Allround systeem max 4000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76984

Topicstarter
Geachte mede forummers,
Ik zal proberen dit topic zo netjes mogenlijk neer te zetten , want ik weet hoe gevoelig dit soort "nieuws systeem"topics zijn.
Na jaren ben ik weer eens in de gelegenheid om een compleet nieuw spulletje neer te zetten. Het budget is ruim :-) 3500-4000 euro kan ik wel uitgeven.
wat ga ik er mee doen ?
Ik gebruik mijn pc vooral voor alround kantoor werk. Office, autocad en dergelijke.
Ik game niet echt veel meer, maar het moet wel kunnen natuurlijk.
films & tv kijken.
cd-dvd tjes bakken
film-foto bewerking.
en verder alles wat een goede pc tegenwoordig moet kunnen, moet ook wel kunnen op mijn nieuwe systeem.
Mijn ervaring als pc bouwer:
Omdat ik eigenlijk al een jaar of 3 de hardware markt niet gevolgd heb ben ik een beetje de weg kwijt in computerland.
Mijn laatste pc die ik gebouwd heb is al weer een jaar of 3 terug. Het ging hier om een watergekoelde xp1700+ die nog steeds netjes op 2100MHz overklokt is.
En ja, ik mag dus graag prutsen met overklokken, alhoewel ik geen idee heb wat het nut van overklokken nog kan zijn met deze config en de dingen die ik er mee doe. Het gaat w.s. al hard zat zoals het standaard is. Het is net als met de berg en de bergbeklimmer. Totaal zinloos, maar je wilt nu eenmaal de top van de berg bereiken.
Mijn pc moet er van binnen en van buiten goed uitzien. Ik ga geen watergekoeld systeem meer neer zetten, dat is me nu ff teveel werk. Ik ben wel erg gecharmeerd van de prachtige mobo's van tegenwoordig met de heatpipes. Dus de onderdelen die ik gebruik moeten niet alleen goed zijn qua specs, maar moeten er ook goed uitzien.
last but not least... we werken graag is stilte.

Shoplist:
Ik wil graag alles bij 1 leverancier halen.
Mijn keuze is gevallen op http://www.4launch.nl omdat ze goed uit de shopsuvey komen, de prijzen netjes zijn en het asortiment en levertijden past bij wat ik hebben wil.
Dus evt wijzigingen in mijn shoplist moeten te koop zijn bij deze shop en een goede levertijd hebben.

1 Arctic S5 Thermal Compound € 7.00
Ga ik gebruiken voor het plaatsen van een evt aan te schaffen andere cpu koeler.
Ik neem aan dat arctic silver nog steeds de beste koelprut is die te koop is.
1 Asus P5W DH Deluxe i975X, SATA2 RAID, WLAN € 197.50
Het mobo .. eigenlijk wil ik een asus striker, maar die heb ik nog steeds niet op korte termijn leverbaar gevonden. Ik zie zowiezo nog heel erg weinig Nforce 680 bordjes beschikbaar. Mijn volgende keuze was een abit AW9D-MAX maar die verkoopt mijn geprefereerde webshop niet..
Kan ik beter wachten op een nf680 bord of welk ander goed overklokbaar mobo zal ik anders nemen? Ik wil het liefsts een bord met aardig wat opties zoals wlan, goede geluidschip, genoeg s-ata, raid enz.
1 Cooler Master Big Tower Stacker 830 Evolution ATX No PSU (zilver) € 208.50
Dit is een onderdeel waarvan mijn keuze wel vast staat. Moet een grote mooie goede kast hebben namelijk.
1 Corsair Powersupply CMPSU-620HXEU 620W € 136.00
De voeding uitzoeken vind ik ook erg lastig. Komt eropneer dat ik een goede zware voeding wil die ook nog eens stil is en een modulair kabelsysteem heeft zodat ik geen losse kabelbende in mijn kast heb. Als iemand een betere keuze ziet dan deze corsair bij mijn geprefereerde webshop, dan hoor ik het graag !
1 Dell TFT Monitor 2407WFP 24", DVI, Cardreader OP=OP! € 799.00
Het monitor vraagstuk heb ik inmiddels in het videoplanken en beeldkanonnen deel opgelost.
1 Digiconnect Floppy Kabel Rond 0,45m € 6.30
2 Digiconnect SATA Kabel 0,6m € 7.00
2 Digiconnect SATA Voedingkabel 0,25m € 6.20

wat kabeltjes die je als extra optie bij de diverse drives kunt bestellen. Is dit nog nodig of zit er bij een goed mobo alle kabels die je nodig hebt ?
1 Hauppauge WinTV-PVR-500MCE Kit Retail € 173.00
een goede tv kaart. Ik wil er mee tv kunnen kijken, op kunnen nemen en dvd kunnen branden. Verder moet ie in win MCE werken Ik heb niet zoveel ideeen over tv-kaarten, dus heb ik maar een zware uitgezocht. Is dit overkill voor wat ik er mee doe?
1 Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz FSB1066 4MB Box € 516.00
de cpu... is deze 6700 zijn extra 216 euro waard ten opzichte van een 6600? ik heb geen zin om over een paar maanden weer een nieuwe cpu in mijn pc te gaan prikken, dus wil ik eigenlijk wel een beetje hoog gaan zitten met de cpu. maar wellicht is het beter die 216 euro stuk te slaan op een ander deel van mijn hardware waar het beter tot zijn recht komt. Dan vraag ik me verder nog af of de boxed koeler een beetje knap ding is of dat ik voor een mooie Silent Square Pro van asus ga.
1 Logitech diNovo Edge Desktop € 154.50
1 Logitech MX Revolution Laser Mouse € 77.00

de invoer apps. Ik zit erg te twijfelen tussen het bovenstaande en een Logitech diNovo Media Desktop Laser. Ik vind het bovenstaande qua design gewoon erg mooi en ik denk dat de mx revolution muis beter is dan bij de Logitech diNovo Media Desktop Laser set. Grote nadeel van de diNovo Edge is dat er geen numeriek deel op zit wat ik wel erg veel gebruik. De Logitech diNovo Media Desktop Laser set is daarintegen weer minder goed leverbaar bij deze shop.
1 Microsoft Wind. XP MCE 2005 NL + Vista Coupon OEM € 90.50
kun je als je je systeem zelf assembleerd, maar wel aantoonbaar een complete set koopt wel een OEM versie bestellen ? Het leek me wel eens aardig om eens een legale windows op mijn pc te zetten ;)
1 OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC8000 CL4.0 Tit. Alpha € 444.00
Geheugen vind ik ook zo'n moeilijk ding om uit te zoeken. Eisen zijn.. stabiel, snel en ruimte voor een aardige overklok. en we gaan wel voor de 2 gig.
1 Plextor DVD-/+RW PX-760SA 18x/18x/10x DL Retail (wit & zwart) € 103.50
Dit is de enige brander die ik bij deze shop kan vinden die sata is. Indien ik eroverheen kijk, hoor ik het graag.
1 Plextor DVD-ROM PX-130A 16x/50x Bulk (zwart) € 27.00
zijn er geen sata dvd spelers? wellicht dat ik toch nog wel voor 2 plextor px-730sa branders ga. Ziet er wel zo netjes uit en dan kan het allemaal op de sata aangesloten worden.
2 Samsung 400GB SATA300 16MB FDB, HD401LJ € 242.00
Ik kies voor deze schijven omdat zover ik begrepen heb ze lekker stil zijn. Ze zullen in raid 0 gaan lopen. Wellicht zet ik er wel 4 stuks in en dan in een 4 in 3 Module voor Stacker. Maar w.s. wacht ik nog even en koop ik later ergens de 500MB versie van deze disks. Ik heb nog lopen denken aan 2 WD raptors voor nog wat extra snelheid, maar ik weet niet of deze een beetje stil zijn en vind ze eigenlijk ook wel erg duur per MB.
1 Sony Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart) € 8.40
Iets in me zegt dat ik dit tegenwoordig nog steeds wel eens nodig heb. Voor die paar euro hoef je het ook weer niet te laten.
1 XFX Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 2xDVI/HDTV € 460.00
De videoplank. moet wel een beetje snel zijn maar aangezien ik eigenlijk toch niet echt game, hoeft het ook weer niet helemaal zo'n mega ding te zijn. Ik hoop alleen dat deze kaart niet te veel herrie maakt. Ik zit nog te dubben over een XFX 7950GT XT 512MB omdat deze zo'n mooie heatpipe koeler erop heeft zitten. Lekker stil en ziet er mooi uit. Maar ook een stuk minder gespierd.

als ik ergens domme keuzes maak of dingen over het hoofd zie dan hoor ik het graag.
alvast bedankt :-)

--------------------------------------------------------------------------------

Totaal incl. BTW: € 3664.90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
1) de meer prijs van de 6700 tov de 6600 is te veel (in verhouding tot prestaties), maar als je het geld kwijt wilt...
2) 2*400GB raid 0? denk aan backup of kies andere oplossing (3 in raid 5 of 4 in raid 10)
3) pc 8000? extreem duur hoeveel wil je gaan overclocken? zonder oc is pc 4200 DC genoeg dus pc 6400 is al aardige marge.

[ Voor 29% gewijzigd door asfaloth_arwen op 31-12-2006 14:47 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:20
Waarom zo veel geld uitgeven.
Ik zou nog geen geforce 8800 kopen aangezien deze niet helemaal goed voldoen schijnbaar.

Verder zou ik maximaal 2gb geheugen pc6400 nemen als je wilt overclocken is dit zeker genoeg. Je geheugen is nu zwaar overkill bespaar wat geld.

Je moederbord je kan wachten op nforce 680. ze zijn wel erg duur. je kan ook deze kopen of een p5b iets in die richting.

Ik zou gewoon een C2D E6600 nemen het verschil tussen de 6600 en 6700 is dat geld echt niet waard.

die kabeltjes heb je denk ik niet nodig zitten er altijd bij de drives of bij je mobo.

De harde schijven heb je zoveel opslag nodig? dan is het wel een goede keuze. Of jij een raptor zijn geld waard vind kun je het beste zelf beslissen.

En je kast is wel erg duur, het is idd wel een super mooie kast.

[ Voor 4% gewijzigd door dewil1990 op 31-12-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
  • Laatst online: 24-01-2022
Er komt ook bijna weer een nieuwe quadcore reeks aan van intel, misschien even uitkijken daarnaar...

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom in godesnaam een floppydrive. Dingen komen uit de jaren 80, lekker skippen dus want niets wordt meer met floppys gedaan tgenwoordig.
En waarom PC8000 geheugen, ik denk dat je net zo goed wat trager mem kan pakken want dat is alsnog snel genoeg.

Verder zou ik met zo'n budget of voor een quadcore of een dual intel socket J setup.

Ik zou hoe dan ook kijken of je niet wat goedkoper geheugen kan nemen, misschien een wat goedkopere videokaart maar dan 2 van die 24" monitoren, dat geeft mijn insziens veel meer toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Die kabeltjes krijg je er bij asus allemaal bij, alleen weet ik niet of je in een stacker toekomt qua lengte.Ik vermoed van wel, maar ben niet zeker.

Ga niet voor die 6700, neem een 6600. Ik heb vorig jaar ook een cpu van meer dan 500€ gestoken, en als ik vergelijk met die die toen aan ergens 300€ stond zit er ook niet zoveel verschil op kwa snelheid, terwijl ik voor die prijs wel 2*250 gigabyte schijfruimte zou gehad hebben, iets dat ik nuttiger kon gebruiken. Verder zou ik het budget dat je daarop uitspaart ofwel in 2 raptors 74 in raid0, of 1 raptor 150 steken (en een koelblok voor je cpu, want dat mis ik eigenlijk)

Aangezien je aangeeft dat gamen niet je prioriteit is, zou ik de 7950GT nemen als je die passief kan krijgen, die kaart zal alle huidige games met gemak trekken, en over een jaar of een jarenhalf steek je gewoon een midrange DX10 kaart die tegen dan passief verkrijgbaar zal zijn, én die 8800GTS zal evenaren qua prestaties.

Sowieso vind ik 2*400 gigabyte vreemd in zo'n duur systeem dat bedoeld is voor videobewerking/multimediasysteem. Ofwel ga je naar 2x400 in raid0 en dan heb je totaal géén veiligheid, ofwel ga je naar 2*400 in raid1 maar dan heb je relatief weinig schijfruimte. Ik zou eerder zeggen om met de rest van het budget van je 8800GTS=>7950GT er nog een 400 bij te steken, dat in raid5, en je zit met 3x400=800 effectief (trage en veilige opslag), en dan nog eens die raptor(s) als snelle opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 09:13

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

asfaloth_arwen schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:44:
2) 2*400GB raid 0? denk aan backup of kies andere oplossing (3 in raid 5 of 4 in raid 10)
Ik zoude Raid lekker in Raid 0 laten hangen en en goede backup kopen van het geld.
Raid 5 is geen backup, een externe HDD/tape die je ergens anders neer legt is een backup.

Met zo'n bedrag zou ik zeker voor een NAT-HDD o.i.d. kijken en deze ergens veilig weg zetten.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Terw_Dan schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:51:
Waarom in godesnaam een floppydrive.
Ze kosten echt geen drol en kunnen soms toch nog wel onmisbaar blijken te zijn in sommige situaties. Ik heb voor 6 schamele euri ook weer 's zo'n ding gekocht toen ik 'm nodig had.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193557

Euhm, 3500-4000 euro voor een office/autocad pc die "nog wel moet kunnen gamen" vind ik eigenlijk best veel hoor... Voor 2000 euro heb je ook een prima pc voor je doeleinden die ook nog "kan" gamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Tukk schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:53:
[...]

Ik zoude Raid lekker in Raid 0 laten hangen en en goede backup kopen van het geld.
Raid 5 is geen backup, een externe HDD/tape die je ergens anders neer legt is een backup.

Met zo'n bedrag zou ik zeker voor een NAT-HDD o.i.d. kijken en deze ergens veilig weg zetten.
Ben ik het mee eens, zeg alleen dat als je raid 0 hebt zeker voor backup moet zorgen. Wil je geen backup (sowieso stom) dan zeker geen raid 0.

Verder zijn een aantal dingen wel overkill zoals proc (maak e6600 van), geheugen (max. pc 6400), en graka (8800 gts voor af en toe gamen). Als het budget 4000 euro is wil dat niet zeggen dat je ook 4000 euro moet uitgeven. doe 2000-2500 nu en bewaar geld voor upgrade over tijdje.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 09:08
Kan je niet beter 2*250GB in RAID 0 zetten voor je os. En dan nog 2*320GB als opslag. Ik vind een apparte os schijf lekkerder werken. Dan kan je gewoon eens in de zoveel tijd de schijf formateren en er een schoone instal op zetten, zonder dat je aan je bestanden hoeft te denken.

€216 is wel veel geld voor die 300 mhz die het meer is tegenover de e6600. Met een lichte overklok ben je er al weer voorbij. Je kan het geld beter gebruiken voor waterkoeling ofzo.

