Toon posts:

Videokaart valt uit elkaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb kort geleden een Artic Silencer Rev 2 op me videokaart gemonteerd.
Dit was een maand geleden.

Maar vandaag is mijn cooler onder het spelen van een spel zomaar uitgevallen.
eerste keer dacht, kan gebeuren.
maar de tweede keer werd ik wantrouwig.

Dus heb ik me videokaart uit me PC gehaald en bekeek de aansluiting van de voeding voor de cooler.
valt er ineens een soort weerstandje eraf. door een ligte tik van me wijsvinger.(echt een klein tik) :X

Dus ik denk gelijk dat hij het niet meer doet maar het blijkt nu dat hij nog gewoon draait inclusief fan.
nu vraag ik me af wat doet dat weerstandje en hoe zou ik het kunnen repareren.

Ik heb een ATI800 XL

Foto:
[img=http://img74.imageshack.us/img74/1299/ati800xlok3.th.png]
http://img74.imageshack.us/img74/1299/ati800xlok3.png

---edit---

Ik ga maar is testen hoe hij het onder het spelen doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 17:49 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Het is geen weerstand maar een transistor condensator dacht ik.

En als je handig bent (en je kunt solderen) zou je het onderdeeltje er weer op kunnen solderen. Garantie gaat nu al niet meer omdat je er al een andere koeler op hebt gezet. En dat er onderdeeltjes van je videokaart vallen komt wel eens vaker voor omdat sommige videokaarten zó heet worden dat het tin van bepaalde onderdelen gewoon smelt :X :o

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 15:05
Het is ook geen transisor. Het is een condensator (elko)
En wordt hier waarschijnlijk gebruikt om de spanning te stabiliseren.
Je kan hem gewoon terug plaatsen en solderen (let op de polariteit)

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:50:
Het is geen weerstand maar een transistor dacht ik.

En als je handig bent (en je kunt solderen) zou je het onderdeeltje er weer op kunnen solderen. Garantie gaat nu al niet meer omdat je er al een andere koeler op hebt gezet. En dat er onderdeeltjes van je videokaart vallen komt wel eens vaker voor omdat sommige videokaarten zó heet worden dat het tin van bepaalde onderdelen gewoon smelt :X :o
dat had ik dus een maand geleden.
toen werd mijn videokaart rond de 110 graden :+

Met de Artic Silencer maar 55 graden. O-)
Het verast me ook dat ik gewoon nog kan gamen(BF2), net 2 minuutjes ingame.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43
Als je goed ben met priegelwerk en je kan een beetje solderen is het misschien nog wel mogelijk om het diode weer vast te solderen. Of niet :P

Als de kaart nu nog gewoon werkt zou ik het lekker zo laten, deste minder kans dat je em nog verder sloopt.

Verwijderd

Topicstarter
leo2222 schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:54:
Het is ook geen transisor. Het is een condensator (elko)
En wordt hier waarschijnlijk gebruikt om de spanning te stabiliseren.
Je kan hem gewoon terug plaatsen en solderen (let op de polariteit)
Er staan wat nummers erop, maar op de condensator staat er een 1 geschreven net als alle andere condensator(met een stift :? lijkt het )

Nummers zijn:446 /spc / 1000 /25
er zit nog een letter tussen de spc maar daar staat 1 geschreven met een blauwe stift :?
dus het is moeilijk te zien. zelfde met het getal 1000 daar kan de hondersten niet van zien maar ik schat 0 is.

Verwijderd

Topicstarter
Crijnn schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:54:
Als je goed ben met priegelwerk en je kan een beetje solderen is het misschien nog wel mogelijk om het diode weer vast te solderen. Of niet :P

Als de kaart nu nog gewoon werkt zou ik het lekker zo laten, deste minder kans dat je em nog verder sloopt.
Ja dat denk is dus ook, want hij werk nu nog wel..
tempratuur is nu 42 graden maar zit nu op me deskopt dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 17:59 ]

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 15:05
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:58:
[...]

