Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3498

Topicstarter
Ik heb een Nikon D50 in combinatie met een SB600 . Nu merk ik dat de flitser vaak onverwachts een korte flits geeft. Dit gebeurt ook als ik niets doe, en ik de camera+flitser alleen de hand heb en aanstaat natuurlijk..

Ook staat er vaak rechtsboven in het display, "--3.0" te knipperen (wat normaal dus eventuele onderbelichting aangeeft). Dit is dus zonder dat er er op de ontspan knop gedrukt wordt. soms dus met zo'n kort flitsje.

Het lijkt op een voorflits zoals beschreven voor Flitswaardevergrendeling / Modeling illuminator function??

wie weet wat/waar hier verkeerd ingesteld is?

Bvd
Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 09:16

YellowCube

Wait...what?

als de flitser dit helemaal zonder enige handeling van jou doet, dan lijkt het me meer een defect aan de flitser of aan de de camera zelf. Wellicht sluiting in bijv. de flitschoen. Zit de flitser goed stevig in de flitsschoen? Is ie vergrendeld? Geen overdreven speling?

Probeer ook eens de flitscontacten (zowel op de schoen als op de flitser) een beetje schoon te maken met een wattenstaafje en wat alcohol.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zit inderdaad wat speling in de flitsschoen. echter kan ik het probleem niet "forceren"door met de camera te "schudden" of te bewegen.

hoe kan ik die flitsschoen wat strakker krijgen?

....Heb net de flitser gereset en nog eens wat instellingen in de camera nagelopen ,en het lijkt nu verdwenen te zijn. echter weet ik dus nog steeds niet wat het nu precies was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Potjandrie ik heb precies hetzelfde, dacht dat hij soms moest ontladen ofzo, mijn D50 shoe heeft ook wat speling, maar dat is er dus aan de hand. Dan moet ik hem dus terugbrengen want ik heb nog garantie. Dat hij af en toe afgaat is best irritant namelijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 15:44
Ik zal er dan maar gelijk even bij melden dat ik met een D50 en SB-800 nog nooit last van heb gehad.

Het lijkt dus SB-600 specifiek te zijn, nou even uitzoeken of er nog mensen zijn met andere body's die dezelfde problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RedXraD schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:27:
Ik zal er dan maar gelijk even bij melden dat ik met een D50 en SB-800 nog nooit last van heb gehad.

Het lijkt dus SB-600 specifiek te zijn, nou even uitzoeken of er nog mensen zijn met andere body's die dezelfde problemen hebben.
Of het zijn gewoon twee brakke flitsers. Wie weet zijn er ook wel mensen met en brakke SB800 die di probleem hebben. Lijkt me dus een nogal voorbarige conclusie die je daar trekt :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik denk zelf dat het niet zozeer de flitsers zijn, maar het losse voetje dat het probleem veroorzaakt. Ik ga er denk ik gewoon mee terug, ik bel morgen konijn even en luister even wat zij erover zeggen. Het is toch wel irritant :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 09:27
Ik heb het probleem ook.. D50 + SB600 .. erg irritant.. ik ga hem binnenkort wel weer terugbrengen naar de winkel en omruilen voor een nieuwe want de knop om de flitskop te draaien is binnen een week afgescheurd.. :/ kijken of ik het zelfde probleem ook heb met een nieuwe SB600..

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ik dacht ff goedkoop ook voor mijn D50 een SB600 in te slaan via ebay... maar als ik dit zo hoor... (via ebay valt dan weer niet mee terug te gaan). Ik denk dat ik mijn aanschaf ff uitstel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

