Toon posts:

Lichte overklok wagen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat mijn vraag hier thuishoort

Ik heb eerst de PMG en DOT FAQ's gelezen en vermoed dat mijn vraag hier thuishoort aangezien het geen extreme OC is en er uitleg over OC in de PMG FAQ staat. Als het hier niet huishoort mag het natuurlijk verplaatst worden.

Ik bezit:

MSI P965 Platinum
C2D E6400 + Arctic 7 => Idle 30°C Orthos 100% load 48%
XFX 7600GS
Aeneon 1 Gb 667 MHz DDR2

Antec P180
Seasonic S12 430 Watt

Mijn eerste zelf samengestelde PC :)

Nu, overklokken fascineert me en ik wil het proberen en heb dus al veel gelezen. Maar toch zou ik graag nog een bevestiging hebben dat ik alles juist heb gesnapt en geen schade toebreng aan het systeem. Dit is het belangrijkste voor mij, het gaat om mijn kotPC die ik nodig heb voor dagelijks gebruik en 24/7 draait.

FSB stapsgewijs trachten te verhogen tot 333 MHz (E6700 speed) om zo 1:1 te draaien met de maximumsnelheid van mijn geheugen. Als ik zover niet raak is 300MHz ook goed, maar de kans dat ik de 333 niet haal lijkt me klein. Ik weet dat ik geen resultaten mag vergelijken ook niet als alle componenten gelijk zijn, maar als ik dat toch doe zie ik mensen makkelijk boven de 3GHz duiken op lucht. Hiervoor zal ik eerst mijn geheugen moeten instellen op 266 MHz, want het geheugen zal mee in snelheid toenemen met de bussnelheid, neen? Zo blijft alles synchroon.

Opdrijven van de vCore is wel uitgesloten...

Als ik dan kan blijven opstarten en Orthos draaien voor ?x? aantal uur, dan ben ik zeker van een stabiel systeem als de temperaturen binnen een bepaalde grens blijven.

Deze grens is mij ook niet zo duidelijk, er wordt gesproken van metingen op verschillende plaatsen. Speedfan ondersteunt mijn mobo niet (enkel uitlezing van HDD temperatuur), ik krijg enkel uitlezing van MSI dual core cell. Er wordt aangeraden van niet boven de 55°C te gaan bij meting van de cores zelf.

Ook komt op deze PC (terug) een multiboot met XP, Ubuntu en FC. Kan het zijn dat het in windows stabiel is maar niet in de andere OS'en?

Is mijn hele plan aan te raden voor een PC waar ik ten allen tijde op moet kunnen rekenen en toch nog liefst een jaar of vijf mee moet???

Alvast bedankt,

En een prettig nieuwjaar iedereen!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 21:19:
Ik hoop dat mijn vraag hier thuishoort

Ik heb eerst de PMG en DOT FAQ's gelezen en vermoed dat mijn vraag hier thuishoort aangezien het geen extreme OC is en er uitleg over OC in de PMG FAQ staat. Als het hier niet huishoort mag het natuurlijk verplaatst worden.
Voor OC en dat soort dingen zijn twee aparte subfora: Tweaking & Cooling Algemeen en Die Hard Overclocking

Vooral die eerste zal interessant zijn voor je denk ik; en dan met name de faq: Frequently Asked Questions T&C

Veel succes

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 21:19:
FSB stapsgewijs trachten te verhogen tot 333 MHz (E6700 speed) om zo 1:1 te draaien met de maximumsnelheid van mijn geheugen. Als ik zover niet raak is 300MHz ook goed, maar de kans dat ik de 333 niet haal lijkt me klein. Ik weet dat ik geen resultaten mag vergelijken ook niet als alle componenten gelijk zijn, maar als ik dat toch doe zie ik mensen makkelijk boven de 3GHz duiken op lucht.
Het exact vergelijken is inderdaad uit den boze. Toch kun je op basis van honderden resultaten prima een schatting maken :). In dit geval is een FSB van 333MHz dus een aannemelijk doel.
Hiervoor zal ik eerst mijn geheugen moeten instellen op 266 MHz, want het geheugen zal mee in snelheid toenemen met de bussnelheid, neen? Zo blijft alles synchroon.
Zodra de FSB op 266MHz staat en het geheugen ook (1:1) dan zal alles op 266MHz draaien. Indien je de FSB verhoogd met 1MHz dan zal het geheugen ook met 1MHz omhoog gaan. Het geheugen moet je dus inderdaad op 266MHz (DDR2-533, PC2-4300) instellen :).

