Toon posts:

Na OC Lage 3Dmark06 score

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
P5B Deluxe
E6600
OCZPC8800
8800GTX

Standaard 10.000 punten in 3Dmark06
Na OC (E6600@3600Mhz, geheugen op 1000 en een stabiel systeem) is de score nog maar 3900. Er loopt niks vast ofzo alleen de tijd loopt heel langzaam.

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is ???

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 22:08

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 05:09:
Er loopt niks vast ofzo alleen de tijd loopt heel langzaam.
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is ???
Heb je de voeding ook verhoogt ?

[ Voor 25% gewijzigd door Emiel1984 op 31-12-2006 05:15 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
Emiel1984 schreef op zondag 31 december 2006 @ 05:14:
[...]

Heb je de voeding ook verhoogt ?
Hoe bedoel je ??

Verwijderd

Is het geheel überhaupt een beetje stabiel? (Lees: paar uur Orthos / 2 x Prime)

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 07:07
Anders zou hij 3d mark 06 nieteens af kunnen maken en tot een score komen.

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05-2025
Wat is de temperatuur van je CPU onder belasting? Misschien clocked de CPU zich terug om schade te voorkomen (CPU Throttling).

Verwijderd

Kijk eens bij de totale score naar de CPU score. Stock is die zo'n 2100pts. Als die nu 3300pts is, ligt het niet aan de CPU.

Wat voor mem heb je trouwens?domme vraag :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 11:45 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Open cpuz na je OC en kijk eens op mainboard tab. Link width zal hoogstwaarschijnlijk X1 staan in plaats van de gebruikelijke X16.

Bekend probleem met P5B, sommigen hebben er last van anderen niet. Zet de voltages voor FSB/NB/SB eens handmatig i.p.v. op auto, ik heb het idee dat het daaraan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
De CPU score is inderdaad iets van 3300, dat is dus goed. Ik zie ook echt hele lage fps soms wel 4 of 5.
Viss schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:58:
Open cpuz na je OC en kijk eens op mainboard tab. Link width zal hoogstwaarschijnlijk X1 staan in plaats van de gebruikelijke X16.

Bekend probleem met P5B, sommigen hebben er last van anderen niet. Zet de voltages voor FSB/NB/SB eens handmatig i.p.v. op auto, ik heb het idee dat het daaraan ligt.
Ik zal er eens naar kijken

Verwijderd

Topicstarter
Na dat ik de FSB/NB/SB handmatig gezet heb geen problemen meer (3DMark 11236)

Is hier een fix voor zodat het ook op auto werkt ?? heb al het laatste bios geprobeerd maar heb het probleem nog steeds

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:26:
Na dat ik de FSB/NB/SB handmatig gezet heb geen problemen meer (3DMark 11236)

Is hier een fix voor zodat het ook op auto werkt ?? heb al het laatste bios geprobeerd maar heb het probleem nog steeds
Wat is er mis met gewoon op handmatig laten staan :?

Verwijderd

Topicstarter
Niks, maar ik wil graag "goede spullen" en als het niet op auto werkt is er iets dus niet goed.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01
Ik heb ook dingen van auto moeten afhalen ondanks goed spul.
Als je met je multipliers gaat goochelen kunnen bijv de auto timings van je ram niet meer kloppen.
Ik onderclock mijn geheugen maar board denkt nog lagere frequentie en zet de andere timings scherper.
Ik denk dat je het daarin moet zoeken.
spd van ram bij 100-133-200 Mhz geven andere timings op ras cas etc. dit staat in je ram en door oc kan je daadwerkelijke freq tov van board detectie wissellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:38:
Niks, maar ik wil graag "goede spullen" en als het niet op auto werkt is er iets dus niet goed.
Het spul werkt wel, op standaard snelheden. Als je dus overclockt loopt het niet op standaard, en kan je mag je dus eigenlijk niet zeggen dat het niet werkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:04:
[...]

Het spul werkt wel, op standaard snelheden. Als je dus overclockt loopt het niet op standaard, en kan je mag je dus eigenlijk niet zeggen dat het niet werkt ;)
zomaar ff wat kreten van de doos van een P5B Deluxe:

Rock solid
Adjust speed as u wish!
"AI NOS" Boost performance when u need it the most

Dus ik mag best wel zeggen dat er iets niet klopt. Ben er ook achter gekomen dat met wat verder tweaken van de voltages de Link width weer op 1x staat. Dus kan nog niet echt het maximale uit m'n E6600/OCZ PC8800 halen.

Toch ff zoeken of er geen fix voor is.

Verwijderd

Nee, dit mag je nog steeds niet. Het moederbord kan de features wel hebben, maar de meeste fabrikanten garanderen niks qua overclocken. De onderdelen zijn getest om op standaard snelheden goed te werken, en dat deed het. Nadat jij er meer getweakt had, werkt het niet meer goed.

Stel, ik koop een auto en ik gooi er een turbo op en ik ben er niet blij mee. Na dit avontuur is het motorblok beschadigd, dan kan ik dit toch ook niet de auto/fabrikant kwalijk nemen?

