", "denon" enzomeer intikken levert me aardig wat op, maar aangezien ik niet weet waar echt op te letten klik ik dus maar wat in het wilde weg. Alvast bedankt voor eventuele reacties...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Jij zoekt een hoofdtelefoonversterker. Dat is heel wat anders als een volwassen versterker om speakers mee aan te sturen ;) Dat de meeste gewone versterkers ook een hoofdtelefoonplug hebben is natuurlijk handig, maar het is zonde om zo'n ding te kopen als je hem alleen voor je AKG gaat gebruiken.

Voor 100 euro valt er denk ik best wel een leuke hoofdtelefoonversterker te vinden denk ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik heb een losse a-classen jvc staan (2x20watt)
Word gekoelt door dikke koelblokken.

Ding geeft geluid niet normaal meer.

Je kan ze kopen voor een prikkie op markplaats of e-bay

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:13:
Jij zoekt een hoofdtelefoonversterker. Dat is heel wat anders als een volwassen versterker om speakers mee aan te sturen ;) ...

Voor 100 euro valt er denk ik best wel een leuke hoofdtelefoonversterker te vinden denk ik.
Is voor mij allemaal hetzelfde hoor ;) Maar alleszins leuk om te weten. Een zoektochtje op Head-Fi levert me dingen op als de Hornet ed, maar bij mijn weten komen die niet onder de €100 uit. Dan komt er maar een apparaatje naar boven: de Little Dot. Afgaande op wat gelezen ervaringen blijkt dat ding wel niet alles te zijn. Nu goed, dan zullen we daar eens op voort zoeken.

Ik dacht voornamelijk aan een volwassen exemplaar om de kostprijs wat te drukken, maar ach, dat het dan portable is kan alleen maar een pluspunt zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Een volwassen versterker is juist duurder natuurlijk. Er zit een berg zooi in die je niet gebruikt. De hele eindtrap koop je voor niks. De koptelefoonoutput is doorgaans een simpele ad-on, en dus niet erg spannend opgebouwd. De dedicated versterkertje heeft enkel en alleen als doel om je koptelefoon van signaal te voorzien, en dus gaan ook al je centen hierin zitten. 2e hands zijn deze echter lastig te vinden.

Als je zelf handig bent, zou je er ook eentje zelf kunnen maken, kost je enkele tientjes :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 17:52
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:41:
[...]

Is voor mij allemaal hetzelfde hoor ;) Maar alleszins leuk om te weten. Een zoektochtje op Head-Fi levert me dingen op als de Hornet ed, maar bij mijn weten komen die niet onder de €100 uit. Dan komt er maar een apparaatje naar boven: de Little Dot. Afgaande op wat gelezen ervaringen blijkt dat ding wel niet alles te zijn. Nu goed, dan zullen we daar eens op voort zoeken.

Ik dacht voornamelijk aan een volwassen exemplaar om de kostprijs wat te drukken, maar ach, dat het dan portable is kan alleen maar een pluspunt zijn.
In dat budget zou ik toch zoeken naar een portable versterker. Deze zijn over het algemeen goedkoper en doen qua geluid weinig onder voor de grotere versterkers. Zeker met een K81-DJ zal je het verschil niet snel merken. Little Dot Micro+, Go Vibe 5, Xenos 0HA, Xin Supermini, PA2v2, zijn maar een paar voorbeelden. Verder zijn er natuurlijk ook de zelfbouw mogelijkheden, Cmoy, Mint, Pint, en nog heel wat. Als je handig bent zou je voor €100 een zeer nette Cmoy variant kunnen bouwen met een extra buffer, grotere power stage, nettere output stage, en mooie behuizing.

Als je niet voor portable wil is Firestone Audio (http://www.firestone-audio.com) ook een optie. De Cute Beyond en Cute Encore zijn wel wat duurder dan €100, maar ik heb er zelf goede ervaring mee (de Beyond een half jaar gehad en de Encore gehoord). Ook als je uiteindelijk een betere hoofdtelefoon wilt heb je daar zeker nog ruimte om te groeien, terwijl je met een andere versterker dan toch al snel een bottleneck gaat vormen. Omdat de K81-DJ al een erg donkere koptelefoon is zou ik dan voor de Encore gaan, die heeft een wat droger geluid en is denk ik de betere combinatie van de twee.

Oh, in de K81-DJ zitten schuimen blokjes die het geluid redelijk verpesten (van wat ik gelezen heb dan), ik zou die eruit halen. Is op Head-Fi wel zat over te vinden denk ik. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die schuimpjes valt best wel mee hoor. Heb ze er de eerste 2 dagen afwisselend uitgehaald, met gemengde gevoelens. Nu de drivers wat ingespeeld zijn laat ik ze liever zitten, ben er al bij al wel zeer tevreden over. Ook op Head-Fi wat zitten lezen over kabelmods, maar dat kost ook al snel weer een hoopje. Misschien als de garantie vervallen is...

Ik heb zitten tobben over zelfbouw, alleen heb ik twee linkerhanden. Zo een prefab Cmoy scoor je makkelijk op Ebay voor een paar tientjes, maar ik stel me toch wel vragen bij de kwaliteit dat eruit komt. Als je puur kijkt naar de gebruikte materialen en de hoeveelheid ervan ben ik geneigd zo een ding links te laten liggen.

Ik ga alvast even kijken naar de modelletjes die je me gegeven hebt, alhoewel ze al eens de revue gepasseerd zijn. De Little dot lijkt me het handigste, ware het niet voor wat gemengde reviews op (alweer) Head-Fi. Nu ja, dat zijn ook wel een bende puristen met geld teveel natuurlijk ;)

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 17:52
Ook goed leesvoer is de review van Rob (Skylab). Ik weet dat de discussie nu wel erg richting Head-Fi gaat, en daarom zal ik hem maar niet direct linken. Hij staat in de amps sectie en bespreekt de Xenos 0HA, T+D Dreamworks Xtra X-1, Larocco Audio Pocket Reference II, Ray Samuels Audio Hornet and Tomahawk, Practical Devices XM4, Go-Vibe V5, Headphonia, en Little Dot Micro+. Puristen zijn het zeker, maar ze hebben wel veel ervaring (ikzelf amper met portable amps) en weten meestal wel waar ze het over hebben. Your milage may vary, natuurlijk. :)

Ik heb zelf als mijn eerste versterker een Cmoy gebouwd en ja, het werkt beter dan de meeste ingebouwde koptelefoon uitgangen maar dat is het wel. Ze zijn niet duur, maar stellen ook niet heel erg veel voor. Hoewel, met een goede opamp en goede onderdelen zal het zeker een verbetering zijn vergeleken met een koptelefoon uitgang in een "gewone" versterker/receiver. Maar de vraag is natuurlijk of je er de K81-DJ er wel zo veel van merkt. Als je weinig ambitie hebt om over een tijdje een betere koptelefoon te kopen, dan zou je het zeker bij een wat opgewaardeerde cmoy kunnen houden. Maar, voor hetzelfde geld als een Cmoy koop je bijna ook al een PA2v2, wat toch wel een stap vooruit is. Of het een goede combinatie met de K81-DJ zal zijn betwijfel ik alleen, de PA2v2 is net als de K81-DJ erg warm en heeft veel bass, de combinatie zou best teveel kunnen worden.
Pagina: 1