Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SCART signaal(PS2/xbox) in VGA monitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met een manier om een RGB signaal in een VGA monitor te stoppen zonder moeilijke zaken.
de r g b zijn makkelijk, die lus je aan elkaar :D
1 Gmd Ground
2 Rt Right Audio
3 Gnd Ground
4 Lt Left Audio
5 Y S-Video Y
6 Sync NTSC Video/Composite Sync*
7 C S-Video C
8 V-Gnd Video Ground
9 B Blue
10 +5v +5 Volt
11 R Red
12 G Green

als ik pin#6 comp. sync scheid met de lm1881 en die vertical & horizontale sync invoer op de vga heb ik dan beeld ?
er bestaat een ps2 vga kabel die alleen met de linux kit meegeleverd wordt, die werkt met sync on green. als we zoeen kabel hebben of iig de schemas ervan zijn we al een stuk verder,kan geen handige tweaker ons helpen :P

1 Red
2 Green
3 Blue
4 No Connect
5 Ground
6 Ground
7 Ground
8 Ground
9 No Connect
10 Ground
11 No Connect
12 DDC DAT
13 Horizontal Synchronization
14 Vertical Synchronization
15 DDC Clock

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
lukt niet

ik heb daar al ff aan gedacht
maar je hebt een scan doubler nodig om de horizontale frequentie te dubbelen

Edit : die zitten in >40 pins smd chippies en kosten ook niet echt weinig :X
linkie : http://www.datasheetcatal...s_pdf/A/L/2/5/AL251.shtml

[ Voor 40% gewijzigd door roelke op 30-12-2006 21:33 ]

I've GoT a solution

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
roelke schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 21:30:
lukt niet

ik heb daar al ff aan gedacht
maar je hebt een scan doubler nodig om de horizontale frequentie te dubbelen...
Als dat gewoon frequentie * 2 is, heb je toch niet meer nodig dan een PLL met een 1:2 delertje in de terugkoppeling, of zie ik het te simpel?
Aah, die chip converteerd interlaced signalen in non-interlaced signalen, dat is inderdaad een hele boterham om te doen.
TV-signalen zijn doorgaans interlaced, een keer het scherm volschrijven bevat de helft van de horizontale lijnen (even en oneven lijnen worden om en om afgebeeld), deze oneven en even lijnen worden tussen elkaar geschreven en door de traagheid van onze ogen lijkt dat een vloeiend beeld te zijn, daardoor wordt de verversingsfrequentie schijnbaar verdubbeld.
Een PC levert daarentegen doorgaans non-interlaced beelden, daarbij worden gewoon alle lijnen na elkaar geschreven, waardoor je wel een hogere verversingsfrequentie moet gebruiken.

Voor zover ik weet kon je vroeger het scherm van je PC zowel interlaced als non-interlaced aansturen (omdat de rekenkracht van de grafische kaart groot genoeg werd om non-interlaced beelden snel genoeg te produceren), misschien ondersteunen hedendaagse CRT's dit nog en heb je heel die conversie niet nodig?

[ Voor 56% gewijzigd door naftebakje op 30-12-2006 23:48 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Ik heb thuis zo'n kasje van trust liggen.. ik kan daarop scinch S-video en coax (er zit ook een tuner in) aansluiten, en dan gaat dit naar de vga poort.
Er zijn nog zo'n alternatieven, maar ik denk dat je beter naar zoiets gaat kijken.. anders ga je nog een hoop myserie hebben!

Verwijderd

Bij sommige oude monitoren kan dit werken zonder scan-doubler!
Destijds had ik een NEC-3d multisync, welke tot 15kHz lijnfrequentie terug kon.
Een simpele LM1881 volstond om composite sync om te zetten in H en V sync.
RGB uit de toenmalige D2-MAC ontvanger lustte ik gewoon door.

• roelke
naftebakje schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 23:38:
[...]
Als dat gewoon frequentie * 2 is, heb je toch niet meer nodig dan een PLL met een 1:2 delertje in de terugkoppeling, of zie ik het te simpel?
Aah, die chip converteerd interlaced signalen in non-interlaced signalen, dat is inderdaad een hele boterham om te doen.
TV-signalen zijn doorgaans interlaced, een keer het scherm volschrijven bevat de helft van de horizontale lijnen (even en oneven lijnen worden om en om afgebeeld), deze oneven en even lijnen worden tussen elkaar geschreven en door de traagheid van onze ogen lijkt dat een vloeiend beeld te zijn, daardoor wordt de verversingsfrequentie schijnbaar verdubbeld.
Een PC levert daarentegen doorgaans non-interlaced beelden, daarbij worden gewoon alle lijnen na elkaar geschreven, waardoor je wel een hogere verversingsfrequentie moet gebruiken.

Voor zover ik weet kon je vroeger het scherm van je PC zowel interlaced als non-interlaced aansturen (omdat de rekenkracht van de grafische kaart groot genoeg werd om non-interlaced beelden snel genoeg te produceren), misschien ondersteunen hedendaagse CRT's dit nog en heb je heel die conversie niet nodig?
opzich wil ik jou eerste idee wel proberen ;)
doe je mee ?

edit : werkt het ook met tft's

I've GoT a solution

• naftebakje
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met "eerste idee" bedoeld, maar als dat over die PLL gaat: dat was een instinctieve reactie op het "scan doubler" in je post. Zomaar de lijnfrequentie gaan verdubbelen zonder dat de toegeleverde beeldsignalen (RGB signalen in dit geval) aangepast worden zal miserie geven (niet correct clampen, geen lijnonderdrukking de helft van de tijd, uitgerekt beeld als er al beeld is).

