Losse componenten of alles bij 1 winkel?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 03:02
Hoi,

Ik wil binnen nu en een maand een nieuwe pc kopen en daarvoor kom ik 'ns langs op dit forum.

Het multimediasysteem lijkt me wel wat, of de systemen die in 2 andere topics worden genoemd. Maar ik heb een andere kwestie. Hoe bestel ik het beste zo'n systeem?
Ik zou alle losse componenten bij de goedkoopste uit de pricewatch kunnen bestellen, of bij 1 winkel (Azerty, Alternate...?), of een winkel bij mij in de buurt (Sask bv.).
Als voorbeeld:
Moederbord MSI P965Neo kost in de PW €93, bij Sask €118
Processor Intel E6300, PW €175, Sask €195
Monitor Samsung 203B, PW €260, Sask €299

De Azerty en/of Alternate prijzen zullen hier wel ergens tussenin liggen.

Ik wil het systeem zelf in elkaar gaan zetten (bedankt voor de link in een ander topic).
Wat raden jullie me aan? Ervaringen? Hoe zit het met garanties en eventueel terug opsturen van onderdelen, dat is wel een gedoe als je elk componenten van een andere winkel hebt. Een winkel in de buurt heeft daarom m'n voorkeur, maar er is toch steeds een prijsverschil en voor een complete pc loopt dat aardig op. Aan de andere kant heb je ook nog bezorgkosten... tja

Hebben jullie aanbevelingen?

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zeker kopen bij 1 winkel. Sowieso kan de winkel dan ook een beetje meedenken of datgene wat je besteld wel gaat passen en daarnaast veel makkelijker bij garanties. Als je CPU of moederbord stuk gaat en je kan het niet testen weet je niet aan welk onderdeel het ligt. Daarnaast krijg je van de winkel ook iets meer goodwill over het algemeen als je een compleet systeem besteld dan alleen een maar onderdelen. Dat heeft weer voordeel bij eventuele problemen. Mocht nou de kast bij een andere winkel 100 euro goedkoper zijn zou je kunnen overwegen om die kast apart te bestellen. Maar de combi mobo/cpu/ram zou ik altijd bij dezelfde zaak halen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Als je een OEM versie van Windows wilt zal je alles bij 1 winkel moeten bestellen.

Indien niet kan je het best bij 2/3 winkels bestellen, maar je moet goed oppassen met verzendkosten. Meestal is 1 winkel wel beter zoals hier boven wordt gezegd.

Daarom kan je beter alles in je winkelmandje doen bij 3 winkels en dan de goedkoopste totaalprijs nemen.

Als voorbeeld noem ik Salland, Azerty en Digitique. Kijk wat het goedkoopste is en bestel het daar.

Terugsturen met garantie gaat over het algemeen wel goed, hoe dat zit kan je op de site van de leverancier gekijken.

Kijk ook in de shopsurvey voor reviews, liever 20 euro meer betalen voor betere afhandeling van RMA etc.

[ Voor 4% gewijzigd door basdv op 02-01-2007 13:36 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 22:32

Xof

Je zou kunnen kijken wat de goedkoopste shop in de buurt is en daar je spullen gaan kopen.
Ik zelf heb geluk dat ik redelijk dicht bij Raalte zit (Salland/Azerty).

Zou dan iets kapot gaan kun je er altijd nog even heengaan.

• mjszwo
  • Niet online
Ik haal m'n onderdelen over het algemeen bij de verschillende pc-shops in mijn stad. Vind ik wel zo handig met garantie: even terugrijden en een nieuw component mee krijgen. Bij webshops moet je het dan eerst weer opsturen e.d.

Via webshops bestel ik alleen de "extra's". Zoals harddisks. Zodra die kapot gaan is het jammer, maar ik heb hier genoeg andere schijven waardoor ik gewoon met m'n PC door kan (al dan niet ietsjes trager) wanneer hij voor RMA is opgestuurd. Zelfde verhaal met geheugen.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 11:50

jjwa

CZ3 tentmuis

Waar ik zelf voor heb gekozen is om het bij circa 3 pricewatch-webshops te kopen. Op die manier heb je gemiddeld de bijna-goedkoopste prijzen maar niet al te veel verschillende winkels. Ook heb ik een aardig deel bij een webshop gekocht die toevallig bij mij in de buurt zit.

Voor garantie kan je via de webshop gaan, maar als je zelf goed genoeg met PCs bent dat je geen reparatie-hulp nodig hebt en zelf kan uitzoeken wat er kapot is, kan je ook gewoon rechtstreeks met de fabrikant RMA'en. Mocht de webshop failliet gaan of waardeloze service hebben, kan dat dus altijd nog.

Dus de meerprijs die je betaalt door het allemaal lokaal te halen is vooral de service en gemakt.

Verwijderd

Als iets defect is is het handig als je zelf kunt uitzoeken wat er defect is. Je kunt daarom bijvoorbeeld overwegen de drie onderdelen: moederbord, processor en geheugen bij dezelfde winkel te bestellen. Eventueel de videokaart ook als je er niet meerdere hebt om te testen.

• rudolfski
Bedankt voor de snelle reacties. Wat ik er uit opmaak kan ik beste m'n onderdelen bij één á twee webshops kopen, en de componenten mobo-cpu-geheugen in ieder geval bij dezelfde.
Als er iets mis gaat zal ik zelf moeten uitzoeken aan welk component dat ligt en dan daarmee terug gaan, of opsturen naar de fabrikant. Dat zal me waarschijnlijk wel lukken (al genoeg geklooid met de huidige pc).

Jammer dat je bij de pricewatch niet ook een mandje kunt maken en dan op prijzen sorteren, maar de genoemde winkels zal ik 'ns naast elkaar houden.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is niet verstandig om je blind te staren op de prijs. Soms kan een product van een paar euro meer een wereld van verschil zijn in kwaliteit en gaat het velen malen langer mee.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Xof
  • Laatst online: 27-01 22:32

Xof

LauPro schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:55:
Het is niet verstandig om je blind te staren op de prijs. Soms kan een product van een paar euro meer een wereld van verschil zijn in kwaliteit en gaat het velen malen langer mee.
Niet als het om hetzelfde product gaat ;)
Ik zie nergens worden genoemd dat hij naar merk/prijs kijkt.

• rudolfski
Voor de kwaliteit van het bepaalde merk/type ga ik natuurlijk uit van de BBG ;)

• rudolfski
rudolfski schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:54:
Jammer dat je bij de pricewatch niet ook een mandje kunt maken en dan op prijzen sorteren
Ah, dat kan dus wel:
Ik wil meerdere componenten tegelijk bestellen. Kan de pricewatch uitzoeken welke shop de laagste totaalprijs heeft?

Jazeker! Met behulp van de winkelmand-icoontjes kun je een boodschappenlijst samenstellen. De geselecteerde producten verschijnen onderaan de pagina in een tabel met daaronder de knop 'bestelkosten'. Hiermee kun je berekenen welke shop de laagste totaalprijs heeft.

Pagina: 1