henkleerssen schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:55:
ik dacht ff goedkoop ook voor mijn D50 een SB600 in te slaan via ebay... maar als ik dit zo hoor... (via ebay valt dan weer niet mee terug te gaan). Ik denk dat ik mijn aanschaf ff uitstel..
allereerst, het is geen groot probleem. Totdat ik dit topic las heb ik me er nooit aan geërgerd, dus wat dat betreft is het slechts een klein probleem. Daarentegen wil ik het gewoon goed hebben als het een fout is wat niet hoort, dan wil ik het graag opgelost hebben. Ik kan heel slecht tegen dingen die niet goed werken.
mijn batavis fiets die een klein jaar geleden gekocht heb is ook steeds "stuk", allerlei kleine dingen mis mee, daar kan ik echt heel slecht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Het is veel meer de vraag of je voor dat 'defect' (want ws. is het dus gewoon een firmware bug in de SB-600 of de D50) je camera en flitser 4 tot 6 weken kwijt zou willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:16:
Het is veel meer de vraag of je voor dat 'defect' (want ws. is het dus gewoon een firmware bug in de SB-600 of de D50) je camera en flitser 4 tot 6 weken kwijt zou willen zijn.
dat denk ik niet, mocht dat nodig zijn dan leer ik er wel mee leven :), en dat lukt vast wel, tenzij het echt erger gaat worden. Als de shoe vastgezet kan worden door hun zelf dan heb ik dat liever, want ik denk zelf dat het gewoon een los contactje is. Is de flitser zelf stuk, dan wil ik gewoon een nieuwe, ik ga nu anderhalve maand wachten op iets wat ik net 2 maand geleden gekocht heb...al weet ik niet of ik die keuze heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30648

Hier geen problemen met de D50 icm SB600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
nomad85 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:35:
[...]

dat denk ik niet, mocht dat nodig zijn dan leer ik er wel mee leven :), en dat lukt vast wel, tenzij het echt erger gaat worden. Als de shoe vastgezet kan worden door hun zelf dan heb ik dat liever, want ik denk zelf dat het gewoon een los contactje is. Is de flitser zelf stuk, dan wil ik gewoon een nieuwe, ik ga nu anderhalve maand wachten op iets wat ik net 2 maand geleden gekocht heb...al weet ik niet of ik die keuze heb :P
'ze' (al was dat toen nog wel inca :X ) hebben me 5 weken laten wachten op een body die gerepareerd moest worden terwijl ik dat ding 8 dagen had. Je hebt daar ook niet echt een keuze in denk ik... Als ze jouw flitser innemen, je er een nieuwe voor geven en vervolgens die oude van jou repareren raken ze die alsnog aan de straatstenen niet meer kwijt. Refurbished spul is gewoon eng ;)

En een losse shoe...

* Henk wiebelt even...

Dr zit ook bij mij inderdaad iets speling in, maar ik denk dat als je die speling wegknijpt, je je flitser niet normaal meer gemount krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 01-01-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het zou idd best kunnen dat die speling nodig is, maar er zit best wat speling in en kan zelf heel moeilijk beoordelen in hoeverre dit normaal is. Ik bel morgen of overmorgen even en dan hoor ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
De SB600 zit niet rotsvast. Niet echt een probleem, ik vermoed namelijk dat 'ie daardoor bij een onverwachte actie eerder uit de voet schiet dan afbreekt.

Spontaan geflits heb ik gelukkig geen last van.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het hoeft er niet eens aan te liggen of de flitser speling heeft of niet. Misschien wel een klein defect aan je testknopje om de flits te testen? Kijk eens of dat knopje iets mankeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 30648 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:33:
Het hoeft er niet eens aan te liggen of de flitser speling heeft of niet. Misschien wel een klein defect aan je testknopje om de flits te testen? Kijk eens of dat knopje iets mankeert.
nee daar ligt het niet aan, weet ik redelijk zeker. Knopje voelt ook niet anders aan en met een lichte druk erop gaat hij nog niet flitsen, pas na een normale duw flitst die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de mijne net erop gezet, een beetje speling heeft ie ook maar dat heeft nog niet tot problemen geleid in de vorm van vanzelf flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103168

Yo guys,

ik heb last gehad van hetzelfde probleem (heb ook een d50) Eerst heeft de flitser het prima gedaan (voor lange tijd) en na een paar mnd ging het mis. Flitser vuurde vanzelf, en na verloop van tijd ging het scherm knipperen (en bleef het knipperen) Flitser is teruggestuurd en kwam terug met het bericht dat de standaard waarden herschreven waren. Wat de oorzaak is is tot op heden niet duidelijk.
Het vage is alleen dat mijn 2e sb600 precies dezelfde problemen heeft gegeven maar dan na 1 mnd. Deze is ook teruggestuurd en ik ben nu in afwachting van deze reparatie...
Heb zelf veel tests gedaan, en kon niet ontdekken wat er aan de hand was. Flitsen is volledig random en ook onder verschillende omstandigheden. Ik gebruik nu echter een sigma ef500, en die vertoont tot nu toe niet dezelfde mankementen.. Flitsschoen problemen lijken dus niet het probleem te kunnen zijn...

