Toon posts:

Graag hulp bij samenstellen nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben van plan om dit systeem te bestellen, maar ik zou graag willen dat jullie er nog eens naar kijken..mischien kan het nog verbeterd worden ...al zit dit systeem wel aardig aan mijn budget.

Intel Core 2 Duo (Conroe),E6600, socket 775 boxed
Asus P5B, Retail
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm 16 mb, serial Ata300
Kingstone 2 gig 533MHz (Dit is mij verder nog niet bekend, zie onderaan)
Sapphire Radeon X1950 Pro, 256MB, GDDR3, PCI Express x16
Asus DRW1612BLT, Serial ATA150, zwart, retail
Arctic Behuizing Silentium T3 Pro Zilver/Zwart, 500 Watt, 1 X 120 Mm, 2 X 80 Mm
Samsung SH-D-163C, S-ATA, zwart, OEM

Aopen H600B (400 watt) deze kast wou ik eerst nemen, maar omdat hiervan zowiezo de voeding te licht zou zijn heb ik al een andere kast uitgezocht.
Ik heb gehoord dat er nogal wat twijfels over de voeding zijn en ook de graka zou bloedheet worden...is hier iets bij jullie over bekend ?
Dan graag nog jullie mening over de SATA DVD writer, ik heb zelf een IDE (NEC 4570) van een half jaar oud ongeveer, maar ik heb ergens gelezen dat SATA beter is ?
Ik koop dit alles bij de plaatselijke pc winkel vanwege de zeer goede service, deze set ligt rond de 1100 euro
Moet ik die mischien nog veranderen ?

Bij voorbaat hartelijk bedankt voor jullie moeite
Vriendelijke groeten Klaas

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
Eigenlijk niks op aan te merken. Mooi systeem.
Kast zal wel voldoen denk ik misschien is het slimmer om er 1 te kopen zonder voeding en dan een losse voeding erbij. Omdat je in deze kast volgens mij geen andere voeding kan plaatsen.
Over de sata dvd rewriter, tjah ik denk niet dat het verschil heel groot is en je zegt dat je nog een dvd brander hebt liggen als jij vind dat die goed genoeg is waarom een nieuwe kopen. ik weet niet was een sata brander kost?
Videokaart goed gekozen erg goede prijs/prestatie verhouding.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Niks op aan te merken :) .

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Samenstelling lijkt mij prima, ik heb trouwens ook gehoord dat de X1950 Pro erg heet wordt. Ik zelf heb ongeveer het zelfde systeem besteld, E6600, 2 GB ram, MSI Neo-F en een Ati Sapphire X1950XT 256 MB, de X1900XT versie schijnt stressed al 93 graden te worden, wat moet ik dan niet verwachten met die van mij :P

EDIT: Ik zelf ga proberen dat systeem te trekken met 350 watt voeding :P

[ Voor 12% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 30-12-2006 20:47 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
De kast is prima (heb hem zelf ook) en een a-open voeding van 400 W zal ook wel voldoen. Heb zelf 350 W van a-open en deze is superstabiel. (lichtere graka, echter wel p4 560 die het nodige wegslurpt) Echter als je het geld hebt kun je natuurlijk gaan voor de arctic behuizing.

[ Voor 12% gewijzigd door asfaloth_arwen op 30-12-2006 20:49 ]

Specs

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 21:52
Supersysteem!, zou alleen oppassen voor de sapphire X1950 PRO. het schijnt dat die erg warm word en daardoor instabiel raakt. als je een X1950PRO neemt zou ik een ander merk aanraden of de ultimate X1950 PRO van sapphire nemen

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij wordt de X1950 juist koeler door t 80 nm proces, en met die X1900XT valt t ook wel mee, mijne wordt maar 74 graden stressed.

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Als het offtopic is, hoef je het dan ook niet te plaatsen. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Laurent op 01-01-2007 01:04 ]

• Mektheb
  • Laatst online: 31-01 11:49
Mooi systeem niks op aantemerken

enige ik persoonlijk zou doen is een raptor nemen van 74 gig om optestarten en voor je apps bv :)
verder zeeeer maar dan ook echt netjes :)

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 21:50
Wat is precies het doel van de PC, dat is wel een cruciaal onderdeel te noteren mochten wij je willen helpen bij het bepalen of dit systeem geschikt voor je is. Hierboven wordt al aangegeven dat je bijvoorbeeld ook voor een Raptor zou kunnen gaan mocht je games gaan spelen bijvoorbeeld die grote mapen te laden hebben oid.