Uiteraard kun je met behulp van CPU-z (of vergelijkbare programma's) de klokfrequentie van het geheugen controleren.
Opdrijven van de vCore is wel uitgesloten...
Voor zover ik weet is de Intel Core 2 Duo met het standaard voltage prima op te voeren.
Als ik dan kan blijven opstarten en Orthos draaien voor ?x? aantal uur, dan ben ik zeker van een stabiel systeem als de temperaturen binnen een bepaalde grens blijven.
Niet helemaal waar. Ik zou meerdere programma's testen. Voorbeeld: Ik heb vroeger met een opgevoerde AMD Athlon XP een week lang 24/7 gedraaid. Daarbij ook Burnk7 gedraaid (een zware burn-in test voor de AMD K7 processor) en dat was geen enkel probleem. Tot dusver zou je haast kunnen stellen dat het systeem rocksolid was. Totdat ik Warcraft III opstartte en binnen een kwartier al de eerste errors kreeg. Na een reboot liep het systeem alsnog vast bij het gebruik van Warcraft III. Het systeem bleek dus niet stabiel te zijn. Nadien ontdekte ik dat het systeem ook vast liep tijdens het kopiëren van grote hoeveelheden aan data.

Ofwel: Controleer de stabiliteit dus met meerdere programma's :).
Deze grens is mij ook niet zo duidelijk, er wordt gesproken van metingen op verschillende plaatsen. Speedfan ondersteunt mijn mobo niet (enkel uitlezing van HDD temperatuur), ik krijg enkel uitlezing van MSI dual core cell. Er wordt aangeraden van niet boven de 55°C te gaan bij meting van de cores zelf.
Kijk wat de standaard temperatuur is. Als die rond de 43C is dan is er niets aan de hand. Zit deze op 60C+ dan moet je de koeling wel verbeteren alvorens je gaat overclocken. Immers mag de Intel Core 2 Duo volgens Intel niet veel warmer worden van een graad of 60.

Ondanks het feit dat Speedfan bij jouw niet werkt wil ik toch even opmerken dat de temperatuur welke Speedfan aangeeft lager uit kan vallen dan de 'Core temp' welke uit te lezen is met iTAT (Intel Thermal Analysis Tool). Achter de PC waar ik nu zit is het verschil 10C!
TAT leest de 'die-temp' uit en waarschijnlijk doet de sensor welke Speedfan pakt dat niet. Je kunt dan ook het beste uitgaan van de temperatuur in TAT.
Ook komt op deze PC (terug) een multiboot met XP, Ubuntu en FC. Kan het zijn dat het in windows stabiel is maar niet in de andere OS'en?
Dat kan. Daarom is het verstandig om zoals reeds gezegd met meerdere programma's te testen. Een vreemde ervaring van mijn kant: Wederom dezelfde AMD Athlon XP overclocked op een moederbord waar lekkende condensatoren opgezeten hadden. Voor de laatste condensator had ik geen vervanging. Deze had ik daarom van een oud moederbord afgehaald. Tijdens een flinke overclock poging was er water op het moederbord gekomen en dit was in de condensator getrokken. Hier was ik in eerste instantie nog niet achter, ik had het systeem dus gewoon even laten staan om het later nogmaals te proberen. Een tijdje later startte het systeem op. Door de P.O.S.T. (Power On Self Test) heen en vervolgens Microsoft Windows XP opstarten. Zodra het laadscherm met de bewegende balk in het scherm kwam crashde het systeem. Na een reboot had ik geprobeerd om Linux te booten. Dit ging perfect, ik kwam op het desktop en kon prima met Mozilla Firefox internetten. Vreemd, het leek erop dat Windows stuk was.

