[FreeBSD 6.1] Probleem met X, maar wat?

Pagina: 1
Acties:

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik heb op mijn laptop net versie 6.1 geinstalleerd en heb een probleem met X, vermoedelijk veroorzaakt door de muis.
Het is een USB muis die tijdens de setup niet geconfigureerd is omdat de setup alleen maar wil weten of je een NIET USB muis hebt. Ik vroeg me op dat moment wel af of de muis wel goed geinitialiseerd was, maar ervoer tijdens de setup van X geen problemen.
Bij het uitvoeren van de test file kreeg ik netjes een (grijs) grafisch scherm waarin ik de muis gewoon kon bewegen en ben ik dus verder gegaan met de verdere setup. Na de eerste reboot niet meer gecontroleerd of "startx" werkte, maar meteen Gnome geinstalleerd en enabled in /etc/rc.conf en weer gereboot om meteen de grafische schil te krijgen.

Helaas, aan het einde van de boot (voor de login prompt) de melding: "GDM [512] gdm_slave_xioerror_handler Fatal X error -restarting".....

Ok, dan maar inloggen en eens kijken wat er aan de hand is met "startx". Maar X wil dus helemaal niet starten en geeft een hele berg errors :

EE Failed to load module "FBdev" (module does not exist)

EE <Default pointer> Cannot find which device to use

EE xf860OpenSerial: No device specified

EE <Default pointer> Cannot open input device

EE Pre init failed for input device <Default pointer>

No core pointer

Fatal server error
Failed to initialize core devices

Het lijkt er dus op dat de input device oftewel de muis niet werkt. Maar deze deed het wel tijdens de test, maar ook tijdens het oproepen van "xorgcfg -textmode" kon ik de muiscursor gewoon bewegen!

Het is een Ati videokaart (R9000 met 64MB) en de Ati driver is geladen. Ik weet helaas de specs van de monitor niet, de laptop handleiding meld hier niets over, behalve dat het een 15" XVGA is met een resolutie van 1024x768.

Moet ik het probleem nou wel of niet bij de muis zoeken? Met Googlen op de errors blijkt er elke keer weer een andere oorzaak of oplossing te zijn, ik hoop dus dat iemand uit bovenstaand error lijstje kan destilleren wat er bij mij aan de hand is.
Van de log (/var/log/Xorg.0.log) wordt ik ook niet wijzer, de enige "EE" regel daarin geeft : unable to open/locate config file....

Ik heb een foto gemaakt van het scherm met de startx error, wellicht dat daar nog meer nuttige info in staat:

http://www.xs4all.nl/~bvk/BSD/DSC00264.JPG

Wie weet raad?

Specs

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

FBdev kent FreeBSD niet dus dat kun je er uit halen.

Voor muis support gebruik ik de mouse daemon van freebsd.
Maar natuurlijk kun je de muis ook direct via X aanspreken, al zou ik zo niet meteen weten hoe.

Deze deamon kun je aanzetten door
moused_enable="YES"
in je rc.conf te zetten, en onder inputDevice in je X config protocol op "auto" zetten en device op "/dev/sysmouse"

Over de niet gevonden config file.
Ik weet niet of je al een config file gemaakt hebt, maar je kunt er 1 maken met "X -configure" als root. Deze geeft een standaard config file die meestal goed werkt (afgezien dat op mijn laptop ik nog wat moest knutselen om X in een hogere resolutie te krijgen dan 640x480 :)). Deze config file word in /root neergezet als xorg.conf.new. 1 van de plaatsen waar X kijkt voor zijn config file is /etc/X11/. Probleer eens te kijken of dit bestand er al staat en zo niet de xorg.conf.new er heen te copieren als xorg.conf.

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• bvk

bvk

Topicstarter
Opgelost, thanks!

Weliswaar niet door de muis te enablen, want dat was al gebeurd. Maar wel door de xorg.conf.new (na de inhoud nog eens bekeken te hebben en gecontroleerd) te kopieren naar X11 als xorg.conf, toen werkte het in één keer.

Nou ben ik dus alleen nog benieuwd waarom dit niet meteen goed is gegaan....

Wat die "FBdev" betreft, als die niet in FreeBSD zit, waarom roept de error en dan iets over?

Edit:
Ik maak nog wel meer vreemde dingen mee nu ik in Gnome zit trouwens:

Desktop start op en maakt melding dat er geen internetverbinding is (met de aanbeveling om /etc/hosts aan te passen). Stond ingesteld op DHCP, dus maar even een handmatig IP adres toegewezen incl. netmask en default gateway. Ik ga naar het DNS tabblad om daar de adressen van Xs4all in te stellen; staan ze er al!

Ik start de Epiphany browser: geen internet.... weer terug naar de netwerkinstellingen --> ethernetkaart. Hier blijkt de gateway leeg te zijn waar ik hem al eerder ingevuld had. Weer ingevuld en internet geprobeerd --> nee dus.
Was de gateway weer leeg. Weer op DHCP gezet en sindsdien werkt internet wel....
Nog nooit meegemaakt, op wat voor pc dan ook en zeker niet op deze laptop....

What ever, het werkt nu en DHCP was sowieso de bedoeling omdat het een laptop is ;)

Nou de geluidskaart nog, dat zal ook wel weer een leuke puzzle worden :P

[ Voor 53% gewijzigd door bvk op 01-01-2007 22:41 ]

Specs

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

bvk schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:25:
Opgelost, thanks!

Weliswaar niet door de muis te enablen, want dat was al gebeurd. Maar wel door de xorg.conf.new (na de inhoud nog eens bekeken te hebben en gecontroleerd) te kopieren naar X11 als xorg.conf, toen werkte het in één keer.

Nou ben ik dus alleen nog benieuwd waarom dit niet meteen goed is gegaan....
Omdat je liever niet wilt dat een tool, tenzij je het echt wilt, met je config bestanden gaan klooien :).
[pacman had honger]

Nou de geluidskaart nog, dat zal ook wel weer een leuke puzzle worden :P
Zou je graag naar het FreeBSD handbook willen wijzen. Of de NL versie, voor de gene die niet echt thuis is in engels :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• bvk

bvk

Topicstarter
Dat is dan wel raar, want op mijn andere FreeBSD machine werkte het wél in 1 keer. Setup-->bij install type gekozen voor installatie met X-->Mouse deamon gedraaid (test lukt)-->Install finish en reboot. Op de console "startx"-->en krijg de TWM GUI voor me. Gnome geinstalleerd en enabled in /etc/rc.conf. Reboot en hoppa:Gnome desktop.

Ik heb het op mijn laptop nu niet anders gedaan, waarom is deze keer dan niet de xorg.conf weggeschreven naar /etc/X11?

Helaas zijn de huidige NL handbooks nog niet aangepast op versie 6.1 en bovendien is mijn Realtek kaart zo te zien niet ondersteund in de 6.1 hardwarelist.
Maar niet getreurd, ik heb een mooi (Engels) boek: FreeBSD 6.1 Unleashed van M. Urban en B. Tieman, uitgegeven door Sams ;)

Specs