[sketchup] Lichtbronnen plaatsen/renderen

Pagina: 1
Acties:
  • 11.783 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik heb voor de lol een sketchupmodel gemaakt van m'n huisje (de verbouwingen starten net). In het begin was het natuurlijk de bedoeling een basic model te maken, maar ondertussen is het al een vrij uitgebreid model met heel wat interieurdetails.
Natuurlijk ziet dat er in sketchup echt niet uit :/ Afaik is de enige lichtbron die sketchup zelf kent daglicht... niet echt fijn dus.Vandaar mijn zoektocht op het web naar 3d party tools om lichteffecten toe te voegen aan mijn model om een paar showprentjes te maken, en wie weet ook een filmpje.

Als eerste stootte ik op RPS Raytrace. Deze tool laat het toe om door middel van een plugin reflectie en glow in te stellen voor materialen in sketchup. Ook worden een aantal voorgedefineerde lampen en spots meegeleverd, die je zo in sketchup kan gebuiken. Daar bovenop herkent het programma standaard sketchup objecten en voegt daar automatisch licht aan toe. Textures neemt de tool probleemloos over uit het sketchupmodel. Je kan ook textures in de renderer vervangen door programma-eigen textures.
Je maakt het model dus compleet "af" in sketchup, laadt het in RPS (wat lang duurt, en voor grote modellen als de mijne nog langer aangezien ik genoodzaakt ben de "oude" XML import te gebruiken...5 minuten laden dus), past settings en textures aan. Dan kan je gaan renderen: dit gebeurt compleet op cpu (gelukkig kan het progsel wel overweg met m'n dual core...) en duurt minimaal 10 minuten voor een 320*200 render... ziek traag imho. Zeker omdat je continue zonder preview werkt, en het juist "afstellen" van de lichten toch geen sinecure is. Simpele instellingen voor lichtkleur en stralingshoek bijvoorbeeld zijn er niet :(
In de trial wordt er bovendien over de render een tekst gezet. Door op een ziek formaat te renderen en achteraf te verkleinen ben ik er toch in geslaagd wat moois te renderen. Maar daar is m'n cpu'tje wel zowat 2 uur zoet mee geweest!
Omdat de trial bijna verliep en de resultaten nog niet optimaal zijn op zoek naar wat anders.

Zo belande ik bij Artlantis. Artlantis kiest aan andere aanpak. Je exporteert het model vanuit sketchup, of je importeert het in Artlantis, het resultaat lijkt me hetzelfde. In artlantis werk je opnieuw op je model, en je plaatst elke lichtbron (standaard is je model vrij donker). Uitgebreide opties en camerastandpunten en ene goede preview maken dit een redelijk aangename taak. Eventueel kan je een aantal textures wisselen of instellingen mbt reflection en radiosity (dit kan RPS niet!) aanpassen voor de bestaande textures. Ook instellingen voor zachte schaduwen en transparantie behoren tot de mogelijkheden. Een zeer belangrijk nadeel is echter dat zowel de import in Artlantis als export uit Sketchup dezelfde steken laten vallen: planes met verschillende textures aan beide zijden krijgen aan beide zijden dezelfde texture :( Nu bevat mijn model redelijk veel zulke planes, dus is het een irritante klus telkens de juiste textures te gaan toewijzen voor alle "verkeerde" planes, afhankelijk van het camerastandpunt, want dat is weer terug naar sketchup :/ Ook lijken er wat problemen te zijn met scaling van de textures. :'(
Een voorbeeldrendertje heb ik (nog) niet, maar van wat ik geprobeerd heb, rendert het wel lekker snel (hardwareversnelling?). Het resultaat wordt wel compleet verpest door de fouten met de textures (en mijn onkunde :p). Ook moet ik nu elke lichtbron nog eens opnieuw aanmaken.

Vandaar weer een zoektocht op het web: wie weet bestaat er nog betere software. Die heb ik spijtig genoeg niet gevonden. Nu heb ik zelf al door dat Sketchup niet hét programma is voor een geavanceerd en groot 3d-model met veel detail. Ik lees dan ook dat er dikwijls richting de "pro" programma's als autocad of 3dsmax gewezen wordt, en wat minachtend gedaan wordt naar het schetsprogramma toe. Maar voor mij werkt dit redelijk goed, alleen zijn beide stukjes software hierboven nog duidelijk in ontwikkeling, waardoor ze de nodige steken laten vallen en/of kritieke functionaliteit missen. Exporten naar 3dsmax of autocad, daar finetunen en renderen met Maya oid. zoals de "pro's" lijkt me misschien wat veel van het goede. Ik ken het fijne niet van die software, maar autocad en 3ds heb ik al eens geprobeerd en die leercurve leek me te stijl voor een hobbyproject.

