Adaptec 2610SA (DELL) - Slimme RAID 5 instapkaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd op zoek geweest naar een betaalbare RAID 5 oplossing. Omdat het nog vrij nieuw is voor mij heb ik nog een hoop informatie te verwerken / valideren.

Ik bezit een ASUS K8V-Deluxe met standaard PCI sloten en wil graag 4 320GB (maxtor - 16MB cache) schijven in RAID 5 plaatsen (winXP). Puur een beveiligd media array waar extra snelheid altijd gewenst is. Geen bootup array!

Met de informatie van tweakers kom je vanzelfsprekend al een heel eind. Uit een PCI-snelheid review concludeer ik dat mijn PCI bus (32bit/33MHz) maximaal 133 MB/s kan verstouwen. Een SATA150 oplossing is dus altijd al ruim voldoende. De megaroundup van RAID 5 adapters heeft verdere info verschaft. En als ik het goed begrepen hebben is zowel PCI-X als PCI64 gewoon backward compatible met PCI sloten.

Kandidaten zijn onder andere de Promise SuperTrak SX4300 (4x SATA300 RAID, 32MB, PCI-X 64/133) en de LSI MegaRAID SATA 150-4 (4x SATA150, 64MB, XOR, PCI64/66) voor prijzen van rond de 200 tot 250 euro.

Maar eigenlijk vind ik het net iets te duur, en maak ik me nog steeds een beetje zorgen over de compatibileit en mogelijke limitatie van mijn PCI bus.

Als tussenoplossing voor een beginnend RAID 5 gebruiker kwam ik ook nog op de volgende kaart uit: de Adaptec AAR-2610SA die in DELL servers zit. Deze wordt op Ebay in voldoende mate aangeboden voor prijzen van rond de 70 tot 110 euro. Zelfs op onze eigen V&A staat er een.

Deze 2610SA zou tussen de meer bekende 2410SA en 2810SA inliggen en bevat 6 poorten en 64 MB cache met XOR acceleratie. Maar er is verder erg weinig over deze 2610SA te vinden. Ik vraag me dan ook af er iemand ervaring mee heeft in een winXP omgeving. De prijs is voor de specs natuurlijk een hardstikke leuke instapper, maar toch ben ik er door het missen van informatie een beetje huiverig voor. Met 6 poorten kan ik altijd uitbreiden naar extra 320GB schijven, maar ik had ook begrepen dat alleen de betere intelligente adapters een bestaande RAID 5 array kunnen uitbreiden naar extra schijven. Volgens mij is de 2610SA niet intelligent maar hardware assisted, dus weet ik dat niet zeker.

Een hoop vragen en nog een hoop te leren. Kan iemand met iets zinnigs vertellen over de 2610SA?

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:38

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb deze kaart zelf ook. Ik heb performance nooit exact gemeten. Bij zit ie ook in een 32 bits slot.

Ik kan je wel vertellen dat dit zeker weten een intelligente controller is en geen hardware assisted. Qua specs kan je verder uitgaan van http://www.adaptec.com/en...prod/sataraid/AAR-2410SA/ vul alleen bij 4 poorten 6 in ;)

In de specs zie je daar ook staan dat de kaart Online Capacity Expension ondersteund, dus uitbreiden lijkt me geen probleem.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Hm idd, bedankt voor je reply. Gebruik je speciale 2610SA drivers? Of gebruik je gewoon die van de 2410/2810? Ik neem aan dat je gewoon in XP draait, wat voor schijven heb je eraan hangen? Zou je eens ATTO kunnen draaien als je tijd over hebt?

Ik ben er ondertussen wel steeds meer achter dat de 2x10SA serie een verouderde XOR processor heeft, en de prestaties veel beter kunnen. Maar voor de lage prijs en ivm mijn PCI beperking lijkt me de 2610SA steeds een betere keuze.

Maar ik vraag me nog steeds sterk af of bijvoorbeeld 6x320GB in RAID 5 mijn PCI zal voltrekken, of net niet.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

TRG schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:09:
Hm idd, bedankt voor je reply. Gebruik je speciale 2610SA drivers? Of gebruik je gewoon die van de 2410/2810? Ik neem aan dat je gewoon in XP draait, wat voor schijven heb je eraan hangen? Zou je eens ATTO kunnen draaien als je tijd over hebt?

Ik ben er ondertussen wel steeds meer achter dat de 2x10SA serie een verouderde XOR processor heeft, en de prestaties veel beter kunnen. Maar voor de lage prijs en ivm mijn PCI beperking lijkt me de 2610SA steeds een betere keuze.

