Kaliberen beeldscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.887 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07-2025
De afgelopen dagen heb ik het internet afgezocht naar informatie over de mogelijkheden om je beeldscherm te kalibreren middels een colorimeter en bijbehorende software.

Twee merken die ik vaak tegenkwam en die ook producten bieden tegen een voor mij redelijke prijs (< € 200) zijn Color Vision en X-rite.

Van het merk Color Vision kun je voor rond de € 180 de Color Vision SPYDER 2 SUITE kopen die als ik het goed begrepen heb ook nog de mogelijkheid biedt om een printer te kalibreren.

Van het merk X-rite kun je voor ongeveer hetzelfde bedrag de X-rite Monaco Optix XR kopen.

Mijn vraag is of er hier ook mensen zijn de ervaringen hebben met één van beide producten en of het ook bevalt. Van wat ik er van kan vinden op internet wordt de laatstgenoemde over het algemeen iets beter bevonden.

Ik wil vooral mijn 20 inch iiyama TFT scherm gaan kalibreren.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 21:49

DJT

Check ff op www.htforum.nl, daar zitten de ISF experts.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

Zoefff

❤ 

Move naar FGW.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Spyder2Express is toch ook prima als je alleen je scherm wilt calibreren? Kost iets van 90 euri.

• Faxe
catchingfire schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:28:
Spyder2Express is toch ook prima als je alleen je scherm wilt calibreren? Kost iets van 90 euri.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de colorimeter die bij de express versie zit minder goed is dan die van de suite versie. Op de website van Colorvision kan ik dit echter niet terugvinden.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

je bedoelt het scannertje zelf? Deze is volgens mij EXACT hetzelfde. In ieder geval werkt mijn express scanner prima met de pro software ;)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Faxe schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:13:
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de colorimeter die bij de express versie zit minder goed is dan die van de suite versie. Op de website van Colorvision kan ik dit echter niet terugvinden.
Dat is exact dezelfde sensor, alleen de software van de duurdere versies is anders (uitgebreider). Voor hobby-gebruik is de Express perfect, ik heb 'm zelf ook en gebruik 'm om enkele monitoren en m'n laptop te caliberen.

Verwijderd

Ik heb sinds vandaag de GretagMacbeth Huey (via Ebay uit Singapore over laten komen).

Afbeeldingslocatie: http://www.morepc.ru/i/monitor/crt/pcw200604032_huey.jpg

:)

Eerste indrukken zijn goed, monitor is binnen iets van 2 minuten gekalibreerd. Enige punt is je er geen 2 of meer monitors mee kunt kalibreren, althans dat is mij nog niet gelukt. Voor mij maakt dat niet zoveel uit omdat op m'n tweede (oude brakke) monitor toch alleen maar dingen als outlook en de photoshop tools staan.

Verder houd dit aparaat ook in de gaten hoe je omgevingslicht is en verandert, als ik hier het licht aan doe of de gordijnen dicht doe past de Huey het scherm hierop aan.

Aparte naam voor een colorimeter, de Huey. Ik moest gelijk hieraan denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.minihelicopter.net/UH1Huey/UH-1%20Huey.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 17:47 ]

• Faxe
Heb vandaag de X-rite Monaco Optix XR gekocht en inmiddels geinstalleerd. Installatie verliep probleemloos. Mijn beeldscherm is inmiddels gekalibreerd en het verschil is te zien 8)

• Nomad
  • Laatst online: 13:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:18:
Ik heb sinds vandaag de GretagMacbeth Huey (via Ebay uit Singapore over laten komen).

[afbeelding]

:)

Eerste indrukken zijn goed, monitor is binnen iets van 2 minuten gekalibreerd. Enige punt is je er geen 2 of meer monitors mee kunt kalibreren, althans dat is mij nog niet gelukt. Voor mij maakt dat niet zoveel uit omdat op m'n tweede (oude brakke) monitor toch alleen maar dingen als outlook en de photoshop tools staan.

Verder houd dit aparaat ook in de gaten hoe je omgevingslicht is en verandert, als ik hier het licht aan doe of de gordijnen dicht doe past de Huey het scherm hierop aan.

