Voor privé en deels zakelijk zoek ik een vervanging voor mijn huidige Centrino Laptop. Vooral het doel waarvoor ik de nieuwe laptop wil gebruiken, grotendeels prive maar ook deels zakelijk, krijg ik regelmatig hoofdpijn van omdat ik deze combinatie vrij lastig kan vinden. Voor mijn baas reis ik veel met de trein, een accu die ongeveer 3.5 tot 4 uur meegaat is voor mij toch wel een noodzakelijk iets. Ik wil echter ook wel eens een game draaien, dan moet je meer denken aan simulatie dan aan zware 3D shoot-games. Ik heb nu een Intelkaartje er inzitten als GPU, en die trekt het net maar met schokken in het beeld. Neem ik een zwaardere Geforce bijvoorbeeld, dan zal dit vermoed ik ten koste gaan van de accucapaciteit. Ik doe ook wel wat aan videobewerking, en dat gaat op mijn huidige centrino ook prima, maar moet ook goed kunnen draaien op de nieuwe. Budget op dit moment tot €1200.
Twee laptops die ik als voorbeeld wil nemen:
Dell Inspirion 6400 €1180,00
Intel® Core™ 2 Duo Processor T5500 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Legitieme Windows® XP Home Edition, SP2 (incl. CD voor herinstallatie van besturingssysteem)
Basic-pakket, 2 jaar At Home-service
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
Intern toetsenbord - US Intl (QWERTY)
1.024 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 512)
Harde schijf van 80 GB (5.400 rpm)
8X DVD+/-ReWriter vaste interne Drive met Software
256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card for Core 2 Duo Processors
Voordelen:
- 9-cel accu die netjes in de laptop past, ervaringen die ik lees bewerken 4,5 uur op een volle accu
- Monteur ter plaatse, in plaats van de meer voorkomende pickup-and-return
- Geen 'glossy'-screen
Nadelen:
- Volgens horen zeggen de build-quality die tegenvalt
- 'Maar' 1280x800 scherm, andere resoluties zijn 'glossy'
- HD van 'maar' 80gb
Ik was ook op zoek naar een Asus, maar ik vindt het hierbij vrij lastig om een vergelijking te maken, Asus heeft ontzettend veel types en modellen.
Asus A6Jc €998,00 bij Laptops4u
Intel Core 2 Duo T5500 (1.66Ghz; 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
120Gb harddisk 5400RPM
1024Mb DDR2 667Mhz (1 x 1024)
8* DVD-SuperMulti Drive/ 4-in-1 cardreader
GeForce Go 7300 256MB TurboCache (128MB Vast/ 128MB Dynamisch)/ Interne 1.3Megapixel Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
Windows XP Home NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps (Intel PRO/Wireless 3945ABG)/ Bluetooth 2.0
354 x 284 x 35.2 mm (W x D x H); 2.80 Kg
2 jaar pick-up & return garantie
Voordelen in vergelijking met Dell:
- Voor zover ik het kan zien is het een betere videokaart dan de Dell
- 1x dimmetje van 1gb, in plaats van 2x 512mb
- Schijfruimte
- Naar horen en zeggen goede bouwkwaliteit
- Prijs!
Nadelen:
- Videokaart die meer stroom vreet?
Als ik de verhalen lees op bijvoorbeeld notebookreviews.com kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de Dell duidelijk langer kan op een accupack dan de Asus-laptops.
- pick-up & return garantie
- Glossy-screen
De nadelen en voordelen kunnen wellicht fout zijn, maar zo heb ik de specs en de reviews geïnterpreteerd. Zoals je wellicht merkt staat het stroomverbruik bij mij op de eerste plaats, maar wil daarnaast dus ook wel eens een game spelen. Welke van bijvoorbeeld de bovenste twee laptops voldoen in dit geval, of welk alternatief is in dit geval beter Welke videokaart gaat beter om met je accu, ATI of Geforce?
Daarnaast zit ik nog met het Core Duo / Core 2 Duo. Er zit wat prijsverschil tussen beide soorten processoren, maar betaald dat prijsverschil ook uit in voor mij betere prestaties?
Twee laptops die ik als voorbeeld wil nemen:
Dell Inspirion 6400 €1180,00
Intel® Core™ 2 Duo Processor T5500 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Legitieme Windows® XP Home Edition, SP2 (incl. CD voor herinstallatie van besturingssysteem)
Basic-pakket, 2 jaar At Home-service
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
Intern toetsenbord - US Intl (QWERTY)
1.024 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 512)
Harde schijf van 80 GB (5.400 rpm)
8X DVD+/-ReWriter vaste interne Drive met Software
256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card for Core 2 Duo Processors
Voordelen:
- 9-cel accu die netjes in de laptop past, ervaringen die ik lees bewerken 4,5 uur op een volle accu
- Monteur ter plaatse, in plaats van de meer voorkomende pickup-and-return
- Geen 'glossy'-screen
Nadelen:
- Volgens horen zeggen de build-quality die tegenvalt
- 'Maar' 1280x800 scherm, andere resoluties zijn 'glossy'
- HD van 'maar' 80gb
Ik was ook op zoek naar een Asus, maar ik vindt het hierbij vrij lastig om een vergelijking te maken, Asus heeft ontzettend veel types en modellen.
Asus A6Jc €998,00 bij Laptops4u
Intel Core 2 Duo T5500 (1.66Ghz; 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
120Gb harddisk 5400RPM
1024Mb DDR2 667Mhz (1 x 1024)
8* DVD-SuperMulti Drive/ 4-in-1 cardreader
GeForce Go 7300 256MB TurboCache (128MB Vast/ 128MB Dynamisch)/ Interne 1.3Megapixel Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
Windows XP Home NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps (Intel PRO/Wireless 3945ABG)/ Bluetooth 2.0
354 x 284 x 35.2 mm (W x D x H); 2.80 Kg
2 jaar pick-up & return garantie
Voordelen in vergelijking met Dell:
- Voor zover ik het kan zien is het een betere videokaart dan de Dell
- 1x dimmetje van 1gb, in plaats van 2x 512mb
- Schijfruimte
- Naar horen en zeggen goede bouwkwaliteit
- Prijs!
Nadelen:
- Videokaart die meer stroom vreet?
Als ik de verhalen lees op bijvoorbeeld notebookreviews.com kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de Dell duidelijk langer kan op een accupack dan de Asus-laptops.
- pick-up & return garantie
- Glossy-screen
De nadelen en voordelen kunnen wellicht fout zijn, maar zo heb ik de specs en de reviews geïnterpreteerd. Zoals je wellicht merkt staat het stroomverbruik bij mij op de eerste plaats, maar wil daarnaast dus ook wel eens een game spelen. Welke van bijvoorbeeld de bovenste twee laptops voldoen in dit geval, of welk alternatief is in dit geval beter Welke videokaart gaat beter om met je accu, ATI of Geforce?
Daarnaast zit ik nog met het Core Duo / Core 2 Duo. Er zit wat prijsverschil tussen beide soorten processoren, maar betaald dat prijsverschil ook uit in voor mij betere prestaties?