Toon posts:

Nieuwe laptop: Zakelijk & beetje gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor privé en deels zakelijk zoek ik een vervanging voor mijn huidige Centrino Laptop. Vooral het doel waarvoor ik de nieuwe laptop wil gebruiken, grotendeels prive maar ook deels zakelijk, krijg ik regelmatig hoofdpijn van omdat ik deze combinatie vrij lastig kan vinden. Voor mijn baas reis ik veel met de trein, een accu die ongeveer 3.5 tot 4 uur meegaat is voor mij toch wel een noodzakelijk iets. Ik wil echter ook wel eens een game draaien, dan moet je meer denken aan simulatie dan aan zware 3D shoot-games. Ik heb nu een Intelkaartje er inzitten als GPU, en die trekt het net maar met schokken in het beeld. Neem ik een zwaardere Geforce bijvoorbeeld, dan zal dit vermoed ik ten koste gaan van de accucapaciteit. Ik doe ook wel wat aan videobewerking, en dat gaat op mijn huidige centrino ook prima, maar moet ook goed kunnen draaien op de nieuwe. Budget op dit moment tot €1200.

Twee laptops die ik als voorbeeld wil nemen:

Dell Inspirion 6400 €1180,00

Intel® Core™ 2 Duo Processor T5500 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Legitieme Windows® XP Home Edition, SP2 (incl. CD voor herinstallatie van besturingssysteem)
Basic-pakket, 2 jaar At Home-service
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
Intern toetsenbord - US Intl (QWERTY)
1.024 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 512)
Harde schijf van 80 GB (5.400 rpm)
8X DVD+/-ReWriter vaste interne Drive met Software
256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card for Core 2 Duo Processors

Voordelen:

- 9-cel accu die netjes in de laptop past, ervaringen die ik lees bewerken 4,5 uur op een volle accu
- Monteur ter plaatse, in plaats van de meer voorkomende pickup-and-return
- Geen 'glossy'-screen

Nadelen:

- Volgens horen zeggen de build-quality die tegenvalt
- 'Maar' 1280x800 scherm, andere resoluties zijn 'glossy'
- HD van 'maar' 80gb

Ik was ook op zoek naar een Asus, maar ik vindt het hierbij vrij lastig om een vergelijking te maken, Asus heeft ontzettend veel types en modellen. :P

Asus A6Jc €998,00 bij Laptops4u

Intel Core 2 Duo T5500 (1.66Ghz; 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
120Gb harddisk 5400RPM
1024Mb DDR2 667Mhz (1 x 1024)
8* DVD-SuperMulti Drive/ 4-in-1 cardreader
GeForce Go 7300 256MB TurboCache (128MB Vast/ 128MB Dynamisch)/ Interne 1.3Megapixel Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
Windows XP Home NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps (Intel PRO/Wireless 3945ABG)/ Bluetooth 2.0
354 x 284 x 35.2 mm (W x D x H); 2.80 Kg
2 jaar pick-up & return garantie

Voordelen in vergelijking met Dell:

- Voor zover ik het kan zien is het een betere videokaart dan de Dell
- 1x dimmetje van 1gb, in plaats van 2x 512mb
- Schijfruimte
- Naar horen en zeggen goede bouwkwaliteit
- Prijs!

Nadelen:

- Videokaart die meer stroom vreet?

Als ik de verhalen lees op bijvoorbeeld notebookreviews.com kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de Dell duidelijk langer kan op een accupack dan de Asus-laptops.

- pick-up & return garantie
- Glossy-screen

De nadelen en voordelen kunnen wellicht fout zijn, maar zo heb ik de specs en de reviews geïnterpreteerd. Zoals je wellicht merkt staat het stroomverbruik bij mij op de eerste plaats, maar wil daarnaast dus ook wel eens een game spelen. Welke van bijvoorbeeld de bovenste twee laptops voldoen in dit geval, of welk alternatief is in dit geval beter Welke videokaart gaat beter om met je accu, ATI of Geforce?

