Blender toetsenbord lay-out ?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb enkele maanden geleden een paar weken blender zitten leren , maar het enthousiasme was om enkele redenen wat gemindert. Maar nu heb ik weer véél zin gekregen om verder blender te gaan leren.

Dus zojuist heb ik de verouderde blender op men systeem ge update naar versie 2.42a-r1. Het staat geïnstalleerd op gentoo linux. Blender opzich werkt goed , alleen heb ik in blender een 'qwerty keybord layout' , terwijl alle andere programma's azerty gebruiken.

Zoals je wel zult verstaan , druk ik nu enorm veel op 'a' (select / deselect all) , wat nu plots 'q' (quit) is geworden. Dit heb ik nog met enkele veelgebruikte toetsen , die ik nog kende van de vorige keer dat ik blender gebruik heb.

Ik heb al zitten rondkijken op internet , maar mijn probleem vind ik niet terug. Wel veel mensen (vooral Fransen) die ook azerty gebruiken waarbij er enkele toetsen niet goed werken (te denken aan sommige tekentjes enzo). Maar dit is dus niet het probleem wat ik heb , bij mij is de hele lay-out verkeerd :'( .

Hopelijk kan iemand me een beetje verder helpen hiermee ? De toetsenbordlay-out staan zowel in KDE als in Console op azerty :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou het kunnen afvangen met een space handler (python script), maar dat werkt vooralsnog alleen in de 3d views.

Verder gebruikt Blender een hoop hard gecodeerde dingen (ie. dingen die niet configureerbaar zijn maar rechtstreeks in de code zijn ingevoerd), wat ook voor de shortcuts opgaat. Je KDE-instellingen worden dus niet gebruikt.

Om de grote meneer achter Blender zelf maar even te quoten:
Ton Roosendaal schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:55:
we need proper detection of keyboard mapping on ghost level for it. A solution that will solve all issues for all keybds at once...
"Ghost" is een toolkit die in Blender gebruikt word om het systeemspul af te handelen (vensters, muis-input, enz).

Je zal dus waarschijnlijk moeten wachten op de grote ui-recode die voor dit jaar op de planning staat, of zelf even de shortcuts van QW naar AZ veranderen in de code en Blender opnieuw compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Alvast bedankt voor je antwoord , maar mijn eigenlijke vraag blijft : Waarom gaat dit onder windows wel goed en bij vele andere (vooral Fransen) gaat azerty ook goed ?

Dus het zou wel moeten kunnen (ok , niet alle toetsen werken , maar dat boeit me niet zo) ?

En over deze quote :
Ton Roosendaal schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:55:
we need proper detection of keyboard mapping on ghost level for it. A solution that will solve all issues for all keybds at once...
Dit is van 2005 , ondertussen toch ook al een anderhalf jaar geleden ...

[ Voor 43% gewijzigd door DeadLock op 01-01-2007 19:23 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar helaas nog steeds heel erg actueel voor zover ik weet.

Je had ook niet gezegd dat het onder Windows wel goed ging, maar goed :P ik zou je graag verder helpen maar ik ben een QWERTY-gast ;)

Misschien dat je deze vraag beter op www.blenderartists.org/forum kan plaatsen. Daar zitten een paar Fransozen die je vast wel verder kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2007 20:00 ]