Nu vraag ik me af of er soms al tweaker zijn die iets gelijkaardigs gedaan/geprobeerd hebben, en welke software ze dan gebruikt hebben om hun sketchup model op te fleuren. Laat het ons bij sketchupmodellen houden, dat er zoveel prachtige software is die dat allemaal zoveel beter kan, interesseert me nu even niet :p

-> Excuses voor de lap tekst

Verwijderd

Ik ken het programma [sketchup] niet heel goed, (eigenlijk helemaal niet) maar het lijkt me, vanuit het door jou getikte stukje, dat een andersoortig 3d programma me aan te raden is.

Iets waarmee je zelf lichtbronnen toe kunt voegen of camera's kunt plaatsen. Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar de 'perfect 3d software to make your own garden' maar moest vaak gniffelen toen ik robeerde iets meer te doen dan een heg te plaatsen zonder de daar toe door het programma voorgeschreven wetten.
Vanuit mijn opleiding ben ik gewend 3dsmax te gebruiken, wellicht teveel voor one-time-use maar zeker de voordelen zoals belichting, camera's (paden voor deze camera's als ook voor alles eigenlijk) waard.

Eeen tussenweg is er bij mij weten wel in Photoshop. dan moet je het niet geanimeerd, of niet te moeilijk geanimeerd willen.

• the_stickie
Ik wist dat zo'n reply zou volgen; maar je moet sketchup eens bekijken ;) das 3d op een simple manier...

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 03:03:
Ik ken het programma [sketchup] niet heel goed, (eigenlijk helemaal niet) maar het lijkt me, vanuit het door jou getikte stukje, dat een andersoortig 3d programma me aan te raden is.

Iets waarmee je zelf lichtbronnen toe kunt voegen of camera's kunt plaatsen. Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar de 'perfect 3d software to make your own garden' maar moest vaak gniffelen toen ik robeerde iets meer te doen dan een heg te plaatsen zonder de daar toe door het programma voorgeschreven wetten.
Vanuit mijn opleiding ben ik gewend 3dsmax te gebruiken, wellicht teveel voor one-time-use maar zeker de voordelen zoals belichting, camera's (paden voor deze camera's als ook voor alles eigenlijk) waard.

Eeen tussenweg is er bij mij weten wel in Photoshop. dan moet je het niet geanimeerd, of niet te moeilijk geanimeerd willen.
het is 3d op zo'n simpele manier dat je niet kan subsurfen en alleen vierkante vormen en mischien een driehoek of een bal maar geen geacanceerde shit: maar wel heel leuk om dingen mee te maken en heel erg simpel :P . het is gemaakt door google dus het is gratis.

• the_stickie
blaguy schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:21:
[...]

het is 3d op zo'n simpele manier dat je niet kan subsurfen en alleen vierkante vormen en mischien een driehoek of een bal maar geen geacanceerde shit: maar wel heel leuk om dingen mee te maken en heel erg simpel :P . het is gemaakt door google dus het is gratis.
Het is weliswaar van google, maar het is niet gemaakt door google, het is software van @last, en de betaalde vrsie draagt nog steeds die naam afaik.

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Is het niet mogelijk om je model te exporteren en in te laden in een gratis programma als Blender en vervolgens het renderen in blender?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58

KneoK

Not in a million lightyears

Aan zoiets zat ik ook te denken Niakmo. Ik weet niet of Sketchup ook .obj kan exporteren. Ik weet dat Sketchup waarschijnlijk geen OBJ kan exporteren mits je de pro versie hebt. Maar dat formaat kun je in de meest gangbare (gratis) programma's wel importeren.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-10-2025

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Blender heeft een KML/KMZ (dat is de extensie toch?) import script net zo gemakkelijk

• the_stickie
en hoe plaats je dan lichtbronnen?
heeft blender hiervoor de nodige tools?

