Banden maken herrie bij bepaalde snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 24.585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:57
Ik heb een maand of 3 geleden mijn banden omgewisseld omdat de voorbanden harder sleten dan de achterbanden. Omdat er nu 2 verschillende typen banden onder zitten wil ik ze ongeveer gelijkmatig laten slijten zodat ik er dan straks 4 nieuwe onder kan laten zetten. Mijn achterbanden zijn naar voren gegaan en voor naar achteren.

Begin: 2x Continental CP voor en 2x Pirelli P6000 achter
Nu: Pirelli voor en Continental achter

Probleem is dat de banden voor bij ongeveer 80 km/u een geluid maken alsof er iets aanloopt. Boven en onder de 80 is er niets te horen.

Alle 4 de banden hebben nog ~4/6 mm profiel dus zijn niet versleten. Was vanmorgen bij een garage om mijn winterbanden te regelen. Gelijk eens gevraagd hoe het zit met dit verhaal. Heb uitleg gekregen over cuppen en juiste bandenspanning etc. Ook een zeer gecupte band gevoeld en bekeken. Advies was om de velgen weer eens om te draaien naar de beginsituatie. Vanmiddag maar gelijk gedaan en even gereden; geluid weg...

Toen de wielen er onderuit waren alles maar eens gechecked, schijven lopen niet aan, zijn niet krom, ophanging zit vast, demping werkt nog, niks vreemds te zien dus. Bandjes op 2.4 bar gezet, steentjes er uit gehaald en gevoeld of ze wat cuppen. Niks vreemds naar mijn idee. Velgen zijn naar mijn idee recht, ze hebben iig geen optische schade.

Waar ik aan denk:

- Balanceren? Alhoewel ze niet trillen ofzo
- Uitlijnen? Auto spoort goed, wijkt minimaal naar rechts
- Bandenspanning verhogen of verlagen? Slijtage is gelijkmatig over het loopvlak
- Velgen laten checken op schade (krom ofzo?)

Verder nog iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Spul betreffende is een Audi A3 met 195/65 15 inch banden op originele lichtmetalen velgen.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Cuppen is hoofdzakelijk afhankelijk van de band zelf. V-profiel bandne hebben hier meer last van dan "normale" profielen. Omwisselen en goed ( 4-punts) uitlijnen zou het na verloop van tijd moeten oplossen, ookal kan het altijd terugkomen.

De ene band heeft hier meer last van dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik had ook zoeits .... kapotte wiellager
je merkte het vooral als je een bepaalde hoek maakte met sturen

eenmaal op de brug voelde je hoe achterlijk veel speling het wiel zat (kantelen van boven naar onder)

is het toevallig rechts ? -> stoepje maybe?

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 31-12-2006 01:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Anoniem: 79417 schreef op zondag 31 december 2006 @ 01:01:
Cuppen is hoofdzakelijk afhankelijk van de band zelf. V-profiel bandne hebben hier meer last van dan "normale" profielen. Omwisselen en goed ( 4-punts) uitlijnen zou het na verloop van tijd moeten oplossen, ookal kan het altijd terugkomen.

De ene band heeft hier meer last van dan de andere.
Nee ze hebben gewoon normaal profiel, geen V vorm. Zo ziet het er uit: Afbeeldingslocatie: http://www.e-pneumatiky.cz/fotoCache/1-pirelli-p6000-m.jpg

Ik weet niet of uitlijnen nodig is, zoals eerder genoemd de auto spoort prima en wijkt amper (iets naar rechts over een lang stuk). Stuur staat een tikje scheef. Heb al diverse keren gehoord dat het een ramp is om een VW of Audi uit te lijnen :/
fish schreef op zondag 31 december 2006 @ 01:06:
ik had ook zoiets .... kapot wiellager
je merkte het vooral als je een bepaalde hoek maakte met sturen

eenmaal op de brug voelde je hoe achterlijk veel speling het wiel zat (kantelen van boven naar onder)

is het toevallig rechts ? -> stoepje maybe?
Denk niet dat het het wiellager is gezien hetzelfde type velg met andere banden geen raar geluid maakt. Bochten insturen of rechtuit rijden maakt niet uit, geluid blijft aanwezig zolang die ~80 rijdt.

Brug heb ik hier niet maar vanmiddag op de krik gehad en alles binnen de wielkast gechecked en alles nog even op moment nagetrokken. Visueel is er niets vreemds te zien, alles even bewogen en gedraaid en geen rare geluiden of bewegingen dus het wiellager zal nog wel ok zijn.

Welk wiel het is weet ik ook niet, heb ze per 2 omgewisseld. Kan evt het spul nog even 1 voor 1 doen alhoewel het mij niet verstandig lijkt om met 2 verschillende wielen voor en achter te blijven rijden?