Er staan wat nummers erop, maar op de condensator staat er een 1 geschreven net als alle andere condensator(met een stift :? lijkt het )

Nummers zijn:446 /spc / 1000 /25
er zit nog een letter tussen de spc maar daar staat 1 geschreven met een blauwe stift :?
dus het is moeilijk te zien. zelfde met het getal 1000 daar kan de hondersten niet van zien maar ik schat 0 is.
Dat met een blauwe stift zullen ze er wel opgezet hebben tijdens het testen.
1000/25 staat voor 1000uF en 25Volt.

Condensatoren kunnen erg warm worden. Maar als hij zo warm is dat hij erafvalt? dan heeft hij nooit goed vastgezeten.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 19:27

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb hier een Geforce 4 MX440 liggen waar ook een keer zo'n elco vanaf is 'gevallen' en nu kan die kaart geen 3D beelden meer weergeven (het beeld wordt dan gewoon zwart). Dus je hebt geluk dat je kaart het nog gewoon doet. :)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
leo2222 schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:03:
[...]

Dat met een blauwe stift zullen ze er wel opgezet hebben tijdens het testen.
1000/25 staat voor 1000uF en 25Volt.

Condensatoren kunnen erg warm worden. Maar als hij zo warm is dat hij erafvalt? dan heeft hij nooit goed vastgezeten.
Harrstike bedankt.

en wat zou die condensator precies moeten doen dan?
Stroom verdelen of iets dergelijks!!

• MDorrepaal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
condensator accumuleert lading. wordt gebruikt om spanning te stabiliseren. Je kan hem gewoon voor een nieuw exemplaar vervangen. De polariteit is wel belangrijk. Eerst even met een voltmeter de spanning meten op de plaats waar hij zat. De plek waar een positieve spanning staat, moet de plus zijde van de elko worden aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Zo net is me Artic cooler uitgevallen van net geen 10 minuten spelen.
zou hier de condensator iets mee te maken hebben?

• MDorrepaal
Het kan de de elco te maken heeft met de toerenregeling van de fan.

• MDorrepaal
Kan je de koeler niet direct op de voeding aansluiten? Dat lijkt me een veiligere optie

Verwijderd

Topicstarter
MDorrepaal schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:16:
Het kan de de elco te maken heeft met de toerenregeling van de fan.
Maar dan zou hij toch helemaal niet moeten draaien.
is het ook niet mogelijk om een soort koelpasta te gebruiken om de elco vast te zetten. :>

Verwijderd

Topicstarter
MDorrepaal schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:17:
Kan je de koeler niet direct op de voeding aansluiten? Dat lijkt me een veiligere optie
hoe kan dat? want daar heeft mijn voeding geen aansluiting voor, voor zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 18:20 ]

• MDorrepaal
Nee dat kan niet, ik zou gewoon de koeler op de pc-voeding aansluiten.
Een kapotte elko hoeft niet te leiden tot een niet werkend circuit, maar kan wel to overbelasting van het gedeelte leiden wat nog wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
MDorrepaal schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:21:
Nee dat kan niet, ik zou gewoon de koeler op de pc-voeding aansluiten.
Een kapotte elko hoeft niet te leiden tot een niet werkend circuit, maar kan wel to overbelasting van het gedeelte leiden wat nog wel werkt.
De Artic Silencer kan alleen via me videokaart worden aangesloten(volgens mij)
iedergeval ik zie geen voedingsdraad van me voeding die een zeer kleine aansluiting heeft.

• MDorrepaal
Je had vroeger van Zaltman van die losse toerenregelaars die je aan een standaard voedingskabel kan aansluiten. Misschien heeft iemand er nog eentje over.

• MDorrepaal

• MDorrepaal
Dit staat er:
Clicking noise or problem with the power supply of the fan
Most of the ATI boards contain the LM63 fan controller chip. This chip is not just varying the voltage in order to regulate the fan speed, it is also sending voltage peaks up to 25 Volt. This can cause a clicking noise and in very rare cases a capacitor defect in the motor because of over voltage.

Solution: Get the power directly from the PSU. In order to get 12 Volt, you have to connect black with black and red (VGA) with yellow (PSU), for 5 Volt connect black with black and red with red. You can also use a thermistor to regulate the voltage. To connect the cables soldering is not necessary. Easiest is to use a 5.25" Y-cable and cut o­ne plug and the VGA power plug, remove the isolation of the corresponding cables, twist them into each other and isolate with standard tape.

