[iMac] Geen IP ontvangen via netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Hallo Appelaars, ik heb onlangs een iMac aangeschaft en ben inmiddels vrijwel over van XP naar OSX. Helaas loop ik nu tegen wat problemen aan waar ik tot op heden nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik werk met een standaard iMac C2D 20" en zit draadloos op mijn netwerk. In principe werkt dat redelijk als ik de te frequente disconnects met het netwerk niet meereken. Aangezien ik ook een kabel heb liggen, is het net zo makkelijk die erin te pluggen en daar beginnen de problemen: Ik krijg geen IP toegewezen vanuit mijn router ondanks dat dit eerder wel kon. Ik vermoed dus gewoon een doodsimpele instellingsfout maar kan dus niets vinden.

Plaatjes zeggen meer dan woorden imo dus heb ik even wat screenshots gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.smartdodo.com/GOT/netwerk1.png
De kabel is dus wel aangesloten en getest op mijn XP-laptop, schijnbaar ziet OSX dat alleen niet :?

Afbeeldingslocatie: http://www.smartdodo.com/GOT/netwerk2.png
Ik geef het IP-adres van de router op en de iMac krijgt netjes een IP toegewezen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.smartdodo.com/GOT/netwerk3.png
Hetzelfde verhaal bij de ethernetaansluiting alleen krijg ik daar geen IP toegewezen.

Afbeeldingslocatie: http://www.smartdodo.com/GOT/netwerk4.png

En een screenshot van mijn routerconfiguratie. Verder staat MAC filtering uit om er zeker van te zijn dat dat geen roet in het eten kan gooien.

Het uitvinken van de ethernetverbinding en hem weer aanvinken heeft geen verandering tot gevolg.

Ik heb al op het forum en google gezocht op "ethernet, osx/mac" maar dit probleem schijnt niet echt voor te komen lijkt het. Wellicht hier iemand die een zinnig idee heeft?

En voor de duidelijkheid, met een XP-laptop werkt wifi en ethernet hier feilloos

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Na de verhuis van mijn G5 heb ik even net hetzelfde meegemaakt.

Andere kabels, Powermac aan en uit ,... 't hielp allemaal niets. Op den duur heb ik mijn switch gewoon eens uitgetrokken en alles ging weer. Bleek er een "misverstand" te bestaan in de autonegotiation van netwerksnelheid tss. de switch en mijn ethernet poorten.

Alle ethernetpoorten op Macs zijn auto mdix (hebben geen last van cross-over/straight en 10/100/1000 half en full duplex. De gemiddelde switch (router) krijgt het daar bij momenten wel eens moeilijk mee.)

This space intentionally left blank.

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 17:52

Soul__assasin

de Belbelg

wat het ook kan zijn is dat je geen ip krijgt omdat hij al een verbinding heeft lopen probeer dus eerst eens om je draadloos uit te zetten

www.weefab.com

• iworx
  • Nu online
Soul__assasin schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:06:
wat het ook kan zijn is dat je geen ip krijgt omdat hij al een verbinding heeft lopen probeer dus eerst eens om je draadloos uit te zetten
Bwah, 't zijn twee verschillende MAC adressen dus voor een router zou dat geen issue mogen zijn. Ik heb mijn MBP hier ook heel vaak wireless & met draad in gebruik.

Wanneer de bedrade connectie opkomt gebruikt hij die als primaire link. De wireless is dan "hotstandby" -- beetje het Least Cost Routing verhaal.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Als ik draadloos uitzet en probeer contact te maken via ethernet, dan werkt het ook niet. Wat betreft het resetten van de router, wifi gaat er hier gewoon uit als ik ga slapen dus die wordt in feite iedere dag gereset en ik heb iedere morgen nog steeds hetzelfde probleem.