Wat ik vertel over CRT's die intelaced-beelden kunnen weergeven: das gewoon eens experimenteren met een LM1881 zoals 16again blijkbaar al heeft kunnen doen, het voorstel van TS dus.
Of het werkt bij jou CRT of LCD hangt puur af van de interne opbouw ervan, als deze is gemaakt dat deze intelaced beelden ondersteund zal het werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• roelke
naftebakje schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:45:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met "eerste idee" bedoeld, maar als dat over die PLL gaat: dat was een instinctieve reactie op het "scan doubler" in je post. Zomaar de lijnfrequentie gaan verdubbelen zonder dat de toegeleverde beeldsignalen (RGB signalen in dit geval) aangepast worden zal miserie geven (niet correct clampen, geen lijnonderdrukking de helft van de tijd, uitgerekt beeld als er al beeld is).

Wat ik vertel over CRT's die intelaced-beelden kunnen weergeven: das gewoon eens experimenteren met een LM1881 zoals 16again blijkbaar al heeft kunnen doen, het voorstel van TS dus.
Of het werkt bij jou CRT of LCD hangt puur af van de interne opbouw ervan, als deze is gemaakt dat deze intelaced beelden ondersteund zal het werken.
ik had het inderdaad over de PLL
ik had het zelf over de tft L680 van Eizo

deze heeft een frequentie van 27 khz nodig
dat haalt scart niet

ik heb dus maar een tv kaart in me pc gezet
opgelost ;)

I've GoT a solution

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Op school hebben we met een linux kit een PS2 wel eens rechtstreeks aan een monitor gehangen. Zonder extra circuit dus.

Dit was een HP branded monitor waarvan het binnenwerk gemaakt was door Sony. Deze monitoren kunnen de horizontale frequentie ver genoeg terug schakelen en ondersteunen sync on green :).

If it ain't broke, fix it till it is...

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
misschien een monitor zoeken die een R G B H V ingangen heeft via bnc(die bestaan misscien kan ik een foto maken binnenkort ;))

m.v.g. tolunany

• naftebakje
tolunaygul12 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:09:
misschien een monitor zoeken die een R G B H V ingangen heeft via bnc(die bestaan misscien kan ik een foto maken binnenkort ;))

m.v.g. tolunany
Een analoge Dsub aansluiting bestaat uit die ingangen, + een I2C-achtige aansluiting waarlangs uitgelezen kan worden welke resolutie en refreshrate's het scherm aankan enzo. Op mijn werk hebben we bergen convertorkabels van analoge Dsub naar BNC's.

El-Tweako: ik mis een beetje je eigen inzet. Heb je al wat rondgekeken naar hoe het zit met sync-on-green, geprobeerd wat je scherm lust (kan je doorgaans uitproberen met de driver van je grafische kaart, eens positieve en negatieve synchronisatie (en combined sync) proberen, met interlaced signalen). Vanop afstand is het erg moeilijk om een signaaltje in je scherm te steken en te zien wat dat ervan maakt...

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:36:
[...]
Een analoge Dsub aansluiting bestaat uit die ingangen, + een I2C-achtige aansluiting waarlangs uitgelezen kan worden welke resolutie en refreshrate's het scherm aankan enzo. Op mijn werk hebben we bergen convertorkabels van analoge Dsub naar BNC's.

El-Tweako: ik mis een beetje je eigen inzet. Heb je al wat rondgekeken naar hoe het zit met sync-on-green, geprobeerd wat je scherm lust (kan je doorgaans uitproberen met de driver van je grafische kaart, eens positieve en negatieve synchronisatie (en combined sync) proberen, met interlaced signalen). Vanop afstand is het erg moeilijk om een signaaltje in je scherm te steken en te zien wat dat ervan maakt...
:(
ik heb een dvd speler via de LM1881 en de el4583c geprobeerd, helaas geen succes.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Andere kant op is redelijk makkelijk, maar van PAL (625 lijnen interlaced) naar iets PC-achtigs (minstens 480 of 600 lijnen non-interlaced) gaat een beetje lastig worden, vooral als je met TFT's te maken hebt. Ik weet wel dat o.a. Conceptronic een kastje maakt waar je je TFT gewoon als televisie op kan aansluiten, met ingebouwde tuner, dat is misschien een idee voor het geval je er geen PC tussen wil stoppen.

@El-Tweako: Geen beeld, brak beeld, anders fout? Dat kunnen we hier niet ruiken, sinds een signaal als video in de Megahertzen loopt wordt het al heel moeilijk om dat op een breadboardje op te bouwen. Daar moet je zeker rekening mee houden, het kan goed zijn dat je je signaal na 3 soldeerverbindingen al voor de helft kwijt bent. Enige manier waarop je zoiets kan debuggen is met een oscilloscoop, en niet met trial-and-error methodes als "1. soldeer het in elkaar, 2. zet het aan, werkt het niet, ga terug naar 1"...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1