NB off topic: Why the hell zijn de nikon flitser zo'n beetje met 15% in prijs gestegen?! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

gister geprobeerd het probleem te triggeren, niet gelukt. De schoen is het volgens mij ook niet, het is echt de sb-600 die het mankementje vertoont. Net als gister waarschijnlijk vandaag geen tijd om te bellen, maar misschien lukt het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53396

Klinkt alsof je flitser op TTL staat en hij een proefflits doet om het licht te meten, met mijn SB-800 op een D200 kan je dat instellen welk knopje op je camera die flits triggert, standaars is dat het knopje naast de lens onder de DOF knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik denk ook dat het een proefflits is om licht te meten, dit staat ook vermeld in de handleiding van de flitser.

Het flitsen zit idd niet in de speling van het schoentje. heel wat heen en weer gewiebeld maar deed toen niets. viel me op dat ie wel veel flitse bij beweging van wit naar zwart vlak waar moeilijk op te focussen viel.

Ik zag in de display van de flitser en body ook de aanduiding dat ik handmatig onder/over belicht zou hebben... (de aanduiding van de +/- met flits in de display), echter was dat niet het geval.

Anyway, Ik heb dus wat instelling aangepast en volgens mij doet ie het nu weer goed.
Nu zie ik die aanduiding +/- ook niet meer, dus dat klopt. weet niet of het er mee te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53444

Lichtmeten doettie toch met IR?

Anyway.. ik heb het probleem ook niet (D50 body en SB600 snellicht)

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 53444 op 03-01-2007 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het trouwens mogelijk om met je flitser, sb600, alleen het licht te meten zonder dat de flits daarna afgaat. Ik las net op DPZ dat de sb800 dat wel kan. Het schijnt een erg handige optie te zijn in situaties waarin niet genoeg licht voorhanden is om goed te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 30648 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:50:
Is het trouwens mogelijk om met je flitser, sb600, alleen het licht te meten zonder dat de flits daarna afgaat. Ik las net op DPZ dat de sb800 dat wel kan. Het schijnt een erg handige optie te zijn in situaties waarin niet genoeg licht voorhanden is om goed te focussen.
Jij bedoelt waarschijnlijk AF-Assist, en nee... dat kan de SB-600 niet :P

is trouwens ook al een keer of wat langsgekomen hier, waaronder in het nikon-mount flitstopic ding (ergens in de krochten van dit forum wel terug te vinden :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 03-01-2007 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas kom ik er net achter dat het probleem er nog steeds is. was dus maar even tijdelijk goed.

Ga a.s weekend ermee terug naar de winkel. hopen op een beter exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Ik heb er ook wel eens over geschreven hier in GoT.
De problemen kwamen bij mij voor met een Nikon D200 en een SB-800. Bij mij was het probleem een massa contact in de D200 en die is gratis gemaakt door NikonService (Beverwijk). Duurde alleen 3 weken eer ik mijn camera weer terug had.

Over de speling: Die moet er zijn (volgens diezelfde mensen van Nikon Service) anders zou je flitser afbreken als je ergens tegenaan stoot. Ik vind het een beetje onzin redenering want op een Canon wiebelt het niet, maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:09

Floor-is

5.2

Maar op een Canon lijken de lenzen weer losser te zitten dan op een Nikon. Daarnaast is het flitsvoetje van de Canon flitsers ontzettend van plastic en dat is natuurlijk ook compleet ruk als je richting de 400 euro hebt moeten neertellen voor een veredeld gloeilampje :Y)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Anoniem: 172373 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 00:39:

Over de speling: Die moet er zijn (volgens diezelfde mensen van Nikon Service) anders zou je flitser afbreken als je ergens tegenaan stoot. Ik vind het een beetje onzin redenering want op een Canon wiebelt het niet, maar ach...
Had ik toch gelijk. Is ook wel zinnig, in de tijd dat de SB28 helemaal hot was las je genoeg horror stories over afgebroken voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Floris schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 00:57:
Maar op een Canon lijken de lenzen weer losser te zitten dan op een Nikon. Daarnaast is het flitsvoetje van de Canon flitsers ontzettend van plastic en dat is natuurlijk ook compleet ruk als je richting de 400 euro hebt moeten neertellen voor een veredeld gloeilampje :Y)
tja, ik ben er ook niet zo kapot van bij canon, maar ergens zit er wel wat in:
het voetje laten repareren is niet zo duur, en als je er ergens flink mee tegenaan slaat breekt bijna altijd alleen het voetje af.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 12:22
RedXraD schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:53:
[...]

is trouwens ook al een keer of wat langsgekomen hier, waaronder in het nikon-mount flitstopic ding (ergens in de krochten van dit forum wel terug te vinden :+ )
Mischien domme opmerking, maar weet je dat wel zeker? Achter het rode plastic aan de voorkant zit toch een AF-assist lamp? Of vergis ik me nu?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kwartjuh schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:42:
[...]

