[LCD] HD44780 aansluiten op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:00
Hey mede tweakers,

Ik heb net mijn 4x20 HD44780 compatibel LCD'tje binnen, maar ik heb nog enkele vraagjes wat betreft het aansluiten:

Op SK.net raadde men aan om dit schema te volgen. Maar omdat mijn LCD buiten de pc zal komen, en het altijd op een vaste PC zal aangesloten worden (en de paralelle poort dus altijd genoeg stroom zal kunnen leveren, denk ik) ben ik op zoek gegaan naar een schema zonder externe voeding, en ik kwam op dit uit. Vraag is nu, zijn die twee schema's evenredig, ga ik programma's zoals LCDstudio en LCD Smartie kunnen gebruiken als ik dat schema zonder externe voeding gebruik?

En ik heb nog een probleem (doodeenvoudig :X): op het printje zie ik de 6 aansluitingspinnen, waarvan er 1 rechthoekig is. Welke is nu de eerste pin, de rechthoekige vermoed ik?

bedankt, en een gelukkig nieuwjaar iedereen!
maleadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Erm, beide schema's hebben een externe voeding nodig hoor?

Simpelweg omdat de printerpoort niet genoeg stroom kan leveren om een LCD te voeden.
Je kan deze stroom wel aftappen van een andere poort, maar de printerpoort kan het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
quote van die tweede site: If you use an external supply, it's intended to connect to the place on the schematic labeled "+5V". This external supply can also be used to power the LCD's LED backlight (through a current-limiting resistor -- 100 ohms is probably too high, but it will turn the backlight on at least dimly).
lijkt mij dat het niet verplicht is, of ben ik verkeerd?

maleadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 22:00
Parallele poort mag je ook niet kortsluiten volgens de specificaties. Ik heb et wel vaak gedaan, en hij overleefd het wel, maar zou het niet uitproberen. Ze hebben beide inderdaad externe voeding nodig.
Als het goed is kan je in de datasheet van je display zien welke pin layout ze hebben. Je hebt iig een voeding nodig, en een potmetertje om je contrast te kunnen regelen. Verder zou smartie e.d. gewoon moeten werken.

[edit] Als je met backlite werkt, kan je het al helemaal vergeten om hem zonder externe voeding aan te sluiten. Zo'n backlite kan zo 15-20mA vragen en dat levert de parallele poort en/of seriele poort van je pc niet. Je kan je USB poort als voeding gebruiken, die leverd 5v en kan max 500mA leveren :)

[ Voor 26% gewijzigd door IJnte op 01-01-2007 19:10 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op mijn site kan je een schema vinden om het aante sturen via de seieele poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
bedankt voor de informatie, maar aangezien ik al problemen genoeg heb met een relatief eenvoudig circuit'je als dit ga ik mij niet wagen aan jouw seriëel geval :+

Ik zal dan voor de externe voeding gaan, als het niet anders kan.

Hoe zit het met de volgorde van de pennen btw? Is de rechthoekige pen de eerste?

Bedankt O-)
maleadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Zoals al gezegd werd: Dat is in de datasheet te lezen.

www.retroforum.nl

Pagina: 1