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Hoi Stickie,

Ik werk héél veel met sketchup en andere programma's om het wat mooier te maken.
Zelf heb ik ook een tijdje zitten zoeken met welke programma's ik nu het beste zou kunnen werken. Omdat Artlantis mij een goed programma leek hiervoor heb ik de trial geprobeerd en vervolgens gekocht, eerst Artlantis, laterna Artlantis Studio.

Dit programma is 'leuk' om wat mooiere plaatjes te maken, maar ik vind het gebruik van het programma erg onhandig. Qua lichten krijg je wel ongeveer het effect wat je wil krijgen, maar als je goed op de lichtval e.d. gaat letten zitten er bij mij in ieder geval altijd rare toestanden in (of vlekkerige belichting, of juist lichter in de hoeken terwijl het daar eigenlijk donkerder moet zijn) enfin.. Het grote pluspunt van dit programma is de snelle rendertijd. Wil je een progje wat qua snelheid het beste bij SU past dan is dit programma wat je moet hebben. Importeren, licht er in gooien en renderen en je bent klaar.

Als je echt voor kwaliteit wilt gaan moet je toch kiezen voor 3dsmax oid. Als je de goede instellingen hebt krijg je precies alle textures in 3dsmax zoals je ze ook in sketchup had.

Ik gebruik de volgende instellingen bij het exporteren vanuit SU naar .3ds:
- export object by geometry
- export only current selection
- export stand alone edges
- export texture maps > preserving texture coordinates
- scale: mm
Wat ik niet opgenoemd heb staat dus uit.

In 3dsmax zit e.e.a. in groepen geordend zoals in SU. Opzich geen probleem, maar als je materialen wilt aanpassen kun je het beste zo'n groep selecteren en vervolgens met mesh select je materiaal aanpassen. Renderkwaliteit is stukken beter dan in Artlantis en het voelt voor mij natuurlijker aan om met licht te werken. In Artlantis had ik vaak overbelicht of onderbelicht, omdat je niet heel precies kunt werken naar mijn mening, 3dsmax vind ik daarin precieser.

undefined

• the_stickie
Ja artlantis beviel me prima, buiten dan dat m'n textures hierdoor vernoikt werden.
Dan zal ik toch 3dsmax nog 'ns moeten proberen :)
Voor het modellen zelf is me dat vet tegengevallen (duurt gewoon te lang om iets "goed" te krijgen.)Wie weet valt het beter mee als het om belichting/rendering gaat.

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
the_stickie schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:52:
Ja artlantis beviel me prima, buiten dan dat m'n textures hierdoor vernoikt werden.
Dan zal ik toch 3dsmax nog 'ns moeten proberen :)
Voor het modellen zelf is me dat vet tegengevallen (duurt gewoon te lang om iets "goed" te krijgen.)Wie weet valt het beter mee als het om belichting/rendering gaat.
ik gebruik SU om te modellen en 3dsmax dus om te renderen... maar dan moet je het SU model dus echt wel helemaal af hebben.

nog een tip: kijk voordat je gaat exporteren even in SU met monochrome view. Let er op dat je van alle faces de voorzijde (grijs) ziet en niet de achterzijde. Of je moet vervolgens in 3dsmax force2sidedfaces aanzetten e.d.
Dan nog een 'bug' in artlantis, als je in SU een doorzichtig materiaal hebt, zorg er dan wel voor dat allebei de zijden van het materiaal doorzichtig zijn. In SU zie je er niets van maar in Artlantis zijn ze anders niet doorzichtig.

undefined

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
the_stickie schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:52:
Voor het modellen zelf is me dat vet tegengevallen (duurt gewoon te lang om iets "goed" te krijgen.)
dat ligt iig niet aan het programma ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Schuey op 03-01-2007 16:03 ]

Verwijderd

Schuey schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:03:
[...]

helaas gaat dat ook niet altijd op :p
soms ligt het wel aan het programma :)
ik heb wel zo mn kotsmomenten gehad met max hoor :D

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
dat heb ik met elk programma gehad tot nu toe :+

• the_stickie
Schuey schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:03:
[...]