Maar ik vraag me nog steeds sterk af of bijvoorbeeld 6x320GB in RAID 5 mijn PCI zal voltrekken, of net niet.
PCI = 133mb/sec, en dat verdeel je over 6 hd's? Kun je zelf ook berekenen dat die hopeloos volgetrokken word.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Als ik RAID benchmarks van bijvoorbeeld 4 37GB raptors zie, dan komt de 2410SA niet boven de 65MB/s uit. 320GB schijven zijn natuurlijk wat nieuwer, en in ATTO haal ik met zon schijf boven de 60MB/s standalone. Dus ik kan me goed voorstellen dat 4x320GB in RAID 5 de 133 net niet voltrekt, en 6x320GB net wel.

Maargoed, ik weet het dus niet zeker want ik heb geen kaas gegeten van RAID 5.

[ Voor 4% gewijzigd door TRG op 02-01-2007 16:30 ]

• Shuriken

Shuriken

TRG schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:09:

Ja de kaart is inmiddels al weer een paar jaar oud, dus vandaar ook de verouderde XOR processor. Ik gebruik de kaart onder Vmware ESX...dus kan geen ATTO draaien.

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Mijn K8V Deluxe is volgens de specs opgebouwd rond de PCI 2.2 standaard, wat inhoudt dat er ook op 32bit/66MHz gedraaid moet kunnen worden. Dat zou de doorvoer dus naar zon 266MB/s max moeten kunnen verhogen.

Ongelofelijk hoe lang ik daar naar gezocht heb, op de een of andere manier kon ik het nergens duidelijk vinden. Lang leve wikipedia dan maar.

[ Voor 8% gewijzigd door TRG op 02-01-2007 18:17 ]

• Black_Rain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik heb net zo'n kaartje besteld, ik wil je wel iets laten weten, mocht je nog interesse hebben.

Ik zit alleen nog met een vervelende vraag waar ik al lang en veel naar een correcte uitleg heb over gezocht.

PCI bus is 133MByte per seconde. PCI 2.2 Complaint zou dan 266Mbyte per seconde moeten zijn, klopt dit want ik ben daar niet zo zeker van? (32bit x 33mhz / 8 = 133MB)
Is dit altijd 266MB of zijn dit enkel pieken is dit enkel bij het schrijven of lezen of beide?

Als ik 6 PCI sloten heb zijn die 133MB of 266MB dan per slot of voor allemaal tesamen?

Voorbeeld: Gigabit netwerk 1000Mbit is theoretisch dus 125MB dus ruimschoots voldoende om dus deze bus en netwerkverbinding vol te trekken. Maar in de praktijk haalt het nog geen 4de van deze snelheid. Ok CPU en andere factoren spelen hierin ook mee maar stel dat we alleen bezig zijn met deze handeling zonder bijkomende zaken (vb vanuit een ramdrive)(cpu=vb 1ghz)

1 Harde schijf heeft ongeveer 65MB per seconde zelfs mss meer aan read/write snelheid. In een Raid configuratie bv met de 2610SA mag dit voor mij in raid 5 dezelfde snelheid behouden dan 1 schijf.
(waarom, omdat mijn andere toestellen in het netwerk zoals notebook en andere pc ook maar 1 schijf hebben zonder raid configuratie).
Combineer dit met ongeveer 65MB per seconde van het gigabit netwerk.
De pci bus is verzadigd en ik heb eigenlijk een raid5 met een doorvoor naar alle andere computers in het netwerk aan dezelfde snelheid als de schijf ongeveer zelf. (ok niet met 2 tegelijk maar dit is op deze snelheid ook niet echt nodig)
Mocht dit 266MB zijn zoals hierboven vermeld wordt dan heb ik zelf nog het dubbel wat mij nog meer tevreden zou maken, maar dit zal wel niet :)

Klopt dit of hebben jullie nog andere ervaringen?

• Shuriken

Shuriken

Black_Rain schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:06:
Ik heb net zo'n kaartje besteld, ik wil je wel iets laten weten, mocht je nog interesse hebben.

Ik zit alleen nog met een vervelende vraag waar ik al lang en veel naar een correcte uitleg heb over gezocht.

PCI bus is 133MByte per seconde. PCI 2.2 Complaint zou dan 266Mbyte per seconde moeten zijn, klopt dit want ik ben daar niet zo zeker van? (32bit x 33mhz / 8 = 133MB)
Is dit altijd 266MB of zijn dit enkel pieken is dit enkel bij het schrijven of lezen of beide?

Als ik 6 PCI sloten heb zijn die 133MB of 266MB dan per slot of voor allemaal tesamen?