Waar je ook aan kan denken voor een kleine €60 meer, welke je wel een extra grote mogelijkheid geeft je systeem in de toekomst uit te breiden is de Asus P5B Deluxe. Dit moederboard heeft een SLI mogelijkheid, waardoor je je systeem makkelijk up kan graden door een twede grafische kaartje erbij in te pluggen.

Nu weet ik niet of dit een van jou wensen is en of je het ervoor over hebt, vandaar: zet het doel van het monster erbij ;)

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
SoaDmaggot schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:26:
Wat is precies het doel van de PC, dat is wel een cruciaal onderdeel te noteren mochten wij je willen helpen bij het bepalen of dit systeem geschikt voor je is. Hierboven wordt al aangegeven dat je bijvoorbeeld ook voor een Raptor zou kunnen gaan mocht je games gaan spelen bijvoorbeeld die grote mapen te laden hebben oid.

Waar je ook aan kan denken voor een kleine €60 meer, welke je wel een extra grote mogelijkheid geeft je systeem in de toekomst uit te breiden is de Asus P5B Deluxe. Dit moederboard heeft een SLI mogelijkheid, waardoor je je systeem makkelijk up kan graden door een twede grafische kaartje erbij in te pluggen.
wat een onzin-advies. De kans dat iemand een 2e kaart erbij gaat zetten is klein.
1. De snelheidswinst is relatief klein
2. tegen de tijd dat de TS dit wil gaan doen, kan hij beter een nieuwe kaart erin zetten die weer gehakt maakt van de 1950pro (om RoD maar te citeren :P )

De raptor levert maar een vrij kleine winst op, met name in het laden. Zover ik weet.
Tja, of je daar geld voor uit wil trekken: dat moet je zelf weten. Hoe dan ook past het niet in het budget. Ook een slecht advies dus.

Verder zal het wel een game-systeem zijn, al zet hij het er niet bij: als hij alleen een office-pctje zoekt, dan doet ie iets verkeerd :X
Verder een redelijk goed systeem.

Die 500W-voeding is volgens mij geen noodzaak, maar wel weer een goede keuze mocht je in de toekomst willen upgraden. Je systeem heeft het in elk geval niet nodig.

Die sata-brander heeft alleen als voordeel dat je smallere kabels hebt, of dat je een extra IDE-poort overhoudt. Handig voor mensen die een oude harde schijf erbij willen hangen.
Qua prestatie maakt het weinig (niet) uit. Heb je geen oude schijven, dan zou ik lekker je huidige brander gebruiken.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Quacka schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:58:
[...]

wat een onzin-advies. De kans dat iemand een 2e kaart erbij gaat zetten is klein.
1. De snelheidswinst is relatief klein
2. tegen de tijd dat de TS dit wil gaan doen, kan hij beter een nieuwe kaart erin zetten die weer gehakt maakt van de 1950pro (om RoD maar te citeren :P )
Whehehe :P
Maar inderdaad. SLI Crossfire dus in dit geval is vrij onzinnig. Vooral als je nu een mid-end kaart pakt. Als je later gaat upgraden (laten we zeggen over 2 jaar) dan kun je beter een DX10 kaart pakken met SM4.0 ed.
De raptor levert maar een vrij kleine winst op, met name in het laden. Zover ik weet.
Tja, of je daar geld voor uit wil trekken: dat moet je zelf weten. Hoe dan ook past het niet in het budget. Ook een slecht advies dus.

Verder zal het wel een game-systeem zijn, al zet hij het er niet bij: als hij alleen een office-pctje zoekt, dan doet ie iets verkeerd :X
Verder een redelijk goed systeem.

Die 500W-voeding is volgens mij geen noodzaak, maar wel weer een goede keuze mocht je in de toekomst willen upgraden. Je systeem heeft het in elk geval niet nodig.

Die sata-brander heeft alleen als voordeel dat je smallere kabels hebt, of dat je een extra IDE-poort overhoudt. Handig voor mensen die een oude harde schijf erbij willen hangen.
Qua prestatie maakt het weinig (niet) uit. Heb je geen oude schijven, dan zou ik lekker je huidige brander gebruiken.
Ben ik het ook helemaal mee eens.

• gerre22
  • Laatst online: 31-01 16:25
SoaDmaggot schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:26:

Nu weet ik niet of dit een van jou wensen is en of je het ervoor over hebt, vandaar: zet het doel van het monster erbij ;)
Met een ATI kaartje zal het moeilijk worden om sli te gaan draaien. Om dan 2 goede nvidia kaarten te kopen, beetje onzinnig. Dan kan de TS best een superkaart kopen dan om het zo te noemen.