Mischien domme opmerking, maar weet je dat wel zeker? Achter het rode plastic aan de voorkant zit toch een AF-assist lamp? Of vergis ik me nu?
Daar zit inderdaad een AF-assist lamp, maar die kan níet alleen werken. Dus: focus met AF-assist en dan schieten zonder flits. De SB-800 heeft die functie wél.

Ik heb van de week de SB-600 en de SB-800 naast elkaar gehouden, en ondanks dat het broertjes van elkaar zijn verschillen ze toch nog flink wat.... De displays verschillen gigantisch, en daardoor ook de bediening.

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 04-01-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
RedXraD schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:53:
[...]

Uhm ik weet niet maar volgens mij zit die optie er bij mij wil op.

Als ik deze aanzet en mn camera die focust dan gaat er een fel rood licht branden op mn flitser. En ik kom deze optie ook tegen in het boekie

zie ook de specs op nikon.nl
Same Wide area AF Assist Illuminator as the popular SB-800

[ Voor 14% gewijzigd door Mavvie op 04-01-2007 13:03 ]

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 06:36
Jah, maar je kan hem niet gebruiken zonder te flitsen...

Dat kan bij een SB-800 wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThomasW schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:15:
Jah, maar je kan hem niet gebruiken zonder te flitsen...

Dat kan bij een SB-800 wel
Jammer eigelijk, de SB 800 heeft dus weldegelijk meerwaarde ook al zie dat op het eerste gezicht niet. Die AF assist is een erg handige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 30648 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:24:
[...]

Jammer eigelijk, de SB 800 heeft dus weldegelijk meerwaarde ook al zie dat op het eerste gezicht niet. Die AF assist is een erg handige optie.
Er zijn meer redenen om een 800 te verkiezen over een 600... denk aan de -7° macrostand, CLS master, SU-4, bouncecard, het hogere richtgetal, betere display, strobo-mode, etc. Ook is hij degelijker, op het batterijklepje na, maar dat komt door dat booster-pack-ding dat je kan bevestigen.

Of die extra functies het je waard zijn die (inmiddels) extra 125 euro oid uit te geven, is een ander verhaal. Het is zoiets als kiezen tussen een D80 en een D200 :)

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 04-01-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 12:22
RedXraD schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:32:
[...]

Er zijn meer redenen om een 800 te verkiezen over een 600... denk aan de -7° macrostand, CLS master, SU-4, bouncecard, het hogere richtgetal, betere display, strobo-mode, etc. Ook is hij degelijker, op het batterijklepje na, maar dat komt door dat booster-pack-ding dat je kan bevestigen.

Of die extra functies het je waard zijn die (inmiddels) extra 125 euro oid uit te geven, is een ander verhaal. Het is zoiets als kiezen tussen een D80 en een D200 :)
Om even je vergelijking aan gort te slaan ;):

-7 macro is leuk, maar een mooi wit diffuserkapje voor je lens op -7 werkt ook :)
CLS master is wel leuk, maar als je een d70/d80/d200 hebt word de sb-600 ook draadloos aangestuurt. Om dus gebruik te maken van deze leuke feature van de sb-800 heb je (minimaal) een... sb-600 nodig! Anders valt er niks aan te sturen :)
Beter display: Daar kan ik niets over zeggen, behalve dat de sb-600 een matrix-display heeft en de sb-800 een grafisch display. Of dat nou zoveeel uitmaakt... dat weet ik niet.
Bouncecard is inderdaad superhandig, dat is iets wat ik mis! Maar een wit note-papiertje werkt ook.
Hoger richtgetal is inderdaad ook handig. Ik vind 30 meter in verlijking met de concurrentie erg magertjes, hoewel ik niet weet of je het mist bij gemiddelde gelegenheden.
De stroboscoop functie is (sorry) nutteloos.
Ik vind ze allebei even degelijk aanvoelen.
Wat de SU4 doet weet ik niet.
De sb-600 mist een omnibounce/tupperwarekapje die heb je voor 19 euro bij Konijn