• iworx
  • Nu online
SmartDoDo schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:28:
Als ik draadloos uitzet en probeer contact te maken via ethernet, dan werkt het ook niet. Wat betreft het resetten van de router, wifi gaat er hier gewoon uit als ik ga slapen dus die wordt in feite iedere dag gereset en ik heb iedere morgen nog steeds hetzelfde probleem.
Probeer je mac gewoon eens rechtstreeks aan je PC te verbinden. Hiervoor heb je geen crossed cable nodig (auto mdix) -- als de ethernetpoort dan nog niet "opkomt" dan heb je daar waarschijnlijk een probleem.

Als je naar Network Port Configurations gaat staat ie toch enabled heh?

Afbeeldingslocatie: http://www.iworxmedia.net/got/enabled.png

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
dot.K schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:55:
[...]

Probeer je mac gewoon eens rechtstreeks aan je PC te verbinden.
Aan mijn PC of aan iets anders?

En ja, ethernet staat bovenaan in de lijst van verbindingen en staat enabled :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-02 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

tik ook eens een hard ip adres in en kijk of je de router kunt pingen. Zo nee, dan weet ik het ook niet meer. Reset van router, andere kabel, leen een andere router om te testen. Leen een switch en zet die tussen router en mac. Kijk of het dan wel werkt. Vergeet niet een crosscable tussen switch en router te stoppen, als de apparaten niet automatisch kunnen omschakelen.

Je kunt ook nog met het ethernet tabblad gaan spelen om te kijken of dat iets uithaald. Geforceerd op 10 of 100 mbit zetten etc.

[ Voor 50% gewijzigd door Q op 01-01-2007 12:58 ]

• iworx
  • Nu online
SmartDoDo schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:58:
[...]

Aan mijn PC of aan iets anders?

En ja, ethernet staat bovenaan in de lijst van verbindingen en staat enabled :)
Aan je PC ;) De douchekraan krijgt hier ook geen IP 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door iworx op 01-01-2007 16:41 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:41
Kijk eens in de terminal met "ifconfig" wat de status van je ethernet is, heeft deze wel een up state en zo ja waar staat hij op 100Mbit full duplex of iets dergelijks?

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 01-01-2007 17:10 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Voor zover ik eruit kan komen met mijn minimale terminal kennis staat hij uit :?
media: autoselect status: inactive
supported media: autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 10baseT/UTP <full-duplex,flow-control> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <full-duplex,flow-control> 1000baseT <full-duplex> 1000baseT <full-duplex,hw-loopback> 1000baseT <full-duplex,flow-control> none
en dat terwijl hij gewoon staat aangevinkt. Kan het zijn dat een onbekend programma ergens voor problemen zorgt?

• iworx
  • Nu online
SmartDoDo schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 00:05:
Voor zover ik eruit kan komen met mijn minimale terminal kennis staat hij uit :?

[...]
en dat terwijl hij gewoon staat aangevinkt. Kan het zijn dat een onbekend programma ergens voor problemen zorgt?
Normaal gezien niet nee -- dat is gewoon een status die hij meekrijgt als er "spanning" op de poort komt en er een synch is tussen de switch en de mac aan de andere kant.

Heb je het nu al eens geprobeerd met 'm fixed op 100 Mbit FD te zetten?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
dot.K schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 08:48:
[...]
Heb je het nu al eens geprobeerd met 'm fixed op 100 Mbit FD te zetten?
Met een vast IP op 100Mb Full Duplex, geen verschil.

Het is op het moment zelfs zo dat mijn draadloze verbinding af en toe uitvalt en ik een paar keer moet proberen opnieuw met het netwerk te verbinden. Soms lukt dat niet eens en is een herstart de enige optie.

Het heeft allemaal prima gewerkt, dus een hardwareprobleem is vrijwel uitgesloten. Ook juist omdat ik bij wifi bij een herstart gewoon gelijk op het netwerk zit.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:45
media: autoselect status: inactive
Als dit er staat terwijl de kabel er in zit detecteerd de poort geen spanning volgens mij. Dan is het probleem dus fysiek, brakke poort op je iMac? Heb je al contact gehad met Apple?

