Toon posts:

Extreem veel ruis.. camera kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eergisteren heb ik een nieuwe camera gekocht: de canon eos 400 D.

De foto's die ik op de automatische stand maak zijn echt supermooi. Maar ben vandaag een beetje aan het spelen geweest met de "av" stand. De bedoeling was om siervuurwerk mooi op de foto te zetten. Hierbij heb ik het diafragma op stand F-13 gezet en de ISO op 100. Op de foto is er echter ontzettend veel ruis. Heb ik nu gewoon iets verkeerd ingesteld of kan het een productiefout in de camera zijn?

(Heb nog totaal geen verstand van camera's, dus kan goed zijn dat ik iets fout doe ;p)

Hier de foto (verkleint): FOTO

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 02:36
Lijkt me niet goed dit. Ik zou teruggaan..

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:07
nee dit is niet goed nee

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12 09:53
Het lijkt erop dat de Sensor stuk is... Heb een keer zoiets gehad met de camera van mijn telefoon... Is toen ook vervangen...

(Alleen wel toevallig dat dit gebeurde nadat je wat hebt zitten prutsen met de instellingen... Maar dan nog, lijkt het me niet normaal dat je met "welke instelling dan ook" zulke foto's krijgt.)

[ Voor 44% gewijzigd door Saeverix op 31-12-2006 20:11 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
volgens de exif info staat de contrast wel erg hoog +55 probeer eerst eens de standaard instellingen...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... maar als de sensor stuk is, is het dan niet zo dat alle foto's slecht zouden worden?

Hoe langer die sluitertijd is.. hoe erger die ruis wordt volgens mij.

Op fotos die gewoon met flits zijn gemaakt of korte sluitertijd zie ik helemaal geen ruis.
Zoals deze dus: foto1 foto2

• Saeverix
  • Laatst online: 16-12 09:53
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 20:17:
Hmm... maar als de sensor stuk is, is het dan niet zo dat alle foto's slecht zouden worden?

Hoe langer die sluitertijd is.. hoe erger die ruis wordt volgens mij.

Op fotos die gewoon met flits zijn gemaakt of korte sluitertijd zie ik helemaal geen ruis.
Zoals deze dus: foto1 foto2
Vandaar dat ik later ook even mijn post bewerkt heb :) Maar het kan best zijn dat er iets niet helemaal lekker is... Ik zit ook niet echt super in de Foto wereld, maar het lijkt me sterk dat je door een paar instellingen zulke fotos kunt maken. Correct me if i'm wrong.

En wat "bouwfraude" zegt... Je contrast staat erg hoog. Bij elke foto die je in t donker zonder flits neemt heb je een lichte vorm van ruis. Maar aangezien je het contrast erg hebt verhoogd, verhoog je ook de Ruis op de foto.

Ik zou eens naar Contrast gaan zoeken. En daar eens wat mee spelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Saeverix op 31-12-2006 20:28 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
bouwfraude schreef op zondag 31 december 2006 @ 20:14:
volgens de exif info staat de contrast wel erg hoog +55 probeer eerst eens de standaard instellingen...
En enig idee hoe ik dat kan instellen met de eos 400d? Kan het nergens in de gebruiksaanwijzing vinden :9

En hier nog een screenshot van de instellingen die ik heb gebruikt.. mss dat jullie daar iets aan kunnen zien? SCREENSHOT

Verwijderd

De sensor (CMOS of CCD maakt niet zo gek veel uit) van een DSLR is niet ontworpen voor belichting van meer dan een paar seconden. Daarna wordt 't ding gewoon te warm, en gaat 'ie een hoop ruis produceren.

Een belichtingstijd van 30 seconden is vrij veel, en zelfs analoge camera's hebben daar veel problemen mee (niet zozeer extra ruis, maar het Schwartzschild effect).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 20:50:
De sensor (CMOS of CCD maakt niet zo gek veel uit) van een DSLR is niet ontworpen voor belichting van meer dan een paar seconden. Daarna wordt 't ding gewoon te warm, en gaat 'ie een hoop ruis produceren.