Dit laatste was echter niet het geval. Na enige tijd testen had ik uiteindelijk die éne condensator vervangen. Deze was namelijk helemaal nat van binnen (het water spoot eruit toen ik er op drukte). Met de goede condensator draaide Windows meteen weer perfect. Ofwel, een ander besturingssysteem kan prima draaien terwijl het éne besturingssysteem al crashed voordat het volledig is ingeladen :z.
Is mijn hele plan aan te raden voor een PC waar ik ten allen tijde op moet kunnen rekenen en toch nog liefst een jaar of vijf mee moet???
Als je het voorzichtig doet is dit geen enkel probleem. Zodra je de temperatuur in de gaten houdt en deze onder de 60C houdt zal er echt niets aan de hand zijn. Zonder voltageverhogingen en extreme temperaturen kan de processor het prima aan.

Check echter naast de processor ook de temperatuur van de northbridge. Deze dient ook goed genoeg gekoeld te worden. Zodra je dan toch bezig bent is het verstandig om de res van de onderdelen even te controleren. MOSFET's kunnen enorm warm worden. Gelukkig kunnen ze er ook goed tegen :). Toch kan het verstandig zijn om de MOSFET's te koelen (indien deze extreem warm worden) omdat ze de onderdelen die er omheem liggen ook op kunnen warmen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Thandor schreef op zondag 31 december 2006 @ 22:11:
[...]
Zodra de FSB op 266MHz staat en het geheugen ook (1:1) dan zal alles op 266MHz draaien. Indien je de FSB verhoogd met 1MHz dan zal het geheugen ook met 1MHz omhoog gaan. Het geheugen moet je dus inderdaad op 266MHz (DDR2-533, PC2-5300) instellen :).
In de TS staat dat hij 667 MHz geheugen heeft. Zolang het geheugen 1:1 loopt hoeft er toch niks vastgezet te worden; gewoon FSB opvoeren tot 333MHz en het geheugen draait op 666/667 MHz (dit staat ook als doel in de TS, wat de vraag dus enigszins vreemd maakt).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

Thandor

SilverStreak

Raynman schreef op zondag 31 december 2006 @ 22:21:
[...]
In de TS staat dat hij 667 MHz geheugen heeft. Zolang het geheugen 1:1 loopt hoeft er toch niks vastgezet te worden;
In principe is er dan al iets vastgezet. Het staat nl. op 1:1 vastgezet ;).
gewoon FSB opvoeren tot 333MHz en het geheugen draait op 666/667 MHz (dit staat ook als doel in de TS, wat de vraag dus enigszins vreemd maakt).
Het geheugen zal op 333MHz (DDR2-667, PC2-5300) gaan draaien mits het geheugen op 266MHz ingesteld staat en de FSB op 333MHz gezet wordt. De laatste zin van het stukje dat je gequote hebt:
Het geheugen moet je dus inderdaad op 266MHz (DDR2-533, PC2-5300) instellen :).
Een bevestiging van hetgeen wat hij gezegd heeft ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de hulp!

Hij draait nu aan FSB 333 Mhz 1:1 met het geheugen. Hij heeft net 1.5u Intel TAT achter de rug en de temperaturen zijn dezelfde als FSB 266 :) Waarschijnlijk omdat de vCore ongewijzigd bleef?

Morgen ga ik proberen 12u TAT te laten draaien om zeker te zijn dat hij stabiel is, of is minder dan 12u ook goed?

Mvg

EDIT: Kan men eigenlijk nagaan of een CPU overklokt is geweest in geval van RMA toestanden?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 21:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:07:
Bedankt iedereen voor de hulp!

Hij draait nu aan FSB 333 Mhz 1:1 met het geheugen. Hij heeft net 1.5u Intel TAT achter de rug en de temperaturen zijn dezelfde als FSB 266 :) Waarschijnlijk omdat de vCore ongewijzigd bleef?

Morgen ga ik proberen 12u TAT te laten draaien om zeker te zijn dat hij stabiel is, of is minder dan 12u ook goed?

Mvg

EDIT: Kan men eigenlijk nagaan of een CPU overklokt is geweest in geval van RMA toestanden?
Nee dat kunnen ze niet terugzien, wel als je cpu is gebakken (te veel stroom) maarja dan nog kan je er een leuk verhaal van maken :)
Pagina: 1