Toon posts:

videokaart ontwerpfout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je nagaat hoe videokaarten in je pc zitten blijkt dat het koelelementje altijd aan de onderzijde van de print hangt (in een tower-pc).

Boven op de print (dus waar de chip NIET zit) meet ik 28 graden. Warme lucht stijgt, dus het koelelement leidt de warmte naar de print. Er is onder de AGP-kaart ook bijna geen luchtstroming (of je moet pci-kaarten weglaten). Als je een betere koeling wilt (fan of water) verlies je ook nog een PCI-sleuf.

In mijn PC, en ik denk dat het voor alle towers geldt, zit er zat ruimte boven de videokaart. Daar genoeg plaats voor een grotere koeler.

Dus is mijn vraag: waarom zit de grafische chip niet op de andere zijde van de kaart?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09

blitzkrieg

Whoop Whoop!

omdat

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Bij sommige mobo's kan de cpu daar zitten. Er zijn regels voor het maken van AGP kaarten, en daar zal wel instaan dat er alleen geheugenchips aan de 'bovenkant' mogen zitten.

Verwijderd

bij mij steekt er een fan 2.5 centimeter boven uit :D
ik denk dat ze de chips beter o de zijkant kunnen zetten :D

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
zet je pc gewoon ondersteboven of pak een desktop dan ben je gelijk van al die *HITTE* af >:)

suc6

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• tiguan
  • Laatst online: 21:18
Dat is al me opgevallen sinds PCI kaarten geïntroduceerd werden. En ik vind het wonderbaarlijk, stom, dom, irritant en nep. Want vroeger met die goeie ouwe ISA kaarten zaten alle D-connectors met de brede kant naar onderen (tower). Opeens zit het andersom op die PCI/AGP kaarten. Volgens mij heeft een idioot het ontwerp bedacht en is iedereen er mee in zee gegaan. Want ik zie echt geen logica in het omdraaien.

Verwijderd

dat pci is omgedraaid en isa niet komt door compatibiliteits redenen. Zo kan een slot achterop de pc gedeeld zijn tussen een pci en isa slot van het moederbord; vooral compaq gebruikt dit vaak. Met isa is men dus goed begonnen, en bij pci is men de mist in gegaan (qua warmteafvoer). Ik denk dat AGP daarin is meegegaan.

• tiguan
ja maar wie gaat er nou op compaq's ontwerpfouten mee. niemand heeft een risercard in z'n pc zitten. ik neem aan dat je dat bedoelt met 'achterop'.

Verwijderd

Wat ik bedoel is dat op het mobo een pci en isa slot tegen elkaar aanzitten. Je kan dan een isa kaart (print omhoog), OF een pci kaart (print omlaag) plaatsen. Aan de achterkant van de kast gebruik je dan dus maar 1 slot. Compaq gebruikt dit vaak, maar heeft het volgens mij niet bedacht hoor.

Snappie? :)

• tiguan
Oh zo bedoel je, maar dat heeft mijn ASUS P3B-Fje ook hoor. Trouwens, elk mobo heeft dat toch?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het is idd godse irri dat de cooler van je videokaart naar beneden hangt tegen bijv mijn netwerkaart aan, waardoor ik die 1 slot naar beneden moet plaatsen en mijn cooler precies alle lucht tegen dat ding aanblaast ipv de lucht wegblaast bij al die kaarten, als ik die dingen mocht ontwerpen had ik dat wel anders gedaan :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Verwijderd

ja, de meeste wel eigenlijk.
Mijnes heeft het niet, maar ja ik heb ook geen isa sloten (k7tpro2a). Toch hebben ze hier hetzelfde gedaan met pci slot en cnr slot, deze zijn ook gedeeld.

Verwijderd

ze kunnen het moeilijk opeens gaan veranderen, want dan passen ze nog niet naast normale pci-kaarten.
Pagina: 1