Daarnaast zit ik nog met het Core Duo / Core 2 Duo. Er zit wat prijsverschil tussen beide soorten processoren, maar betaald dat prijsverschil ook uit in voor mij betere prestaties?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Die kaarten gaan niet voldoen voor shooters. Dan moet je kijken naar een GeForce Go 7600/7700 of een ATi Radeon X1600/X1700. ATi en Nvidia klokken de GFX terug om energie te besparen. Mijne loopt max 450Mhz Core/400MHz mem (800MHz DDR). Op de accu gaat deze naar 0MHz Core/135MHz Mem (270MHz DDR). Verder zou ik een Core 2 Duo nemen, 64-bit ready en zuinig. Mijn A6T gaat de 3.5 uur net halen, niet meer dus AMD valt af, iig met snelle GPU aangezien 5 uur wel te halen is op integrated.

Verder zou ik dan wel een grote 8/9-cell accu nemen, dat heb je wel nodig :P

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 01-01-2007 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Shooters ging ik juist niet spelen he. ;) Ben niet zo van die games.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Apple Macbook niet een leuke optie ?

• GENETX
Verwijderd schreef op maandag 01 januari 2007 @ 19:40:
Shooters ging ik juist niet spelen he. ;) Ben niet zo van die games.
Oh lol zie het nu :P, dan zou idd een x1400/7300 ook prima zijn. Die Asus is wel mooi. Verder krijg je bij asus ook mooi 2 jaar garantie en wat extra's. Verder zou een upgrade naar 2GB niet verkeerd zijn voor Vista :).

Verwijderd

Topicstarter
Kaspers schreef op maandag 01 januari 2007 @ 19:45:
Is voor alsnog geen optie, daarvoor ben ik te windows minded hoewel ik het leuk spul vindt. Windows is als VM daarop te draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2007 19:52 ]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Nou het is mogelijk om Windows er native mee op te starten, maar diezelfde partitie is vervolgens ook onder OSX met Parallels (virtualisatie software) op te starten, beste van twee werelden dus.

Combineer je prima hardware met je eigen software, alleen weet ik niet of de juiste config binnen je budget valt..

www.apple.nl/store/

[ Voor 26% gewijzigd door Kaspers op 01-01-2007 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem het mee, ga voor alsnog eerst even voor een windows-machine. :)

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Killraven

B1-66ER

Kaspers schreef op maandag 01 januari 2007 @ 19:45:
Als ik naar de prijzen van een Macbook kijk bij Pricewatch dan krijg je minder specs voor dezelfde euro of zie ik dat nou verkeerd? Vergeet niet, zijn budget is €1200.

Pointless

• GENETX
Macbook wordt toch al niks lijkt me. Die hebben een Intel GMA integrated GFX dingetje, dat is juist wat de TS niet wilde. Een macbook pro heeft dan wel een X1600, maar ligt ver boven het budget.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:05

steveman

Comfortabel ten onder

Ah, vandaar dat je me naar de specs van m'n inspiron vroeg ;)

Zepto ook niet iets voor jou dan? shop met 12 cells batterij 4,5 uur zeggen ze daar. Wel een geforce als videokaart.

Wel het glossy scherm volgens mij.

offtopic:
Ah,beter plaatje van Hammond, wilde het nét gaan zeggen ook ;)

[ Voor 5% gewijzigd door steveman op 01-01-2007 20:35 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant, nog nooit van het merk gehoord. Ga wat reviews ervan lezen. :)

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Voor 200 euro meer heb je een laptop die die uit de TS compleet met de grond gelijk maakt.

link

lijkt me dan een betere investering tov de laptop in de TS..

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:49:
Interessant, nog nooit van het merk gehoord. Ga wat reviews ervan lezen. :)
14,1" Zepto: klik

15,4" Zepto: klik

@ Hierboven: Is 'n laptop van ruim 200 euro boven het budget 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door CLB op 01-01-2007 21:20 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
SgtStrider schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:17:
Voor 200 euro meer heb je een laptop die die uit de TS compleet met de grond gelijk maakt.

link

En voor weer 200 euro meer heb je een nog betere. Hij heeft een budget van 1200 euro, dus als je wat wil zeggen, zeg dan wat nuttigs.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Verwijderd

Topicstarter
SgtStrider schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:17:

link

17-inch scherm, absolute overkill voor mij.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Leuke laptops hoor, maar volgens mij zullen ze niet heel lang meer meegaan op gamegebied doordat ze "slechts" een Geforce 7300go of Radeon Mobility X1400 aan boord hebben. Deze kaarten zullen de hedendaagse spellen wel draaien, maar over een tijdje zullen ze daarvoor simpelweg te traag zijn, helemaal op de native resolutie. Bovendien moet je echt niet verwachten dat je voor €1200 een laptop krijgt die een TFT heeft met een hogere resolutie dan 1280*800.