Een belichtingstijd van 30 seconden is vrij veel, en zelfs analoge camera's hebben daar veel problemen mee (niet zozeer extra ruis, maar het Schwartzschild effect).
Aha dankje. Dan zou het dat weleens kunnen zijn ja.. iemand anders hier ervaring mee met een canon eos400d? Als de camera niet goed is wil ik er uiteraard zo snel mogelijk mee terug naar de winkel :9

En zou je nog even naar deze foto willen kijken Afterlife? Deze is gemaakt met een sluitertijd van 6 seconden... nog steeds ruis maar veel minder. Is dit ongeveer normaal denk je? FOTO

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 22:06
Nikons hebben een speciale noise reduction stand voor lange sluitertijden. Wellicht heeft canon dit ook?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
30 sec is wel lang daar had ik even over heen gelezen...
iso omhoog, diagrama groter (getal kleiner) en sluitertijd korter eens proberen :)

[ Voor 42% gewijzigd door bouwfraude op 31-12-2006 21:41 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ok, ten eerste: zorg dat de Custom Function 02 op Auto staat. Of forceer op On.

Je bent nu ontzettend lange opnames aan het maken en vervolgens (op de gok) in post process, de brightness flink aan het opvoeren. Dan maak je dus de normaal aanwezige achtergrondruis ineens zichtbaar. Dat is normaal.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 20:50:
Hoewel je bij een lange sluitertijd idd ruis krijgt is de foto van het voorbeeld wel heel overdreven hoor. Mijn 350D produceert op iso100 bij 30sec bij lange na niet zoveel ruis.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 14:36

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 21:03:
[...]

Aha dankje. Dan zou het dat weleens kunnen zijn ja.. iemand anders hier ervaring mee met een canon eos400d? Als de camera niet goed is wil ik er uiteraard zo snel mogelijk mee terug naar de winkel :9

En zou je nog even naar deze foto willen kijken Afterlife? Deze is gemaakt met een sluitertijd van 6 seconden... nog steeds ruis maar veel minder. Is dit ongeveer normaal denk je? FOTO
Maak eens een foto met lange sluitertijd waar je geen vuurwerk of andere (extreem) felle lichtbronnen midden in je foto hebt. Als je het verhaal van Afterlife nog eens leest zie je dat hij het over temperaturen heeft. Met een felle lichtbron zoals vuurwerk kan je natuurlijk rekenen op dit soort gedoe, aangezien er dan erg veel licht op de sensor wordt gegooid. Het midden van je 'vlam' is eigenlijk gewoon volledig wit, dus zwaar overbelicht. Voor mij zou dat in elk geval een teken zijn mijn sluitertijd fors omlaag te gooien of een ander, minder fel object te fotograferen.
Dat verhaal in acht nemend is het 99% zeker dat je foto's zonder of in elk geval met veel minder ruis krijgt.

Edit: en sowieso vind ik het persoonlijk mooier een wat kortere sluitertijd aan te houden bij bewegend vuurwerk. Dat deed mij weer denken aan foto's die ik een tijdje terug heb gemaakt, met mijn TELEFOON :/ (Nokia N80, maakt kennelijk zeer brakke pics vooral in het donker... dit was op nachtstand, verder geen invloed gehad op sluitertijden enzo, maar is gewoon ietsjes langer dan normaal)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~huism011/Afb.269b.jpg
cliQuebaar

Als ik dit zo bekijk hoor je met zo'n dure camera toch wel wat betere foto's te kunnen maken, ik heb in elk geval minder ruis :+

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 31-12-2006 21:59 ]

Verwijderd

Hmm zoveel ruis creërt mijn Pentax K100D ook niet, zeker niet op de laagste ISO stand (200) maar ook op 400 en 800 kan ik nog prima nachtfoto's maken zonder extreem veel ruis. Het ruisniveau wat jij haalt met 6 seconden belichting krijg ik nog niet met 30 seconden. Misschien wel op ISO 1600 of 3200, maar die gebruik ik dan ook zelden, en 3200 eigenlijk niet.
Zou er mee terug gaan..Maar probeer eerst idd het contrast nog even uit.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja hoe ik dat contrast aanpas kan ik nog echt nergens vinden... zal daar morgen is ff mee verder gaan :9 Als ik fotos maak zonder felle lichtbron is de ruis idd wel minder maar nog steeds aanwezig.

Iemand met de canon 350d heeft me deze foto gestuurd. Deze heeft een sluitertijd van 10 seconden. Toch stukken beter dan mijn foto met 6 seconden... en ook een felle lichtbron aanwezig.

