(Relatief) snelle dataoverdracht van laptop naar pc

Pagina: 1
Acties:

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:29
Ik wil mijn HP NX6110 laptop gaan gebruiken als mobiele server om RIS-achtige installaties uit te voeren. (In werkelijkheid gebruik ik hier Unattended voor, via Samba, maar dat doet er niet toe.)
Deze laptop is voorzien van 10/100Mb/s Ethernet, Firewire (IEEE1394a) en USB2.0 (high-speed ;)).

Een pc installeren gebeurt door deze via PXE te laten booten van mijn laptop (TFTP e.d.).
Er moet gedurende de installatie 1 - 1,5GB worden gekopieerd en dat gaat op dit moment niet erg vlot via 100Mb/s Ethernet vanaf een 4200RPM harddisk.

Als vervanger van laatstgenoemde is inmiddels een 7200RPM schijfje besteld. Dat zal nog weinig aan de zaak veranderen zolang dit via een 100Mb/s interface loopt. Daar zoek ik dus ook een vervanger voor.
  • Firewire zou mooi zijn, ware het niet dat het moeilijk netbooten is op die manier en dat Firewire in de in mijn laptop gebruikte chipset, de 915GM, loopt via een zogenaamde LPC bus die nét iets sneller zo zou zijn dan ISA 8)7
  • USB2.0 zou ook mooi zijn, maar het is geen interface die echt geschikt is voor een peer-to-peer netwerk en ook hier is netbooten niet (goed) uitvoerbaar.
  • Gigabit wordt ook lastig, want daar is deze laptop niet van voorzien. Ik kan er wel een PCMCIA Gigabitkaartje in stoppen (zoals de Linksys PCM1000) maar een van de zeer geringe reviews wees uit dat PCMCIA dusdanig traag is, dat het verschil met een 100Mb/s interface niet meer dan enkele procenten bedraagt.
  • Als laatste optie die ik kan bedenken zou ik een USB2.0 Gigabitadapter kunnen gebruiken (Linksys USB1000 :?), daar de USB-interface niet via de PCI-bus loopt. Vanwege de capaciteit en efficiëntie van USB2.0 zou ik er zo'n 320Mb/s van overhouden, maar van de verdere kwaliteit/stabilteit van zo'n verbinding weet ik niets; slechts dat USB2.0 in vergelijking met Firewire niet zo'n stabiele overdrachtssnelheid heeft.
Is de LPC-bus echt zo traag dat Firewire is als ... door een trechter? Waarom doen ze dat dan?! ;(
Mij (maar ik sta open voor suggesties!) lijkt het kiezen tussen de laatste twee, waarbij ik geen idee heb wat er nou werkelijk sneller is: via USB2.0 of toch PCMCIA? Ik vermoed USB2.0 maar is er iets wat ik over het hoofd zie?

^ Wat hij zegt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pcmcia .. is een oude standaard (ook al noemen ze de sloten nog steeds zo)

tegenwoordig is het pc card of cardbus
Volume 2: Card Electrical
The Electrical Specification describes the connector pinout, interface protocol, signaling environment, interface timings, programming model, and specifics of card insertion, removal, power up, and configuration. It specifies both the 16-bit PC Card and 32-bit CardBus interfaces.

PC Card/CardBus Throughput
Theoretical maximums are as follows:
16-bit I/O Transfers (255 ns Minimum cycle)
* Byte mode: 3.92 Mbytes/sec
* Word mode: 7.84 Mbytes/sec

16-bit Memory Transfers (100 ns Minimum cycle)
* Byte mode: 10 Mbytes/sec
* Word mode: 20 Mbytes/sec

CardBus (32 bit burst mode)
* Byte mode: 33 Mbytes/sec
* Word mode: 66 Mbytes/sec
* DWord mode: 132 Mbytes/sec

Please note that actual throughput may be substantially less than the theoretical maximums of the interface.

Iperf

• Z-Dragon
Goed, "dáárvan" heb ik dus een Type II slot. Als ik het goed begrijp zeg jij dat dat sneller zal zijn dan een externe (d'oh) USB2.0 Gigabit-"kaart"?

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 31-12-2006 02:03 ]

^ Wat hij zegt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja ... theoretisch .. ja

check ff de http://en.wikipedia.org/wiki/PCMCIA#Type_II
en http://www.pcmcia.org/pccard.htm#stan

als je een beetje nieuwe laptop hebt mag het imho niet echt een probleem worden

Iperf

• Z-Dragon
OK, dan wordt het dus een PCMCIA cardbuskaartje. Linksys PCM1000 of D-Link DGE-660TD, zou het wat uitmaken? Wss. beide een Realtek-chip. Reviews lopen nogal uiteen. :/

[ Voor 14% gewijzigd door Z-Dragon op 31-12-2006 11:30 ]

^ Wat hij zegt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan maakt hetook geen kont meer uit eh ..
realtec staat erom bekend dat ze meestal niet de snelste zijn (wel goedkoop)
helaas hen ik geen ervaring met het gigabit gebeuren ...

gevoelsmatig zou ik op zoek gaan naar wat intelgebeuren oid

=

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 31-12-2006 02:15 ]

Iperf

• Z-Dragon
De clients zullen net zo goed geen top of line netwerkkaart hebben en zoveel cardbus ( ;) ) kaartjes zijn er ook weer niet te vinden. :o

^ Wat hij zegt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat hier stond was fout

[ Voor 84% gewijzigd door Fish op 31-12-2006 02:15 ]

Iperf

• Z-Dragon
Wat hier stond is overbodig.

[ Voor 72% gewijzigd door Z-Dragon op 31-12-2006 02:15 ]

^ Wat hij zegt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jij bent snel .... lol

anders kun je ook voor usb gaan als je daar concessies mee wil maken denk ik .... het is om het even
zo'm pcm ding slingert ook minder rond

[ Voor 76% gewijzigd door Fish op 31-12-2006 02:17 ]

Iperf

• Z-Dragon
Begint een beetje chatachtig te worden dit. Ik ga slapen, morgen weer een dag. ;)
Hopelijk kunnen we dan weer op naar de langere posts. :P

^ Wat hij zegt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

truste

Iperf

Pagina: 1