Verder zou ik eerder kijken naar een laptop met een Geforce 7600go of Radeon X1600 Mobility. Dit zijn allebei erg leuke videokaarten voor in notebooks die nog prima de nieuwste games kunnen draaien, terwijl ze niet ontzettend veel meer stroom zuipen.

Misschien zijn deze laptops interessanter:

- Toshiba Satellite A100-405 (Core Duo T2050, 160GB HDD, 1 GB RAM, Geforce 7600go) €1100
- Toshiba Satellite A100-406 (Core 2 Duo T5500, 160GB HDD, 1 GB RAM, Geforce 7600go) €1200
- Asus A6JA-Q073H (Core Duo T2400, 120 GB HDD, 1 GB RAM, X1600 Mobility) €1200
- Asus A6T-AP008B (AMD Turion TL-52, 100 GB HDD, 1 GB RAM, Geforce 7600go) €1000

[ Voor 3% gewijzigd door AntonH op 01-01-2007 22:42 ]

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Dan zou ik alleen de Asus met CD nemen want de rest voldoen denk ik niet aan de eisen van TS. Toshiba's vanwege 6-cel batterij, A6T wegens AMD Turion cpu.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik bezit zelf een Asus A6T-AP008B. En dit is naar mijn mening een zeer goede laptop. De grafische kaart is goed, 1gb geheugen in 1 reepje (2 slots!) en verder zo'n beetje wat je mag verwachten.

Wederom vind ik het jammer dat iedereen zich meteen richt op C2D, want kwa prijs/specs verhouding is de eerder genoemde Asus een van de beste keuzes.

Enigste drie minpuntjes zijn de "fn" toetsen, die op een verkeerde plaats zitten (als je het mij vraagt) en dat er geen losse windows CD wordt bij geleverd, hoewel je er wel een licensie voor krijgt. Als laatste punt wil ik toch even opmerken dat het scherm reflecteerd, wat het werken in zonlicht bemoeilijkt.

Kwa accuduur zit je rond de 3uur15min op office stand, en over gamen op de accu begin ik nieteens te praten want dat is op welke laptop dan ook kansloos.

De grafische kaart van deze laptop is een Nvidia GeForce 7600 Go en heeft dedicated memory, het aantal mb's kan ik me op dit moment even niet herinneren.

Wederom, een goede grafische kaart en een accu die het lang volhoud is geen goede combinatie.

Top ding, en nog geen moment spijt gehad van deze aankoop.

• GENETX
Het gaat hem juist om de accu duur van de laptop: 3.5-4 uur is nodig. ICMmet een videokaart is dat voor AMD helaas nog onhaalbaar waardoor de A6T afvalt. Zelf ben ik ook zeer tevreden over de laptop, maar wil je gewoon langer op de laptop dan valt die simpelweg af.

Verwijderd

Topicstarter
AMD is inderdaad vanwege die reden voor mij een no-go. 3,5 uur werken in office-mode op een accu is voor mij eigenlijk wel noodzakelijk. Gezien het prijsverschil van bijvoorbeeld de Asus is het niet zo zinvol om voor een T2400 te gaan in plaats van bijvoorbeeld een T5500 als ik het zo zie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 10:50 ]

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Bouwe schreef:
Voordelen in vergelijking met Dell:

- Voor zover ik het kan zien is het een betere videokaart dan de Dell
De X1400 is toch iets beter dan de 7300, die is meer een low-end kaart.

Als je de hoogste prioriteit stelt aan accuduur en gamen iets is dat er bij komt zou ik me niet zo druk maken om de videochip die er in zit. Zeker omdat je geen snelle actiespellen speelt maar meer simulaties waar een hoge framerate niet zo belangrijk is. Een low-end chip als de 7300 of een mid-range X1400 zal dan zeker genoeg zijn voor een game zo nu en dan. Snellere kaarten zullen alleen de accuduur maar verkorten.

