Afsluiten fan-aansluiting en tips voor een stille fan?

Pagina: 1
Acties:

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb de alle componenten uit een standaard compaq pressario systeempje (mini-atx/pentrium-d/etc) getrokken en in een nieuwe antec fusion lifestyle media centre kast gestoken. Op zich is dat prima gelukt maar nou had ik 1 probleempje.

Op het moederbord (merk onbekend maar ik gok op MSI vanwege google referenties naar het serie-nummer) staat een aansluiting voor een fan. In de oude kast was deze aangesloten, in de nieuwe kast wordt de koeling verzorgd door twee silent fans welke via de standaard molex connector van stroom worden voorzien.

Op het moment dat ik mijn media centre opstart krijg ik van het bios de foutmelding dat de fan heeft gefaald. Logisch, want deze is helemaal niet aangesloten. Nou moet ik dus continu op F2 drukken om door te kunnen gaan. In de bios is er helaas ook geen setting om deze foutmelding te negeren (ook niet de goude oude halt on errors setting).

Heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat deze foutmelding verdwijnt, met een afsluitkapje ofzo?

Ten tweede; de standaard meegeleverde cpu fan is aardig noisy. Iemand aanbevelingen voor een zeer stille cpu fan (het gaat hier niet om koeling maar om geluid).

Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er altijd een connectortje met een weerstandje overheen zetten. Dan heb je geen last meer vfan het feit dat er geen fan wordt gedetecteerd. Of je moet kijken of je de RPM draad van 1 van je fans op dat ding kan aansluiten.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:12
Post eens wat specs over de CPU, en welk socket.
Dan wil ik wel even kijken naar een leuke cpu koeler.

Tevens raad ik je er eentje aan met ingebouwde warmtesensor i.v.m. stilte.. hij gaat dan vanzelf harder draaien als hij warmer word.

[ Voor 4% gewijzigd door NomadTitan op 01-01-2007 14:15 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

probeer eens met je CMOS te resetten en dan alles opnieuw te configureren.
in je bios van drives enzo he :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:12
pm1 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:16:
probeer eens met je CMOS te resetten en dan alles opnieuw te configureren.
in je bios van drives enzo he :P
Laten we eerst even beginnen dat de TS specs post :Y)

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 17:03
een 4pins naar 3pins adapter ?

http://www.aerocool.us/Im...ry/streamliner/3-4pin.jpg
zoiets ?

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13
je kan meestal in de bios aangeven dat hij niet de fanspeeds uit moet lezen. Kan zijn dat PB dit er uit gesloopt heeft.

Wat ook kan, is het gele kabeltje van je fan doorlussen naar de bijbehorende pin op de mobofanconnector :), dan krijgt je mobo signaal dat er een fan aangesloten zit.

[ Voor 41% gewijzigd door magiel op 01-01-2007 16:21 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
Hoi allen,

Het haat hier om een Pentrium D 2.66 Ghz, Socket 775
Het moederbord is (ben ik achter gekomen) een ECS RC410-M

Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door stylee op 01-01-2007 17:17 ]

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
Dit lijkt me op zich handig, eens kijken waar ik dit ding op de kop kan tikken

Gevonden: http://tweakers.net/price...in-converter-prijzen.html

[ Voor 14% gewijzigd door stylee op 01-01-2007 17:23 ]

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
stylee schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:17:
Hoi allen,

Het haat hier om een Pentrium D 2.66 Ghz, Socket 775
Het moederbord is (ben ik achter gekomen) een ECS RC410-M

Bedankt
Subtiel kickje :-)

Iemand nog een aanbeveling voor een (fluisterstille) cpu koeler?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Er zijn nogal veel stille cpu-koelers. Bijvoorbeeld een Thermalright Si-128 met geregelde 120mm fan als ruimte en geld geen probleem spelen....

Ik heb zelf een thermalright XP120 welke wat lager is (zonder fan 6,5cm), maar dan moet ie wel op je moederbord passen i.v.m. breedte aan de onderkant. Daarboven op heb ik een papst 120mm fan opgezet, welke door asus q-fan wordt geregeld. Bij gewoon gebruik draait ie op 700 tpm. Als je moederbord niet zo'n temperatuur-afhankelijke regeling biedt kun je er bijvoorbeeld ook zo'n zalman fanmate tussen zetten waarmee je het aantal toeren naar beneden kunt bijstellen voor een stille pc. (wel even op de temps letten uiteraard)

Op silentpcreview staat verder een lijstje aanbevolen stille cpu-koelers.

P.s. als je toch twee 120 mm fans in de zijkant hebt, zou je kunnen overwegen om een passief model toe te passen zoals de silverstone nt01v2.0. Maar dat is allemaal afhankelijk van de plaatsing van de socket op het moederbord / airflow / ..... :-)
Pagina: 1