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Daar is sobieso geen fix voor. Niemand vind zon fix interresant.
Als je gaat overclocken wil je juist NIET dat alles automatisch staat want dan kan het moederbord Fouten maken. Als ik met mijn DS3 mijn geheugen voltage op Auto zet dan is de voltage 1.8V maar dat moet 2.1 zijn! omdat mijn ocz geheugen het liefst op 2.1V draaid(dat is ook het standaart voltage van mijn geheugen). Het wil niet zeggen als mijn DS3 Automatisch 1.8 pakt dat het dan niet goed is.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 22:08

Emiel1984

Made in NL

Zie dus ook uitlege in de post hierboven ;) . Wanneer je je processor sneller wil laten lopen moet hij meer voedingsspanning hebben. Als jij harder moet werken moet je namelijk ook erergieker eten. Een processor wil niks anders in dat geval.

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
CodeConnected schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:28:
Daar is sobieso geen fix voor. Niemand vind zon fix interresant.
Als je gaat overclocken wil je juist NIET dat alles automatisch staat want dan kan het moederbord Fouten maken. Als ik met mijn DS3 mijn geheugen voltage op Auto zet dan is de voltage 1.8V maar dat moet 2.1 zijn! omdat mijn ocz geheugen het liefst op 2.1V draaid(dat is ook het standaart voltage van mijn geheugen). Het wil niet zeggen als mijn DS3 Automatisch 1.8 pakt dat het dan niet goed is.
Alleen is het nu bij mij zo op auto heb ik een probleem. Op manueel niet (lage voltages) maar als ik wat veder wil b.v. de voltage van de proc verhogen heb ik dat probleem wel weer. kan dus niet echt het maximale uit mijn set halen.

En Asus provileert zicht toch echt met de P5B Deluxe als OC board.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Viss schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:58:

Ik heb dit pci x1 issue op XS gesolved.

Bij mij (en vele andere) blijkt het probleem bij northbridge voltage te zijn. Het oplossing is vaste waardes geven, dus niet op auto zetten.

Zet northbridge op 1.45V of 1.55V (indien overclock =1.55V).
Ik raad ook aan om southbridge voltage op 1.6V in te stellen.

Nu locked die hem op x16. Als het x1 issue bij random boots terugkeert betekent het dat je een andere vNB/vSB combinatie moet proberen.

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:46:
[...]

Alleen is het nu bij mij zo op auto heb ik een probleem. Op manueel niet (lage voltages) maar als ik wat veder wil b.v. de voltage van de proc verhogen heb ik dat probleem wel weer. kan dus niet echt het maximale uit mijn set halen.

Waarom haal je dan niet je max?

heb je wel eens verdiept in overclocken of niet?
het eerste wat ik doe als ik een nieuw mobo heb alles goed instellen. nog een leuk voorbeeld is bijv mijn DS3 zet de mem timings veelste strak mijn geheugen loopt op 900 mhz en mijn DS3 wil mijn mem dan op 3-4-3-12 laten lopen terwijl dat helemaal niet mogelijk is met mijn mem. ik moet hem op 5-5-5-15 laten draaien anders is hij niet stabiel.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:46:
[...]

Misschien snap je niet dat 2,4GHz -> 3.6GHz een 50% overclock is. Dit is zegmaar niet wat de fabrikant garandeert, als je dat 'AI' gedoe als garantie ziet. Dat gaat hoogstens tot 5-10% naar mijn weten, en dan nog hangt het af van wat voor koeling etc je gebruikt. Als ik de CPU niet koel kan ik zeker geen overclock verwachten, als ik er elcheapo geheugen inmieter wat niet eens de stock-snelheid van de CPU kan bijbenen mag ik ook niet al teveel verwachten. Ook al voldoe ik aan deze beide voorwaarden mag ik niks verwachten, HOOGSTENS wat de fabrikant met die AI-features 'garandeert'.
Ook is niet elke CPU gelijk en geven resultaten van andere mensen totaal GEEN garanties. Het zou best kunnen zijn dat de maximale overclock die je eruit kan halen 2,5GHz is, van welke factor dan ook afhankelijk. Garantie zal je echter niet kunnen claimen, het doet gewoon wat gevraagd wordt. Als je wel probeert garantie te claimen, houd dan rekening met het feit dat je dezelfde hardware die je nu hebt gewoon teruggestuurd krijgt + een rekening voor gemaakte kosten van je leverancier.

Als je niet meer uit je set krijgt: pech gehad. Zo simpel is het nou eenmaal. En zoals ik al eerder zei, als je gaat overklokken, zeker 'voorbij de AI-functies', moet je niet afhankelijk zijn van 'auto'-oplossingen. Laat dat idee dus varen.

edit:
Dit verhaal is in aangepaste vorm terug te lezen op Frequently Asked Questions T&C, eerste blok 'De basics van overklokken', 'Inleiding / Disclaimer'. Na dat eerste blok, hoewel wellicht enigzins verouderd doch nog steeds geldig, wordt in detail doorgegaan op de rest van de factoren waar je rekening mee moet houden.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 01-01-2007 18:43 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Aangezien dit toch wel erg basic dingetjes zijn ga ik het topic nu toch op slot doen... Zoals al meerdere malen gezegd is, garanties heb je nooit en via AI en consorten al helemaal niet :)

Overigens heb je volgensmij het idee van overklokken ook nog niet helemaal door dus misschien dat de FAQ ook nog wel een mooi stukje is om een keer door te lezen voor je :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.