Wat ik alleen niet snap is dat je voor zakelijk gebruik een consumentenlaptop met XP Home koopt. Kun je niet via je werk een zakelijke laptop krijgen? Die zijn meestal ook beter geoptimaliseerd voor langdurig mobiel gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Ben werkzaam bij de overheid, dan weet je het wel...... Ik ga de laptop absoluut meer prive gebruiken dan zakelijk. Onder zakelijk moet je meer zien: onderweg mail ophalen van werk, verslagen tikken, etcetc. Faciliteiten om mail e.d. op te halen worden wel geleverd, maar dus geen apparatuur. Ik heb nu een een GPU van Intel (Centrino platform) en die kan het net niet aan, ik zoek qua GPU dus iets hoger dan dat, dan zou de X1400 dan een goede keuze zijn. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 11:57 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:34:
Ben werkzaam bij de overheid, dan weet je het wel...... Ik ga de laptop absoluut meer prive gebruiken dan zakelijk. Onder zakelijk moet je meer zien: onderweg mail ophalen van werk, verslagen tikken, etcetc. Faciliteiten om mail e.d. op te halen worden wel geleverd, maar dus geen apparatuur. Ik heb nu een een GPU van Intel (Centrino platform) en die kan het net niet aan, ik zoek qua GPU dus iets hoger dan dat, dan zou de X1400 dan een goede keuze zijn. :)
Nagenoeg elke "losse" GPU is veel sneller dan de integrated intel GPU's. Dus ja, die X1400 ga je absoluut merken in de spellen die jij speelt.

• GENETX
De X1400 is gewoon low-end, de X1600/X1700 en GF 7600 en 7700 zijn pas mid-end. Het verschil tussen een X1300/7300 en X1400/7400 zal voornalijk de geheugenbus zijn, 64-bit tov 128-bit gok ik, echter gok ik dit, hoeft niet waar te zijn.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Het ligt er maar aan hoe je ze indeelt. Over het algemeen worden de X1600/X1700 en de 7600/7700 al als boven de mid-range gezien maar nog geen high-end, de echte stroomverbruikers. Zie bv dit en dit overzicht.

Maar voor de TS zal zelfs een low-end kaart genoeg zijn om zo nu en dan te gamen. Ik heb zelf een X1300 en kan aardig gamen (strategie en simulatie).

• GENETX
Een X1300 kan prima gamen idd. Toch deelt eigenlijk niemand ze in bij mid-end. Zelfs nVidia zelf niet en ook ATi niet. Je ziet duidelijk verschil: "Performance multimedia" (GF 7600) en "Thin and light" (GF 7400/7300). Thin and light is gewoon een mooi woord om er niet "low-end" neer te zetten, het moet namelijk wel verkopen :). ATi hetzelfde: "High performance gaming" (X1600) en "Enhanced 3D gaming"(X1400).

Echter is voor de TS idd iederededicated wel goed genoeg, toch hoor je een X1400 niet tot mid-end in te delen, de X1600/7600 maakt er gehakt van (die zijn grofweg 2x zo snel!)

Grafieken zeggen meer: http://www.kettya.com/notebook2/gpu_ranking.htm

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 02-01-2007 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het bij de X1400 ga houden, dan vindt ik bij Asus de A6Je met de X1450 en leverbaar met 8-cell. Kan alleen geen winkel vinden voor de prijzen, blijkbaar wordt deze niet geleverd.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Titlefix op verzoek :)

Was Nieuwe laptop: office & beetje gamen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

wel een duitse shop

Tja... stipt und puncktlich? ;) (oid)

ruudonline in "Het Asus A6 ervaringen topic - Deel 7"

mediamarkt!

[ Voor 22% gewijzigd door steveman op 02-01-2007 14:14 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het inderdaad, Mediamarkt. Net een telefoontje gepleegd met Jan van Laptops4u, de A6Je is volgens hem nooit beschikbaar geweest voor de NL-markt. Wil sowieso nog even de Mediamarkt checken, hoewel ik de winkel zelf echt helemaal niks vindt. Ik zoek verder. ;)

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:23:
Ik zie het inderdaad, Mediamarkt. Net een telefoontje gepleegd met Jan van Laptops4u, de A6Je is volgens hem nooit beschikbaar geweest voor de NL-markt. Wil sowieso nog even de Mediamarkt checken, hoewel ik de winkel zelf echt helemaal niks vindt. Ik zoek verder. ;)
't is iig wel een plek waar je hem irl kan bekijken. Tja verder heb ik eigenlijk ook geen ervaring met MM, maar als de prijs scherp is, en ze doen niet moeilijk met dode pixels en garantie ed maakt mij de naam op het bonnetje verder niet uit ;)

Pagina: 1