Laser Unit openen gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

• Gino
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Heb hier nog een oude HP LaserJet 5L staan. Nu spuwt dat ding alleen maar zwarte pagina's uit en maakt het daarbij nog eens een pak lawaai.
Heb de printer ondertussen uit elkaar gehaald en het lawaai komt voort van de laser unit. Waarschijnlijk de mirror die niet meer correct verplaatst of misschien helemaal niet meer verplaatst. Op de laser unit staat ook vermeld dat deze niet geopend mag worden. Nu zou ik het ding toch eens graag willen opendoen en zien hoe het juist allemaal in elkaar steekt. >:)
Kan het gevaarlijk zijn om het ding te openen en moeten er enkele veiligheidsmaatregelen genomen worden alvorens het te openen of kan ik het ding best dicht laten en gewoon naar het stort brengen?

Verwijderd

het laserlicht is wel schadelijk voor je ogen als je er niet in kijkt is het goed (denk ik) maar een laserunit openen lijkt me niet zo'n strak plan

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Als het apparaat zelf niet aanstaat maakt het niet uit. Er zit geen radioactief stof in een laser oid. Wel is het een probleem als je hem aan gaat zetten....

Maar je bent een tweaker....dus openmaken zit in je natuur :+

Dus:
Openen als ie uit staat: OK
Openen als ie aan staat: nIet aan te raden

Edit:
Even een tik..tyk..typfoutje corrigeren

[ Voor 11% gewijzigd door Black Piet op 31-12-2006 16:24 . Reden: @theodouma: aan-uit......het wordt me soms teveel.... ;) ]

Mooooooeeeee......

Verwijderd

ja als ie uitstaat ken het geen kwaad

Verwijderd

Op laserapparatuur zit een waarschuwingssticker dat aangeeft welk type laser er wordt gebruikt.

Hier kun je lezen wat de gevolgen zijn voor je gezondheid (met name de ogen natuurlijk).

Je komt in gewone apparatuur niet gauw een laser tegen die je netvlies direct zal doen verschroeien, maar dat neemt niet weg dat je altijd voorzichtig moet zijn met die dingen. Een sterke laser is geen speelgoed.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:55

Theo

moederbord

Black Piet schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:12:
Als het apparaat zelf niet aanstaat maakt het niet uit. Er zit geen radioactief stof in een laser oid. Wel is het een probleem als je hem aan gaat zetten....

Maar je bent een tweaker....dus openmaken zit in je natuur :+

Dus openen als ie uitstaat: OK
Openen als ie uitstaat: nIet aan te raden
dat is wel lekker duidelijk zo :p

Het openmaken is niet schadelijk, het is geen dikke klasse 4 laser die erin zit.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Gino
Bedankt voor de snelle reacties. Dan weten we weer wat we gaan doen in 2007 >:)

• Gino
Ik heb ondertussen de laser unit geopend en hersteld. Printer werkt terug goed. Hieronder enkele foto's van de laser unit voor de geïnstreseerden.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa547035/GOT/SIMG2649_resize.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa547035/GOT/SIMG2648_resize.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa547035/GOT/SIMG2645_resize.JPG
Heb het motortje een beetje zuiver gemaakt, zat veel vuil in en daarna eens gesmeerd. Geen lawaai meer en goede prints. Meer moesten we niet hebben >:)

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Toch wel gaaf om te zien overigens.... En vond je het gevaarlijk? :+

Mooooooeeeee......

• Gino
Nope, maarja had even het zekere voor het onzekere genomen ;)
Pagina: 1