Je geheugen is wel er duur, en die extra mhz gebruik je waarschijnlijk toch niet, met 400mhz fsb draait een e6700 op 4ghz, dan is je koeling eerder een probleem. Lekker pc6400 nemen dus.

€100 voor een brander is wel erg veel geld, waarom neem je niet gewoon een ide? Als je dan gewoon een ronde kabel neemt maakt het voor je airflow ook niet zoveel uit.

Zalman heeft beter koelprut er is ook ergens een draadje moet je even zoeken.

Misschien is het beter om wat minder uit te geven, en het geld te bewaren om over 2 jaar weer een veel beter systeem te kopen. Maar het is jou keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de antwoorden qua cpu zijn duidelijk. ik zal w.s. voor een 6600 gaan dan.
die paar extra mhz overklok ik er zelf wel uit.
de opmerking van athmozz over de cpu koeler staat wel ergens beschreven. ik vroeg me af of de boxed koeler enige kwalitijd was qua koeling en stil of dat ik beter b.v. een asus silent square pro kan nemen.
de geheugen opmerkingen zijn me ook duidelijk. mijn keuze is dus een beetje overkill.
de videokaart problematiek van de 8800 gts was me onbekend. geeft me wel stof tot nadenken om idd toch terug te schakelen op een pasief gekoelde 7950 of iets dergelijks.
harddisks.
ik heb eigenlijk nog nooit gecrashde hd's gehad en denk daarom niet erg na over backup mogenlijkheden. ik wil in elk geval niet gaan inleveren op snelheid. Ik zal eens een onderzoekje doen naar zo'n nat-hdd systeem, wat mij verder op dit moment geheel onbekend is.
wellicht zet ik dan wel 2 raptors in raid 0 voor het OS en dan nog wat hd's erbij voor de opslag.
verder alvast bedankt voor de snelle reacties. ( jammer dat de webshops dichtzijn vandaag )

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 76984 op 31-12-2006 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
met dit budget zou ik sowieso voor quad core gaan (dual core dual processor of quad core processor moet je zelf maar bekijken, een Core 2 Quad lijkt me een prima oplossing)

440 euro voor 2 GB geheugen, neem dan of 2 GB goedkoper geheugen van rond de 250 euro, daar kun je ook al aardig mee overklokken of neem gewoon meteen 4 GB geheugen.

Harde schijven zou ik inderdaad voor 2 Raptors gaan. Neem 2 74 GB 16 MB cache schijven en zet die in RAID 0, ze maken wel wat meer geluid dan Samsungs maar het valt nog best mee en je systeem wordt er echt een stuk sneller van. Ik zou verder voor 3 400 GB schijven of iets dergelijks gaan in RAID 5 voor je data opslag.

Ik begrijp dat je een opgeruimd systeem wil hebben maar S-ata branders en spelers vind ik een beetje overdreven. Neem gewoon mooie rounded IDE kabels, voor de snelheid hoef je geen S-ata te nemen.

TV kaart is ook een beetje onzin denk ik, een Hauppauge 150MCE moet prima voldoen, pas als je meerdere dingen tegelijk op wil nemen cq bekijken kom je in de buurt van die 500 uit.

Begrijp ik verder goed dat je de processor wil gaan koelen met de boxed koeler? Er zijn genoeg betere koelers te vinden die in een dergelijk systeempje niet misplaatst zijn (Scythe, Thermalright, etc.)
geeft me wel stof tot nadenken om idd toch terug te schakelen op een pasief gekoelde 7950 of iets dergelijks.
Lol, waar denk je een 7950 passief mee te kunnen koelen?

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 31-12-2006 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Zo te zien wil je lang met een nieuw systeem doen, 3 jaar +. Voor een dergelijk bedrag zou ik persoonlijk een quad core CPU nemen. Verder zou ik even checken of een Nvidia8800 kaart wel in de kast past, hoor velen die toch net even wat plaats tekort komen, aangezien het een lange pcb is. Ik zou persoonlijk gaan voor een GTX inplaats van een GTS.

Toch zou ik kiezen voor een aparte geluidskaart, toch vaak beter dan een onboard en tegenwoordig, zoals met Creative, hebben ze een eigen CPU erop waardoor er geen gebruik meer word gemaakt van de main CPU. De kosten zijn het niet op zo een mooi systeem.

Zit je net wat boven je budget maar zet je net even de puntjes op de i, maar dat is persoonlijk. Als Vista uit komt dan ga ik net zo een systeem samenstellen, alleen dan in SLi :)

En er zullen mensen zijn die vinden dat een dergelijk systeem overkill is etc. maar dat blijf je in de regel toch houden. Persoonlijk trek ik voor een dergelijk systeem ook zo een budget uit, zelfs iets meer, maar hoef dan ook een aantal jaren niet meer om te kijken naar upgrade's, dat wat andere vaak wel weer doen/willen. En ja, morgen kan er altijd weer iets nieuws uitkomen, maar daar moet je je niet aan storen, want dat nieuwer is vaak niet per definitie ook zoveel malen beter als wat je hebt, misschien een paar fps meer her en der :) En die paar tientjes meer voor het geheugen vind ik ook verwaarloosbaar, zeker als je wilt gaan oc'en, belangrijk is dat je pc langer stabiel mee blijft gaan.

En als je toch een wat stiller systeem wil zou ik waterkoeling in overweging nemen, met name voor je CPU/GPU maar dan kan je ook mooi gelijk je schijven er in meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GH45T schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:11:

[...]

Lol, waar denk je een 7950 passief mee te kunnen koelen?
hiermee? of zeg ik nu iets heel erg stoms ?
Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/large/12D13402-4C2B-4658-AB01-8963A57080BC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 09:13

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Anoniem: 76984 schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:07:
ik heb eigenlijk nog nooit gecrashde hd's gehad en denk daarom niet erg na over backup mogenlijkheden. ik wil in elk geval niet gaan inleveren op snelheid. Ik zal eens een onderzoekje doen naar zo'n nat-hdd systeem, wat mij verder op dit moment geheel onbekend is.
Waarom ik NAT heb getikt weet ik niet :? :/ , ik bedoelde ethernet HDD's

[Ervaringen]Ethernet harddisks

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
quad core e.d. is nu niet echt leverbaar.. dus nu ook geen optie voor me.
heeft er iemand nog iets zinnigs over de vraag over de voeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Daar velen zeggen dat de 6700 te duur is, wil ik hier even op antwoorden. Was er niet onlangs op tweakers een nieuwsbericht waarin stond dat de cpuprijzen gingen zakken? De 6700 zou namelijk op de prijs van een 6600 komen(weet alleen niet wanneer)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
CPU is overkill. Hij is inderdaad niet de meerprijs tov de E6600 waard. Videokaart is superzwaar overkill als je niet eens (veel) gamed. Geheugen is ook extreem overkill als je niet gaat overklokken. En dan nog voldoet PC6400 meer dan genoeg. Voor film/fotobewerking heb je een goede proc nodig, eveneens voor AutoCad. Dus een E6600 is zeker aan te raden, maar zoals ik zei is de E6700 de meerprijs niet waard. Geheugen en videokaart vind ik onbegrijpelijk en is gewoon weggegooid geld. Koop een pc van de helft minder en je zult weinig noemenswaardige snelheidsverschillen merken voor de eisen die jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is goed genoeg :) Corsair is een goed merk. 620 is nog aardig overkill maar dan hoef je niet direct een nieuwe te kopen. Reken erop dat zo'n systeem als je nu wil zo'n 450 Watt trekt (incl. 8800GS) Met een 7950GT zal dit veel lager zijn. Heb alleen geen idee of die voeding ook een beetje stil is.
Veel geld voor functionaliteit die eigenlijk niemand nodig heeft. Het door ons gebruikte testsysteem is alles behalve energiezuinig met een Pentium 4 EE-processor op 3,46GHz en twee GeForce 8800 GTX-kaarten, maar desondanks blijft de energieconsumptie steken rond de 250 watt. Zoals al eerder uitgelegd betekent dit absoluut niet dat een 250 watt voeding voldoende is. Het is namelijk goed mogelijk dat (één van) de 12V-lijn(en) al overbelast wordt terwijl er 3,3V-lijn nauwelijks gebruikt wordt, maar met een ruime 500 watt zou het systeem prima uit de voeten kunnen en dan is er ook nog ruimte voor een paar extra harde schijven, ventilatoren en een overklok.
Is een stukje van de Frontpage. Zoals je ziet kun je dan wel opmaken dat die 620 dan ruim voldoende is. Je zou hier nog op kunnen besparen. Ik vind de Igreen power van Coolermaster erg goed. 85% Rendement! Is goed voor de portomonnee en de temp ;)

[ Voor 61% gewijzigd door TEAMIKKE op 31-12-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
idioot en onzinnig systeem. (je vraagt onze mening, dan kan je die ook krijgen)

Je gamed niet of nauwelijks. Waarom koop je dan een videokaart van 460 euro? Geef je geld dan aan een goed doel...
Ik zou voor een aardige 1950pro kiezen. Ook wel overkill, maar in elk geval kan je daar een spelletje mee spelen.
Geheugen van *slik* 444 euro. Ik snap best dat je niet voor het goedkoopste geheugen wilt gaan, maar dit is wel erg extreem. Net als de rest van je systeem.

Ik zou het budget na aankoop van monitor halveren en dan nu een systeem kopen en over 1,5 jaar weer een systeem kopen.
Nu heb je goede prestaties (gezien je oude pc) en over 1,5 jaar heb je een systeem dat sneller is dan een systeem dat je nu kan kopen voor ± 3500 euro.

Verder ga ik maar niet teveel zeggen, want ik denk niet dat je op dit soort berichten zit te wachten.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met zo'n budget zou ik zeker van voor een Areca kaart gaan met veel cache en een BBU, en een sloot raptors.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quacka schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:05:
idioot en onzinnig systeem. (je vraagt onze mening, dan kan je die ook krijgen)
dat mag hoor.. een pc bouwen van meer dan 800 euro is altijd zinloos. net als een auto kopen van meer dan 10000 euro nieuw . zon ding gaat namelijk ook 120 km/h
Je gamed niet of nauwelijks. Waarom koop je dan een videokaart van 460 euro? Geef je geld dan aan een goed doel...
ik gef al zat geld aan het goede doel. als ik eens een keer wil gamen, dan moet het niet zo zijn dat de boel waar staat te hakken.
Ik zou voor een aardige 1950pro kiezen. Ook wel overkill, maar in elk geval kan je daar een spelletje mee spelen.
Geheugen van *slik* 444 euro. Ik snap best dat je niet voor het goedkoopste geheugen wilt gaan, maar dit is wel erg extreem. Net als de rest van je systeem.
dat het geheugen beetje te veel was van het goede was ik inmiddels al achter.
Ik zou het budget na aankoop van monitor halveren en dan nu een systeem kopen en over 1,5 jaar weer een systeem kopen.
Nu heb je goede prestaties (gezien je oude pc) en over 1,5 jaar heb je een systeem dat sneller is dan een systeem dat je nu kan kopen voor ± 3500 euro.

Verder ga ik maar niet teveel zeggen, want ik denk niet dat je op dit soort berichten zit te wachten.
maak van je hart geen moordkuil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Anoniem: 76984 schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:19:
ik gef al zat geld aan het goede doel. als ik eens een keer wil gamen, dan moet het niet zo zijn dat de boel waar staat te hakken.
Als je een keer wilt gamen is een 8800 echt zonde van je geld.
Je kan nog beter een keer bier gaan tanken in de kroeg (niet dus :P)

Ik moet zeggen dat ik een budget van 4000 euro idd te veel vind voor office/autocad gebruik (met af en toe een spel).
Als je het budget halveert heb je nog een super pc.

Maar je moet het uiteindelijk zelf weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Doe gewoon een X1950Pro. Mocht je na 1 jaar vinden dat games niet meer soepel lopen, doe je een upgrade. En anders niet. Waarom zinloos veel geld uitgeven als je het waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken en het erg snel verouderd?

Echt, het is gewoon extreem doelloos om een 8800GTS te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 31-12-2006 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Quacka schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:05:
Zodat het management van dat goede doel hun Ferari kan betalen |:(

Misschien zou je trouwens beter voor PC6400 geheugen kunnen gaan, ik weet niet hoever je wilt overclocken maar volgens mij is PC8000 een beetje overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Afbeeldingslocatie: http://img484.imageshack.us/img484/6420/systwg6.th.png
Ziezo, dit zou al in de buurt moeten komen.
Sata DVD-Roms zijn er wel hoor. Samsung, Lite-On, enkel zijn die voor zover ik kan zien niet direct uit voorraad verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-01 20:11
waarom een sata brander voor 100 euro, als je ook een goede samsung sata brander krijgt die ongeveer hetzelfde presteert en +/- 30/35 euro kost

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Waarom een sata brander? Je hebt toch een ide waarom gebruik je hem dan niet? Verschil in snelheid is er niet. En de meeste mobo's hebben 6 sata poorten, als je al 2 kwijt bent aan branders heb je er nog 4. Daar ben jij er dan al 2 van kwijt voor je os in raid 0. Heb je er nog 2 over, kan je niet eens meer een mooie raid5 maken voor je opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 76984 schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:40:
Mijn ervaring als pc bouwer:
Omdat ik eigenlijk al een jaar of 3 de hardware markt niet gevolgd heb ben ik een beetje de weg kwijt in computerland.
Mijn laatste pc die ik gebouwd heb is al weer een jaar of 3 terug. Het ging hier om een watergekoelde xp1700+ die nog steeds netjes op 2100MHz overklokt is.

En ja, ik mag dus graag prutsen met overklokken, alhoewel ik geen idee heb wat het nut van overklokken nog kan zijn met deze config en de dingen die ik er mee doe. Het gaat w.s. al hard zat zoals het standaard is. Het is net als met de berg en de bergbeklimmer. Totaal zinloos, maar je wilt nu eenmaal de top van de berg bereiken.
Mijn pc moet er van binnen en van buiten goed uitzien. Ik ga geen watergekoeld systeem meer neer zetten, dat is me nu ff teveel werk. Ik ben wel erg gecharmeerd van de prachtige mobo's van tegenwoordig met de heatpipes. Dus de onderdelen die ik gebruik moeten niet alleen goed zijn qua specs, maar moeten er ook goed uitzien.
last but not least... we werken graag is stilte.
Je budget is niet meer van deze tijd, waar was de tijd toen je met een 3000 euro pc moest staren naar een zandlopertje in MS Office? Sinds Athlon/Pentium-3 1 GHz geraken computers op een verzadigingspunt voor de gemiddelde gebruiker, de computer zit te wachten op de gebruiker, de gebruiker doet iets, de computer doet iets en de computer zit weer met zijn figuurlijke vingers te draaien.