Morgen nog een beetje proberen en anders maar terug mee naar de winkel gaan dan ;) Thanx voor alle hulp!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JumpStart schreef op zondag 31 december 2006 @ 21:41:
Ok, ten eerste: zorg dat de Custom Function 02 op Auto staat. Of forceer op On.

Je bent nu ontzettend lange opnames aan het maken en vervolgens (op de gok) in post process, de brightness flink aan het opvoeren. Dan maak je dus de normaal aanwezige achtergrondruis ineens zichtbaar. Dat is normaal.
Had je dit al geprobeerd?
Plaatje van dpreview geplukt voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS400D/Images/Changes/TV2006083115420500.gif.

Daar staat namelijk noise reduction, en als die uitstaat zou ik het niet gek vinden, dat je enorm veel ruis bij lange sluitertijden krijgt. Mocht dit nou wel aanstaal, dan lijkt het me idd een probleem met je beeldchip.

Verwijderd

Mijn Nikon DSLR maakt met 4 minuten de sluiter open op IS01600 zulke ruisfoto's nog niet eens. En dat ZONDER ruisreductie. gezien je dat beter op de pc kan doen.

Probeer eerst het contrast nog ff, maar het lijkt er op dat de sensor óf de software gewoon stuk is.
Ik zou terug gaan. Dit is zeker niet normaal.

p.s. Ik maak regelmatig foto's van 3 minuten of langer met veel minder ruis dan dit.

Verwijderd

Topicstarter
justawitte schreef op zondag 31 december 2006 @ 23:30:
[...]

Had je dit al geprobeerd?
Plaatje van dpreview geplukt voor de duidelijkheid:
[afbeelding].

Daar staat namelijk noise reduction, en als die uitstaat zou ik het niet gek vinden, dat je enorm veel ruis bij lange sluitertijden krijgt. Mocht dit nou wel aanstaal, dan lijkt het me idd een probleem met je beeldchip.
Heb dit zonet geprobeerd en het werkt idd goed! Bijna geen ruis als ik de noise reduction aanzet. Vanavond nog eens proberen als het wat donkerder is!

Hebben anderen met de canon eos400d ook zoveel ruis als de noise reduction uitstaat?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met mijn 350D dus iig niet, en daar heb ik noise reduction nooit op aanstaan. 30 sec op ISO100 moet 'ie nog wel redelijk ruisloos aankunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
heb je de foto op RAW gemaakt?
zoja, dan kan het zijn dat ie gruwelijk onderbelicht is, photoshop/bridge enz. zullen hem dan automatisch gaan overbelichten waardoor je dit soort effecten krijgt....

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Okay even samenvattend:
1. Dit is niet normaal :P
2. Als je je camera op 'bulb' zet, sluitertijd van 10s en ISO100. Hoe ziet de foto er dan uit?
3. En als je noise-reduction uitzet?
4. En als je je camera helemaal terugzet op de default instellingen?

Bij de foto met de sluitertijd van 6seconden is er mijns inziens ook veel te veel ruis. Zo erg heeft mijn -3 jaar oude- 10D het nog niet eens. :X

Bericht hierboven

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 12:04

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik kan je aanraden om een naar het forum van www.eosdigitaal.nl te gaan er daar het probleem eens voor te leggen.
Daar zitten allemaal eigenaars van Canon DSLR's en die kunnen je vast verder helpen.

Het contrast opvoeren naar +55 laat dat soort ruis heel erg naar voren komen dus het terugzetten van de camera op de fabrieksinstellingen is zeer zeker aan te raden.

In dit menu onder het kopje clear settings (ik weet zo niet uit mijn hoofd wat er in het nederlandstalige menu staat) kun je dit doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS400D/Images/Captures/TV2006083115325800.gif

Voor de rest zou ik zeggen lees de handleiding!

[ Voor 12% gewijzigd door sjaool op 02-01-2007 12:37 ]

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 09:42:
Okay even samenvattend:
1. Dit is niet normaal :P
2. Als je je camera op 'bulb' zet, sluitertijd van 10s en ISO100. Hoe ziet de foto er dan uit?
3. En als je noise-reduction uitzet?
4. En als je je camera helemaal terugzet op de default instellingen?

Bij de foto met de sluitertijd van 6seconden is er mijns inziens ook veel te veel ruis. Zo erg heeft mijn -3 jaar oude- 10D het nog niet eens. :X
Heb alle instellingen van de camera weer op standaard gezet, en fotos gemaakt van 5 en 10 seconden, met en zonder ruisreductie.

