hier zal ik wat de evolutie geven van mijn domotica
Momenteel is gans de verlichting in mijn huis aangestuurd via een microcontroller.
Deze wordt bedient via Btcino drukknoppen ( 20 in totaal)

Deze schakelaars zijn allemaal via netwerkkabel gecableert tot de verdeelkast (CAT5 DUAL)
Alle schakelaars komen daar toe op een encoder ic , die dan alles in een binair woord doorstuurd naar de microcontroller.
De controller doet de verwerking volgens zijn programma en stuurt daarmee de relais aan.
Deze relais werkt op 24Vdc en is dubbelpolig.
Het voordeel van deze manier van werken is dat je in korte tijd een knop een andere funktie kan geven.
Alsook timers in het programma kan voorzien
Er is een allesuit funktie die alle lichten in 1keer uitschakelen
en een paniekknop die alle lichten in 1keer aanzet
Op de foto is er ook een LCDscherm te zien , deze is in de living zichtbaar
op de foto is het nog een testmodel.
Daarop moet er nog info komen zoals de tijd , temperatuur ,
Ook is het de bedoeling dat ik via de schakelaars op een of andere manier , stopkontakten of toestellen kan bedienen
Een direkt voorbeeld van een toestel die ik zou uitschakelen via de schakelaars is mijn adslrouter.
Zo kan ik die makkelijk uitschakelen ,en de toestand ervan (aan of uit) komt op het lcdscherm.
Ook de antivorstverwarming moet dan, daarmee bedient worden.
Ook een toekomstidee is het koppelen van de microcontroller vd domotica aan het netwerk in huis.
Mijn idee is om via een rs232-to- ethernet convertor te werken
Het voordeel daarvan is dat je dan de pc makkelijk kan integreren in het domotica .
( rs232 is technisch ook goed mogelijk maar aangezien gans mijn huis voorzien is van netwerkkabels is het waarchijnlik een betere keuze)
Ook kan ik dan mijn barco projector en surround versterker en verlichting , regelen in mijn homecinema ( op rs232)

Kortom veel idee'en , en nog veel werk
ps ; indien het niet hier in de juiste rubriek is , gelieve te verplaatsen
maar er komt electronica in , netwerk , overige hardware ,en softe goederen
Momenteel is gans de verlichting in mijn huis aangestuurd via een microcontroller.
Deze wordt bedient via Btcino drukknoppen ( 20 in totaal)

Deze schakelaars zijn allemaal via netwerkkabel gecableert tot de verdeelkast (CAT5 DUAL)
Alle schakelaars komen daar toe op een encoder ic , die dan alles in een binair woord doorstuurd naar de microcontroller.
De controller doet de verwerking volgens zijn programma en stuurt daarmee de relais aan.
Deze relais werkt op 24Vdc en is dubbelpolig.
Het voordeel van deze manier van werken is dat je in korte tijd een knop een andere funktie kan geven.
Alsook timers in het programma kan voorzien
Er is een allesuit funktie die alle lichten in 1keer uitschakelen
en een paniekknop die alle lichten in 1keer aanzet
Op de foto is er ook een LCDscherm te zien , deze is in de living zichtbaar
op de foto is het nog een testmodel.
Daarop moet er nog info komen zoals de tijd , temperatuur ,
Ook is het de bedoeling dat ik via de schakelaars op een of andere manier , stopkontakten of toestellen kan bedienen
Een direkt voorbeeld van een toestel die ik zou uitschakelen via de schakelaars is mijn adslrouter.
Zo kan ik die makkelijk uitschakelen ,en de toestand ervan (aan of uit) komt op het lcdscherm.
Ook de antivorstverwarming moet dan, daarmee bedient worden.
Ook een toekomstidee is het koppelen van de microcontroller vd domotica aan het netwerk in huis.
Mijn idee is om via een rs232-to- ethernet convertor te werken
Het voordeel daarvan is dat je dan de pc makkelijk kan integreren in het domotica .
( rs232 is technisch ook goed mogelijk maar aangezien gans mijn huis voorzien is van netwerkkabels is het waarchijnlik een betere keuze)
Ook kan ik dan mijn barco projector en surround versterker en verlichting , regelen in mijn homecinema ( op rs232)
Kortom veel idee'en , en nog veel werk
ps ; indien het niet hier in de juiste rubriek is , gelieve te verplaatsen
maar er komt electronica in , netwerk , overige hardware ,en softe goederen

de nieuuwste testopstelling