Budgetten van tegenwoordig:
  • 500 euro: de cheapass pc voor de surfende, office'ende, mailende, chattende,... mensen. Dus de computer voor het volk, maar ook de ideale bedrijfscomputer.
  • 1000 euro: is een goede middenklasser waarmee je de meeste dingen kan doen. Zelfs optimaliseerbaar voor gaming, autocad'en, office'en,...
  • 2000 euro: lekker royale budget om de snelste moordbak van de straat/wijk te bouwen, meer dan snel genoeg.
  • 4000 euro: zware overkill budget, beetje zoals een helicopter huren om de reistijd naar je werk 10% korter te maken.
Op een geschiktere moment ga ik verder in de details en onderbouwing/rechtvaardiging van een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
2 raptors in raid 0 en 4 500 gb schijcen in raid 5 werkt heerlijk!!!!

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bassie_ schreef op zondag 31 december 2006 @ 22:35:
Waarom een sata brander? Je hebt toch een ide waarom gebruik je hem dan niet? Verschil in snelheid is er niet. En de meeste mobo's hebben 6 sata poorten, als je al 2 kwijt bent aan branders heb je er nog 4. Daar ben jij er dan al 2 van kwijt voor je os in raid 0. Heb je er nog 2 over, kan je niet eens meer een mooie raid5 maken voor je opslag.
Airflow is beter met de kleine Sata kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

ultimateharry

Team Slayer:-)

rapture schreef op zondag 31 december 2006 @ 22:37:
[...]
• 4000 euro: zware overkill budget, beetje zoals een helicopter huren om de reistijd naar je werk 10% korter te maken.
Helemaal waar. Een kleine uitzondering: professionele machines. Iemand die bijvoorbeeld professioneeel aan movie-design doet, komt op dit soort budgetten.

Maar dat is hier dus niet het geval.

Zou desnoods het geld dat je overhoudt van je budget achterhouden voor nuttige upgrades de komende jaren. Meer waar voor je geld, en je bent altijd verzekerd van een snelle en volledige computer-experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ultimateharry schreef op zondag 31 december 2006 @ 23:12:
Helemaal waar. Een kleine uitzondering: professionele machines. Iemand die bijvoorbeeld professioneeel aan movie-design doet, komt op dit soort budgetten.

Maar dat is hier dus niet het geval.

Zou desnoods het geld dat je overhoudt van je budget achterhouden voor nuttige upgrades de komende jaren. Meer waar voor je geld, en je bent altijd verzekerd van een snelle en volledige computer-experience.
Je hebt gelijk, het "helicopter-voorbeeld" kan weer nuttig zijn om gewonden of bepaalde spullen zeer snel van gebouw A naar gebouw B te verplaatsen. Maar de budgetten zitten ook ver buiten de huishoudelijke sferen. Bij zware videobewerking kunnen we idd naar krachtige raid-array's, multiprocessors, bakken ram,... kijken. Uiteraard moet je wel elk onderdeel kunnen onderbouwen en het systeem wordt specifiek rond een bepaalde toepassing gebouwd. Kennis van de programma's die je gebruikt is belangrijk om de bottlenecks/knelpunten te detecteren en een goede balans zoeken. En weten wie je bent, wat je gebruikt,... De ene autocadder tekent een huis met 100 lijntjes (en 3 lagen) en de andere doet veel zwaarders/ingewikkelders met autocad. De ene photoshopt met 2MB jpegs, ik fotosoep graag met 55MB tiff's,...

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 31-12-2006 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
RoD schreef op zondag 31 december 2006 @ 23:11:
[...]

Airflow is beter met de kleine Sata kabels.
ja, maar als je ronde ide-kabels hebt, dan valt t ook allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Zoals velen zeggen, neem lekker de E6600 ipv de E6700, tuurlijk kan je er geruime tijd mee voort, je vreest ervoor dat je er misschien snel daarna een nieuwe in moet zetten? Dat zal dan sowieso niet meer de E6700 worden, dus ook onzinnig imo, om hem er voor die prijs in te zetten. Besteed het geld lekker aan een ander onderdeel, idd misschien meer harddisks voor veiligere opslag (een backup voor een RAID 0 opstelling, gezien je je net bewerkte delen film vast niet kwijt wil raken...als er een hoop uurtjes in hebben gezeten!)
En PC6400 geheugen moet ook zat zijn. Steek ook dat geld maar in je zak. Veel geld kunnen uitgeven aan een systeem is leuk, maar denk maar even na..no need to waste it. Er zijn zat dingen waar je het beter voor kan gebruiken.
Meerprijs van de proc en het geheugen zou ik echt niet kunnen rechtvaarden.

Keuze voor een SATA brander vind ik wel een goeie. Als je perse een tweede station nodig hebt en dan idd ook een SATA lezer wilt hebben, zit je misschien idd vast aan een 2e brander.
Maar met dat budget is een brander extra peanuts ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 31-12-2006 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187777

Ik vraag me eigenlijk af waarom je upgrade als je nauwelijks gamed en lauter office programma's draait. Voor 700 euro kan je al een heel leuk systeem kopen, ik zou als ik jou was beter het geld aan iets anders besteden. (mooie grote lcd, exotisch speakersetje, hdtv.. enz.)

edit: cpu keuze van 6700 is onzinnig, ik zou zelfs een 6400 kopen en die ietsje opklokken. Bijna alle cores klokken uitstekend en zijn heel erg snel. Scheelt je echt een bom duiten.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 187777 op 31-12-2006 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zeuren veel mensen hier over een budget van 4000 euro ? En dan die opmerkingen, geef het dan aan een goed doel, slaat nergens op 8)7

De persoon werkt misschien hard voor zijn centen en geeft liever zijn geld uit aan klasse spullen, is dat zo moeilijk te begrijpen ? Ook al speelt hij maar 20 uurtjes per jaar een game, dan nog, dan kan hij dat wel in kwaliteit doen ;)

Zulk commentaar vind ik dan ook nutteloos en overbodig, want het is dan ook zijn vraag helemaal niet, of het nutteloos en overbodig is. Geef gewoon wat inzichten of dat wat hij heeft samengesteld gewoon goed werkt of geef goeie alternatieven aan. Leven en laten peeps, we hebben nu eenmaal allemaal een ander budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Anoniem: 50893 schreef op zondag 31 december 2006 @ 23:33:
Wat zeuren veel mensen hier over een budget van 4000 euro ? En dan die opmerkingen, geef het dan aan een goed doel, slaat nergens op 8)7
Misschien moet je eens leren wat humor is.
Ironie en dergelijke...
(ik zal maar niet zeggen welke vooroordelen ik nu over jou heb...)
Zulk commentaar vind ik dan ook nutteloos en overbodig, want het is dan ook zijn vraag helemaal niet, of het nutteloos en overbodig is. Geef gewoon wat inzichten of dat wat hij heeft samengesteld gewoon goed werkt of geef goeie alternatieven aan. Leven en laten peeps, we hebben nu eenmaal allemaal een ander budget :)
Ik geef ook netjes aan dat hij vermoedelijk helemaal niet op mn commentaar zit te wachten..
Maar ik weet wel dat ik gelijk heb. Maar iedereen moet zelf weten of en op welke manier hij zijn geld over de balk wil smijten.
Al heb ik wel het idee dat de TS iets met onze adviezen wil doen.

En de TS werkt nu met een xp1700.. |:( , dus alles wat hij nu koopt is al een grote verbetering..

[ Voor 4% gewijzigd door Quacka op 31-12-2006 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De persoon werkt misschien hard voor zijn centen en geeft liever zijn geld uit aan klasse spullen, is dat zo moeilijk te begrijpen ? Ook al speelt hij maar 20 uurtjes per jaar een game, dan nog, dan kan hij dat wel in kwaliteit doen ;)

Ik vind dat wanneer men overbodige componenten in een pc stopt het niet vreemd als daar wat van gezegd wordt. Je kunt het verwachten ja, maar dat krijg je als je hier je systeemspecs post. Van mijn part trekt ie zich er niks van aan, het is niet mijn geld. Maar ik post wel mijn mening dat ik het extreem onzinnig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146790

Je zou bijvoorbeeld ook 2 keer voor 2000 euro een nieuw systeem kunnen halen. Persoonlijk vind ik het een beetje erg veel geld om zo een nieuwe pc samen te stellen, je betaald eerder heel erg veel geld voor te technologie en ontwikkelingskosten van het product, dan de daarwerkelijke snelheid die je ervoor krijgt. Kijk maar, een 2GB geheugenreep die kosten al gauw een euro of 100 - 200 , terwijl je ook 4x1GB kunt halen voor dezelfde prijs als 2x2GB (Ik noem maar wat) snap je.
De nieuwe 8800GTX en GT moet je zowiezo niet halen, want daar zijn problemen mee.
Ik zou zelf een uber-pats laptop halen van XODD met een 17" brightscreen scherm, een 7900GTX in SLI, 2 GB geheugen 2x160GB in raid(striped) etc.
Dan ben je voor 2700 euro klaar dacht ik zo, en van de rest kun je misschien uber-pats-factor randapparatuur halen, bijvoorbeeld een printer die zich van een mini-blokje plasma-beamed naar een gans kopieerapparaat wat je op scholen tegen komt haha :P

Jeej, 12 uur :) Gelukkig nieuwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202716

gelukkig nieuwjaar maat jij moet wel heeel veel van computers houden dat je 1 voor 12 post
respect man _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Anoniem: 202716 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 00:54:
gelukkig nieuwjaar maat jij moet wel heeel veel van computers houden dat je 1 voor 12 post
respect man _/-\o_
>:)
lol
(en ik zat rond die tijd dit draadje te lezen.. |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 16:32

DataGhost

iPL dev

Inderdaad. Het zou fijn zijn als we eens ophielden met het zeuren over dat budget. Al wil hij er 10000 euro aan uitgeven, is dat toch zijn zaak? We zitten hier niet op beginnersweb zeg, het is tweakers.net! Waar de gevorderde pc-gebruiker zit...
Om het even te verduidelijken: de volgende pc die ik op het oog heb kost al meer dan 3600 euro, omdat ik dat aan storage MINIMAAL kwijt ben (24-poorts raidcontroller en evenveel schijven. Dan heb ik het niet over 80GB-modellen). Waar ik dat voor nodig heb is verder mijn zaak, ik kan er in ieder geval een hele tijd mee vooruit.

Verder vind ik persoonlijk dat het nogal offtopic gaat daarom en de TS verder niet geholpen wordt met opmerkingen over zijn budget. Eenmaal aangeven dat hij wellicht voor iets goedkopers kan gaan is wel genoeg, daar kan hij zelf dan voor kiezen. Volgens mij heeft hij al aangegeven zich daarvan bewust te zijn en dus is verder commentaar strikt gezien volledig offtopic.

Ik heb trouwens verder niet zoveel toe te voegen aan de (nuttige) reacties hierboven. Waar ik wel op zou letten is (ik lees dat er met autocad gewerkt gaat worden) de videokaart in het systeem. Ik weet niet hoe geschikt een 8800GTS is voor dit soort werk, maar het kan volgens mij een hoop tijd schelen met renders.
(bewerkt)
System requirements for AutoCAD 2007 for users who are taking advantage of the new conceptual design capabilities are as follows:
Intel® processor 3.0 GHz or greater
2 GB RAM or greater
128 MB or greater, OpenGL®-capable workstation class graphics card.
Ik zou bijna zeggen dat je, met eventueel een paar aanpassingen aan de rest van je systeem, beter een Quadro-kaart kan kiezen, die is 'workstation-class' en doet net die paar extra checks bij het renderen (heb ik begrepen). Gamen doe je toch niet zoveel zeg je, maar dat kan nog best met een Quadro-kaart. Als het geen prioriteit is zal je van het minimale performanceverschil weinig last hebben.
Als je eventueel wilt overklokken zonder waterkoeling zou ik je aanraden een aantal 120mm-fans aan te schaffen, die leveren stevige airflow bij weinig geluid. Hiermee kan je een goede flow door je systeem halen, waardoor alles een stuk koeler zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Meer iets als volgt:

- CM Stacker 830 (200 euro)
- Een goede 600W voeding (100 euro)
- Core 2 Quad X6600 (850 euro)
- Asus P5W-DH moederbord (200 euro)
- 2x1GB DDR2 geheugen (250 euro)
- Dell 2407 FWP 24 inch TFT (800 euro)
- Toetsenbord en muis (100 euro)
- Areca 1210LP 256MB PCI-e 8x raidcontroller (330 euro)
- 4x WD Raptor 74GB in RAID5 (600 euro)
- Samsung 400GB SATA schijf (120 euro)
- DVD brandertje van ongeveer 35 euro?

Samen is dit ongeveer 3700 euro. Van het resterende bedrag moet er nog een videokaart, een speakerset en een eventueel geluidskaart worden gehaald. Moet lukken lijkt me :P

Zoals je ziet heb ik me op het gebied van storage en processorkracht lekker uitgeleefd, maar misschien vind jij dit systeem zware overkill op dit punt. Daarom is het moeilijk iets samen te stellen met zo'n ruim budget. Misschien dat jij hele andere voorkeuren hebt, maar ik heb het idee dat je hiermee goed uit de voeten kunt de komende jaren.

[ Voor 45% gewijzigd door frankknopers op 01-01-2007 01:33 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
als ik dit topic zou mogen mee-gebruiken voor mijn systeempje, wat eigelijk niet boven de € 2250 uit mag komen en vooral voor gamen, vista, multitask en wat autocad bestemd is. Samengesteld bij alternate maar wordt bij huisleverancier besteld dus let niet echt op tientjes (incl btw).

Afbeeldingslocatie: http://aycu13.webshots.com/image/6292/2000712875535213537_rs.jpg

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen of zijn er nog verbeteringen door te voeren? hoe erg ben ik gebaat bij deze 4 gig want ik zit eigelijk aan de bovenkant van het budget nu... of toch maar huidige windowslicentie blijven gebruiken (dus niet meeverkopen met mijn oude pc die weggaat) en 1x een 320 harddiskje minder (scheelt ook 200 euro samen).
maakt het verder uit of ik de 550 of 570 mhz versie van de xfx 7950gt koop? of een van een ander merk neem? Is er een zo'n videokaart die wel ook direct mijn oude crt monitor ondersteund, en werkt deze dan gewoon gelijkertijd met de nieuwe lcd? (videokaarten hebben allemaal 2x dvi aansluiting voor zover ik kan zien)
THanks en gelukkig nieuwjaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-06 18:54
Ik zou niet voor een 7950 gaan. in games heb je dan geen VSYNC , en dat is toch op een TFT wel een erg groot gemis (i.v.m tearing), dan zou ik eerder gaan voor een X1950 oid.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
die lcd is een tft? (ik snap dat gedeelte nie helemaal..)
waar moet ik bij dee x1950 op letten als ik later en nog een andere kaart naast wil hangen (over 1 jaar ofzo)? Dat SLI van de 7950gt klinkt wel goed en dat heeft ati niet he... maakt het verder nog uit met drivers/ondersteuningen op moederbord(ook nvidia chips toch?) ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ati heeft geen SLI, maar bij ATI heet dat Crossfire (CF). Dus je kan ook later een X1950pro in CF zetten, hoewel ik niet denk dat dit zinvol zal zijn, maar dat je beter een nieuwe kaart kan kopen als je toch uit wil breiden.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04 13:00
Als je echt een mooie super pc wil kijk dan hier eens dit is het neusje van de zalm.