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Mijn moeder heeft niet helemaal hetzelfde probleem, behalve als ik dit stukje van de startpost quote:
In principe werkt dat redelijk als ik de te frequente disconnects met het netwerk niet meereken
Dat gebeurt dus ook bij onze 17" iMac Core Duo. Na het ontwaken uit slaap, of bij het opnieuw opstarten, kan de iMac het draadloze netwerk niet meer vinden en moet je bij het Airport-icoontje het goede draadloze netwerk kiezen. Heb al van alles geprobeerd, van een Locatie aanmaken tot het weggooien van com.(...).plist-bestanden, maar het mag niet baten...

Maar nu ik op Smartdodo's screenshots ook zie dat hij Parallels-netwerkverbindingen heeft, begin ik te vermoeden dat het misschien aan die extra netwerkverbindingen ligt dat hij niet automatisch met het draadloze netwerk verbindt. Zou deze hypothese iets van waarheid kunnen bevatten volgens jullie?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb het ook al eens tegengekomen met een iets te lange kabel icm Cisco gigabit switch. Ik weet niet wat voor kabel jij er hangen hebt maar probeer eens manueel op 10/100/1000Mbit full/half duplex te zetten. Als dat niet helpt, probeer eens een (kortere) andere (zeker Cat5e of Cat6, FTP of STP) kabel of een andere poort. Disable al je andere netwerkconnecties wel op je iMac. Als je de kabel zelf gemaakt hebt of het heeft geen gegoten aansluiting dan kan het zijn door je kabel te bewegen (je zegt dat het wel werkt in een laptop) er terug verbinding wordt gemaakt. Je kunt het best eens testen met een kabeltester ofwel kijken op de router of het lampje wel begint te branden. Als het lampje niet brandt, wil het zeggen dat er een probleem is met de verbinding. Het kan ook zijn dat de netwerkpoort gewoon niet werkt en dan kun je er terug mee naar Apple voor herstelling.

Je perikelen met het draadloos kan vanalles zijn, zoals storing, kwaliteit van je router (ik heb hier een Linksys van mijn buren die 50% van de tijd niet sterk genoeg is) of een software probleem. Ik weet niet in hoever Parallels je hardware virtualiseert, maar als je beide operating systems draaien hebt op dezelfde hardware, dan kun je inderdaad wel eens conflicten hebben. Daarom dat ik liever client-based virtualisatie heb zoals VMWare of iets gelijkaardig (QEmu, Wine) gebruik ipv een host-based virtualisatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Guru Evi op 05-01-2007 06:42 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Met alle op- en aanmerkingen hier ben ik begonnen met het deïnstalleren van Parallels. Hierna heb ik geen last meer gehad van disconnects van de draadloze verbinding. Dat pakte dus positief uit, blijkbaar zitten die elkaar toch ergens in de weg.

Blijf ik zitten met mijn ethernetverbinding. Gisteren bedacht ik me dat ik nog een "oude" router heb liggen die inmiddels is vervangen voor de draadloze SMC die ik nu gebruik. Kon ik mooi eens kijken via de statusleds of ik verbinding heb via de kabel. Heb de router op mijn bureau gezet en staat nu tussen de kabel van de draadloze SMC router en de iMac in. De kabel die ik op mijn kamer binnenkrijg zal zo'n meter of 7 lang zijn trouwens, mag nu niet echt voor problemen zorgen wat dat betreft.

Routertje is dus neergezet, aangesloten met de kabel op de SMC-router en vermoedelijk een crosscable aan de iMac en ik zag al meteen dat er verbinding was. De router heb ik ge-reset om de oorspronkelijke instellingen te wissen en vervolgens krijg ik netjes via DHCP een IP-adres van de router :)
autoselect (100baseTX <full-duplex,flow-control>) status: active
aldus ifconfig :Y)

Vooralsnog ben ik dus tevreden, wellicht binnenkort maar eens kijken of ik de verbinding ook voor elkaar kan krijgen zonder tussenkomst van de 2e router.
Pagina: 1