Aparte naam voor een colorimeter, de Huey. Ik moest gelijk hieraan denken:
[afbeelding]
Eh, klinkt goed, wat kost dat en is het anders misschien te lenen van je ofzo als het erg duur is?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

nomad85 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:08:
[...]
Eh, klinkt goed, wat kost dat en is het anders misschien te lenen van je ofzo als het erg duur is?
ff op ebay zoeken, ik had hem voor 60 US$. En lenen? Je woont een beetje ver weg. Verder is het aan te raden om je monitor om de paar weken (misschien maanden) te calibreren voor het beste resultaat. En deze huey houd ook nog eens rekening met je omgevingslicht, en daarvoor moet ie natuurlijk wel constant aan je pc zitten.

Verwijderd

Faxe schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:13:
[...]

Afaik zijn ze exact gelijk, de pro software werkt ook perfect op de express meter en er is zelfs een directe upgrade te koop van express naar pro :)

Ik ben er redelijk tevreden over, het scheelt zeer behoorlijk. Toch krijg je het nooit allemaal 100% gelijk aan elkaar, al was het maar omdat de verschillende media anders reflecteren :) Als je in de buurt van Arnhem woont moet je maar een schreeuw geven, dan kom ik wel een keer langs met het ding voor een paar euro.

Verwijderd

Als ik nog even iets mag toevoegen:

Monitorcalibratie voor een dual-monitor systeem

Bij veel 'budgetcalibratiepakketten' is het slechts mogelijk om één monitor te calibreren, het aangemaakte profiel wordt als default voor beide monitors gebruikt. Helaas zit er in windows geen standaard functie die hier mee om kan gaan.

Hoe dit te omzeilen?
  • Maakt voor allebei de monitors een apart icc profiel aan (kwestie van even de andere monitor als primairy instellen).
  • Download het programma WinColor van Microsoft. Hier is voor beide monitors een profiel in te stellen.
  • Zorg dat je calibratiesoftware niet automatisch je profiel aanpast en niet automatisch opstart, en verwijder de profielen uit de standaard beeldschermeigenschappen. WinColor is het enige programma waar profielen staan ingesteld.
  • Maak een snelkoppeling met als doel:
    "C:\Program Files\Pro Imaging Powertoys\Microsoft Color Control Panel Applet for Windows XP\WinColor.exe" /L.
    Dus de locatie van WinColor.exe tussen aanhalingstekens met /L er achter. Als deze snelkoppeling gestart wordt, start WinColor met de zojuist ingestelde settings voor de monitors.
  • Plaats de snelkoppeling in de startupfolder, zodat het gestart wordt zogauw windows wordt gestart.
  • Klaar :)
Meer info o.a. hier

Op deze manier kun je ervoor zorgen dat twee monitors er redelijk hetzelfde uitzien, en dat kijkt een heel stuk prettiger. :)

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hé, dat is mooi. Ik had me er al bij neergelegd dat het niet kon (lees: dat ik niet kon vinden hoe ;)).

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het kan dus wel..... ik heb m'n Pantone Huey alleen weer verkocht. Naja, volgende keer beter. :)

Verwijderd

Het was voor mij ook wel een beetje rommelen, ik was ook nog niet zo erg thuis op dat gebied. Maar ik ben ook wel erg blij dat het kan zonder dat je gelijk een veel duurder pakket moet aanschaffen. Ik hou dat geld liever nog even in m'n zak. :)

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:57:
Het was voor mij ook wel een beetje rommelen, ik was ook nog niet zo erg thuis op dat gebied. Maar ik ben ook wel erg blij dat het kan zonder dat je gelijk een veel duurder pakket moet aanschaffen. Ik hou dat geld liever nog even in m'n zak. :)
Ik heb ook ff gespiekt op ebay, ik neem aan dat je bij deze verkoper heb gekocht?? Ben je erg te spreken over het product, of is het meer een gadget??

http://cgi.ebay.nl/New-Gr...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Verwijderd

BertusG schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 01:13:
[...]
Ik heb ook ff gespiekt op ebay, ik neem aan dat je bij deze verkoper heb gekocht?? Ben je erg te spreken over het product, of is het meer een gadget??

Correct. :) En tsja, tool of gadget? Ik zat al langere tijd te kloten om m'n monitor goed te krijgen en ik heb nu eindelijk het gevoel dat het ergens op lijkt. Maar ik kan me wel voorstellen dat een geavanceerder en duurder product nauwkeuriger resultaten kan leveren.

Op dit moment vind ik het nog een beetje overdreven om een calibratiepakket van >200 euro aan te schaffen om een monitor met een 2e hands waarde van een paar tientjes te calibreren. :+ Eerst maar eens een nieuwe monitor dus :P

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:07:
[...]