Dit heeft niets met je buget temaken je kan het hier krijgen zoals je wilt.

http://www.alienware.com/ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

precious1 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 02:06:
die lcd is een tft? (ik snap dat gedeelte nie helemaal..)
TFT = een LCD ja.
waar moet ik bij dee x1950 op letten als ik later en nog een andere kaart naast wil hangen (over 1 jaar ofzo)? Dat SLI van de 7950gt klinkt wel goed en dat heeft ati niet he... maakt het verder nog uit met drivers/ondersteuningen op moederbord(ook nvidia chips toch?) ofzo?
Dan moet je een Crossfire moederbord hebben, maar imo is dat nogal onzinnig.

En open even een eigen topic. Het is niet erg netjes om iemand anders topic te kapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

binnenbuiten schreef op maandag 01 januari 2007 @ 02:33:
Als je echt een mooie super pc wil kijk dan hier eens dit is het neusje van de zalm.

Dit heeft niets met je buget temaken je kan het hier krijgen zoals je wilt.

http://www.alienware.com/ _/-\o_
Het nadeel daarvan is dat je vooral heel veel betaalt voor de naam, zelf kan je het stukken goedkoper krijgen. Voor 4000 euro heb je volgens mij pas een instapmodel. Ook zijn ze meer gericht op gamers. Ik denk niet dat dat helemaal geschikt is voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90702

Die tv kaart (PRV 500 MCE) zou ik of ergens anders halen of de losse kaart kopen met een losse MCE afstandsbediening van microsoft. Die kaart is bijv. bij yorcom net over de 100 euro en die afstandsbediening is net over de 30 euro. Heb je weer gelijk bijna 40 euro om betere/snellere spullen erin te zetten of in je zak te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Misschien een ideetje om met 2 monitoren te gaan werken? is ook wel tof. Of 4 van 19" mooi vierkant :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162692

Lol wat een onzin topic opnieuw.
Mooi systeem.
Ik zou alleen de E6700 naar de E6600 veranderen.
En dan met het budget dat je daarvan over hebt een 8800GTX kopen.
Dat komt je nog steeds voordeliger uit. En je moet je niks laten wijsmaken.

Ik heb zelf zo een kaart en het is de eerste kaart waarvan ik echt kan zeggen WOW !
Je kan gerust nog 3-4 jaar in de gamewereld mee met deze kaart.
En van geluid? Geruisloos , ik hoor mijn Casefans bijna boven deze kaart.
Gigantische goede Image kwaliteit die niks kan evenaren en geweldige performance.
Verder zou deze kaart via driver updaten NOG beter moeten worden. ATI R600 blijkt maar een heel kleintje beter te zijn met de nog slechte drivers van de 8800GTX. Maar dit leverd geen problemen op.
Verder voor games en etc hoef je je niet veel zorgen te maken , ik heb nergens problemen van en ik speel bijna alle games. Goed Nieuwjaar ! En ik hoop dat dit ten goede rade was.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 162692 op 01-01-2007 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 162692 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 03:05:
Lol wat een onzin topic opnieuw.
Mooi systeem.
Ik zou alleen de E6700 naar de E6600 veranderen.
En dan met het budget dat je daarvan over hebt een 8800GTX kopen.
Dat komt je nog steeds voordeliger uit. En je moet je niks laten wijsmaken.

Ik heb zelf zo een kaart en het is de eerste kaart waarvan ik echt kan zeggen WOW !
Gigantische goede Image kwaliteit die niks kan evenaren en geweldige performance.
Verder zou deze kaart via driver updaten NOG beter moeten worden. ATI R600 blijkt maar een heel kleintje beter te zijn met de nog slechte drivers van de 8800GTX. Maar dit leverd geen problemen op.
Verder voor games en etc hoef je je niet veel zorgen te maken , ik heb nergens problemen van en ik speel bijna alle games. Goed Nieuwjaar ! En ik hoop dat dit ten goede rade was.
De TS zegt zelf nauwelijks te gamen en je ziet dat hij duidelijk processorintensieve taken doet. En jij wilt bezuinigen op de processor om een duurdere videokaart er in te zetten |:( Sorry, maar dat is wel het toppunt van onzinnigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162692

RoD schreef op maandag 01 januari 2007 @ 03:07:
[...]

De TS zegt zelf nauwelijks te gamen en je ziet dat hij duidelijk processorintensieve taken doet. En jij wilt bezuinigen op de processor om een duurdere videokaart er in te zetten |:( Sorry, maar dat is wel het toppunt van onzinnigheid.
Lol.. onzin , beter een Quad Core kopen dan lol. Had de TS post nog niet gelezen :+
Wacht nog een goede maand en koop een Intel Q6600 zoals al eerder vermeld.
En steek er een Nvidia Geforce 7950GT in passief gekoeld , geen X1950Pro want dat zijn pas erge geluidsbeestjes.

Edit : Als je vanplan bent om te gamen.. doe je beter die 8800GTX.
Je kan nog van gedacht veranderen he _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 162692 op 01-01-2007 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47404

CPU: Zoals de meesten zeggen, ga voor de E6600, quadcore is zijn geld (nog) niet waard
RAM: Koop Corsair/OCZ DDR-800, overclock je FSB van 266 naar 350mhz, en laat je geheugen op 700mhz 4-4-4-12 draaien. Je geheugen asynchroon met je FSB laten draaien heeft toch zelden nut.

VGA: een lastige keuze, ik heb voor mezelf een XFX 7950GT gekocht, zuiver en alleen voor het geluid. Vermits je toch niet vaak gamet (en je gezien je waterkoeling wel belang hecht aan stilte) is een 8800 het extra lawaai volgens mij niet waard. Upgrade later dan naar een passief gekoelde DX10 videokaart, als die wat goedkoper zijn en beter op punt staan (en überhaupt passief bestaan :)

TV-kaart: Zou je niet voor een digitale (of hybride) TV-kaart gaan? Geeft op PC best een groot kwaliteitsverschil, en je kan om op te nemen gewoon de MPEG2-stream capturen.

HD: Ik zou idd een opsplitsing maken tussen werk en opslag. Dat je MP3's op een supersnelle schijf staan heeft geen nut, maar je Windows en applicaties kan je best installeren op een WD Raptor.

Dus: 2x WD Raptor 74 of 150GB voor Applicaties
2x Samsung 400GB voor opslag
1x WD iBook 500GB (extern) voor backup
of iets dergelijks

Rest lijkt me prima, al heeft die S-ata dvd-writer, op de iets dunnere draden na, niet echt nut. Koop gewoon 2 NEC DVDRW's van 30€ per stuk, en bespaar 100€ :)

En koop met het geld dat je met het bovenstaande hebt uitgespaard misschien een 2de scherm ofzo. Geeft een enorme luxe om mee te werken. Bv. een 20" 1600x1200 of gewoon een 2de 24" exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96980

Op een 24" 1900x1200 monitor kan een 8800gts toch aardig van pas komen als je unreal3 (bv.) in de native res wil spelen :)
Naja... als je niet vaak gamed dessondanks een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:48
zonde van het geld, kijk eens hoe snel hardware zijn waarde verliest. Koop dan een 30 inch scherm, en rond het af op 2800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quacka schreef op zondag 31 december 2006 @ 23:45:
[...]

Misschien moet je eens leren wat humor is.
Ironie en dergelijke...
(ik zal maar niet zeggen welke vooroordelen ik nu over jou heb...)

Ben erg nieuwsgierig naar wat voor een vooroordeel je over mij velt, aangezien ik deze niet over jou heb :? En nee, uit je reply kan ik niet merken dat je nogal humoristisch bent ;)

[...]

Ik geef ook netjes aan dat hij vermoedelijk helemaal niet op mn commentaar zit te wachten..
Maar ik weet wel dat ik gelijk heb. Maar iedereen moet zelf weten of en op welke manier hij zijn geld over de balk wil smijten.
Al heb ik wel het idee dat de TS iets met onze adviezen wil doen.

En de TS werkt nu met een xp1700.. |:( , dus alles wat hij nu koopt is al een grote verbetering..

Waar heb je gelijk in dan :? Als ik de rest van posting's bekijk vind je alles overkill. En wat jij geld smijten vind kan voor een ander luxe zijn of bereidwilligheid om nu een groot budget neer te leggen zodat die kwaliteit naar tevredenheid is en de aankomende jaren doet wat hij ermee wil doen. Ook over 3 jaar kan deze PC nog goed meekomen. Zelf game ik ook steeds minder, wil toch niet zeggen dat ik dan alles op low settings wil spelen ? Daarbij komt, als iemand zijn geld ermee verdiend dan wil je gewoon goed gereedschap hebben ;)
On-Topic

Ik zou wel even bekijken welke upgrade je krijgt bij de windows coupon, want als je de meest lichte versie krijgt zal je ook geen gebruik van AERO kunnen maken, als je dat al wil, anders is die 90 euro misschien weggegooid geld, mits je een dual boot XP-MCE/Vista prefereert.

Verder word een floppydrive praktisch niet meer gebruikt. Drivers komen tegenwoordig allemaal meegeleverd op een CD. Voor brieven wat je even snel mee wil nemen naar een ander toe of werk kan het nog wel, al werken velen nu met een CD-RW of een USB stick, die nagenoeg ook niet meer zo duur zijn en meer capaciteit hebben. Als je het niet nodig hebt laat het dan achterwege, scheelt weer in kabels, energie verbruik en het is weer een stof happer minder.

En over het scherm, met een 24 inch scherm op hoge resolutie heb je in principe geen 2de scherm meer nodig, aangezien je gewoon met meerdere windows makkelijk tegelijk erin kan werken. Daarbij komt dat ik persoonlijk 1 groot scherm rustiger vind staan op een buro.

Succes met je keuze, je budget ligt ernaar om een lekker systeempje te assembleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Bijzonder vindt ik dat je een topic titel hebt met "Allround systeem", dat is dus een systeem die bijvoorbeeld zou bestaan uit een core 2 duo 6400 cpu, een 7600 gt vga kaart, 1 gig memory en 250 gig HD.
Vervolgens stel je gelijk in de firts post een high end gamersmachine samen.
Eigenlijk zou je je topic titel dus moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
ik heb niet alles doorgelezen (TS en daarna een paar replies...) maar wat me opviel is dat je eigenlijk helemaal niet iets speciaals wilde, dus ik vroeg me af waarom neemt ie geen Mac Pro? Bedrag heeft ie en er zit meer in dan ie nu heeft!

ff van de site:
Quad-Core: tot 3,0Ghz
Aanbevolen configuratie

Twee 2,66-GHz Dual-Core Intel Xeon "Woodcrest"-processors
1 GB geheugen (667-MHz DDR2 volledig gebufferde DIMM ECC)
NVIDIA GeForce 7300 GT grafische processor met 256 MB geheugen
250-GB 3-Gb/s 7200-rpm seriële ATA harde schijf1
16x double-layer SuperDrive
Verzendklaar: 3 dagen
Gratis geleverd
Eur 2,499.00 *
(Eur 2,100.00 excl. BTW)
nu heb ik 'em ff geconfigged naar wat jij hebt... ongv...

mja miss beetje aparte config maar er zat geen "betere" kaart bij dus heb maar 4x een kaart aangeklikt ;) kom'k uit op:
Gegevens

Twee Intel Xeon dual-coreprocessors van 2,66 GHz
2 GB (4 x 512 MB)
4 x NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB
500 GB 7200-rpm seriële ATA met 3 Gb/s
Twee SuperDrives met 16-voudige snelheid
Zowel Bluetooth 2.0+EDR als AirPort Extreme
Apple Keyboard en Mighty Mouse
Mac OS X
Vijf USB-poorten
Twee FireWire 400-poorten
Twee FireWire 800-poorten
voor: Prijs: Eur 3,049.58
BTW: Eur 579.42
Subtotaal: Eur 3,629.00

nu is dit zonder scherm (die ACD's zijn duur, maar wel erg mooi), maar dit was ook meer een indicatie dat hun qua brute kracht (tis een xeon!) meer leveren dan de gewone C2D :)

En sinds je er gewoon Windows XP en Vista er uiteindelijk ook op kan draaien, en je er gewoon erg mooi Mac OS X bij krijgt... tja, kijk zelf ff?

http://www.apple.com/nl/macpro

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Dat jij mn humor niet kan opmerken, zegt me dat je alles letterlijk neemt, als er geen smiley bij staat. Een gebrek aan lessen nederlands wellicht?
Het is namelijk pas sinds de laatste jaren dat je in teksten overal maar een smiley bij moet zetten. Waar is de tijd dat mensen gewoon nog begrijpend konden lezen?
Als ik de rest van posting's bekijk vind je alles overkill. En wat jij geld smijten vind kan voor een ander luxe zijn of bereidwilligheid om nu een groot budget neer te leggen zodat die kwaliteit naar tevredenheid is en de aankomende jaren doet wat hij ermee wil doen.
Dat is vaak onzin. Want je doet geen 3 jaar naar volle tevredenheid met een pc. Hoeveel geld je er ook aan uit geeft. De ontwikkelingen gaan zo snel. Over een jaar kan er een 3x zo snelle harde schijf uit komen. Een processor die 2x zo goed is als een E6700-processor. Ik zeg niet dat dit gebeurd, maar het is hoe dan ook zo, dat de kans vrij groot is dat volgend jaar mensen met een normaal budget (bijv die van het highend-gamesysteem) een systeem kunnen samenstellen dat beter is als dit systeem van 4000 euro.

Kijk trouwens eens naar de BBG van november vorig jaar. reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2005
Nu is dit nauwelijks meer dan een budget-systeem. In een jaar tijd...

Veel geld uitgeven omdat je high-end wil is een keuze. Maar geen verstandige keuze. De hardware wordt aangeboden tegen idiote prijzen, omdat het nieuw is. 10% snelheidswinst, voor een 25% hogere prijs. Een keuze om dit te doen, maar de hardware is het eigenlijk niet waard.
Er zijn tweakers hier die alles high end willen hebben. Maar die kiezen er dan ook voor om over een halfjaar die dure videokaart weer te verkopen, om weer een nieuwe highend te kopen.
Dat is een keuze en een dure hobby. Maar dat mag.

