Suse 10.2 Samba share niet toegangkelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Allereerst, grote dank aan alle tweakers die mij de laatse tijd geholpen hebben, ik ben al ver gekomen in linux en heb all zelf een paar andere mensen kunnen helpen _/-\o_ _/-\o_

Maar nu heb ik weer een probleem waar ik jullie hulp bij nodig ben, ik heb op 2 machines suse linux 10.2 gezet, maar de share's die ik maak zijn niet toegangkelijk voor ander machines, hij blijft maar roepen "het bestand of de map **** bestaat niet"

ik las op een ander forum dat iemand anders het probleem ook had en dat het basic is.
deze kerel heeft of eigenlijk had het zelfde probleem, maar vond hieronder de oplossing...

http://www.linuxquestions...ad.php?s=&threadid=343263

nu snap ik niet helemaal wat de oplossing die op dat forum geleverd wordt is, en hoe ik die fout moet corigeren op mijn machines...het heeft iets met ipc$ te maken maar kan iemand mij vertellen hoe waar wat en waarom, ik snap er geen biet van

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Niemand ? ik dacht dat dit wel gemakkelijk zou zijn, maar blijkbaar niet zo heel gemakkelijk.

Even een update, ik heb een share aangemaakt met als naam ipc$ en heb deze verwezen naar /tmp/
Dit heb ik op bijde machines gedaan, maar te vergeefs.....nog steeds roept hij dat de share niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 09:00
waar denk je dat de meeste mensen zaten toen jij dit postte ;)

Maar hoe heb je die shares aangemaakt? Met een GUI tooltje of heb je het op de console gedaan?

iig. moet je ff stoeien met de optie "security". Zet em of op "user", en dan kijkt ie dus naar welke gebruiker er inlogt op de map (moet je ook je samba users aan je unix user koppelen), en je heb share. Dan gaat ie op share niveau kijken als welke gebruiker je de map benaderd.

GoT a clue? Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
:) Tja, daar heb je gelijk in hehehe....

maar ik heb de volgende problemen...

ik kan windows computers benaderen en hun shares bekijken, maar ik het zelfde niet op een linux machine.
Hij ziet de werkgroep en de computer wel, en als ik op de computer klik ziet deze zelfs de share die ik heb aangemaakt genaamt: "public" dit is zo op 2 linux machines, zelf de eigen share doet het niet.

ik kan dus met de computer iets niet openen wat de computer zelf deelt en wat er wel degelijk is.

- ik kan onder controll centre gebruikers aan een lijst toevoegen, maar na een herstart zijn ze weer weg.

ik heb zowel user als share nivo geprobeert, en in het controll center staat de root gebruiker als standaard ingestelt voor yhet browsen, die heeft op alle machines het zelfde ww.

en toch krijg ik als ik een share wil openen "the file or folder smb://***/public does not exist."
en deze share is gelinkt naar de map /tmp welke ik met chmod 777 alle rechten heb gegeven.

het zou iets te maken hebben met de ipc$ variabele, maar ik kan het niet vinden, ook als ik een share aanmaak met die naam doet hij het niet.

Hoe zet ik die variable op "tmpdir$" en hoe zet ik tmpdir$ op "/tmp" ??? of is er nog een andere oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien als je je smb.conf (/etc/samba/smb.conf/) even post dan kunnen mensen zien of daar alles goed staat.

Is ipc$ niet gewoon de netbios naam? Zowieso is een sharenaam eindigend op $ hidden voor gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heb je wat aan mijn documentatie:
Uitleg samba
Moet je het laaste stukje denk ik hebben....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 19:46 ]

Pagina: 1