Verwijderd

Topicstarter
MDorrepaal schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:26:
Je had vroeger van Zaltman van die losse toerenregelaars die je aan een standaard voedingskabel kan aansluiten. Misschien heeft iemand er nog eentje over.
Nooit van gehoord...
heb een foto of iets dergelijks, ook heb ik helaas niet veel ervaring met solderen behalve vroeger op school.

Iedergeval de losse toerenregelaars lijkt me wel wat, want we zitten nu net in een periode dat er bijna nieuwe videokaarten worden geintroduceerd.

Zou zonden van het geld zijn om nu in eentje investeren

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 18:37 ]

• MDorrepaal
Hier is ook iets te koop:
http://www.aria.co.uk/productinfocomm.asp?id=6600

Dat van Zalman heet de fanmate, maar die heeft ook weer een klein connectortje

• MDorrepaal
Als de ventilator slechts 2 draden heeft kan je het makkelijk zelf maken volgens de instructies hierboven (van de arctic website).

Succes verder

Verwijderd

Topicstarter
MDorrepaal schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:45:
Hier is ook iets te koop:
http://www.aria.co.uk/productinfocomm.asp?id=6600

Dat van Zalman heet de fanmate, maar die heeft ook weer een klein connectortje
Harrstike bedankt. Maar dat is toch alleen maar voor het aansluiten daar kan je niet fansnelheid mee controleren, Ace raakt een beetje in de war. De Eiko zorgde voor een goeie stroom opbouw voor me fan deze is nu eraf gevallen ,de 3/4 pin convertor geeft toch alleen direct stroom

En wat het preciese woord voor toerenregelaars voor in het engels want is beest wel lastig zoeken.
of hebben die dingen een andere naam.

Verwijderd

Topicstarter
MDorrepaal schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:48:
Als de ventilator slechts 2 draden heeft kan je het makkelijk zelf maken volgens de instructies hierboven (van de arctic website).

Succes verder
Nee hij heeft 3 aansluitingen (even controleren)
---edit----
Check het zijn 3 pennen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 19:05 ]

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-07 12:10
Knip het stekkertje eraf, strip het rode draadje een stukje en ook het zwarte draadje een stukje. Pak er een stroomkabel van je voeding bij, prop de zwarte draad van je fan in een zwarte van de voeding en de rode in de gele van de voeding. Nu draait je fan op 12v via je voeding (ff een snelle "slordige" manier om je fan op een voedingkabeltje aan te sluiten) ;)

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
mach2 schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:06:
Knip het stekkertje eraf, strip het rode draadje een stukje en ook het zwarte draadje een stukje. Pak er een stroomkabel van je voeding bij, prop de zwarte draad van je fan in een zwarte van de voeding en de rode in de gele van de voeding. Nu draait je fan op 12v via je voeding (ff een snelle "slordige" manier om je fan op een voedingkabeltje aan te sluiten) ;)
:P bedankt maar ik koop er liever een.

Maar zou iemand mij kunnen uitleggen.stond al op de Artic site dat de fan controller een L86 chipeset of iets dergelijks was.

Maar wat als ik dus me fan op een 3 PIN FAN TO 4 PIN MOLEX zet. dan wordt hij toch niet meer gecontrolleerd want het gaat direct naar de cooler.

Ik wil het risco wel lopen om hem zonder de eiko te solderen te gebruiken want was van plan om na een half jaar een mooie videokaart te halen en het blijkt toch dat hij zonder die eiko werkt.
maar zijn er messchien nog nare gevolgen als KABOEM of STTTTTTTTT :P als ik dus eiko niet opnieuw soldeert.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 19:12 ]

• mach2
Nope dan wordt hij niet meer gecontroleerd, maar bij die stekkertjes kun je meestal kiezen (bij degene die ik heb dan) of een wit stekkertje voor 12Volt of een zwart stekkertje voor 5 volt.

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
mach2 schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:12:
Nope dan wordt hij niet meer gecontroleerd, maar bij die stekkertjes kun je meestal kiezen (bij degene die ik heb dan) of een wit stekkertje voor 12Volt of een zwart stekkertje voor 5 volt.
Oh je eh hebt er een, waar heb je die gehaald?
Alleen zou ik graag weten wat die condensator doet, wat voor toepassing het had.

