Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reden van geen NS dienstregeling op oudejaarsavond?

Pagina: 1
Acties:
  • 705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Zoals elke jaar op oudejaarsavond stopt de NS dienstregeling vroeg op de avond. Ik heb me altijd al afgevraagd wat nu precies de reden is voor de NS om dit te doen, het is namelijk niet erg dienstverlenend t.o.v. van de klanten. Aangezien oudejaarsavond bij uitstek een feestdag is waarbij mensen gebruik willen maken van openbaar vervoer. Op Kerstmis rijdt men bijvoorbeeld nog met een zondagsdienstregeling. Ik kan me voorstellen dat men na 22 of 23 uur niet meer wil rijden, maar ik ken trajecten waar de laatste trein nu al om 17:30 gaat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Omdat de conducteurs en machinisten ook graag oudjaar vieren met hun familie?

En op die tijden gaat toch niemand meer met de trein omdat men allang bij familie zit.

Plus dat veel mensen het waarschijnlijk erg leuk vinden om vuurwerkbommen te ontsteken in de trein. Vandalisme enzo.

Virussen? Scan ze hier!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
wildhagen schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:05:
Hetzelfde argument zou gelden voor Kerstmis (bij uitstek een familiefeest), toch rijden de treinen dan.
En op die tijden gaat toch niemand meer met de trein omdat men allang bij familie zit.
Ik kan niet geloven dat ik een uitzondering ben en dat ik enige ben die na etenstijd het liefst wil reizen.
Plus dat veel mensen het waarschijnlijk erg leuk vinden om vuurwerkbommen te ontsteken in de trein. Vandalisme enzo.
Dat is het enige argument waar ik me nog iets bij voor kan stellen.

Ik verwacht ook niet dat de treinen op 23:00 of 0:00 nog rijden, maar na etenstijd een beetje fatsoenlijk de gelegenheid krijgen om naar de feestlokatie te reizen is nu erg lastig, omdat het meteen de laatste reismogelijkheid is moet je ook nog extra tijd incalculeren om de trein niet te missen. Een laatste trein om 20:00 zou ik nog zeer fatsoenlijk vinden in de meeste gevallen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik zou het wel heel lekker vinden als vanaf een uur of 02.00 er wat treinen rijden. Dan zou ik nog naar huis kunnen (van Amsterdam naar Bussum).

Nu maar ergens logeren, aangezien ik geen zin heb om op straat rond te dwalen, zoekend naar een Taxi.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

defiant schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:02:
Zoals elke jaar op oudejaarsavond stopt de NS dienstregeling vroeg op de avond. Ik heb me altijd al afgevraagd wat nu precies de reden is voor de NS om dit te doen, het is namelijk niet erg dienstverlenend t.o.v. van de klanten. Aangezien oudejaarsavond bij uitstek een feestdag is waarbij mensen gebruik willen maken van openbaar vervoer. Op Kerstmis rijdt men bijvoorbeeld nog met een zondagsdienstregeling. Ik kan me voorstellen dat men na 22 of 23 uur niet meer wil rijden, maar ik ken trajecten waar de laatste trein nu al om 17:30 gaat.
half 6 is wel erg vroeg, ik snap dat ook nooit zo, lekker alternatief voor de auto op deze manier.
alhoewel het op zondag is natuurlijk, dan werken er bijna geen mensen maar toch... :/

Verwijderd

wildhagen schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:05:
De zorg gaat ook gewoon door, de beveiliging gaat door, het werk van politie-agenten gaat door, waarom niet dat van de NS. Verder kunnen ze altijd nog rond 21:00 uur stoppen, dan is iedereen al lang waar ze zijn moeten
Eerst eten, dan op bezoek. Anders moet diegene waar oud en nieuw bij gevierd worden voor tientallen mensen koken.
Kan, echter, de auto's op de snelweg rijden ook nog gewoon. Tot een uur of 22:00 uur is het echt niet onveiliger dan voor half 6, lijkt mij.

Overigens ontbreekt er vaak een nachttrein. Die rijdt alleen door de randstad. Er zijn wel vaak nachtbussen om uitgaande jongeren naar huis te brengen, waarom geen nachttrein?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 18:50

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hmmm een paar logische redenen:

Oudjaar, gezeik met dronken mensen in de trein, aangeschoten jeugd, vuurwerk.
Mogelijk veel schade aan treinen door vuurwerk geintjes
Feestdag dus al het personeel krijgt óf 150 óf 200% uitbetaald, dus extra duur voor de NS.
Als je al om 21 uur stopt met je dienstregeling, mag je van geluk spreken dat het personeel rond 23 thuis is, dat is: als er niets tussen komt. Een ongeluk zit (vooral met nieuwjaar) in een klein hoekje. Dus de kans dat personeel langer kan werken zit er dik in!

Moraal onder het personeel is niet zo hoog hiervoor. Al jaren hebben zij vrij met nieuwjaar en sinds het geen overheidsbedrijf is mag het bedrijf gewoon dichthouden. Na de 'spits' dienstregeling kunnen ze dicht. En waarom ook niet? Zoveel mensen reizen er niet met de trein met nieuwjaar. Het zou misschien een extra service zijn, maar ik denk niet een heel erg rendabele!

Misschien dat een paar treinen in de randstad nog wel te doen zijn, maar ik denk dat het vanuit een personeelsstandpunt én veiligheidsoverwegingen gewoon zo is. En waarom ook niet, neem de auto of zorg dat je er op tijd bij bent ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

Luke!

#Treinbaas
Er wordt toch gewoon tot in de loop van de avond gereden, dus wat is het probleem?

Enkele voorbeelden:
Rotterdam: tot half acht, acht uur nog vertrekkende treinen naar Hoek van Holland, Utrecht, Roosendaal, Den Haag, Dordrecht, Amsterdam;
Utrecht: idem. naar Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Den Haag, Rhenen, Amersfoort, Arnhem.
Eindhoven: idem. naar 's Hertogenbosch, Weert, Maastricht/Heerlen, Tilburg.

Drie voorbeelden van *vertrekkende* treinen. Op de grote stations komen tot 21u, 22u nog treinen binnen. Als je per sé zo laat wilt reizen kun je dus nog best een eindje komen.

Dus, wat is het punt?

[ Voor 106% gewijzigd door Luke! op 03-01-2007 14:55 ]

• Greenstick
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2020

Greenstick

Groen als gras

defiant schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:13:
[...]

Hetzelfde argument zou gelden voor Kerstmis (bij uitstek een familiefeest), toch rijden de treinen dan.
Er zit nogal een verschil tussen Kerstmis en oudjaarsavond. Ik werk zelf op het station, en het is al jaren zo dat het op 31 december na 19:00 erg rustig word. En dat komt lang niet alleen maar omdat er dus geen treinen rijden na 20:00, want ook dit jaar waren er weer veel mensen niet op de hoogte van de regeling. (Oh, maar ik nog helemaal naar X toe! :X )

Op 1e Kerstdag is het daarentegen vaak zo druk dat er wel wat meer treinen zouden mogen rijden ;)

- 01000111 01101111 01010100 -
We love to think about the way things were,
but the time has come and I'm glad it's over

Pagina: 1