Toon posts:

PC Hulp nodig samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,
Mijn computer is denk ik inmiddels 3 jaar oud en ik zit er erg over na te denken deze te gaan aanpassen. Nieuw spul erin.
Zo heb ik het volgende samengesteld:

Moederbord: Asus P5B-e (€149,-)
http://www.alternate.nl/h...=GPEA57&showTechData=true

Processor: Intel core 2 duo E6600 (€309,-)
http://www.alternate.nl/h...=HPGI47&showTechData=true

Grafische kaart: XFX 7600GT/650 Fatal1ty (€169,-)
http://www.alternate.nl/h...=jaxxfa&showTechData=true

Geheugen: Kingston 1GB DDR2-800 (€129,-)
http://www.alternate.nl/h...=IAIE79&showTechData=true
of
G.E.I.L. 1 GB DDR2-800 (€129,-)
http://www.alternate.nl/h...=IAIE8O&showTechData=true
Voeding:

DVD-drive: LG GDR-8164B (€19,-)
http://www.alternate.nl/h...=CDAL17&showTechData=true

Totale Kosten: €775,-

Zoals ik al zij heb ik een oud systeem en daarin wil ik deze nieuwe onderdelen. Dit betekend dat ik een oude hardeschijf ga gebruiken. Is dit een goede of een slechte optie?

De computer wil ik gebruik voor gewoon werk op tedoen zoals AutoCAD - 3D studio VIZ - Photoshop etc. En verder om ook beetje spelletjes op te kunnen spelen.
Deze computer wil ik misschien later dit jaar nog verder aanpassen naar een 2GB geheugen. En ik wil dat deze computer future-proof is om het zo maar ff te zeggen. Ik wil niet dat ik na een jaar gelijk weer nieuw spul moet gaan kopen.

Wat vinden jullie van dit systeem? En wat kan er beter? Geef uw reacties.

P.S. Alles erin laten bouwen heb ik gehoord van Alternate dat ze dat alleen doen als het een nieuw systeem is. Dat betekend dat ik het zelf zal moeten gaan proberen. Liefst heb ik dan ook een systeem zonder die pasta.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
Hier is een apart meuk topic voor.

En als ik inhoudelijk wat zinnig zou melden, neem minimaal 2GB geheugen. In 2001 had ik met CAD al te weinig aan 1300MB :|

Alternate is duur, bezit geen kennis, zijn niet behulpzaam en een ramp met RMA.

[ Voor 86% gewijzigd door Hardware Junk op 02-01-2007 14:37 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is een oude hdd? Persoonlijk zou ik er gewoon een leuke S-ATA raid 0 array in duwen met 2 snelle schijven, anders zal dat toch echt je bottlneck gaan worden.

Daarbij zou ik ook zeker 2 GB mem erin duwen (en kijk even op de QVL van dat Asusbord of dat geheugen dat je gekozen hebt wel werkt met dat mobo).

En die DVD drive zou ik vervangen voor een brander. Kost je een tientje meer ofzo, maar de extra functionaliteit is wel net zo makkelijk natuurlijk.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zie geen budget. Als je dat niet vermeldt kunnen we hier niks over zeggen. 2GB geheugen is wel een aanrader ja, zoals hierboven gemeldt wordt. En ik weet niet wat jij onder spelletjes spelen verstaat? Voor het echte gamewerk is de huidige kaart niet afdoende, maar als je af en toe eens een spelletje speelt, het niet erg vindt om alles op low te moeten zetten in de toekomst, en niet met de nieuwste games meegaat, is het genoeg.
En of je je oude hdd moet gaan gebruiken? Sja, heb je een IDE schijf van 4200RPM van 20GB? Dan zou ik het niet doen. Oftewel, geef even aan wat voor schijf je nu hebt.

Verwijderd

Aangezien je bereid bent €170 voor een 7600GT uit te geven, misschien is een Ati X1950Pro dan een goed alternatief?
Zal een stuk beter presteren in games/graphische programma's, en is zelfs goedkoper.

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 22:16
Even voor de gemiddelde poster hiero:
Deze computer wil ik misschien later dit jaar nog verder aanpassen naar een 2GB geheugen. En ik wil dat deze computer future-proof is om het zo maar ff te zeggen. Ik wil niet dat ik na een jaar gelijk weer nieuw spul moet gaan kopen.
Het is geen probleem om je oude harde schijf te hergebruiken, het is een IDE ATA schijf zeker? Als je snelheid wil dan kan je ook kiezen voor SATA en daar betaal je ongeveer 100 euro voor.

Het geheugen hoeft niet zo snel. DDR2 4300 dual channel is voldoende.

• RoD
  • Niet online

RoD

EnsconcE schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:50:
Even voor de gemiddelde poster hiero:

[...]

Het is geen probleem om je oude harde schijf te hergebruiken, het is een IDE ATA schijf zeker? Als je snelheid wil dan kan je ook kiezen voor SATA en daar betaal je ongeveer 100 euro voor.
Sataschijven zijn niet per definitie sneller. Het hangt niet van Sata of IDE af of de schijf sneller is of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen 2GB kingston (€249,-):
http://www.alternate.nl/h...=IBIE7A&showTechData=true

Voeding die was ik nog vergeten had ik zelf devolgende opgesteld:
Tagan TG530-U15 (€109,-)
http://www.alternate.nl/h...=TN5G10&showTechData=true

Hardeschijf ben ik nog aan het zoeken wat het is (bij eigenschappen van de schijf staat dat het een 75gb schijf is - serie nummer: 88A1-E8BB - bestandssysteem NFTS)
verder weet ik er niet veel van als het egt nodig is schroef ik hem dadelijk wel even open en kijk ik dan wel wat erin zit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:02:
Geheugen 2GB kingston (€249,-):
http://www.alternate.nl/h...=IBIE7A&showTechData=true