't hangt er natuurlijk vanaf wat je wil bereiken waarschijnlijk. Imho is sketchup vs 3dsmax een beetje als paint tov photoshop. Misschien ben ik dan wel degene die aan het fotobewerken is in paint :p

Hoewel: op zich ben ik van het model an sich meer dan tevreden (voldoende gedetailleerd) en ik ben ervan overtuigd dat in 3dsmax hetzelfde doen meer tijd had gekost, ook al omdat ik mezelf niet tot zou kunnen houden tot de essentie van het model en nodeloos tijd had verspild aan futiele details die je o zo mooi kan maken in 3dsmax...
Al met al lukt het redelijk met artlantis, maar ik ga volgend weekend een keer kijken naar kerkthea en blender... en wie weet 3dsmax dus ook :D

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42

inXs

known as inXs

Ikzelf worstel al tijden met dit probleem eigenlijk.. Sketchup is heerlijk om complete wijken (ben stedenbouwkundige van beroep en studie, dus gevel details zijn niet zo belangrijk) in te tekenen, maar het eindplaatje laat inderdaad nog af en toe te wensen over. Ik heb ook onder andere blender geprobeerd, maar ook artlantis en RPS. Ik ben ook op http://www.maxwellrender.com/ gestuit, werkt ook nog best aardig. Dan kan je ook in sketchup je lichten definieren en vervolgens renderen in maxwell, maar voor mijn gevoel toch af en toe te beperkend, maar wel het testen waard.

Vervolgens ben ik toch maar met 3dsmax gaan stoeien en ik vind het ronduit het fijnst. In sketchup wel vanaf het begin opletten dat al je planes goedstaan, maar in 3dsmax gaat het licht plaatsen best gemakkelijk. Tutorials zat te vinden op internet, ook het dag licht ziet er stukken beter uit in 3dsmax.

Als je in sketchup bijvoorbeeld een cone maakt, met een open onderkant, dan kan je in 3dsmax hierin een 'omnilight' plaatsen, je stelt de sterkte in en je hebt een licht aan de muur, het kan best 'simpel' zijn. Uiteraard, het is even wennen en stoeien en leren, maar geloof je, dan heb je ook wat! Succes!!

superB

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Kijk eens naar Kerkythea. (What's in a name ;))
Dit is een open source render programma wat zeer actief ontwikkeld wordt. Vanuit de sketchup community hoor je ook alleen maar positieve berichten hierover. Kijk maar eens in de gallery op die site, ziet er allemaal erg goed uit en volgens mij zijn het bijna allemaal Sketchup models.
Er is ook een plugin voor Sketchup waarmee je in een keer het model, camera en materialen kunt exporteren. Dus ook handig voor de gratis Google Sketchup versie.
Ben er zelf ook al wat mee aan het proberen geweest. Te kort om er al aansprekende plaatjes mee te kunnen maken maar ik denk wel dat het grote potenties heeft.

Met Artlantis heb ik trouwens erg goede ervaringen. Makkelijk te leren programma met een snelle render engine.

[ Voor 31% gewijzigd door Holgster op 09-01-2007 01:26 ]

Br(36) Ba(56)

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

Ik had ff naar sketchup in combinatie met Kerkythea gekeken, maar als ik in Kerkythea iets open laat hij helemaal niets zien. iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Gebruik je de plugin voor sketchup? (op de Kerkythea site onder Downloads)
Misschien een schaal instelling ergens?
Je hebt in Kerkythea een view-fit gedaan?

@Topicstarter the_stickie
een nieuwe versie van Sketchup is uit. Hierin zitten een aantal erg goede 'schets' stijlen waarmee je je plaatje kan verfraaien.

[ Voor 33% gewijzigd door Holgster op 15-01-2007 19:31 ]

Br(36) Ba(56)

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik maak ook heel veel gebruik van sketchup en ook van kerkythea, ik bezoek daar regelmatig het forum om te zien wat andere doen en wat er met het programma gebeurd.
Er is nu een beta- versie beschikbaar die verbeteringen laten zien op het gebied van snelheid bij het renderen.

Kerkythea is perfect voor sketchup als je gebruik maakt van de SU2KT patch voor sketchup.
Het is in mijn ogen makkelijker om gebruik te maken van kerkythea dan het leren van 3dsmax. Je moet je model helemaal maken zoals jij het wilt in sketchup en dan is het de truuk om de materialen goed in een lijst te houden en deze dan allemaal aan te passen binnen kerkythea.
Dit zorgt dat de kerkythea render niet onderdoet aan andere programma's.

Ik ben zeer tevreden over kerkythea en daar gaan we nog veel van horen.

Zoek ook eens op "SU2KT Animation Step-by-step Guide" als je een animatie wilt maken.
Pagina: 1