(tip: als je op f5 drukt tijdens het laden van de foto gaat het opeens 20x sneller :P)

Foto's zonder ruisreductie: 5 seconden 10 seconden

Foto's met ruisreductie: 5 seconden 10 seconden

Het valt me verder op dat de fotos met noise-reduction maar 2,5 MB zijn, en de fotos zonder noise-reduction 5 / 7 MB. Is dit normaal? :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 13:15 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:10:
[...]

Het valt me verder op dat de fotos met noise-reduction maar 2,5 MB zijn, en de fotos zonder noise-reduction 5 / 7 MB. Is dit normaal? :9
Goed, probleem is opgelost, NR op Auto laten staan, zodat deze vanzelf bij sluitertijden boven de 1 seconde (zeg ik uit het hoofd, kan er naast zitten) alsnog in werking treedt.

En ja, het is normaal dat JPG foto's met veel ruis groter zijn dan "schone" foto's. Hoe meer detail er in een foto zit, hoe meer bytes nodig is om die informatie vast te leggen. Een JPG van een compleet egaal vlak is dus aanzienlijk kleiner dan een foto met heel veel detail.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kun je niet beter de foto's nemen met de dop op de lens? Dan zie je duidelijk in de foto wat de sensor voor rare verschijnselen meet doordat hij warm wordt.
De hoeveelheid ruis lijkt mij nog steeds verre van normaal, ik ken echter de 400D niet.

Die ingebouwde automatische ruis reductie werkt misschien wel aardig, echter sta je na een foto die 2 seconden duurde nog 2 seconden te wachten omdat de camera die Noise Reduction staat uit te voeren. Dus snel de volgende foto nemen kun je wel vergeten. In bepaalde gevallen is dat onwerkbaar.

Edit: reactie op hieronder, dat weet ik, daarom staat het verhaal hier ook. Ik snap de toegevoegde waarde van jouw reactie niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ajhaverkamp op 02-01-2007 15:39 ]

This footer is intentionally left blank

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ajhaverkamp schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:07:

Die ingebouwde automatische ruis reductie werkt misschien wel aardig, echter sta je na een foto die 2 seconden duurde nog 2 seconden te wachten omdat de camera die Noise Reduction staat uit te voeren. Dus snel de volgende foto nemen kun je wel vergeten. In bepaalde gevallen is dat onwerkbaar.
Sterker nog, de NR functie doet in feite niets anders dan een dark-frame opname maken, en die van het belichte exemplaar aftrekken om zo de vaste pixel ruis te elimineren. Een 2 seconde belichting heeft 2 seconden aan NR nodig, een 20 seconde opname doet er dus 20 seconde extra over om, bij gelijke ISO en sluitertijd, een identieke dark-frame opname te maken. Enzovoort.

• Dido
  • Laatst online: 19:09

Dido

heforshe

Een 5 seconden opname op ISO 100, f/5.6 levert mij trouwens hier binnen een zwaar overbelichte foto op. Ik vind het opvallend dat de belichting bij de TS redelijk OK lijkt.

Ter vergelijking: op "P" met ISO 100 kiest mijn cam voor 1/2 s en f/1.8
Dat is in de gauwigheid 7,5 stop verschil.
Ik zie misschien iets over het hoofd, maar ik zou toch echt gaan denken dat er iets met de sensor is?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:45:
Een 5 seconden opname op ISO 100, f/5.6 levert mij trouwens hier binnen een zwaar overbelichte foto op. Ik vind het opvallend dat de belichting bij de TS redelijk OK lijkt.

Ter vergelijking: op "P" met ISO 100 kiest mijn cam voor 1/2 s en f/1.8
Dat is in de gauwigheid 7,5 stop verschil.
Ik zie misschien iets over het hoofd, maar ik zou toch echt gaan denken dat er iets met de sensor is?
Ik had dan ook alle gordijnen ff dichtgedaan zodat het een btje donker werd in m'n kamer :9

Maarja.. weet nu echt niet of ik er mee terug moet gaan naar de winkel of niet..

