Verwijderd schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:46:
[...]
Alleen is het nu bij mij zo op auto heb ik een probleem. Op manueel niet (lage voltages) maar als ik wat veder wil b.v. de voltage van de proc verhogen heb ik dat probleem wel weer. kan dus niet echt het maximale uit mijn set halen.
En Asus provileert zicht toch echt met de P5B Deluxe als OC board.
Misschien snap je niet dat 2,4GHz -> 3.6GHz een 50% overclock is. Dit is zegmaar niet wat de fabrikant garandeert, als je dat 'AI' gedoe als garantie ziet. Dat gaat hoogstens tot 5-10% naar mijn weten, en dan nog hangt het af van wat voor koeling etc je gebruikt. Als ik de CPU niet koel kan ik zeker geen overclock verwachten, als ik er elcheapo geheugen inmieter wat niet eens de stock-snelheid van de CPU kan bijbenen mag ik ook niet al teveel verwachten. Ook al voldoe ik aan deze beide voorwaarden mag ik niks verwachten, HOOGSTENS wat de fabrikant met die AI-features 'garandeert'.
Ook is niet elke CPU gelijk en geven resultaten van andere mensen totaal GEEN garanties. Het zou best kunnen zijn dat de maximale overclock die je eruit kan halen 2,5GHz is, van welke factor dan ook afhankelijk. Garantie zal je echter niet kunnen claimen, het doet gewoon wat gevraagd wordt. Als je wel probeert garantie te claimen, houd dan rekening met het feit dat je dezelfde hardware die je nu hebt gewoon teruggestuurd krijgt + een rekening voor gemaakte kosten van je leverancier.
Als je niet meer uit je set krijgt: pech gehad. Zo simpel is het nou eenmaal.
En zoals ik al eerder zei, als je gaat overklokken, zeker 'voorbij de AI-functies', moet je niet afhankelijk zijn van 'auto'-oplossingen. Laat dat idee dus varen.
edit:
Dit verhaal is in aangepaste vorm terug te lezen op
Frequently Asked Questions T&C, eerste blok 'De basics van overklokken', 'Inleiding / Disclaimer'. Na dat eerste blok, hoewel wellicht enigzins verouderd doch nog steeds geldig, wordt in detail doorgegaan op de rest van de factoren waar je rekening mee moet houden.
[
Voor 9% gewijzigd door
DataGhost op 01-01-2007 18:43
]