Op het systeem zelf verder niets op aan te merken!
Sata branders best voor de airflow, i.p.v. die dikke ide kabels een dunne sata. De andere voordelen van sata ten opzichte van ide ken ik niet, ik vermoed een hogere bandbreedte.

• RoD
  • Niet online

RoD

Een hogere bandbreedte inderdaad, maar die zal die brander echt niet gebruiken. Verdere voordeel is dat veel nieuwe mobo's maar een enkel IDE kanaal meer hebben, waardoor je dus behoorlijk beperkt bent in het aantal IDE devices die je kunt aansluiten. Dan is het beter om maar een Sata versie te kopen, waar je vaak meer dan genoeg aansluitingen voor hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Bedankt voor al jullie reakties
Ja sorry wat doe ik zoals met de pc, heel veel met dvd's (In en uitpakken, bewerken) Internetten, beetje met office bezig zijn en wil in de toekomst toch ook eens wat spellen gaan spelen wat ik nu niet kan met mijn huidige P3 1 gig.
Ik wil dus gewoon een goed systeem waar ik niet over een jaar al spijt van krijg, daarom gekozen voor 533MHz geheugen en de E-6600.
Er zal in de toekomst wel wat mee ge-gamed worden maar niet de hoofdzaak
Dit alles zou bij de plaatselijke pc-boer 1100 euro gaan kosten, 100 meer als bij Azerty.

1 Ik ga toch geen SLI draaien.
2 Nu kreeg ik gisterenavond erg laat nog een link onder mijn neus waarvan ik dacht, zo das lekker...dan toch nog maar even wachten hoe moeilijk ook ?
nieuws: Nieuwe dual- en quadcore Core 2-processors in 2007
3 Als ik dat geld tegen die tijd weer bij een DX10 kaart doe...is dat wijsheid...ik denk het wel.
4 Nu zou ik eerst een Aopen kast kiezen met een 400 watt voeding, dit blijkt toch te weinig te zijn waardoor je geen stabiel systeem krijgt
5 Dus ik een andere kast zoeken en krijg te horen dat ook deze voeding niet al te best is.
http://www.arctic-cooling...php?idx=119&data=4&disc=# (T3 kast)
5 Ik heb ook wel zitten denken over een DeLuxe mobo, maar is weer een boel geld meer en die opties denk ik toch niet te gaan gebruiken.
6 Een Raptor schijf is mooi, maar boven mijn budget

Willen jullie over deze punten nog eens jullie mening geven, alvast heel erg bedankt...ik waardeer dit enorm
Groeten Klaas

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 09:43 ]

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 09:27:
4 Nu zou ik eerst een Aopen kast kiezen met een 400 watt voeding, dit blijkt toch te weinig te zijn waardoor je geen stabiel systeem krijgt
5 Dus ik een andere kast zoeken en krijg te horen dat ook deze voeding niet al te best is.
http://www.arctic-cooling...php?idx=119&data=4&disc=# (T3 kast)
wie zegt dit, want volgens mij is het onzin...
De voeding van de aopen kast is ook prima (voor jouw systeem tenmnste)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogal wat mensen in mijn msn staan, die veel op andere forums zitten...zoals Hardware...en die vonden de voeding van de Aopen zowiezo aan de lichte kant (Let op, wel bij upgraden van iets)
Die andere kast vind ik mooier, ook vanwege de airflow (heet dat geloof ik)...lijkt me dat een hele gave kast...daarvan zou de voeding de 12 volt lijn meen ik vraagtekens oproepen.
Tja zelf heb ik er niet zo machtig veel verstand van...anders vroeg ik niet om hulp.

Maar ja die kasten is kwestie van smaak natuurlijk, de Centurion 5 vind ik ook mooi..maar daar heb ik verschillende keren gelezen dat die aan/uit knop beetje los zit.
Ik hoef ook geen gamer kast of een kast waar ik 5 van die dvd spelers in kan zetten...of een zijraam....daarom vind ik die T3 zo gaaf.

Goed geef je mening maar eens...oooo en wachten trouwens een optie...het is een paar maanden en dan zou ik mischien wel een DX10 kaart kunnen kopen. Mits de prijzen rond de 250€ liggen...meer heb ik er niet voor over.