Maar iemand die nu met een xp1700 werkt, die is kennelijk niet veeleisend. Die wil gewoon een goed systeem en denkt dat als hij maar ontzettend veel uitgeeft, dat hij dan heeeeel erg lang met een systeem kan doen wat echt goed snel is. Dat is gewoonweg niet waar.
Je kan prima lang met een pc doen, maar echt niet veel langer dan met een systeem van bijvoorbeeld 800 euro goedkoper. Het probleem is dat het in hardware-land gebruikelijk is dat je voor nieuwe onderdelen de topprijs betaald, terwijl je niet zoveel snelheidswinst krijgt.
Ik zou wel even bekijken welke upgrade je krijgt bij de windows coupon, want als je de meest lichte versie krijgt zal je ook geen gebruik van AERO kunnen maken, als je dat al wil, anders is die 90 euro misschien weggegooid geld, mits je een dual boot XP-MCE/Vista prefereert.
Lekker zin... Bedoel je nu dat je niet weet welke Vista versie bij een MCE+upgrade geleverd wordt?
Verder word een floppydrive praktisch niet meer gebruikt. Drivers komen tegenwoordig allemaal meegeleverd op een CD. Voor brieven wat je even snel mee wil nemen naar een ander toe of werk kan het nog wel, al werken velen nu met een CD-RW of een USB stick, die nagenoeg ook niet meer zo duur zijn en meer capaciteit hebben. Als je het niet nodig hebt laat het dan achterwege, scheelt weer in kabels, energie verbruik en het is weer een stof happer minder.
Dat is nou een goede bezuiniging zeg, als je 500 euro voor een videokaart uitgeeft. (ik het voor je uitleggen: hier had ik een smiley bij kunnen zetten... Maar je leert eerst maar eens begrijpend lezen...)
En over het scherm, met een 24 inch scherm op hoge resolutie heb je in principe geen 2de scherm meer nodig, aangezien je gewoon met meerdere windows makkelijk tegelijk erin kan werken. Daarbij komt dat ik persoonlijk 1 groot scherm rustiger vind staan op een buro.
Dat is jouw mening. Anderen vinden 2 schermen juist erg prettig.
Ik denk niet dat veel mensen 2 24inch schermen naast elkaar zetten, maar twee iets kleinere schermen zijn groter dan 1 24 inch scherm.
Succes met je keuze, je budget ligt ernaar om een lekker systeempje te assembleren :)
Tja, om nog even uit te leggen waarom ik kritiek geef op dit soort budgetten: Ik vind dat het om een boel geld gaat. Kritiek is dan de beste manier om de TS goed te laten nadenken of iets wel verstandig. Of hij niet om foute redenen bepaalde dingen koopt. Of hij het geld niet beter kan gebruiken. Of het niet beter is om een deel van het geld te bewaren voor latere upgrades.
Iemand aan het denken zetten dus.
En dan kan er best uitkomen dat iemand wel het geld wil uitgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Quacka op 01-01-2007 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

De TS heeft gezegd wat hij aan zijn systeem kan uitgeven, al het geld moet dus niet op. Verder moet het systeem aan de volgende eisen voldoen:
Anoniem: 76984 schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:40:
Het budget is ruim :-) 3500-4000 euro kan ik wel uitgeven.
wat ga ik er mee doen ?
Ik gebruik mijn pc vooral voor alround kantoor werk. Office, autocad en dergelijke.
Ik game niet echt veel meer, maar het moet wel kunnen natuurlijk.
films & tv kijken.
cd-dvd tjes bakken
film-foto bewerking.
en verder alles wat een goede pc tegenwoordig moet kunnen, moet ook wel kunnen op mijn nieuwe systeem.
Eerlijkheidshalve volstaat in dat geval een

- Allendale E6300 of E6400

- 1 gig dual channel geheugen (2 gig eventueel is mooi meegenomen met oog op vista) van PC6400 (en deze snelheid ga je nog niet eens halen met overklokken)

- mainstream videokaart à la 7600GT met kwaliteitskoeler

- 1 of 2 hd's (benodigde opslagruimte is niet gespecifieerd, echter heb je bij allround kantoorwerk normaliter geen terrabyte aan opslag nodig), waarvan 1 eventueel een raptor

- zijn 24" scherm: is een persoonlijk keuze

- TV-kaartje: genoeg keuze, ik zie dat de TS de duurste heeft genomen van de lijst van de shop in kwestie, echter zonder onderbouwing (gaat de meerwaarde van het duurste model dan ook echt gebruikt worden?), TS vraagt dan ook of dit niet overkill is, dus misschien kan iemand daar nog info over geven

- mobo: mainstream als de P5B moet volstaan, enige onderbouwing voor de huidige keuze of voor de asus striker?

- kast: persoonlijk keuze

- voeding: 620W Corsair, met 500W kom je nog ruimschoots toe, keuze te over

-dvd sata brander, dvd-rom sata staan er ook bij die shop

- kabeltjes: zitten bij in de doos van het mobo

Allenszins gaat een krachtigere cpu en dergelijke het systeem marginaal veel duurder maken met een marginaal kleine winst in performance. Met een iets hoger geklokte cpu te nemen van een zelfde generaties gaat je systeem ook geen maand langer kunnen meegaan, dat is een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goedenmorgen allemaal,
Wederom bedankt voor de diverse antwoorden.
na een nachtje slapen na een flinke sloot champagne toch maar weer even nadenken wat te doen.
Nog maar een keer een uitleg waarom ik zo'n soort systeem zou willen aan schaffen.
Mijn budget is ruim genoeg om eigenlijk te kopen wat ik wil. je zou denken dat het dan allemaal makkelijk is om wat samen te stellen, maar het blijkt wel weer dat je alleen maar nog meer keuzemogenlijkheden hebt en het dus alleen maar lastiger word.
Het moet een pc zijn die gewoon helemaal goed is voor nu maar ook nog goed genoeg voor over 2 jaar. Opmerkingen dat ik nu van een xp1700+ afkom dus een pctje van 800 euro ook al een ruime verbetering van de prestaties is is op zich waar, maar dat is niet wat ik wil. De reden waarom ik het zolang op mijn oude systeem heb volgehouden is dat toen ik dat kocht het ook een top of the line systeem was. En daar heb je op diverse manieren plezier aan. Als het nieuw is, is het gewoon kicken dat je zo'n supersetje hebt. en als het wat ouder word is het niet meteen irritant dat dingen niet meer lopen op je pc. Op mijn huidige pc loop ik daar uiteraard nu wel tegenaan na al die jaren.
Ik krijg nogal wat antwoorden dat het onzinnig is om b.v. een 8800 gts in mijn pc te hangen als ik nouwlijks game.. Maar stel dat ik morgen wel een game tegenkom die ik ga spelen en
de boel loopt te stuiteren omdat de framerate te laag is, dan heb ik dus niet de pc die ik had willen hebben. Mijn nieuwe pc moet alles kunnen wat ik op een bepaald moment in mijn hoofd krijg. Zo las ik ook een opmerking dat ik de topic titel zou moeten aanpassen omdat het hier niet om een allround systeem zou gaan maar een high end game systeem. Ben ik het dus niet mee eens. Een high end game pc lijkt gewoon veel op mijn idee van een allround pc.
Adviesen over een maand wachten op een quadcore systeem is geen optie. Je kan wachten tot je een ons weegt en er zal altijd iets blijven komen om op te wachten. En daarbij.. ik wil NU een nieuwe pc.
Ik wacht al 3 jaar |:(
De suggestie dat ik eens moest denken aan een Mac is ook geen optie. ik vind het al erg genoeg dat ik na 10 jaar amd systemen over ga op een intel. Een mac zou ik geestelijk niet kunnen trekken :+
Maar iemand die nu met een xp1700 werkt, die is kennelijk niet veeleisend. Die wil gewoon een goed systeem en denkt dat als hij maar ontzettend veel uitgeeft, dat hij dan heeeeel erg lang met een systeem kan doen wat echt goed snel is. Dat is gewoonweg niet waar.
Je kan prima lang met een pc doen, maar echt niet veel langer dan met een systeem van bijvoorbeeld 800 euro goedkoper. Het probleem is dat het in hardware-land gebruikelijk is dat je voor nieuwe onderdelen de topprijs betaald, terwijl je niet zoveel snelheidswinst krijgt.
ik ben dus wel veeleisend. anders had ik wel een voorgebakken dell gekocht. Ik heb de afgelopen jaren alleen geen geld gehad om wat leuks te kopen en dan koop ik dus liever niets. Nu heb ik wel weer wat uit te geven en wil ik dus weer iets wat IK leuk vind. Ik ben het overigens wel deels eens met het feit dat je beter 2x een pc kunt kopen van 2000euro dan nu 1 van 4000 .
Je bent over de hele periode langer up to date met nu een pc van 2 mille en over 1,5 jaar nog een dan 3 jaar doen met een pc van 4 mille.
Tja, om nog even uit te leggen waarom ik kritiek geef op dit soort budgetten: Ik vind dat het om een boel geld gaat. Kritiek is dan de beste manier om de TS goed te laten nadenken of iets wel verstandig. Of hij niet om foute redenen bepaalde dingen koopt. Of hij het geld niet beter kan gebruiken. Of het niet beter is om een deel van het geld te bewaren voor latere upgrades.
Iemand aan het denken zetten dus.
En dan kan er best uitkomen dat iemand wel het geld wil uitgeven.
Hier ben ik het helemaal mee eens en ik ben er inmiddels wel achter dat mijn oorspronkelijke plan geen goed plan was. Dat was ook de de insteek van dit topic om daar wat wijzer over te worden.
Mijn allereerste plan nog voor ik dit topic opende was nog veel gekker.. wilde een xp5200+ amd op een asus crossfire. :*)

Ik post hieronder een aangepaste lijst die ik morgen w.s. in een bestelling ga omzetten.
Ik zal nogmaals proberen te onderbouwen waar ik mijn keuzes op baseer.

Ik ga voor dit mobo omdat een striker niet op korte termijn leverbaar is. het is dus mijn B keuze bord.
Is ruim voorzien van overklok opties want overklokken en prieken en tweaken doe ik graag. Verder zijn de raid en wlan functies van belang. ( en de erg mooie layout )
1 Asus Processor Koeler Silent Square Pro AMD & Intel € 52.00
Deze koeler omdat ik geen vertrouwen heb in de boxed koeler van intel. Keuze van deze koeler is gebaseerd op goede resultaten en het mooie ontwerp.
1 Belkin Floppy Kabel Rond 0,6m (neon rood) € 12.50
6 Digiconnect SATA Kabel 0,6m € 34.80
2 Belkin IDE Kabel Rond 0,6m (rood) € 18.40

Wat rounded cables om de boel netjes aan te sluiten. Ik ben er niet zeker van dat wat er bij het mobo zit genoeg is, en ik wil niet mijn bouwprojectje niet kunnen afronden wegens een dom kabeltje. better safe then sorry.
1 Cooler Master 4 in 3 Module voor Stacker € 13.50
Ik ga toch wat meer hd's draaien ( zie de rest van de lijst ) en dit is een mooie optie om ze in de kast te hangen. ( wellicht neem ik wel 2 van deze modules )
kast gaan gewoon deze worden.
1 Cooler Master R9-GE7-PTK3 NanoFusion Compound Kit € 7.40
koelprut om de cpu koeler te bevestigen ( zal uiteindelijk wel arctic silver5 worden )
De voeding blijft ook wat ik oorspronkelijk bedacht had. Zware stabiele voeding , goede revieuws, Modulair kabel systeem.
1 Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX € 253.50
Geheugen heb ik n.a.v. de diverse repleys in dit topic gedowngrade. Mijn dank voor de besparende opmerkingen
TFT blijf ik ook bij mijn eerste keuze. Alhoewel ik hier wellich een monitor ga zoeken met betere specs aangezien ik het geld wat ik bespaar op andere onderdelen hier wel mooi kan gebruiken. Een 2 monitor opstelling vind ik persoonlijk niet lekker werken. Ik zou eerder voor een nog grotere tft gaan.
1 Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Stereo Kit Retail € 76.00
een wat simpelere tv kaart dan ik eers bedacht had. w.s. voldoende voor mijn simpele tv wensen. alleen zit hier geloof ik geen AB bij die ik wel wil, dus dat moet ik nog even nader onderzoeken
1 Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 300.00
een stapje lager in de cpu. waarom is in dit topic wel duidelijk geworden.
2 Lite-On DVD-/+RW DVD8801 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) € 59.00
ipv 1 dure sata plextor en 1 ide dvd speler 2 van deze branders. staat wel zo netje sals ik 2 dezelfde heb en soms komt het wel voor dat je meerdere brand acties tegelijk wilt uitvoeren.

twijfel nog steeds over deze set omdat er geen numeriek deel bij zit. laat het wellicht vervallen in de internet bestelling en ga naar de lokale pc shop om het een enander eens in mijn handen te houden.
1 Microsoft Wind. XP MCE 2005 NL + Vista Coupon OEM € 90.50
spreekt voor zich
2 Samsung 400GB SATA300 16MB FDB, HD401LJ € 242.00
deze schijven ga ik gebruiken voor de backup en dataopslag. de echt belangrijke backups gaan bij mij toch op dvd of op een externe HD.
1 Sony Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart) € 8.40
2 Western Digital 150GB SATA150 16MB Raptor, WD1500ADFD € 436.00
deze schijven gaan in raid 0 voor het OS en dergelijke. toch weer wat extra snelheid, alleen hoop ik dat ze een beetje binnen de perken blijven qua geluids productie
1 XFX Videokaart PCI-e GeForce 7950GT XT 512MB 2xDVI/HDMI € 268.50
toch voor een wat lagere klasse video kaar gekozen. reden: twijfels over de stabiliteit van een 8800gts, de mooiere pasive koeling en eens bij mezelf te rade gegaan of ik nou wel echt een 8800 nodig heb voor mijn doeleinden.
--------------------------------------------------------------------------------
Totaal incl. BTW: € 3390.00

hiermee hoop ik dus toch een mooi snel stabiel en stil systeem neer te kunnen zetten waarmee ik naar hartelust kan tweaken prutsen gamen overklokken videobewerken dvd's rippen bakken en braden en lekker kan werken.
ik denk dat er wel een betere balans in zit dan mijn lijstje in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-05 19:55
Ik zou er misschien ook nog maar even een paar 12cm fans bij doen (hoeven maar heel weinig lucht te verplaatsen).
Die videokaart heeft wel mooi een passief koelblok, maar hij moet echt wel wat lucht er langs krijgen, anders gaat z'n warmte nooit weg. De airflow die uit de 4in3 module komt met de hdd's zorgt denk ik niet voor een lekker zacht briesje over de videokaart.

Je zou dus mooi 1x12cm fan in de zijkant van de Stacker kunnen zetten, precies voor de videokaart, die misschien op 800-900rpm draait (geruisloos dus). Dan heb je nergens last van.