Voorbeeld: Gigabit netwerk 1000Mbit is theoretisch dus 125MB dus ruimschoots voldoende om dus deze bus en netwerkverbinding vol te trekken. Maar in de praktijk haalt het nog geen 4de van deze snelheid. Ok CPU en andere factoren spelen hierin ook mee maar stel dat we alleen bezig zijn met deze handeling zonder bijkomende zaken (vb vanuit een ramdrive)(cpu=vb 1ghz)

1 Harde schijf heeft ongeveer 65MB per seconde zelfs mss meer aan read/write snelheid. In een Raid configuratie bv met de 2610SA mag dit voor mij in raid 5 dezelfde snelheid behouden dan 1 schijf.
(waarom, omdat mijn andere toestellen in het netwerk zoals notebook en andere pc ook maar 1 schijf hebben zonder raid configuratie).
Combineer dit met ongeveer 65MB per seconde van het gigabit netwerk.
De pci bus is verzadigd en ik heb eigenlijk een raid5 met een doorvoor naar alle andere computers in het netwerk aan dezelfde snelheid als de schijf ongeveer zelf. (ok niet met 2 tegelijk maar dit is op deze snelheid ook niet echt nodig)
Mocht dit 266MB zijn zoals hierboven vermeld wordt dan heb ik zelf nog het dubbel wat mij nog meer tevreden zou maken, maar dit zal wel niet :)

Klopt dit of hebben jullie nog andere ervaringen?
PCI 2.2 betekend niet dat je PCI slot op 66 Mhz loopt. De specificatie laat er ruimte voor over.

Ik geloof er ook niets van dat bovenstaande K8V dit ondersteund. Volgens mij zijn dat gewoon 33 Mhz sloten.

Dus dan zit je aan je 133 MB/s vast. Dat is dan nog het theoretisch maximum. Ik denk dat je blij mag zijn als je er 125 MB/s uit weet te persen.

Gigabit is een slecht voorbeeld....Als je Gigabit met Jumboframes draaid gaat je performance meestal een stuk omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Shuriken op 03-01-2007 22:37 ]

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Enerzijds lees je : PCI 2.2 allows for 66 MHz signaling (requires 3.3 volt signaling) (peak transfer rate of 266 MB/s)

En in je mobomanual staat dan dat je PCI sloten volgens de PCI 2.2 industrie standaard zijn... Dan zou je verwachten dat ze ook op 66 MHz draaien. Niet dus. Ik vind het niet superduidelijk ofzo. Wat wordt er nou bedoeld met : "De specificatie laat er ruimte voor over" als het toch niet gebruikt wordt??

Maargoed, ik val dan maar gewoon op mijn oude mening terug: alle standaard moederborden hebben 32bit/33MHz PCI sloten. Basta.

Ik heb uiteindelijk toch niet voor de Adaptec 2610SA gekozen omdat er gewoon te weinig info is over gebruikservaringen. Het laatste wat ik wil is een RAID array wat problemen geeft. Dus gelukkig heb ik via Ebay een LSI Logic MegaRAID kaartje gevonden van 6 sata150 kanalen voor een schappelijk prijsje.
De software daarvan zou zoiezo zeer vriendelijk zijn dus ik zie het wel zitten als instapset.

Maar ik wil hoe dan ook nog wel horen hoe die 2610SA bevalt!

• Shuriken

Shuriken

TRG schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:23:
Enerzijds lees je : PCI 2.2 allows for 66 MHz signaling (requires 3.3 volt signaling) (peak transfer rate of 266 MB/s)

En in je mobomanual staat dan dat je PCI sloten volgens de PCI 2.2 industrie standaard zijn... Dan zou je verwachten dat ze ook op 66 MHz draaien. Niet dus. Ik vind het niet superduidelijk ofzo. Wat wordt er nou bedoeld met : "De specificatie laat er ruimte voor over" als het toch niet gebruikt wordt??

Maargoed, ik val dan maar gewoon op mijn oude mening terug: alle standaard moederborden hebben 32bit/33MHz PCI sloten. Basta.

Ik heb uiteindelijk toch niet voor de Adaptec 2610SA gekozen omdat er gewoon te weinig info is over gebruikservaringen. Het laatste wat ik wil is een RAID array wat problemen geeft. Dus gelukkig heb ik via Ebay een LSI Logic MegaRAID kaartje gevonden van 6 sata150 kanalen voor een schappelijk prijsje.
De software daarvan zou zoiezo zeer vriendelijk zijn dus ik zie het wel zitten als instapset.