Met noise-reduction aan doet ie het wel goed... maar ik wil gewoon zeker een goede sensor hebben! Heb er genoeg voor betaald dus wil gewoon een goede camera hebben! :|

• Dido

Dido

heforshe

7,5 stop is rond de 150 keer zoveel licht... en ik zit hier ook in een vrij donkere kamer.
Het kan denk ik sowieso geen kwaad om even langs de winkel te gaan. Desnoods vraag je of je met een andere 400D en jouw exemplaar in de winkel twee testshots kan maken, dan moet e.e.a. snel duidelijk zijn, lijkt me?

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:50:
[...]

Ik had dan ook alle gordijnen ff dichtgedaan zodat het een btje donker werd in m'n kamer :9

Maarja.. weet nu echt niet of ik er mee terug moet gaan naar de winkel of niet..

Met noise-reduction aan doet ie het wel goed... maar ik wil gewoon zeker een goede sensor hebben! Heb er genoeg voor betaald dus wil gewoon een goede camera hebben! :|
Je camera is harstikke stuk man!! Dit is echt niet normaal voor een 400D ik had als een malle naar de winkel gesprint om een nieuwe te eisen. Op 10 is dat echt niet normaal. Ik hier even een foto gemaakt met m'n Nikon D50 van de nachthemel de foto is bewerkt, wat meer contrast (maar daardoor zou je de ruis nog meer moeten zien!) Ik heb geen ruisonderdrukking gebruikt. En nu komt het mooie de foto is 125,7 seconden lang belicht!!!!!!!!!!!!! Dus klikt u maar op deze link, en ga daarna naar de winkel.

Afbeeldingslocatie: http://img363.imageshack.us/img363/9938/dsc74082vy7.th.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SjorsVN op 02-01-2007 15:10 ]

• Dido

Dido

heforshe

Het stikt anders van de rare witte spikkels in dat donkere stuk boven het dak, SjorsVN ;)

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Dido schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:12:
Het stikt anders van de rare witte spikkels in dat donkere stuk boven het dak, SjorsVN ;)
Rare witte spikkels? Zie je toevallig niet letterlijk en figuurlijk sterretjes?:P
Ik heb het echt niet gebruikt. Het dak is inderdaad heel wazig, maar dat komt omdat de camera op een telescoop staat die de sterrenhemel volgt(wat hij toruwens niet helemaal perfect doet waardoor de sterren ook een beetje uitgeveegd zijn), dus daarom is het dak een beetje uitgeveegd en dat merk je helemaal als je er veel meer scherpte overheen doet.

[ Voor 8% gewijzigd door SjorsVN op 02-01-2007 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou... ik ga er nu mee naar de winkel terug! Laat wel weten hoe het gegaan is :P

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op welke preset staat hij? (portret, natuur, persoonlijk etc) Uit m'n hoofd via de set knop in te stellen (bij mij niet, daar zit nu de FEC onder)

Verwijderd

Ik ben benieuwd.
Ik ben er zeker van dat die sensor niet koosjer is. Zelfs zonder NR mag een canon dit soort platen niet afleveren. Een compact cam die 's nachts een foto schiet op 800 ISO maakt zelfs minder ruizige foto' s

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:10:
[...]

Heb alle instellingen van de camera weer op standaard gezet, en fotos gemaakt van 5 en 10 seconden, met en zonder ruisreductie.

(tip: als je op f5 drukt tijdens het laden van de foto gaat het opeens 20x sneller :P)

Foto's zonder ruisreductie: 5 seconden 10 seconden

Foto's met ruisreductie: 5 seconden 10 seconden

Was het iemand al opgevallen dat de foto's met NR wel een dubbele belichting lijken te hebben?
Dit geheel naast het feit dat je sensor compleet ruk is, of er in ieder geval iets goed mis is met je camera. Zoveel ruis op een foto met 5s belichting op ISO100, dat mag gewoon niet. Zoals je inmiddels gedaan hebt, als het goed is: teruggaan naar de winkel. Hen een voorbeeldje laten zien (desnoods even uitprinten) en gewoon om een nieuwe vragen. (Pik het niet als ze hem voor je gaan opsturen, je hebt een apparaat gekregen dat vanaf het 1e moment al niet naar behoren functioneert... Je mag dus gewoon een ruil verwachten in plaats van een reparatie :))

Bericht hierboven

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-12 16:27
Ik heb dit nog niet eerder zien schrijven als antwoord, maar:

Heb je je foto wel eens vergeleken met de 'Long Exposure / Night Shot' op DPreview?

linkje naar pagina 20 van de 400D review op DPReview

Lijkt me duidelijk dan he. 30s op F8 , ISO 100 (dus zoiets als jij deed) ziet er echt ruisloos uit, zelfs zonder noise-reduction.
Terug ermee!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gezien de paarse onder- en bovenkant lijkt het er op dat de sensor veel meer stroom krijgt dan dat ie hoort te krijgen. De paarse randen duiden op wamte, en die is in de hoeken het sterkst.