Op dit moment vind ik het nog een beetje overdreven om een calibratiepakket van >200 euro aan te schaffen om een monitor met een 2e hands waarde van een paar tientjes te calibreren. :+ Eerst maar eens een nieuwe monitor dus :P
Zelf heb ik mijn nieuwe LCD ingeruild voor een oudere CRT. Dit icm met een calibrator Gretag EyeOne (ja, rond de 300,-) levert mij veel mooiere beelden op. Als je een redelijk stabiele monitor hebt (ook al issie oud) is het mss raadzamer om een calibratietool aan te schaffen. Ook al zie je nu het nut er niet van in. Op het moment dat je gaat calibreren, zie je het nut gelijk in :p Bij mij scheelde het zichtbaar. Ander contrast, andere kleuren etc. Foto's van profotonet komen precies zo binnen als ik ze zie op mijn (crt)schermp. Op mijn LCD had ik dat niet.

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:21:
[...]
Zelf heb ik mijn nieuwe LCD ingeruild voor een oudere CRT. Dit icm met een calibrator Gretag EyeOne (ja, rond de 300,-) levert mij veel mooiere beelden op. Als je een redelijk stabiele monitor hebt (ook al issie oud) is het mss raadzamer om een calibratietool aan te schaffen. Ook al zie je nu het nut er niet van in. Op het moment dat je gaat calibreren, zie je het nut gelijk in :p Bij mij scheelde het zichtbaar. Ander contrast, andere kleuren etc. Foto's van profotonet komen precies zo binnen als ik ze zie op mijn (crt)schermp. Op mijn LCD had ik dat niet.
Ik heb op dit moment ook een calibratietooltje (de Huey) en ik merk zeker het verschil. :) Maar ik merk ook dat m'n monitor (17" budget CRT van >5 jaar oud) niet zo best meer is. ;)
Daarom ben ik me dus voorzichtig aan het orienteren op een nieuwe monitor, 20" LCD of iets wat er op lijkt. Maar het moet wel een beetje een kwaliteits paneel zijn, én ik moet er nog even geld voor hebben, dus het heeft voorlopig nog even geen haast. (wil eerst nog lekker op vakantie komende zomer, kost ook veel) :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

BertusG schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 01:13:
[...]

Als je met Google op reviews zoekt zijn de meningen verdeeld.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:41
dit aparaatje, dat is eigenlijk een software matige callibratie, als ik het tenminste begrijp?

Het is niet zo dat je zelf aanpassingen aan je monitor moet gaan doen?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
-Jaap-io schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:10:
dit aparaatje, dat is eigenlijk een software matige callibratie, als ik het tenminste begrijp?

Hij laat een aantal kleuren zien en scant die als het ware, en veranderd dan het kleurenprofiel zodat de kleuren zo goed mogelijk lijken.

Verwijderd

-Jaap-io schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:10:

De daadwerkelijke calibratie wordt gedaan in windows (het aanmaken van een monitorprofiel), dus puur softwarematig. Je moet alleen wel van te voren je helderheid/contrast en eventueel witbalans van je scherm (ietsjes) aanpassen. Maar ik ga er van uit dat als je aan calibreren denkt, je dat al redelijk goed hebt staan. :)

Het is dus softwarematig calibreren, met behulp van een stukje hardware (de colorimeter die je op je scherm plakt om de metingen te doen). :)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Ik denk zelf ook dat met een beetje goed kijken en de kleuren veranderen je niet echt een calibrator nodig hebt.
Bovendien heb ik wel eens een review gezien waarin de goedkopere modellen meestal niet echt goed er uit komen en je het handmatig vrijwel even goed krijgt. Je kan denk ik beter 180 euro meer uitgeven aan een beter beeldscherm dan een goedkopere beeldscherm en een calibrator voor 180 euro erbij.

• Eusebius
  • Niet online
-DG- schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:57:
Ik denk zelf ook dat met een beetje goed kijken en de kleuren veranderen je niet echt een calibrator nodig hebt.
Dat hangt ervan af hoe kritisch je bent ;)

==
hoi

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:51:
[...]

ff op ebay zoeken, ik had hem voor 60 US$. En lenen? Je woont een beetje ver weg. Verder is het aan te raden om je monitor om de paar weken (misschien maanden) te calibreren voor het beste resultaat. En deze huey houd ook nog eens rekening met je omgevingslicht, en daarvoor moet ie natuurlijk wel constant aan je pc zitten.
Die van mij is ook onderweg (eveneens uit Singapore neem ik aan ;)), nog last gehad van invoerbelasting-perikelen?