Maar ik wil hoe dan ook nog wel horen hoe die 2610SA bevalt!
Het komt er op neer dat de Specificatie ruimte heeft voor 32 bits sloten op 66 Mhz. Het is uiteindelijk aan de moederbord maker/chipset maker om te bepalen of hij dit implementeerd. Vandaar ook het woordje: Allows. Het is toegestaan maar niet noodzakelijk.

Ik ga ervanuit dat de K8T800 chipset (op je Asus K8V) standaard geen 66 Mhz ondersteund. Volgens de site van Via kan er via een Via VXP2 chip PCI-X 133 Mhz support worden toegevoegd. Dan zou dit wel mogelijk zijn om op hogere snelheid te draaien.

Asus heeft er echter voor gekozen (gezien het een consumentenboard is) om deze extra chip niet te implementeren.

Je redenatie is uiteindelijk correct. Alleen op Workstation/Server boarden zul je snellere PCI(-X) sloten vinden.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-02 16:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De LSI MegaRAID SATA 150-6 en Adaptec 2610SA hebben beide erg oude I/O processors aan boord. Ze schalen erg slecht en de cache transfer rates zijn ook niet geweldig. De MegaRAID zal vrijwel zeker sneller zijn dan de Adaptec omdat LSI Logic z'n cachingstrategieën beter voor elkaar heeft.

Als je echt goede RAID 5-prestaties wilt dan ben je nog altijd aangewezen op de Areca's met een bijpassend PCI-X- of PCIe-bord.

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Bedankt beiden voor een heldere uitleg.

Hoe dan ook, mijn huidige stap van 4 losse 320GB schijven naar 4x320GB @ LSI RAID 5 zal zeker een vooruitgang zijn denk. Of ik nou wel of geen 32bit/33MHz PCI sloten heb.

Wanneer ik weer een jaartje of langer verder ben zal er zeker wel weer een flinke roundup van SATA RAID adapters verschenen zijn, en kan ik vervolgens bij de aanschaf van een nieuw systeem de essentiele hardware op elkaar afstellen voor een fatsoenlijk opslag systeem.

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Ook al zijn ze wat oud, zoiets draait waarschijnlijk toch altijd beter dan software raid (in je OS)? Dit lijkt me wel wat voor een leuk fileservertje (privegebruik).
Weet iemand ook of deze kaarten 'samen kunnen werken', dus met 2 kaarten 1 array vormen? Dat kon ik niet vinden (ik vermoed van niet dus)

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Ik post hier maar even omdat ik anders weer een compleet nieuw topic moet openen, en ik vind ook geen actuele topics over RAID 50..

Ik heb nu dus een LSI LOGIC MegaRAID Sata150 kaartje met 6 poorten.

Mijn plan was oorspronkelijk om hier RAID 5 op te doen. Mijn limitaties zijn een 32bit PCI bus op 33 MHz en natuurlijk Sata150.

Nu is het plan ontstaan om misschien RAID 50 te doen ivm de betere performance. Maar is dit niet gewoon zinloos ten opzichte van RAID 5 omdat ik er qua presaties weinig / niets op vooruit ga vanwege mijn limitaties in bandbreedte?

Mijn vermoeden is namelijk dat mijn RAID 5 (6 x 320GB SATA) mijn bussen al bijna of volledig voltrekt, en dat RAID 50 dus weinig toevoegd.

[ Voor 5% gewijzigd door TRG op 10-01-2007 16:08 ]

Verwijderd

Op welk OS wil je je array gaan draaien? Heb je software RAID5 overwogen? Voor FreeBSD kun je namelijk zeer nette performance verwachten met geom_raid5. Dat zal in elk geval sneller zijn dan een controller die via PCI werkt; want dat is dus sowieso knudde met 4 schijven. Tenzij het om sterke random I/O gaat, maar ik dan heb ik gemeten dat een PCI bus een vertragende factor kan zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 16:31 ]

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Het wordt dus:

WinXP
6x320GB 7200RPM SATA300 Schijven
'normaal' moederbord met 32bit/33MHz PCI sloten
LSI logic MegaRAID Sata150 controller 6 poorts

Software raid is zoiezo geen optie, want ik heb dus net een controller aangeschaft. Tis wel zo handig als ik het hele array zo in een nieuw systeem kan pleuren.

EDIT:

Mijn vraag is beantwoord. Ik kwam tot de ontdekking dat de engelse versie van de megaround up van Femme nog wat extra info bevat over RAID 5 / 50. Mijn keuze is daarom gemaakt, we houden het lekker RAID 5 :)

[ Voor 29% gewijzigd door TRG op 10-01-2007 20:14 ]

Pagina: 1