Zijn daar ergens tekening over te vinden of ergens in die richting?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 19:20 ]

• mach2
Ik heb er meerdere, geen idee waar die dingen bij hebben gezeten, maar ze zaten bij iets wat ik ooit heb gekocht. zoiets http://img85.exs.cx/img85/333/charl289lc.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door mach2 op 31-12-2006 19:23 ]

Hallo

Verwijderd

De elco is bedoeld om de rimpel van voedingsspaning af te vlakken in dit geval.
Hiermee voorkomt ie dat de spanningspieken op de videokaart komen.
Het kan best dat de kaart uitvalt dooe hoge spannings pieken als die elco weg is.
Je kan ook altijd een elco gebruiken die hogere spanning kan verdragen.
Meestal is het zo dat als een elco er af valt er te veel stroom gelopen heeft en de soldeerverbinding los laat, of dat er mechanische stress op het component heeft plaatsgevonden.
Een andere plaatsen zou ik ook doen , en als je zelf twijfelt met solderen dan is er altijd nog wel iemand die je kan helpen.
En geloof me , component gewoon weglaten is echt onzin, als ze geen nut hadden lieten ze die wel weg wegens kosten besparing.
Die cooler direct op pc voeding aansluiten zou ik pas later overwegen.
Als je in de buurt zou wonen soldeerde ik hem je er wel op.
Woon in buurt Roermond

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
mach2 schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:21:
Ik heb er meerdere, geen idee waar die dingen bij hebben gezeten, maar ze zaten bij iets wat ik ooit heb gekocht.
Bedankt voor jullie snelle responses ,maar alvast een gelukkig nieuwjaar *O*
Ace gaat het internet afstruimen voor een goeie prijs voor die convertors

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:24:
De elco is bedoeld om de rimpel van voedingsspaning af te vlakken in dit geval.
Hiermee voorkomt ie dat de spanningspieken op de videokaart komen.
Het kan best dat de kaart uitvalt dooe hoge spannings pieken als die elco weg is.
Je kan ook altijd een elco gebruiken die hogere spanning kan verdragen.
Meestal is het zo dat als een elco er af valt er te veel stroom gelopen heeft en de soldeerverbinding los laat, of dat er mechanische stress op het component heeft plaatsgevonden.
Een andere plaatsen zou ik ook doen , en als je zelf twijfelt met solderen dan is er altijd nog wel iemand die je kan helpen.
En geloof me , component gewoon weglaten is echt onzin, als ze geen nut hadden lieten ze die wel weg wegens kosten besparing.
Die cooler direct op pc voeding aansluiten zou ik pas later overwegen.
Ik zou er naar kijken, maar ik denk dat de soldeer verbinding gewoon los heeft gelaten want de eiko is nog in perfecte staat, net als in de foto.

Veder heb ik goeie Zalman voeding dus voor piek spanningen is de kans wat kleiner (iedergeval zeer een stabiele voeding)

Verwijderd

Topicstarter
Kleine opmerking.

Fancontrol software als Rivatuner zou toch een tijdelijke oplossingen kunnen zijn.
ipv een 3 pins fan naar een 4 pins molex te kopen?

Iedergeval ik ga het even testen als me fan daadwerklijk gewoon lekker blijft draaien
(Welk Software:Rivatuner)
-------
Jullie horen de resultaten wel later.

• MDorrepaal
Het klopt inderdaad dat je alleen maar 1 toerental kan gebruiken (eigenlijk 2: of 5 volt of 12 volt)

Je kan dus zo'n toerenregelaar i.c.m. met zo'n verdeelstekkertje gebruiken.

Toeren regelaar is speed regulator

Verwijderd

Topicstarter
Wordt de piek spanning trouwens verminderd een stuk als ik hem direct op me voeding aansluit.
(dus kan ik me wat minder zorgen maken dat ik me andere condensatoren opblaas) :?

Verwijderd

een euhmm.. fancontroller? :P

oeps...te traag (edit)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 22:13 ]

Pagina: 1