Verwijderd

Daar zou je je lelijk in kunnen vergissen, omdat je nu eenmaal je ogen niet altijd kunt vertrouwen. Je ogen passen zich o.a. automatische aan (tot op zekere hoogte natuurlijk) op dingen als witbalans en lichte kleurzwemen. Niet dat ik iedereen een spyder of huey aan wil smeren (ik heb geen aandelen color vision of gretagmacbeth :+ ), maar het maakte bij mij duidelijk verschil en je bent in enkele minuten van het gedoe af.
Bovendien heb ik wel eens een review gezien waarin de goedkopere modellen meestal niet echt goed er uit komen en je het handmatig vrijwel even goed krijgt. Je kan denk ik beter 180 euro meer uitgeven aan een beter beeldscherm dan een goedkopere beeldscherm en een calibrator voor 180 euro erbij.
Hier zijn de meningen natuurlijk ook over verdeelt, laten we het erop houden dat investeren in zowel een goede monitor als een calibrator geen kwaad kan. Vooral bij LCD schermen zijn de kwaliteitsverschillen behoorlijk (TN vs. MVA/PVA enz.), het is zeker handig om daar op te letten.
LoneGunman schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:15:
[...]
Die van mij is ook onderweg (eveneens uit Singapore neem ik aan ;)), nog last gehad van invoerbelasting-perikelen?
Nee hoor, nooit problemen mee gehad bij ebay-aankopen :)

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 00:35:
[...]

Nee hoor, nooit problemen mee gehad bij ebay-aankopen :)
Ik tot dusver ook niet, maar dit was natuurlijk wel een 'behoorlijke' waarde (60 dollar) en gaat via Fedex. Nou ja, hij is nu in Frankfurt, morgen bij me thuis hopelijk :P

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:28:
[...]

De daadwerkelijke calibratie wordt gedaan in windows (het aanmaken van een monitorprofiel), dus puur softwarematig. Je moet alleen wel van te voren je helderheid/contrast en eventueel witbalans van je scherm (ietsjes) aanpassen. Maar ik ga er van uit dat als je aan calibreren denkt, je dat al redelijk goed hebt staan. :)

Het is dus softwarematig calibreren, met behulp van een stukje hardware (de colorimeter die je op je scherm plakt om de metingen te doen). :)
bedankt :)
dan is het niet te gebruiken om tv / beamer te calibreren ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Sharkey2006
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-04-2025
We doen op got niet aan warez-requests, lees de algemene voorwaarden en gedragregels nog maar eens goed door!

[ Voor 72% gewijzigd door Zoefff op 19-01-2007 00:12 ]

Verwijderd

inderdaad ;) volgens mij zit hier een kern van waarheid in. Maar natuurlijk is dat persoonlijk..

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik werk in een fotozaak en heb mijn schermen aangepast op onze printer.
Dit door een testbestand neutraal af te drukken en dan naast je scherm je scherm aanpassen. T kost wel ff, maar dan heb je ook wat :P Vond dit best te werken. Tegen de tijd dat mijn ogen niet meer goed genoeg zijn om het verschil te zien is het tijd om te stoppen met fotograferen denk ik.

We hebben hier een Kodak testbestand waar ook het verloop van zwart naar wit op staat, ook makkelijk voor de helderheid.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Verwijderd

RZor schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:12:
Ik werk in een fotozaak en heb mijn schermen aangepast op onze printer.
Dit door een testbestand neutraal af te drukken en dan naast je scherm je scherm aanpassen. T kost wel ff, maar dan heb je ook wat :P Vond dit best te werken. Tegen de tijd dat mijn ogen niet meer goed genoeg zijn om het verschil te zien is het tijd om te stoppen met fotograferen denk ik.
Het heeft niks met slecht kunnen zien te maken, je hersenen interpreteren kleuren volledig anders wanneer er een andere kleur in de omgeving is. Je zou eens de guides over kleuren van Lynda.com kunnen kijken wat een kleine contrastverandering kan doen, je hersenen zijn absoluut niet betrouwbaar.

Ik vind het een slechte zaak dat een fotozaak niet even een paar tientjes uittrekt voor een Spyder die wel objectief is. Nee, dit zal niet de beste kalibratiemethode ooit zijn, maar het is vele malen betrouwbaarder dan je ogen :)

• Tarin
  • Laatst online: 13:05

Tarin

Just plain weird.