[ Voor 5% gewijzigd door SuB-ZeuZ op 01-01-2007 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

SuB-ZeuZ schreef op maandag 01 januari 2007 @ 19:47:
Ik zou er misschien ook nog maar even een paar 12cm fans bij doen (hoeven maar heel weinig lucht te verplaatsen).
Die videokaart heeft wel mooi een passief koelblok, maar hij moet echt wel wat lucht er langs krijgen, anders gaat z'n warmte nooit weg. De airflow die uit de 4in3 module komt met de hdd's zorgt denk ik niet voor een lekker zacht briesje over de videokaart.

Je zou dus mooi 1x12cm fan in de zijkant van de Stacker kunnen zetten, precies voor de videokaart, die misschien op 800-900rpm draait (geruisloos dus). Dan heb je nergens last van.
Is onzin. Standaard zitten er al meer dan genoeg fans in de stacker, bovendien is het en ruime kast, dus het zal binnenin echt niet zo warm worden. Zolang de videokaart op standaard snelheid draait en je een gewone CPU koeler met fan gebruikt heb je al ruim voldoende koeling. Meer koeling is alleen maar meer geld en meer lawaai. En overklokken is ook maar iets dat je moet willen, want het is lang niet altijd zo mooi en aardig.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 76984 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:42:

ik denk dat er wel een betere balans in zit dan mijn lijstje in de startpost.
Dat denk ik ook.
Imo kun je nog besparen op de hdd's. Doe 2x Seagate 7200.10 schijven in Raid0 en je hebt ook een heerlijke snelheid te pakken. Ik vraag me af of je merkbaar verschil ziet tussen de 2 Raptors, die 1. veel duurder zijn en 2. veel meer lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
seagtes.. is ook een optie zeker qua geluid.
Ik ga even zoeken naar een benchmarc t.o.v. de raptors

kan iemand me ook het verschil uitleggen tussen de NS en AS serie ?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 76984 op 01-01-2007 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 76984 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:42:
Goedenmorgen allemaal,
Wederom bedankt voor de diverse antwoorden.
na een nachtje slapen na een flinke sloot champagne toch maar weer even nadenken wat te doen.
Nog maar een keer een uitleg waarom ik zo'n soort systeem zou willen aan schaffen.
Mijn budget is ruim genoeg om eigenlijk te kopen wat ik wil. je zou denken dat het dan allemaal makkelijk is om wat samen te stellen, maar het blijkt wel weer dat je alleen maar nog meer keuzemogenlijkheden hebt en het dus alleen maar lastiger word.
Het wordt idd lastiger, als je geen doel/richting weet waar je met het systeem uit wil gaan. Als iemand perse ongeveer 8 TeraBytes opslagruimte wilt voor zijn videobewerking, dan ga ik zonder problemen raidcontroller van 1370 euro en 24 320GB Hitachi harde schijven aanraden (totaal: 3290 euro). Maar 400GB harde schijven zal ik eerder afraden wegens slechte GB per euro verhouding. Zelfs met grote budget vind ik dat je op prijs/kwaliteit en nut van onderdelen moet letten ipv de duurste onderdelen van de schappen graaien en denken dat je een supersysteem gebouwd hebt. Dan ga je het verschil met een 2000 euro systeem niet eens merken.
Het moet een pc zijn die gewoon helemaal goed is voor nu maar ook nog goed genoeg voor over 2 jaar. Opmerkingen dat ik nu van een xp1700+ afkom dus een pctje van 800 euro ook al een ruime verbetering van de prestaties is is op zich waar, maar dat is niet wat ik wil. De reden waarom ik het zolang op mijn oude systeem heb volgehouden is dat toen ik dat kocht het ook een top of the line systeem was. En daar heb je op diverse manieren plezier aan. Als het nieuw is, is het gewoon kicken dat je zo'n supersetje hebt. en als het wat ouder word is het niet meteen irritant dat dingen niet meer lopen op je pc. Op mijn huidige pc loop ik daar uiteraard nu wel tegenaan na al die jaren.
Computers verouderen niet zoals groenten en fruit, vele computers lopen wel vol met spyware en de gebruiker denkt dat zijn computer met de maanden trager wordt tov de dag van de aankoop. Computers blijven echter even snel of traag als ze op de dag van de aankoop waren. De applicaties die je wilt draaien kunnen idd veranderen, nieuwere games worden steeds zwaarder. Maar werksoftware blijft meestal zeer lange tijd hetzelfde, als je bv met Autocad 2000 werkt, waarom zou je bakken geld aan licenties uitgeven voor een nieuwere versie? Als bv met Photoshop 7 werkt, dan kan je ook afvragen of het echt nut heeft om naar Photoshop CS2 over te stappen.

In het bedrijfsleven valt de overstap van Windows 2000 naar Windows XP SP2 nauwelijks te verantwoorden/rechtvaardigen/onderbouwen, dus men laat de computers verder draaien zoals ze het nu goed doen. Voor thuisgebruikers is Windows XP SP2 aangenamer, de security is met service pack 2 verbeterd,... De overstap naar Vista (en Aero) levert transparante vensters :*) , maar het vraagt wel de systeemeisen van de zwaarste games om een Windows Verkenner te renderen. Windows XP SP2 is gewoonweg af, alles dat een gebruiker nodig heeft zit erin en het verbruikt niet teveel resources (tov Vista) van je systeem. Lijkt mij vrij verspillend om 90% van je computerperformance voor het renderen van transparante vensters te gebruiken en 10% om Autocad te draaien. Normaal zou het omgekeerd moeten zijn, weinig naar je OS en veel performance naar je applicaties.
Ik krijg nogal wat antwoorden dat het onzinnig is om b.v. een 8800 gts in mijn pc te hangen als ik nouwlijks game.. Maar stel dat ik morgen wel een game tegenkom die ik ga spelen en
de boel loopt te stuiteren omdat de framerate te laag is, dan heb ik dus niet de pc die ik had willen hebben. Mijn nieuwe pc moet alles kunnen wat ik op een bepaald moment in mijn hoofd krijg. Zo las ik ook een opmerking dat ik de topic titel zou moeten aanpassen omdat het hier niet om een allround systeem zou gaan maar een high end game systeem. Ben ik het dus niet mee eens. Een high end game pc lijkt gewoon veel op mijn idee van een allround pc.
8800GTS is een relatief onzinnige grafische kaart, het is sneller, maar veel te warm, veel te luidruchtig, eerste DirectX 10 kaart (kinderziektes?),... en zware overkill voor wat je doet. Je haalt ook geen auto die sneller dan 250km/h (sneller dan de begrenzers van BMW en Mercedes) om als je ooit eens op het idee komt om naar de Duitse Autobahnen te rijden? 160km/h is meer dan snel genoeg voor de autosnelwegen in de Benelux. Je hebt idd ook mensen die een wagen komen om te kunnen pimpen/opscheppen bij de buren.
Adviesen over een maand wachten op een quadcore systeem is geen optie. Je kan wachten tot je een ons weegt en er zal altijd iets blijven komen om op te wachten. En daarbij.. ik wil NU een nieuwe pc.
Een quadcore is een soort dual-dualcore, 4 processorkernen die goed bij jouw processorintensieve applicaties passen. Op core 0 kan de hardware wat processorkracht afsnoepen (vooral brakke gigabitnetwerkkaarten belasten de processor hard), core 1 kan je gewone applicaties draaien, core 2 dient voor videorendering en core 3 dient voor Photoshoppen. Deze fictieve verdeling ga je in praktijk meestal niet zo tegenkomen, je OS zal automatisch de applicaties over de processorcores verdelen.
Ik wacht al 3 jaar |:(
De suggestie dat ik eens moest denken aan een Mac is ook geen optie. ik vind het al erg genoeg dat ik na 10 jaar amd systemen over ga op een intel. Een mac zou ik geestelijk niet kunnen trekken :+
Ik zelfs 4 jaar, van de zomer van 2001 (Athlon 800) tot oktober 2005 (Athlon 64 X2 3800+). En heb ik spijt van mijn Athlon 64 X2 3800+? Nee, snel verouderende computerhardware is ook niet meer van deze tijd. In 2000/2001 ging de hardwarewereld erg snel vooruit: Intel versus AMD brachte regelmatig snellere processors uit, de grafische kaarten duel tussen nVidia en ATI brachte ook snel lekkers uit,... Maar de laatste jaren zitten de fabrikanten tegen allerlei fysieke limieten aan te lopen en men probeert nog ietsje meer snelheid uit te persen, hierdoor veroudert een computer niet zo snel meer. Mijn Athlon 64 X2 3800+ kan nu nog perfect mee met de andere dualcore computers, met de quadcores gaat men pas merkbaar sneller dan mijn Athlon 64 X2 3800+. Maar je kan de vraag stellen of er wel gebruikers zijn die 4 processorcores bezig kunnen houden en de 1066MHz FSB vind ik een beperking. Het is voldoende voor een dualcore, maar een volledig belaste quadcore kan weleens dubbel zoveel bandbreedte vragen. Bij AMD is AM2 socket wel voor quadcores voorzien, AMD dualcore heeft dualchannel PC3200 geheugen nodig en met dualchannel PC6400 geheugen kan een quadcore van bandbreedte voorzien worden, bovendien is er geen FSB, de geheugencontroller zit in de processor.
ik ben dus wel veeleisend. anders had ik wel een voorgebakken dell gekocht. Ik heb de afgelopen jaren alleen geen geld gehad om wat leuks te kopen en dan koop ik dus liever niets. Nu heb ik wel weer wat uit te geven en wil ik dus weer iets wat IK leuk vind. Ik ben het overigens wel deels eens met het feit dat je beter 2x een pc kunt kopen van 2000euro dan nu 1 van 4000 .
Je bent over de hele periode langer up to date met nu een pc van 2 mille en over 1,5 jaar nog een dan 3 jaar doen met een pc van 4 mille.
Veeleisende gebruikers zouden moeten weten wat hun eisen zijn? Je kan ff kijken hoe mijn topicstart over keuze van laptops eruit ziet, het begon met een stuk over de MCT'er en zijn gebruiken/levenstijl/profiel/... Het is belangrijk om te weten wie onze gebruiker is en wat voor hem/haar belangrijk is: [MCT laptop 2006] Keuze tussen 3 Dell laptops

Na veel woorden, wordt het ook tijd voor daden? Mijn versie van het boodschappenlijstje neerzetten:

Kleine grut zoals kabels, koelpasta,... ga ik niet vermelden. Meestal hebben tweakers deze dingen in hun kasten/laden/schappen.

Volgens de Intel-chipsettabellen is P965 een prachtige chipset zonder overbodige spullen (zoals 2 PCI-E 16x sloten). Volgens een Anandtech review is Asus P5B-E een goede overklokker en na veel opzoekingen is het 1 van de weinig mobo's die ICH8R-southbridge en een redelijke Gigabit-netwerkkaart aanboord heeft. Er zijn 6 SATA-aansluitingen die je in RAID 5 kan zetten, 1 gewone SATA-aansluiting en een externe SATA-aansluiting.
Asus P5B-E, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 130

Kasten zijn oa afhankelijk van persoonlijke smaak, hiervan ga ik afblijven.
Cooler Master Big Tower Stacker 830 Evolution ATX No PSU (zilver) € 208.50

Een Cooler Master Real Power 450W, deze voedingen hebben een hoogrendement en 450W krijg je zonder SLI of enorme raid-array's niet zomaar vol. Modulaire kabels kan idd leuk voor de airflow en uitzicht zijn, maar elektrisch gezien zijn de extra contacten ongewenst. Deze kunnen een hogere weerstand of slecht contact hebben, via P=I²*R zal er warmte onstaan en contacten kunnen verbranden/doorfikken. Voor meer betrouwbaarheid zou ik het eerder afraden.
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) € 73

Het scherm ga ik overnemen,
Dell TFT Monitor 2407WFP 24", DVI, Cardreader OP=OP! € 799.00

Een TV-kaart met dubbele tuner is idd overkill. Gaat het om het capturen of gaat het eerder over tv-kijken? Een Hauppauge PVR 150MCE voldoet voor het tv-kijken, als je serieus wilt capturen, haal dan een tweedehandse S-VHS videorecorder in huis om de kleurenscheiding beter te laten doen (dan de drivers die bij deze kaarten zitten).
Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM) € 50

Processor uitkiezen, sprongen van Core 2 Duo processors bekijken:
Intel Core 2 Duo E6300 => E6400: 14% meer betalen voor 14% meer performance
E6400 => E6600: 48% meer betalen voor 12% meer performance
E6600 => E6700: 68% meer betalen voor 11% meer performance
Ik ga Intel Core 2 Duo E6400 aan de budget bewuste tweaker aanraden en Intel Core 2 Duo E6600 voor een systeem met een royaal budget. Als je vrij snel naar quadcore wilt overstappen, dan zou ik Intel Core 2 Duo E6400 aanraden. Boxed versie met Intel-koeler (als reservekoeler) en 3 jaar garantie.
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 281

Logitech MX518 is een bewezen "moordmuis", niet alle zeer snel/accuraat in games, maar ook dodelijk accuraat in andere applicaties. Uiteraard heb je de draad nodig, draadloze muizen zijn minder accuraat en je moet ze regelmatig reloaden met batterijen. G5 is ook een mogelijk keuze, deze lasermuizen zijn nog accurater, is dat wel nodig?
Logitech MX518 Optical Mouse (USB) € 42

En een toetsenbordje uitkiezen. Een Logitech Ultra-Flat toetsenbord is compact om plaats te besparen en kost niet veel.
Logitech Ultra-Flat Keyboard € 14

Waarom zou je Windows XP MCE nemen? Je bent toch niet bezig met een htpc te bouwen? De grote iconen om een computertje te bedienen om films af te spelen, tv programma's op te nemen,... Is dat nodig? De prijs is niet veel duurder dan een gewone Windows XP Home Edition en je krijgt een Vista-coupon bij. Ik ga ervan afblijven, maar zou eerder een gewone Windows XP Home aanraden. Windows XP Professional Edition is voor bepaalde netwerk-gerelateerde zaken nuttig en ik zal het niet zomaar aanraden.
Microsoft Wind. XP MCE 2005 NL + Vista Coupon OEM € 90.50

Een snelle WD Raptor als bootschijf, waar je OS en applicaties op staan. 74GB is meer dan genoeg voor je OS en applicaties. RAID 0 ga ik afraden wegens verlaagde betrouwbaarheid, je wilt niet met een 4000 euro systeem op je bek gaan, terwijl de 1000 euro systemen van je buren goed draaien? Als je 2 schijven koopt, zou ik ze in RAID 1 steken en je kan dan verwerken zonder dat je een gesneuvelde schijf opmerkt.
2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 140 => € 280