Velgen zijn iig optisch helemaal strak. Geen schade of gekke dingen te zien. Degene die mijn velgen op een stoeprand kaduuk rijdt moet toch maar is nagaan of die wel kan rijden ;)
Snap zowiezo niet dat mensen 195/65 met 15 inch stoeprandschade kunnen rijden (met zo'n "hoge" band)!

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.vanwageningen/audi/velg.jpgEen van de betreffende Pirelli's

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hou er ook rekening mee dat je vooral je achterbanden hoort in de auto. Mijn ervaring met die Pirelli's is, dat ze erg stil zijn. Ik weet niet wat voor soort profiel de Continental banden hebben, maar het kan zijn dat je met jou belasting net een soort resonantie aantikt bij 80km/u. Het is uiteraard geen echte resonantie (dan zouden je banden aan flarden scheuren), maar net een snelheid waarbij het profiel geluid maakt.
Toen ik een proefrit met m'n nieuwe auto maakte had ik ook een raar geluid van achter. Het was een beetje het flap-flap-geluid van een lekke band. Dit bleek te komen door het bewuste stukje weg waar ik reed en heb er verder ook geen last meer van gehad.

Nog iets. Met die continental banden voor, trilt je stuur dan licht bij 80km/u? Het kan ook een lichte onbalans zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
deepbass909 schreef op zondag 31 december 2006 @ 02:21:
Hou er ook rekening mee dat je vooral je achterbanden hoort in de auto. Mijn ervaring met die Pirelli's is, dat ze erg stil zijn. Ik weet niet wat voor soort profiel de Continental banden hebben, maar het kan zijn dat je met jou belasting net een soort resonantie aantikt bij 80km/u. Het is uiteraard geen echte resonantie (dan zouden je banden aan flarden scheuren), maar net een snelheid waarbij het profiel geluid maakt.
Toen ik een proefrit met m'n nieuwe auto maakte had ik ook een raar geluid van achter. Het was een beetje het flap-flap-geluid van een lekke band. Dit bleek te komen door het bewuste stukje weg waar ik reed en heb er verder ook geen last meer van gehad.

Nog iets. Met die continental banden voor, trilt je stuur dan licht bij 80km/u? Het kan ook een lichte onbalans zijn.
De Continentals zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.bestpneu.cz/images/continentalcpv.jpg

Het is op elk wegdek. Zowel beton als gewoon asfalt. Heb geen last van een trillend stuur.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
Het verschilt per auto, in hoeverre de achterbanden 'cuppen'. Golfjes met een starre achteras hebben er berucht veel last van.

't Is ook heel erg afhankelijk van de rijstijl. Hoe sportiever, hoe meer ze er last van hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door StevenK op 31-12-2006 15:28 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
StevenK schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:27:
Het verschilt per auto, in hoeverre de achterbanden 'cuppen'. Golfjes met een starre achteras hebben er berucht veel last van.

't Is ook heel erg afhankelijk van de rijstijl. Hoe sportiever, hoe meer ze er last van hebben.
Ik weet niet of het cuppen is want ze voelen niet zoals de banden die om de stalen velgen lagen en die waren wel heel erg gecupt. Heb ze rondom gevoeld en ze voelen goed aan. Ze zijn ook niet schuin afgesleten.

Starre achteras... tja het ding is gebouwd op hetzelfde onderstel als een Golf IV maar is wel anders qua rijeigenschappen. De A3 doet het beter. Sportieve rijstijl heb ik niet zo'n last van, het is tenslotte ook een 1.6 ;)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Op de foto is te zien dat het een A3 is?
Golf onderstel dus?

Ligt ook aan het type band overigens , Michelin's energy's hebben er ook veel last van.

Laatst heeft mijn vader ook zijn banden omgegooid, golf 4voor de duidelijkheid.
Doordat de achterwielen nooit op hun "wangen" hadden gereden(ivm sturen?) , was het ding de bocht niet door te krijgen...Bandjes zachter en langzaam aan de wangen "zacht rijden" bleek te werken..
Na +- 1000 km waren de "onwennig wangen" en bijgeluiden vrijwel weg...

[ Voor 53% gewijzigd door AcIDeR op 31-12-2006 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
marccom schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:44:
[...]

Ik weet niet of het cuppen is want ze voelen niet zoals de banden die om de stalen velgen lagen en die waren wel heel erg gecupt. Heb ze rondom gevoeld en ze voelen goed aan. Ze zijn ook niet schuin afgesleten.

Starre achteras... tja het ding is gebouwd op hetzelfde onderstel als een Golf IV maar is wel anders qua rijeigenschappen. De A3 doet het beter. Sportieve rijstijl heb ik niet zo'n last van, het is tenslotte ook een 1.6 ;)
Yep, oude model A3 heeft een starre achteras.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1