Al met al wil ik niet je argumentatie afkraken hoor, maar ik vind de 125 extra dus NIET gerechtvaardigd, ondanks dat ik wel wat dingen mis aan de sb-600

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nee. De -7graden zag er eerst ook verleidelijk uit maar ik mis het echt niet. Op het moment dat ik er zo dicht op zit dan probeer ik toch niet direct te flitsen. Kan overigens wel:

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/DSC_0444.jpg
Niet interestant ik weet 't maar wel op 40cm met de SB600 recht vooruit.

De SB800 is ongetwijfeld een vreselijk mooie flitser maar de SB600 is ook erg fijn en doet eigenlijk alles wel wat je nodig hebt als je met een enkele flits meestal op de camera werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Wijnands op 05-01-2007 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kwartjuh schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:18:
[...]

Om even je vergelijking aan gort te slaan ;):

-7 macro is leuk, maar een mooi wit diffuserkapje voor je lens op -7 werkt ook :)

Een diffusorkapje kost je ook helemaal geen lichtsterkte? Ik heb op 300mm wel degelijk verschil gemerkt tussen een difussor en een -7°. Het is een workaround, geen oplossing.

CLS master is wel leuk, maar als je een d70/d80/d200 hebt word de sb-600 ook draadloos aangestuurt. Om dus gebruik te maken van deze leuke feature van de sb-800 heb je (minimaal) een... sb-600 nodig! Anders valt er niks aan te sturen :)

Ik heb de CLS gebruikt op een D70, en het is nogal een verschil of je een D70 gebruikt of een SB-800. En true, je hebt een extra flitser nodig, maar dat zou bij mij dan een extra 800 zijn.

Beter display: Daar kan ik niets over zeggen, behalve dat de sb-600 een matrix-display heeft en de sb-800 een grafisch display. Of dat nou zoveeel uitmaakt... dat weet ik niet.

Beter én groter. Dat eerste is subjectief, al denk ik dat menig persoon die ze beiden heeft gebruikt dat zal bevestigen.

Bouncecard is inderdaad superhandig, dat is iets wat ik mis! Maar een wit note-papiertje werkt ook.

Het is ook weer een workaround, ik wil gewoon niet te hoeven kloten met dingen die al opgelost zijn ;)

Hoger richtgetal is inderdaad ook handig. Ik vind 30 meter in verlijking met de concurrentie erg magertjes, hoewel ik niet weet of je het mist bij gemiddelde gelegenheden.

Natuurlijk gebruik je het +30 deel niet vaak, maar juist die keren dat het je een stop licht kan schelen is het natuurlijk heerlijk.

De stroboscoop functie is (sorry) nutteloos.

Dat vind jij. Ik heb al heel wat geinige foto's gemaakt met die functie.

Ik vind ze allebei even degelijk aanvoelen.

Ik vond er wel degelijk een verschil in zitten. Ik merkte trouwens ook dat de 600 idd wat losser op mijn body zat dan de 800.

Wat de SU4 doet weet ik niet.

Slave flitsen als reactie op een flits.

De sb-600 mist een omnibounce/tupperwarekapje die heb je voor 19 euro bij Konijn

De 800 detecteert wanneer het kapje erop gezet wordt en past zijn flitssignaal/sterkte daar op aan.

Al met al wil ik niet je argumentatie afkraken hoor, maar ik vind de 125 extra dus NIET gerechtvaardigd, ondanks dat ik wel wat dingen mis aan de sb-600
toon volledige bericht
Uiteraard is er een hoop persoonlijk aan het bovenstaande, en de één heeft ook genoeg aan een SB-600 en de ander mist nog een hoop aan de SB-800. Voor míj is het prijsverschil iig gerechtvaardigd (zeker omdat ik nog 315 euro voor mijn nieuwe 800 neer heb gelegd). In bovenstaande dingen is bijvoorbeeld de AF-assist only nog niet opgenomen. Daar kan je ook weer een omweg voor verzinnen, maar uiteindelijk ben je dus steeds bezig bepaalde tekortkomingen van de 600 t.o.v. de 800 weg te poetsen met trucjes. Mij was dat het prijsverschil niet waard ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 05-01-2007 00:35 ]

Pagina: 1