Ik heb onlangs een Spyder 2 express van m'n baas gekregen (in overleg productje voor een klant in m'n eigen tijd geprogrammeerd, vond het wel een mooie deal :P), en ben er behoorlijk tevreden over. Moest toevallig een foto afdrukken op m'n eigen Canon iP4200, en zowel de kleuren als helderheid en contrast kwamen heel redelijk overeen :).

Ga nog maar eens kijken of ik het een en ander af wil laten drukken, maar daar is m'n pa sowieso altijd wel aktief mee bezig, dus binnenkort zijn scherm ook maar eens onder handen nemen.

Kwam er wel achter hoe idioot veel instellingsmogelijkheden m'n scherm (21" Dell Trinitron CRT) heeft :P. Kan ook per kleurkanaal het een en ander aanpassen.. misschien was een van de duurdere versies bij nader inzien een betere keuze geweest :P.

[ Voor 18% gewijzigd door Tarin op 31-01-2007 20:56 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb vanmiddag een topic gestart op een ander forum van GoT ( Monitor calibratieapparatuur ).

Bleek dus hier ook al een topic te zijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat nu een goede calibrator is. Vanavond koopavond in Zwolle dus als iemand nog ideeën heeft, ik ben heel benieuwd.

Ik kan wel zomaar wat kopen maar ik heb geen idee hoe goed de software en support e.d. is.

• Eusebius
  • Niet online
Is online aankopen niet goedkoper? Het eea hangt natuurlijk ook af van je budget.

==
hoi

Verwijderd

Ik heb sinds een paar dagen een Pantone Huey en daarmee heb ik mijn monitor gekalibreerd.
Één ding vind ik erg vreemd

Als ik de gekalibreerde monitor gebruik dan wijken de kleuren in Photoshop CS2 enorm af van de kleuren in bijvoorbeeld IrfanView of de fotoviewer van XP. Photoshop geeft veel meer rood.
Stop ik het kalibratie programma dan zijn de kleuren in Photoshop en andere programmas weer gelijk en is het overmatig rode verdwenen.
E.e.a. is heeeeel lastig bij het bewerken van de fotos

Als ik een afdruk maak heb ik ook geen last van al dat rood.

Heeft iemand enig idee hoe ik photoshop goed krijg? want daar is het allemaal om begonnen natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 08:28 ]

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01 12:13

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:04:
Ik heb sinds een paar dagen een Pantone Huey en daarmee heb ik mijn monitor gekalibreerd.
Één ding vind ik erg vreemd

Als ik de gekalibreerde monitor gebruik dan wijken de kleuren in Photoshop CS2 enorm af van de kleuren in bijvoorbeeld IrfanView of de fotoviewer van XP. Photoshop geeft veel meer rood.
Stop ik het kalibratie programma dan zijn de kleuren in Photoshop en andere programmas weer gelijk en is het overmatig rode verdwenen.
E.e.a. is heeeeel lastig bij het bewerken van de fotos

Als ik een afdruk maak heb ik ook geen last van al dat rood.

Heeft iemand enig idee hoe ik photoshop goed krijg? want daar is het allemaal om begonnen natuurlijk
Dat is omdat Photoshop WEL rekening houd met je kleur profiel en de rest allemaal niet zoals webbrowsers en windows preview. De correcte kleur zie je dus in Photoshop, en zo zal je afdruk er dus ook uitzien als je die bij een foto-lab laat afdrukken.

blabla

• Eusebius
  • Niet online
Je hebt idd viewers nodig die met icc kunnen omgaan. Gebruik anders eens faststone image viewer of cpicture (€, maar na periode beperkt bruikbaar, standalone, retesnel en goede functies, zoals automatische hotpixel-verwijdering. Dit alles met een zeer beperkt aantal kb)

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 11-04-2007 15:38 ]

==
hoi

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat ik eerder lastig vind, is het online zetten van foto's. Na het fotosoepen op een redelijke scherm, moet ik eventjes controleren of het acceptabel is op een mega-felle-laptopscherm. Dan heb je enig idee van wat de users zien.

Ondersteunt de software bij Spyder 2 Express RGB-calibratie? Bij een CRT kan je de RGB-kleuren versterken/verzwakken en het kunnen nameten of het juist is, is afhankelijk van het softwarepakket/licentie.

