Ik wil mijn HP NX6110 laptop gaan gebruiken als mobiele server om RIS-achtige installaties uit te voeren. (In werkelijkheid gebruik ik hier Unattended voor, via Samba, maar dat doet er niet toe.)
Deze laptop is voorzien van 10/100Mb/s Ethernet, Firewire (IEEE1394a) en USB2.0 (high-speed
).
Een pc installeren gebeurt door deze via PXE te laten booten van mijn laptop (TFTP e.d.).
Er moet gedurende de installatie 1 - 1,5GB worden gekopieerd en dat gaat op dit moment niet erg vlot via 100Mb/s Ethernet vanaf een 4200RPM harddisk.
Als vervanger van laatstgenoemde is inmiddels een 7200RPM schijfje besteld. Dat zal nog weinig aan de zaak veranderen zolang dit via een 100Mb/s interface loopt. Daar zoek ik dus ook een vervanger voor.
Mij (maar ik sta open voor suggesties!) lijkt het kiezen tussen de laatste twee, waarbij ik geen idee heb wat er nou werkelijk sneller is: via USB2.0 of toch PCMCIA? Ik vermoed USB2.0 maar is er iets wat ik over het hoofd zie?
Deze laptop is voorzien van 10/100Mb/s Ethernet, Firewire (IEEE1394a) en USB2.0 (high-speed
Een pc installeren gebeurt door deze via PXE te laten booten van mijn laptop (TFTP e.d.).
Er moet gedurende de installatie 1 - 1,5GB worden gekopieerd en dat gaat op dit moment niet erg vlot via 100Mb/s Ethernet vanaf een 4200RPM harddisk.
Als vervanger van laatstgenoemde is inmiddels een 7200RPM schijfje besteld. Dat zal nog weinig aan de zaak veranderen zolang dit via een 100Mb/s interface loopt. Daar zoek ik dus ook een vervanger voor.
- Firewire zou mooi zijn, ware het niet dat het moeilijk netbooten is op die manier en dat Firewire in de in mijn laptop gebruikte chipset, de 915GM, loopt via een zogenaamde LPC bus die nét iets sneller zo zou zijn dan ISA

- USB2.0 zou ook mooi zijn, maar het is geen interface die echt geschikt is voor een peer-to-peer netwerk en ook hier is netbooten niet (goed) uitvoerbaar.
- Gigabit wordt ook lastig, want daar is deze laptop niet van voorzien. Ik kan er wel een PCMCIA Gigabitkaartje in stoppen (zoals de Linksys PCM1000) maar een van de zeer geringe reviews wees uit dat PCMCIA dusdanig traag is, dat het verschil met een 100Mb/s interface niet meer dan enkele procenten bedraagt.
- Als laatste optie die ik kan bedenken zou ik een USB2.0 Gigabitadapter kunnen gebruiken (Linksys USB1000
), daar de USB-interface niet via de PCI-bus loopt. Vanwege de capaciteit en efficiëntie van USB2.0 zou ik er zo'n 320Mb/s van overhouden, maar van de verdere kwaliteit/stabilteit van zo'n verbinding weet ik niets; slechts dat USB2.0 in vergelijking met Firewire niet zo'n stabiele overdrachtssnelheid heeft.
Mij (maar ik sta open voor suggesties!) lijkt het kiezen tussen de laatste twee, waarbij ik geen idee heb wat er nou werkelijk sneller is: via USB2.0 of toch PCMCIA? Ik vermoed USB2.0 maar is er iets wat ik over het hoofd zie?
^ Wat hij zegt.