PS. is het een in-camera JPG plaatje? Schiet anders eens met RAW+JPG en laad die raw ook eens in om te zien wat daar uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Heej, was helemaal vergeten om te vertellen hoe het gegaan is nu ik weer een goede camera heb :P

Had de camera gekocht bij bcc, en heb eerst zo'n 20 minuten met iemand moeten praten voordat ze me eindelijk een nieuwe camera wouden geven. Eerst zeiden ze dat het normaal was dat er zoveel ruis was in het donker... had dus de fotos meegenomen en tevens op m'n laptop laten zien! Daarna liet ik ze wat foto's zien die ik overdag had gemaakt waar dus ook veel ruis te zien was. Toen hebben ze nog even naar de camera gekeken.. en kwamen ze erachter dat de lens niet goed was. Hij was niet goed scherp te stellen.. bij deze nieuwe gaat dat idd een stuk makkelijker. En volgens hun kwam de ruis in de foto's ook doordat de lens kapot was!

Dit leek mij dus absoluut niet het geval, uitgaande van de reacties hier. En heb ze gezegt dat als de ruis nu niet over was ik de volgende dag direct terug zou komen. Heb toen ook een foto van de eos 350D laten zien met lange sluitertijd... en toen vonden ze het idd wel een groot verschil met mijn foto's en kreeg ik eindelijk ook een nieuwe body! :)

Deze lens tikt soms wel een beetje als ik eraan draai en je hoort em echt schuiven als je draait.. maar heb weinig zin om weer helemaal terug te gaan. En heb vijf jaar garantie dus dat kan altijd nog als blijkt dat ie stuk gaat :)

En verder doet deze camera het dus perfect met lange sluitertijden! Totaal geen ruis te zien nu!

Iedereen bedankt voor alle info en hulp ;)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:09

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 18:03:
Heej, was helemaal vergeten om te vertellen hoe het gegaan is nu ik weer een goede camera heb :P

Had de camera gekocht bij bcc, en heb eerst zo'n 20 minuten met iemand moeten praten voordat ze me eindelijk een nieuwe camera wouden geven. Eerst zeiden ze dat het normaal was dat er zoveel ruis was in het donker... had dus de fotos meegenomen en tevens op m'n laptop laten zien! Daarna liet ik ze wat foto's zien die ik overdag had gemaakt waar dus ook veel ruis te zien was. Toen hebben ze nog even naar de camera gekeken.. en kwamen ze erachter dat de lens niet goed was. Hij was niet goed scherp te stellen.. bij deze nieuwe gaat dat idd een stuk makkelijker. En volgens hun kwam de ruis in de foto's ook doordat de lens kapot was!

Dit leek mij dus absoluut niet het geval, uitgaande van de reacties hier. En heb ze gezegt dat als de ruis nu niet over was ik de volgende dag direct terug zou komen. Heb toen ook een foto van de eos 350D laten zien met lange sluitertijd... en toen vonden ze het idd wel een groot verschil met mijn foto's en kreeg ik eindelijk ook een nieuwe body! :)

Deze lens tikt soms wel een beetje als ik eraan draai en je hoort em echt schuiven als je draait.. maar heb weinig zin om weer helemaal terug te gaan. En heb vijf jaar garantie dus dat kan altijd nog als blijkt dat ie stuk gaat :)

En verder doet deze camera het dus perfect met lange sluitertijden! Totaal geen ruis te zien nu!

Iedereen bedankt voor alle info en hulp ;)
wat een eikels bij bcc, je ruis komt door je lens hoor meneer, is volkomen normaal :X , wtf gewoon.
Dat tikken van de camera is hopelijk niet je diafragma ring die aan het kloten is, het klinkt als een refurbished model, eentje met wat rotzooi in zijn mechanismes. Echt geen stijl, maar zolang je er geen last van hebt valt het mee, maar toch, echt geen service dit zeg!
hoeveel mensen hebben we hier op GOT, allemaal bcc mijden, misschien voelen ze het dan eens goed :+

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1