Voeding die was ik nog vergeten had ik zelf devolgende opgesteld:
Tagan TG530-U15 (€109,-)
http://www.alternate.nl/h...=TN5G10&showTechData=true

Hardeschijf ben ik nog aan het zoeken wat het is (bij eigenschappen van de schijf staat dat het een 75gb schijf is - serie nummer: 88A1-E8BB - bestandssysteem NFTS)
verder weet ik er niet veel van als het egt nodig is schroef ik hem dadelijk wel even open en kijk ik dan wel wat erin zit.
Een 80GBer is waarschijnlijk van zo'n 2 generaties terug. Ik zou er toch 2 nieuwe inhangen (en dat in Raid 0). Wil je het echt leuk doen pak dan een PCI-E controller met eigen geheugen een een schijfje of 4 in RAID5 ofzo (maar goed, dat kost dan ook wat :P)

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
Waarom zou hij in raid moeten draaien, ik denk dat 1 sata schijf ook wel voldoet als is raid natuurlijk wel altijd leuk lekker snel maargoed. Ik weet niet wat zijn budget is dusja.

Verwijderd

Topicstarter
Budget eum ik zit nu zegma aan de 900 euro met voeding derbij. Liefst blijf ik rond da bedrag mssn wel tot de 1000 euro maar er over heen daar hek eigenlijk ni zoveel trek in

Geheugen is nu wel beter?
Voeding is die goed?
En wat is dan echt een goede hardeschijf die ook tekoop is bij Alternate?
En welke onderdelen mis ik dan nog op alleen een nieuwe kast na voor geheel nieuw systeem?

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:17:
Budget eum ik zit nu zegma aan de 900 euro met voeding derbij. Liefst blijf ik rond da bedrag mssn wel tot de 1000 euro maar er over heen daar hek eigenlijk ni zoveel trek in

Definieer beter. Heb je het opgezocht op de QVL? Voldoet het aan je eisen? (overklokbaarheid ed)
Voeding is die goed?
Reviews gelezen? Kijk ook eens in het voedingentopic voor tips.
Daar zijn er teveel van om iets zinnigs over te kunnen zeggen. Voor prestaties zou je eens naar www.storagereview.com kunnen kijken.
En welke onderdelen mis ik dan nog op alleen een nieuwe kast na voor geheel nieuw systeem?
Wat je er nog meer in wilt hebben. Als je een werkende pc wilt heb je in ieder geval geen onderdeel vergeten.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:17:

Voeding is die goed?
Je hebt niks veranderd toch?

Geheugen zou ik inderdaad 2 reepjes nemen als je budget dat toelaat.
Verder is een Seagate Barracuda 7200.10 wel goed.
En welke voeding heb je?

Verder is Alternate vrij duur.
Kijk is op www.azerty.nl of www.digitique.nl

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

whiplash1990 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:12:
Waarom zou hij in raid moeten draaien, ik denk dat 1 sata schijf ook wel voldoet als is raid natuurlijk wel altijd leuk lekker snel maargoed. Ik weet niet wat zijn budget is dusja.
Je hdd is de bottleneck van je systeem, dus hoe sneller die zijn hoe beter het is. Daarom zou ik in Raid 0 gaan werken (zelf heb ik 2x 320GB Seagate 7200.10 in raid 0 op een eigen pci bus en dat werkt heerlijk).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog is verder gekeken op het internet en de meeste van jullie tips/suggesties opgevolgt.
Hier is het genen wat ik nu heb samengesteld:
ProductAlternateAzerty
Digitique
Moederbord P5B-E
149
135,08
136
2GB geheugen PC 6400 - 800 (Kingston)
249
264,33
218,15
Intel core 2 duo E6600
309
292,38
292,95
Barracuda 7200.10 (250 GB)
85
78,06
75,7
Coolermaster Real Power 450 Watt*
85
76,28
82,2
DVD-rewriter NEC AD-7173A Laberflash
35
31,81
33,05
Totaal
912
859,94
838,05

* 450 Watt gekozen - is dit genoeg voor de toekomst of kan ik dan beter de 550 watt kiezen?

Ik heb alleen nog geen videokaart nu samengesteld omdat ik niet weet welke x1950 van welk merk ik moet kiezen want ik heb gehoord en gelezen dat ze van sapphiren heel veel teheet worden en daardoor je systeem laten crashen en dergelijken. Jullie zeggen ook dat de 1950 beter is dan de geforce 7600GT/fatal1ty - kan ik daaruit opmaken dat je vooral goed moet letten op de bits en niet aan de mhzs? (want de fatal1ty heeft maar 128 bits en de 1950 heeft er 256, de mhz's liggen bij de 7600GT hoger dan bij de 1950)

Is deze computer zo goed genoeg (zodat het in mijn oude kast kan) of moeten er nog dergelijke nieuwe koelers bij?

Verwijderd

Waarom PC6400 geheugen?
Ga je je CPU overclocken? Zo ja, dan ok. Zo nee, dan is PC4200 meer dan zat in dual channel. Die loopt in synch met je CPU. En is nog goedkoper ook.

Verwijderd

Tja, als je perse een futureproof systeem wilt hebben waar je echt veel ram in kan proppen, moet je een GA-M55plus-S3G nemen :p

Is helaas wel AM2 maaaaaar er kan maarliefst 16 gig ram in. Das pas futureproof :p

Wilde ik ff kwijt ;)

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:16:

ProductAlternateAzerty
Digitique
Moederbord P5B-E
149
135,08
136
2GB geheugen PC 6400 - 800 (Kingston)