[ Voor 31% gewijzigd door rapture op 26-04-2007 10:02 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Dat hangt heel erg van de situatie af. Ik ga er even van uit dat je geen profi-monitor van €2000 of meer aanschaft. In mijn geval kocht ik een VP930 van ViewSonic, die door de bank genomen gezien wordt als een erg goede monitor qua kleuren, en is ook niet echt goedkoop te noemen in verhouding tot andere 19'I TFT monitoren. EN de monitor had uit de doos heel redelijk beeld. Na hem op gevoel afgesteld te hbeen was hij in mijn ogen erg goed. Maar nadat de Blue Eye 2 eroverheen was geweest was het pas echt enorm. Helemaal als je het vergeleek met de out of de box kleuren!

Dus in essentie heb je gelijk, maar ook aan duurdere monitoren kun je nog veel eer behalen met een calibrator.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zit zelf te overwegen om een spyder te kopen. Nu vraag ik me af of dit ook mogelijk is met 2 (of 3) schermen te laten werken. Ik heb het truukje hierboven gelezen maar vraag me af of het bij de spyder toevallig gewoon in 1 keer mogelijk is :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zit af te vragen hoeveel kwaliteitverschil er tussen Spyder 2 Express en Spyder 2 Suite, factor 2 prijsverschil? Kan je met de Express-versie ook RGB-calibreren, volgens wat ik lees niet? (Hardware blijft hetzelfde, maar andere software biedt meer mogelijkheden.)

Linkje met ervaringen van BelgiumDigital-forum: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=147569

[ Voor 32% gewijzigd door rapture op 27-04-2007 15:59 ]

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 15:52:
Ik zit af te vragen hoeveel kwaliteitverschil er tussen Spyder 2 Express en Spyder 2 Suite, factor 2 prijsverschil? Kan je met de Express-versie ook RGB-calibreren, volgens wat ik lees niet? (Hardware blijft hetzelfde, maar andere software biedt meer mogelijkheden.)

Linkje met ervaringen van BelgiumDigital-forum: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=147569
Sterker nog de bijgeleverde cd is ook hetzelfde, alleen je serienummer bepaalt welke software versie je hebt.

• bladebla
  • Laatst online: 13:43

bladebla

<Piéééép>

MidiMaze schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:55:
[...]

Dat is omdat Photoshop WEL rekening houd met je kleur profiel en de rest allemaal niet zoals webbrowsers en windows preview. De correcte kleur zie je dus in Photoshop, en zo zal je afdruk er dus ook uitzien als je die bij een foto-lab laat afdrukken.
Mag ik daar nog een vraagje op doorstellen?
De bovenstaande situatie is mij duidelijk. Wat ik niet snap is dat mijn systeem bij het starten ook een ProfileChooser (Spyder2) laadt. Het programma geeft aan dat het programma 'in de vidoekaart geladen wordt en merk dit ook aan de gehele kleurweergave van mijn desktop. Als ik met het programma van profiel wissel heeft dit dus ook invloed op een viewer als IrfanView. Daarnaast zie ik ook het verschil in Photoshop die het kleurprofiel zelf toepast. Wordt er nu op de afbeelding in Photoshop niet tweemaal een kleurprofiel toegepast?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn Spyder 2 Express is binnen.

De installatie op tweakers wijze:
  • Adobe Gamma en andere tools afmaken door de icoontjes in startmenu=>opstarten te verwijderen, een reboot volgt.
  • De Spyder aansluiten, het wordt gedetecteerd en de drivers op de cdrom zijn verouderd.
  • De software op de CD is verouderd, vandaar lees je in een ander forum dat een grote groep Belgen op 1 of ander manier troubles met de software hebben. Dus direct de recentste versie (drivers zitten hierin ingebakken) downloaden, na wat wachten op een 100+ MB bestand kan de installatie beginnen.
Dan wordt het tijd om de software te draaien.
  • Eerst ervoor zorgen dat je scherm goed opgewarmd is en dat de screensaver niet tussenbeide kan komen om het boeltje te verstoren.
  • Tijdens het eerste keer dat je de software draait, zal er naar de key (zie cd-hoesje) gevraagd worden.
  • Dan wordt het tijd om de wizard door te lopen en de instructies te volgen.
De instellingen van mijn laptopscherm moeten gelockt worden, de helderheid (backlight om exact te zijn) mag niet zomaar lichter/donker worden en dat kan je meestal wel in 1 of ander soort powermanagementtooltje van je laptop instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 28-04-2007 23:37 ]

Pagina: 1