Voor algemene opslag kan je 6 SATA-poortjes van je ICH8R-southbridge op RAID5 zetten. Ik versta onder videobewerking, werken met capturebestanden van 40GB per stuk, jij toch ook? :+
Seagate Barracuda 7200.10 is een goede serie, deze presteert beter dan de concurrentie op vlak van transfer rates en kan veel data per platter opslaan dankzij perpendicular recording. Veel data per platter betekent ook weinig platters zodat de geluidsproductie laag blijft. Beetje prijsvergelijking:
Seagate Barracuda 7200.10, 250GB levert 3,42 GB per euro.
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB levert 3,76 GB per euro.
Seagate Barracuda 7200.10, 400GB levert 3,39 GB per euro.
Seagate Barracuda 7200.10, 500GB levert 2,72 GB per euro.
Het is vrij duidelijk de 320GB exemplaren het interessants geprijst zijn om grotere raid-array's te bevolken en je hebt 1600GB aan opslag.
6x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 85 => € 510

Sony is niks waard (zeker niet als je hun dvd/cd-branders tov de concurrentie vergelijkt) in de computerwereld, voor elk soort hardware bestaan er in de computerwereld andere A-merken dan in de hifi-keten, videorecorder, tv,... wereld. Voor een diskettestation ga je voor de goedkoopste bieder, NEC is een A-merk die ook diskettestations bouwt.
NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zilver) € 5

Nec is de A-merk die de betaalbare DVD-branders naar het plebs gebracht heeft en wordt door vele tweakers aangeraden. Het is aan de ene kant betaalbaarder dan Plextor en de andere kant degelijker dan bv Lite-On. De meerprijs van een DVD-brander tov een DVD-lezer is zodanig klein, dat ik gewoon 2 branders zou inbouwen.
2x NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zilver) € 28 => € 56

Je kan een Quadro grafische kaart overwegen, ff de uitleg uit een andere topic quoten:
rapture schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:09:
Quadro's zijn bedoeld voor het bedrijfsleven, men garandeert dat belangrijke programma's hun beeld tonen zoals het hoort. bv alle lijnen van Autocad staan perfect op het scherm en niet door een 'stomme driver fout' staan er paar belangrijke lijntjes niet erop. Dat kan voor zo'n architect van 'levensbelang' zijn. Zelfs voor beursmensen is het belangrijk, als er door een 'stomme fout' paar cijfertjes verkeerd getoond worden, dan kunnen ze miljoenen mislopen. Om wat tabellen met cijfertjes te tonen heb je geen indrukwekkende performance nodig, hierdoor staat Quadro niet perse gelijk aan hoge performance.
PNY Quadro FX 550 128MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) VCQFX550-PCIE-PB € 214 Een "goedkope budget" Quadro-kaart, verwacht niet teveel performance en veel performance hebben jouw applicaties niet nodig.

De grafische kaart voor niet-gamers, dus het moet niet moordend snel zijn. Wel zuinig en de warmte/lawaai is direct hieraan gerelateerd. ff kijken hoeveel vermogen grafische kaarten verstoken GeForce 7900GT is de vorige highend kaart en is ondertussen lekker zuinig en presteert goed. En een GeForce 7600GT is meer dan genoeg voor jouw toepassingen, een passief gekoelde kaart met 2 DVI-aansluitingen zoeken zodat je ook gemakkelijk kan uitbreiden naar dual screen.
MSI GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7600GT-T2D256EZ € 138

De ram ben ik bijna vergeten, PC5300 is niet duurder dan PC4200 zodat we ineens voor PC5300 kiezen.
2GB PC5300 DDR2, CL5 (TwinMos) € 185

Totaal: € 2863 (exclusief verzendingskosten en winkelkeuze)

Mogelijke eindkeuzes:
  • Volgens mij ga je veel plezier beleven aan een 2de scherm, je kan dan meer dingen tegelijkertijd bekijken en doen. Dual screen is handig om op een scherm iets te tonen/af te lezen en of een andere scherm te werken.
    Dell TFT Monitor 2407WFP 24", DVI, Cardreader OP=OP! € 799.00
    Totaal: € 3662 (exclusief verzendingskosten en winkelkeuze)
  • Een Areca raidcontroller voor extreme raid performance behoort idd ook bij de mogelijkheden.
  • Je houdt 1000+ euro op zij om latere upgrades, als je bv toch wilt gamen met de opvolger dan 8800GTX? Of voor andere upgradeplannen.
Eindconclusie: We hebben te weinig input van de TopicStarter om een maatwerkcomputer samen te stellen, hierdoor zullen verschillende tweakers verschillende systemen samenstellen. bv shaggy8675 heeft een ander systeem samengesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 02-01-2007 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb lang niet alles gelezen maar als het budget zo ruim is zou ik absoluut twee schermen adviseren. Verder zou ik erg hoge eisen aan de behuizing stellen met name gaan voor de meest stille oplossing in combinatie met het stiller maken van de hardware-componenten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43

Shaggy

Misantroop pur sang

(jarig!)
Ik zou het net wat anders doen.

Dit zou ik doen met jouw budget:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fe067e247b6783a0ede353f39cdc791c/full.gif

+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c65cf83078312a1746f9adc948aadcc1/full.gif

=ongeveer: €3900

Dit systeem is snel, flinke opslag ( 4 x 400Gig schijven nu! Buiten redundancy ruimte natuurlijk! ) in RAID 5 ipv alleen 2 in RAID 0, en later mischien nog eens 2.
Ik denk dat je met jou budget hier een erg goed systeempje aan hebt waar je wel even mee vooruit kan.

Zaken als kabel etc. worden altijd bijgeleverd, koelpasta etc. ook. Je gaat voor een Logitech diNovo desktop en besteld er nog een lossen dure muis bij? Lijkt me niet nodig. Zo nog wat zaken verandert. Mischien nog een brandertje erbij of eraf oid maar in grote lijnen...

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxBlast_NL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06-2021
Ik zou er toch een 8800 gts in zetten, ben je helemaal " VISTA READY " met directX10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Die 400GB schijven zijn wel duur, je hebt ook 500GB schijven van Maxtor voor 138 euro o.i.d. in de pricewatch, misschien niet bij de shop met jouw voorkeur maar toch wilde ik het even opmerken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
MaxBlast_NL schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:51:
Ik zou er toch een 8800 gts in zetten, ben je helemaal " VISTA READY " met directX10
onderbouwen.. onderbouwen, onderbouwen...

Wijngaarden: Ik vind je laatste systeem een prima keuze. Alleen over de raptors moet je nog even goed nadenken. Het is algemeen bekend dat deze toch wat meer herrie maken.
volgens mij vind je geluid toch wel een beetje belangrijk, dus ik zou hier goed over nadenken.
Verder vind ik het systeem duur op de punten waar jij het kan gebruiken. Dat is beter dan geldverspillen aan een videokaart die je voorlopig toch niet of nauwelijks gaat gebruiken.
Misschien nog nadenken of je toch niet beter 2 kleinere schermen aan kan kopen voor hetzelfde geld. Misschien heb je daar meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MaxBlast_NL schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:51:
Beetje dure grap om alleen voor zo'n kenmerk een dure videokaart aan te schaffen. Een tragere kaart zal ook prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ben een onderzoekje aan het doen voor die seagate 7200.10 disks. zijn ook niet erg duur, lijken qua snelheid richting de raptors te gaan en zijn ook nog eens stil. zie wel overal dat ze erg heet worden...
de opmerking over 2 schermen gebruiken ipv 1 grote tft .. is leuk, maar niet wat ik wil. ik werk al 6 jaar op 21"crt schermen en heb ook wel een tijdje op 2 schermen gewerkt. ik vond dat nooit zo prettig. en ik vind een mooie grote tft op mijn bureau ook mooier dan 2 schermen.

@shaggy, mooie setup heb je daar gemaakt maar helaas zijn de nvidia 680i bordjes niet snel leverbaar. en ik wil deze week de order de deur nog uit hebben.

@raptor.. enorm bedankt voor je super gedetaileerde antwoord. ik kom hier nog nader op terug. ik ga eerst maar weer eens een nachtje slapen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

(jarig!)
Anoniem: 76984 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:39:

@shaggy, mooie setup heb je daar gemaakt maar helaas zijn de nvidia 680i bordjes niet snel leverbaar. en ik wil deze week de order de deur nog uit hebben.
Ja dat kan, maar er zijn bordjes genoeg hoor. De 680i hebben soms ook nog hun kinderziektes ( sommige dan ) en zeker leverings problemen bij veel winkels.
Maar waarom geen ander? Heb net zelf een Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP nForce 590 SLI gekocht.
Prima leverbaar en erg uitgebreid/luxe. Ik zie in jouw geval ook niet echt de meerwaarde in een 680i bordje, terwijl je voor hetzelfde en ook voor minder geld erg goede en aantrekkelijke borden hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Shaggy op 01-01-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunnsat
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 21:11
Misschien is deze PC een leuk startpunt? Dan heb je tenminste iets helemaal nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

(jarig!)
grunnsat schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:59:
Misschien is deze PC een leuk startpunt? Dan heb je tenminste iets helemaal nieuws.
Lekker zinnige toevoeging aan dit topic... :O

En lekker leverbaar ook... nog buiten de eventuele prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156281

rapture schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:20:

...

Logitech MX518 is een bewezen "moordmuis", niet alle zeer snel/accuraat in games, maar ook dodelijk accuraat in andere applicaties. Uiteraard heb je de draad nodig, draadloze muizen zijn minder accuraat en je moet ze regelmatig reloaden met batterijen. G5 is ook een mogelijk keuze, deze lasermuizen zijn nog accurater, is dat wel nodig?
Logitech MX518 Optical Mouse (USB) € 42
Ik ga akkoord met alles wat je zegt, maar over dat draadloos moet ik je tegenspreken. Waar haal jij dat draadloze muizen minder nauwkeurig zijn? Dat er (onmerkbare) input lag is, akkoord. Dat het herladen van de muis soms slecht uitkomt, ook. Minder nauwkeurig is echter niet juist, de laser technologie in pak 'm beet een G7 is net dezelfde als bij de mx518. Draadloos heeft trouwens juist heel wat voordelen imo, maar da's nog verder off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_1990
  • Niet online
Kijk eens voor het toetsenbord naar de Logitech S510 (48 euro bij 4Launch) als je opzoek bent naar een beetje design natuurlijk mijn mening . Ik heb hem zelf nu een maandje en het enigste minpuntje tot nu toe is de muis, die is een beetje simpel. Maar als je toch een aparte muis erbij koopt maakt dat natuurlijk niets uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172377

www.tones.be
www.microforce.be

quadcore in stock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunnsat
shaggy8675 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 23:12:
[...]

Lekker zinnige toevoeging aan dit topic... :O

En lekker leverbaar ook... nog buiten de eventuele prijs...
Ach, het hele topic is ietwat ridicuul. Er wordt primair gevraagd om een snelle bureau computer, en vervolgens wordt bij Asus een moederbord voor gaming gekozen. Ik zou dan gezocht hebben bij de workstation moederborden.

Dan de storage zaken. Er wordt gesuggereerd om zeer snelle Raptor schijven in te zetten voor de applicatie schijven. Echter een applicatie wordt slechts één keer in geheugen geladen, en moet dan (mogelijk langdurig) met data schijven aan het werk. De data schijven moeten dus snel zijn, alhoewel dat natuurlijk afhankelijk kan zijn van het type applicatie. Zet vier snelle en redelijk grote schijven in een raid 0+1 (10) configuratie, en partioneer die eventueel in meerdere partities. Dan gebruik je alle schijvan maximaal, en heb je een behoorlijke performance met een grote bescherming. Begin met PC raid controllers niet aan raid 5, want dat is niet vooruit te branden bij die controllers.

Zet de PC vol met RAM, dus 4GB. bij Windows-XP kun je maar 3,5GB gebruiken, maar so what.

Overklokken doe je NIET bij een bureau computer. In tegenstelling tot Wintel servers heeft een PC normaal geen ECC geheugen. Valt er dus een bitje om, dan wordt dat niet gecorrigeerd of zelfs maar ontdekt. Niet erg voor een game, wel voor een berekening in Autocad o.i.d.

En dan al die gigantisch snelle en dure grafische kaarten. Ik zou voor bureauwerk eerst eens op zoek gaan naar een heel goede en grote monitor, of twee. Iedere enigermate fatsoenlijke grafische kaart kan die aansturen. Of een echte professionele kaart zoeken, zoals een Fire-GL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

grunnsat schreef op maandag 01 januari 2007 @ 23:49:
Ach, het hele topic is ietwat ridicuul. Er wordt primair gevraagd om een snelle bureau computer, en vervolgens wordt bij Asus een moederbord voor gaming gekozen. Ik zou dan gezocht hebben bij de workstation moederborden.
SLI-achtige mobo's worden idd veel te vaak gekozen, terwijl SLI-achtigen een uiterst kleine nichemarkt is.
Dan de storage zaken. Er wordt gesuggereerd om zeer snelle Raptor schijven in te zetten voor de applicatie schijven. Echter een applicatie wordt slechts één keer in geheugen geladen, en moet dan (mogelijk langdurig) met data schijven aan het werk. De data schijven moeten dus snel zijn, alhoewel dat natuurlijk afhankelijk kan zijn van het type applicatie. Zet vier snelle en redelijk grote schijven in een raid 0+1 (10) configuratie, en partioneer die eventueel in meerdere partities. Dan gebruik je alle schijvan maximaal, en heb je een behoorlijke performance met een grote bescherming. Begin met PC raid controllers niet aan raid 5, want dat is niet vooruit te branden bij die controllers.
Bootschijf met applicaties, doen meer dan enkel een applicatie 1 keer inladen. Veel applicaties (en Windows) werken niet graag zonder een vorm van swapfile, Photoshop heeft graag scratchdisks en zulke dingen gaan op een Raptor sneller vooruit. Windows moet je tweaken om eerst de ram vol te zetten, dan pas swappen. En Photoshop-instellingen aanpassen om meer ram te gebruiken.

Volgens een review zou er niet teveel leessnelheid ingeleverd worden, als je van RAID 1+0 naar RAID 5 overstapt. Maar de schrijfperformance is idd duidelijk merkbaar lager.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/p965part1_101506101043/13342.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/p965part1_101506101043/13339.png

Er is budget voor een Areca-RAID-controller, als er een grote raidarray opgebouwd moeten worden. We wachten op meer details van de TopicStarter zodat we weten wat hij exact zoekt/wilt/nodig-heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunnsat
rapture schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 00:19:
[...]

Bootschijf met applicaties, doen meer dan enkel een applicatie 1 keer inladen. Veel applicaties (en Windows) werken niet graag zonder een vorm van swapfile, Photoshop heeft graag scratchdisks en zulke dingen gaan op een Raptor sneller vooruit. Windows moet je tweaken om eerst de ram vol te zetten, dan pas swappen. En Photoshop-instellingen aanpassen om meer ram te gebruiken.
Ik begrijp waar je heen wilt. Om scratchen en swappen te voorkomen had ik die 4GB bedacht, maar dat had je natuurlijk al begrepen. Het zou mij echter niet verbazen als 4 schijven in raid 0+1 sneller zijn als twee Raptors in Raid 1.
Volgens een review zou er niet teveel leessnelheid ingeleverd worden, als je van RAID 1+0 naar RAID 5 overstapt. Maar de schrijfperformance is idd duidelijk merkbaar lager.
Dat is een kenmerk van Raid 5. Bij lezen is Raid 5 net zo snel als Raid 0, alleen bij schrijven krijg je vrij veel overhead door de XOR parity berekening + schrijven die dan uitgevoerd moet worden.
Er is budget voor een Areca-RAID-controller, als er een grote raidarray opgebouwd moeten worden.
Dat lijkt mij geen slecht idee, alhoewel de workstation moederborden van Asus ook twee onafhankelijke raid controllers hebben. Dat Quad AMD moederbord van Asus heeft zelfs 12 SATA poorten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

(jarig!)
[...]

