Maxtor DiamondMax 10 opstart problemen

Pagina: 1
Acties:

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 07:10
Ik heb een heel vaag probleem met mijn systeem. Ik draaide eerst Vista op mijn systeem (Asus P5GD1 Pro moederbord met daaraan een Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA schijf). Maar aangezien ik wat problemen had met Media Center onder Vista, besloot ik op die machine maar weer normaal MCE 2005 te installeren.

Na de MCE2005 CD in mijn systeem te hebben gedaan, en mijn Vista partitie te hebben weggegooid, ging de installatie normaal van start. Dit ging allemaal goed tot dat mijn systeem moest rebooten, na de reboot blijft mijn systeem hangen op het scherm waar hij mijn hard-disks/CD-roms enzo detecteert.

Hij vindt mijn hard-disk en CD-rom allemaal netjes en er lijkt ook niets mis te zijn, echter kan ik niet meer in mijn BIOS komen en hangt hij op dat scherm. Wanneer ik de schijf los-koppel, werkt alles weer normaal, ik kan weer in mijn BIOS komen en hij komt ook voorbij alle normale hardware detecties.

Aangezien ik nog een nieuwe 250GB Maxtor SATA schijf had liggen, heb ik deze aangesloten en ook met deze harddisk werkt alles naar behoren en kan ik daar ook normaal Windows op installeren.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
  • Schijf aan een andere SATA poort
  • Schijf er af, SMART uitschakelen in de bios, schijf er weer aan.
  • Booten naar Windows met andere schijf en dan de SATA disk hot-pluggen
  • Alle mogelijke hardware uit mijn systeem slopen en het systeem met enkel die HD opstarten
  • Andere SATA kabel
  • BIOS defaults resetten
  • Ik heb blijkbaar de laatste BIOS al
Dit heeft allemaal geen effect, het systeem blijft hangen.

Wat ik nog kan proberen, maar waar ik even geen hardware voor bij de hand heb is :
  • Hang HD in ander systeem, kijken of die wel boot.
  • HD in externe USB behuizing stoppen, kijken of hij het dan wel doet.
Heeft er iemand nog meer ideeen?

Edit: BIOS updaten kan niet, want ik heb de laatste al geflashed.

Ik las dat je ergens de firmware van een drive kon upgraden, maar dit wordt lastig aangezien ik dus niet kan booten met die disk aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door sorted.bits op 01-01-2007 20:49 ]

• sorted.bits
Kleine toevoeging:

Ik heb de harddisk op het werk aan een andere PC gehangen en deze herkent de disk normaal en probeert er ook gewoon van te booten. Hierna krijg ik direct een blauw scherm, maar dat is normaal te noemen aangezien die configuratie behoorlijk afwijkt van mijn PC thuis.

De vraag is nu, waarom doet mijn schijf het in het ene systeem normaal en in die van mij thuis niet ?

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Voor een firmware update is het niet nootzakelijk om te kunnen opstarten van de harddisk. Dit kan via een floppy. Ik heb mijn Maxtor hd's ook een firmware update gegeven omdat deze ook niet herkend werden in mijn computer ( Nforce chipset ). Zelfst al werden mijn hd's niet door het bios herkend werden ze wel door de firmware upgrade tool herkend.

Acer 1501 : P4 bak

• sorted.bits
Probleem is, dat wanneer ik de hard disk dus aansluit, mijn systeem niet meer doorstart. Zou dit evt ook te doen zijn met hot-plugging? En heeft iemand ook een link naar die firmware?

[ Voor 15% gewijzigd door sorted.bits op 02-01-2007 11:39 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Dus als ik het goed begrijp heeft er eerst mce in precies dezelfde configuratie op gezeten, toen vista, en nu weer terug.
Probeer eens de hd met 00000 vol gooien, dus helemaal leeg maken, zie bootdisk.com of maker van de hd, deze heeft zo'n testprogramma die dat ook kan.
Probeer het nu opnieuw.
Controleer de firmware van je hd eens?(daar waren vroeger problemen mee).
Heb je alle drivers geinstalleerd van je moederbord?

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik weet niet of het met hot-plug werkt. Mijn controler starte ook maar af en toe goed door en dan soms weer langere tijd niet. Ik heb ze toen uiteindelijk apart ( 2 schijven Raid setup ) aan sata poort 4 :? kunnen flashen andere poorten pakte hem niet. Als je het met hot-plug probeert zo ik de disk net voor of in het begin van de booten van de tool aan pluggen. Of op een ander systeem. Na de firmware upgrade waren mijn problemen helemaal over.
Misschien is kun je ook proberen als je het nog niet gedaan hebt de disk in een anders station of via usb helemaal leeg te maken ( dus ook de partities verwijderen )
succes

Acer 1501 : P4 bak

• sorted.bits
jan99999 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:40:
Dus als ik het goed begrijp heeft er eerst mce in precies dezelfde configuratie op gezeten, toen vista, en nu weer terug.
Probeer eens de hd met 00000 vol gooien, dus helemaal leeg maken, zie bootdisk.com of maker van de hd, deze heeft zo'n testprogramma die dat ook kan.
Probeer het nu opnieuw.
Controleer de firmware van je hd eens?(daar waren vroeger problemen mee).
Heb je alle drivers geinstalleerd van je moederbord?
De firmware ga ik inderdaad proberen, maar de rest van ideeen zijn niet te doen, aangezien mijn systeem niet doorstart met de harddisk er aan :).

• sorted.bits
Nou hij doet het weer, ik heb hem aan een systeem op het werk een Full Low-level Format gegeven. Dat duurde een uurtje, maar hij doet het weer gewoon in mijn systeem.

Thanks allen.
Pagina: 1