HDD problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Ik heb problemen met 2 harde schijven, 1 IDE in een Celeron PC en 1 in mijn desktop (athlon 64 pc).

1. IDE bij Celeron.
Ik probeer WinXP te installeren op deze HDD, maar tijdens het kopiëren van de bestanden, dus nog voor de grafische set-up, gaat het al mis. Hij kan een paar bestanden niet kopiëren. Ik probeerde het nog eens met 3 andere WinXP cd's, maar steeds bij hetzelfde bestand (kodak_dc.sys, netbios.sys en nog een paar) krijg ik zo'n melding dat het niet gekopieerd kan worden. Als ik dan op Opnieuw Proberen druk, dan lukt het soms wel na een paar keer, maar niet bij alle files, dus sla ik ze over.. Als hij dan opnieuw opstart als hij klaar is met het kopiëren, kom je dus in de grafische set-up. Het lijkt te gaan lukken, maar na een tijdje krijg ik een BSOD met o.a. IRQ not less or equal (weet niet exact, maar je kent hem wel) en dan kapt ie ermee. Nu is mijn vraag, is de HDD stuk, of moet ik iets anders proberen?
Ik wil nog eens proberen met Kill Disk en Eraser (zag in een ander topic), maar ben benieuwd...

2. In mijn huidige pc, heb ik af en toe problemen met NTLDR. Ik krijg dan de bekende melding dat NTLDR ontbreekt. Windows CD'tje erin duwen, fixboot, en hij doet het weer voor een weekje. Maar dan krijg ik de melding weer, CD'tje erin, fixboot, klaar. En ja hoor, na een paar dagen weer. Ik wordt er nu eigenlijk een beetje gek van. Ik heb helemaal niks aan de pc gedaan, zelfde configuratie sinds ik hem heb gekocht. Wat kan hier het probleem zijn?

HDD is een Western Digital WD1600JD S-ATA 160GB (2 stuks)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

IRQ not less or equa
Test je geheugen eens met memtest.

En je zou natuurlijk even je schijf kunnen controleren met Data Lifeguard

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Outerspace schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:53:
[...]

Test je geheugen eens met memtest.

En je zou natuurlijk even je schijf kunnen controleren met Data Lifeguard
Ik zal nog even het geheugen testen van de Celeron, daar kon het ook nog wel eens aan liggen ja.

Maar mijn WD's zijn 100% in orde, met HD tune en met de tools van WD zijn ze allebei 100% en geen bad sectors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Dan ligt het dus niet aan je schijf :) Zelf denk ik dat jij jouw schijf compleet moet formatteren en dan XP er opnieuw opzetten. En zou het ernaar nog niet werken dan krijg ik toch het vermoeden dat je schijf toch zit te bokken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Hmm, ik denk dat ik hem eens moet defragmenteren, volgens O&O defrag is hij voor 25,74% gefragmenteerd :P Misschien ligt het daaraan? Of dat de MBR gefragmenteerd is (hoe defragmenteer je die)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Probeer het uit zou ik zeggen, ik weet zelf niet als je je MBR kan defragmenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hoeft je MBR gelukkig niet te formateren, daar ligt het niet aan ;)

Dat DataLifeguard aangeeft dat je schijf in orde is zegt helaas niet al te veel. Heb het meermaals meegemaakt dat DataLifeguard aangeeft dat een schijf in orde is terwijl er veel vage klachten mee zijn. Andere tools zoals Powermax van Maxtor gaven dan wel aan dat er problemen waren. Het kan dus geen kwaad om die ook eens een test uit te laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
okee, dan ga ik de powermax eens proberen!

als ik tenminste een Cd-rw kan vinden :P

offtopic:
Volgende post wordt mijn 1000ste :D

[ Voor 55% gewijzigd door maarud op 01-01-2007 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Controleer je moederbord eens op bolstaande condensatoren. Is je voeding nog wel 100%. Wat zijn de temperaturen en spanningen idle en belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Heb net Memtest gedaan bij de Celeron, en direct na de 1e seconde stond het scherm al vol met errors :P Heb een plankje vervangen, en staat nu al 10 minuten te testen zonder errors. Ik ga zometeen windows eens opnieuw installeren, misschien was dat het hele probleem wel!

1000ste post!! :D :D

@ hierboven: die controles heb ik al gedaan, zag er goed uit... temps enzo kan ik niet testen zonder windhoos ;) Maar hij doet het al 6 jaar, dus dit kan ook nog wel ;)

edit: Jep, hij doet het! Was dus het brakke geheugen!

nu mijn hdd's nog, heb net gedefragmenteerd dus zal ff kijken of het weer gebeurd

[ Voor 40% gewijzigd door maarud op 01-01-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik heb dezelfde ervaring met rot geheugen en WinXP installeren, read errors met normaal werkende CDs. Ook toen bleek het geheugen rot te zijn :7

Dat NTLDR probleem is wel vreemd, ik vond dit:
1. Computer is booting from a non-bootable source.
2. Computer hard disk drive is not properly setup in BIOS.
3. Corrupt NTLDR and/or NTDETECT.COM file.
4. Misconfiguration with the boot.ini file.
5. Attempting to upgrade from a Windows 95, 98, or ME computer that is using FAT32.
6. New hard disk drive being added.
7. Corrupt boot sector / master boot record.
8. Seriously corrupted version of Windows 2000 or Windows XP.
9. Loose or Faulty IDE/EIDE hard disk drive cable.
Als je die foutmelding krijgt en met een rescue-disk boot, is NTLDR dan wel gewoon
aanwezig op je C: partitie of niet ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik weet het niet, het is een gewone versie van Windows Home Edition van Fujitsu Siemns (maker pc :P ). Ik stop de Windows-cd erin, en het werkt weer. Het valt me wel op dat als ik de 2e hdd afkoppel, hij wel doorstart...Toen heb ik de S-ATA kabel op een ander punt geplaatst op het mobo en toen deed hij het wel. Nu staat het gewoon zoals ik het heb gekregen, maar nu krijg ik die foutmeldingen dus weer. Waarom werkt het gewoon niet zoals het hoort :(

edit: Het werkt! (volgens mij)
Ik kreeg die melding zonet weer, en ben toen eens ff in de BIOS gaan kijken. De boot-volgorde was
1. CD
2. Removable
3. HDD
4. Disabled.

HDD toen op #2 gezet. Ik zag ook nog een menu HardDisks in de BIOS. Daar zag ik dat mijn 2e HDD op nummer 1 stond, en mijn 1e (met windows dus) op 2. Dat omgedraaid, opnieuw opgestart, en de melding was verdwenen! Kijken of het nu voor altijd goed gaat!

[ Voor 32% gewijzigd door maarud op 01-01-2007 22:13 ]

Pagina: 1