Er wordt primair gevraagd om een snelle bureau computer, en vervolgens wordt bij Asus een moederbord voor gaming gekozen. Ik zou dan gezocht hebben bij de workstation moederborden.
Wat moet iemand als TS met dat soort dure moederborden met PCI-X sloten etc? Heeft ie niks over aangegeven oid. Met een ruim budget val je meteen al in de "luxere" borden. Dat dit mischien game borden zijn doet niks af aan de eventuele functie als desktop, maar kunnen zeker van belang zijn bij zaken als video bewerking, CAD etc. Dit zijn gewoon goede, snelle, betrouwbare en betaalbare moederborden.
dat er een aantal borden van €200+ worden vermeld is leuk, maar geen must. Met minder € is TS waarschijnlijk ook prima uit, alleen zoekt de tweakende gemeenschap naar wat leukers dan "gemiddeld"

Ik denk dat je als profesioneel gebruiker niks te zoeken hebt in de RAID 10 hoek. Als je snel en betrouwbaar wil werken kies je al snel voor een HW RAID 5 setup. Dit werk snel en is betrouwbaar ( ja, veel sneller dan RAID 10, en zeker betrouwbaarder bij HDD failure wat gewoon een groter risico is bij RAID 10 )
Hij zou zelfs voor een RAID 5 met 4 schijven en 1 hotspare kunnen werken om helemaal betrouwbaar uit te zijn, en nog steeds binnen zijn budget te blijven.

Zaken die echt veilig moeten zijn, worden normaal gezien toch ge-backuped op externe media.

Zet de PC vol met RAM, dus 4GB. bij Windows-XP kun je maar 3,5GB gebruiken, maar so what.
Helemaal gelijk, maar wat als TS nou eens gebruik maakt van de VISTA up-grade mogelijkheid, dan is 4Gig ineens wel bruikbaar in de nabije toekomst.

Overklokken doe je NIET bij een bureau computer. In tegenstelling tot Wintel servers heeft een PC normaal geen ECC geheugen. Valt er dus een bitje om, dan wordt dat niet gecorrigeerd of zelfs maar ontdekt. Niet erg voor een game, wel voor een berekening in Autocad o.i.d.
Ook mee eens.
Oc'en doe je niet nij een normale productie desktop.
Maar ECC geheugen is relatief gezien niet heel veel duurder dan gewoon geheugen en kan dus, afhankelijk van de wensen van TS wel worden toegepast. ( al word ECC meer in server omgevingen gebruikt dan desktop... )

En dan al die gigantisch snelle en dure grafische kaarten. Ik zou voor bureauwerk eerst eens op zoek gaan naar een heel goede en grote monitor, of twee. Iedere enigermate fatsoenlijke grafische kaart kan die aansturen. Of een echte professionele kaart zoeken, zoals een Fire-GL.
Ts geeft al aan dat 2 monitoren niet wenselijk zijn, en hij wil gaan voor de Dell monitor wat een hele mooie keuze kan zijn.
Als TS daarintegen mischien wel een moderne game wil gaan spelen zal hij ook over 1 of 2 of 4 jaar nog goed uit de voeten kunnen. Als het budget toch beschikbaar is zie ik geen reden om daarop te bezuinigen, ook al zou TS er mischien niet meteen gebruik van maken.

Heb je de laatste tijd al eens gekeken wat een beetje leuke Fire-GL kost? zit je ook snel aan de €500 tot €1200. Dus ja... leuk maar geen noemenswaardig argument imo om dit te kiezen in deze setup.

Ohh..
Ach, het hele topic is ietwat ridicuul.
Dan zouden alle soortgelijke topics hier ridicuul zijn. TS vraagt netjes en met wat getoonde inzet om advies en dit wordt hem gegeven.
Aangezien een ieder weer een ander standpunt heeft tov hardware en de daaraan gestelde eisen zullen er veel verschillende antwoorden op retour komen. Dat deze antwoorden niet altijd tot een ieders genoegen zijn, en besteedbare budgetten hekelpunten worden is iets wat me "ridicuul" lijkt... maar ja dat zijn mijn 2ct...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunnsat
shaggy8675 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 00:39:

Wat moet iemand als TS met dat soort dure moederborden met PCI-X sloten etc?
Een PCI-X raid controller plaatsen bijvoorbeeld? PCI-E raid controllers vragen om minimaal een vrij PCI-E x8 slot.
Heeft ie niks over aangegeven oid. Met een ruim budget val je meteen al in de "luxere" borden. Dat dit mischien game borden zijn doet niks af aan de eventuele functie als desktop, maar kunnen zeker van belang zijn bij zaken als video bewerking, CAD etc. Dit zijn gewoon goede, snelle, betrouwbare en betaalbare moederborden.
dat er een aantal borden van €200+ worden vermeld is leuk, maar geen must. Met minder € is TS waarschijnlijk ook prima uit, alleen zoekt de tweakende gemeenschap naar wat leukers dan "gemiddeld"

[...]

Ik denk dat je als profesioneel gebruiker niks te zoeken hebt in de RAID 10 hoek. Als je snel en betrouwbaar wil werken kies je al snel voor een HW RAID 5 setup. Dit werk snel en is betrouwbaar ( ja, veel sneller dan RAID 10, en zeker betrouwbaarder bij HDD failure wat gewoon een groter risico is bij RAID 10 )
Pardon? Storage is toevallig mijn vakgebied, en ik kan je verzekeren dat Raid 10 nog steeds gezien wordt als de "vanilla setup". Erg duur, omdat de netto capaciteit slechts de helft van de bruto capaciteit is. Om je een idee te geven, twee of drie fibrechannel schijven van 300GB/15000 rpm kosten net zo veel als deze hele PC configuratie, en dan hebben we het nog niet eens over het storage rack zelf. Een leuke grote storage configuratie komt al gauw in de prijsregionen van € 200.000 tot € 1.000.000.

Raid 5 met de standaard ingebouwde raid controllers is gauw een drama. Beter zijn losse controllers van bijv. Adaptec of Areca met een flinke hoeveelheid cache geheugen. Dan kunnen de write opdrachten goed opgevangen worden. Echter zo'n controller heeft eigenlijk ook battery backup nodig, in feite zou zo'n controller geen write opdrachten mogen cachen als er geen battery backup aanwezig is. Kijk maar eens bij Wintel servers (ook kleintjes), daar is dat allemaal aanwezig.
Hij zou zelfs voor een RAID 5 met 4 schijven en 1 hotspare kunnen werken om helemaal betrouwbaar uit te zijn, en nog steeds binnen zijn budget te blijven.
Klopt, maar met een losse controller kom je dan op een 6 of 8 poorts uitvoering, en die zijn vrij prijzig.
Zaken die echt veilig moeten zijn, worden normaal gezien toch ge-backuped op externe media.
Zou moeten, hoe vaak gebeurd dat?
Helemaal gelijk, maar wat als TS nou eens gebruik maakt van de VISTA up-grade mogelijkheid, dan is 4Gig ineens wel bruikbaar in de nabije toekomst.
Zeker, en als hij nu 2GB DIMM's koopt, dan kan hij zelfs tot 8GB gaan.
Ook mee eens.
Oc'en doe je niet nij een normale productie desktop.
Maar ECC geheugen is relatief gezien niet heel veel duurder dan gewoon geheugen en kan dus, afhankelijk van de wensen van TS wel worden toegepast. ( al word ECC meer in server omgevingen gebruikt dan desktop... )
Helemaal waar, maar het moederbord moet het wel ondersteunen! Verder is ECC geheugen alleen verkrijgbaar in saaie gewone DIMM's, niet in bling bling uitvoeringen met esoterische vormgeving, kleurtjes, ledjes, blowertjes, toetertjes en belletjes. :)
Ts geeft al aan dat 2 monitoren niet wenselijk zijn, en hij wil gaan voor de Dell monitor wat een hele mooie keuze kan zijn.
Zeker, of een Eizo monitor. Persoonlijk zou ik kiezen voor een grote werkblad monitor, en een kleinere monitor waarop alle bedienings windows staan.
Als TS daarintegen mischien wel een moderne game wil gaan spelen zal hij ook over 1 of 2 of 4 jaar nog goed uit de voeten kunnen. Als het budget toch beschikbaar is zie ik geen reden om daarop te bezuinigen, ook al zou TS er mischien niet meteen gebruik van maken.

Heb je de laatste tijd al eens gekeken wat een beetje leuke Fire-GL kost? zit je ook snel aan de €500 tot €1200. Dus ja... leuk maar geen noemenswaardig argument imo om dit te kiezen in deze setup.

Ohh..

[...]

Dan zouden alle soortgelijke topics hier ridicuul zijn. TS vraagt netjes en met wat getoonde inzet om advies en dit wordt hem gegeven.
Aangezien een ieder weer een ander standpunt heeft tov hardware en de daaraan gestelde eisen zullen er veel verschillende antwoorden op retour komen. Dat deze antwoorden niet altijd tot een ieders genoegen zijn, en besteedbare budgetten hekelpunten worden is iets wat me "ridicuul" lijkt... maar ja dat zijn mijn 2ct...
Wat ik ridicuul vindt is het feit dat gesteld wordt dat het vooral een bureau computer moet zijn, die ook nog wat gebruikt moet kunnen worden voor games, en vervolgens heb ik de indruk dat vooral een gaming computer gebouwd wordt die ook nog wat bureauwerk kan doen.

Het idee om naar een "echt" werkstation te kijken, en daarbij een wat krachtiger grafische kaart te nemen voor de spelletjes, is blijkbaar in de hele discussie niet opgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

rapture schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:20:
[...]
Het wordt idd lastiger, als je geen doel/richting weet waar je met het systeem uit wil gaan. Als iemand perse ongeveer 8 TeraBytes opslagruimte wilt voor zijn videobewerking, dan ga ik zonder problemen raidcontroller van 1370 euro en 24 320GB Hitachi harde schijven aanraden (totaal: 3290 euro). Maar 400GB harde schijven zal ik eerder afraden wegens slechte GB per euro verhouding.
Afbeeldingslocatie: http://dataghost.com/hdprijs/?type=sata
:+ Dat valt wel mee :P Ik zou zelfs voor de 500GB gaan omdat die nog ongeveer dezelfde prijs per GB hebben, dan heb je opeens bijna 2x zoveel opslagruimte (mogelijk). 320GB-schijven zijn inderdaad wel het goedkoopst, maar als het niet enorm veel uitmaakt kan je best voor wat grotere schijven gaan. De 750GB-versie moet je duidelijk niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jongens, jullie zijn mij een beetje kwijt hoor met al die data storage oplossingen :+
ik doe dan wel veel kantoorwerk op deze pc, maar het merendeel van mijn apps draaien asp. dus heb ik met die hele datastorage weinig van doen. backups van de dingen die ik belangrijk vind maak ik echt wel. is het niet op tape ( films ) dan is het wel op dvd/cd of op een mem stick dan wel op een servertje wat ik hier nog heb lopen.
wat maakt het uiteindelijk uit hoe ik mijn pc noem? en game pc, een workstation, een manusje van alles ?
Ik ben wellicht niet duidelijk geweest in de omschrijving van wat ik nu echt wil met deze pc. waarschijnlijk ben ik toch meer game en overklok gericht dan ik aanvankelijk dacht.
Door middel van dit topic ben ik wel iets beter gaan nadenken van wat ik nu ga samenstellen. alshoewel er nog steeds een hoop mensen zullen zijn die vinden dat ik nodeloos een smak geld uitgeef, domme config opzet of whatever.. ik denk dat ik wel erg blij ga zijn met de pc zoals ik hem uiteindelijk vandaag toch besteld heb. Het word een pc waarmee ik voorlopig mijn grenzen niet ga bereiken qua overklokken, gamen, films coderen enz. een pc die er in mijn ogen netjes en goed gebouwd uitziet.een pc die samengesteld is uit kwalitatief goede hardware. een pc waarbij ik voor mijn eigen gevoel weinig consessies heb hoeven doen. en dat voelt lekker !
nogmaals wil ik een ieder voor zijn input in dit topic erg bedanken. ik heb er erg veel van opgestoken.
jullie zien me snel terug in een ander deel met mijn ervaringen met dit setje.
dan rest me nog even hier te posten wat het nu uiteindelijk geworden is.

1 Arctic S5 Thermal Compound € 7.00
1 Asus Processor Koeler Silent Square Pro AMD & Intel € 52.00
1 Belkin Floppy Kabel Rond 0,6m (neon rood) € 12.50
2 Belkin IDE Kabel Rond 0,6m (rood) € 18.40
1 Cooler Master 4 in 3 Module voor Stacker € 13.50
6 Digiconnect SATA Kabel 0,6m € 34.80
1 Hauppauge WinTV-PVR-350 Stereo € 130.00
1 Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 300.00
1 Microsoft Windows XP Pro NL + Vista Coupon OEM € 130.50
1 NEC Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart) € 8.40
2 Plextor DVD-/+RW PX-760SA 18x/18x/10x DL Retail (wit & zwart) € 207.00 ( de nec was niet op tijd beschikbaar )
4 Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 382.00
1 XFX Videokaart PCI-e GeForce 7950GT XT 512MB 2xDVI/HDMI € 268.50

Totaal incl. BTW: € 3411.60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

waarschijnlijk ben ik toch meer game en overklok gericht dan ik aanvankelijk dacht.
Geef dan eens precies aan waar je aan zit te denken qua gamen en overklokken. Al denk ik dat je qua overklokken met deze componenten al erg goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onedutch
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 13:38
MMM Zie weinig reacties op het geheugen...

moet
2 Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX € 507.00

Zijn denk ik, gelijk volpoffen die geheugen banken, helemaal als over enkele maande Dhr. Wijngaarden Vista eroverzet.

Groetjes Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Win XP kan niet eens de volle 4GB gebruiken dus dat lijkt me een beetje zonde. Verder is het nu nog volstrekt overbodig en onzinnig. Het lijkt me beter om over een jaar nog eens te kijken. Tegen die tijd zullen de geheugenprijzen ook wel gedaald zijn. Nu 250 euro extra uitgeven voor een overkill aan geheugen lijkt mij niet erg zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat idee had ik ook al..
volgens de track&trace is de bestelling bijna hier :-)
Pagina: 1