Wederom hartelijk bedankt
Greetz Klaas

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
ik heb geen idee wat tegenwoordig scsi schijven kosten, maar als je zegt dat je voornamelijk veel dvd's inpakt en uitpakt heb je daar aardig snelheidswinst mee... en anders gewoon een 10krpm sata2 schijf? meer heb ik er niet op aantemerken sinds 't voorderest voor mij een "gamer" pc is...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 10:25:
Ik heb nogal wat mensen in mijn msn staan, die veel op andere forums zitten...zoals Hardware...en die vonden de voeding van de Aopen zowiezo aan de lichte kant (Let op, wel bij upgraden van iets)
Die andere kast vind ik mooier, ook vanwege de airflow (heet dat geloof ik)...lijkt me dat een hele gave kast...daarvan zou de voeding de 12 volt lijn meen ik vraagtekens oproepen.
Tja zelf heb ik er niet zo machtig veel verstand van...anders vroeg ik niet om hulp.
Heb jij ergens de specs van de voeding gevonden? Op hun site kon ik het niet vinden.
Vooral hoeveel ampere die 12V-lijnen zijn.
Goed geef je mening maar eens...oooo en wachten trouwens een optie...het is een paar maanden en dan zou ik mischien wel een DX10 kaart kunnen kopen. Mits de prijzen rond de 250€ liggen...meer heb ik er niet voor over.
je hoeft hier overigens niet te groeten...

Het is zo dat in januari/februari ATI met zn dx10-kaarten gaat komen. Normaal gesproken zullen daardoor ook goedkopere kaarten op de markt komen (hetzij een ATI of anders Nvidia-kaart)

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
teh_twisted schreef op zondag 31 december 2006 @ 10:41:
ik heb geen idee wat tegenwoordig scsi schijven kosten, maar als je zegt dat je voornamelijk veel dvd's inpakt en uitpakt heb je daar aardig snelheidswinst mee... en anders gewoon een 10krpm sata2 schijf? meer heb ik er niet op aantemerken sinds 't voorderest voor mij een "gamer" pc is...
Pakweg 550 euro voor een 146,6 gig HDD.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 10:25:
Ga dan eens reviews zoeken. Want daar hoef je geen verstand voor te hebben. Aopen staat gewoon aangemerkt als A-merk.

Verwijderd

Topicstarter
Mooie kast, die Arctic, maar nog steeds heb ik een beetje mijn twijfels bij de voeding. Ik kan zo niet zien hoeveel Ampere er op de 12 Volt lijn zit. Dit is zo'n beetje het belangrijkste aan een voeding, Wattage doet er niet zoveel toe, aangezien de belangrijke componenten via de 12v lijn worden gevoed (CPU, VGA). De Liberty heeft een 12v lijn van 32a (de 500w), ik denk niet dat de arctic dat gaat redden. Minimaal 25/26a is voor jouw systeem toch wel aan te raden

Dit kreeg ik als mailtje (reaktie)

De beste man vond de voeding van de Aopen een beetje krap, voor als ik later zou overstappen op een DX10 kaartje

Maar goed, ik heb ook een link gegeven dat er ook ik meen de E-6320 en E-6420 dus ook met 4 mb uitkomen en dat de cpu's aardig in prijzen gaan dalen...de vraag blijft dan natuurlijk heb ik een E-6600 nodig....Ik wil wel graag een hele tijd met mijn pc doen.

Ik kan nu 2 dingen doen dus....
1 Het systeem kopen en een goedkopere graka plaatsen, en later veranderen in een DX10 kaartje.
2 Wachten tot ongeveer mei en dan gelijk een DX10 kaartje, tjemig wat moeilijk allemaal

Volstaat die kast, de Arctic Silentium T3 Pro of toch een losse kast met een 500 watt voeding kopen ?

Ik hoop dat jullie mij hier nog raad mee kunnen geven
Quacka schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:03:
[...]

Heb jij ergens de specs van de voeding gevonden? Op hun site kon ik het niet vinden.
Vooral hoeveel ampere die 12V-lijnen zijn.

[...]

je hoeft hier overigens niet te groeten...

Het is zo dat in januari/februari ATI met zn dx10-kaarten gaat komen. Normaal gesproken zullen daardoor ook goedkopere kaarten op de markt komen (hetzij een ATI of anders Nvidia-kaart)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 20:14 ]

• Quacka
dit al gelezen?
http://tweakers.net/productsurvey/survey/3619

Ik zou dus ook voor iets anders kiezen, gewoonweg voor de zekerheid. Ik denk wel dat de voeding goed genoeg is voor een DX10-kaart. (ik denk dat er komend jaar minder energieverslindende modellen op de markt komen: die 8800GTX is een uitzondering)

Over je dx10-kaart. Voorlopig zijn er nog niet al teveel dx10-spellen aangekondigd, als ik het goed heb. DX10 wordt naar mijn mening een beetje iets teveel gehyped. Dx10 zal wel weer een stap voorwaarts zijn, maar het duurt nog een tijdje voor het mainstream is. Ik kan me niet voorstellen dat er het komend jaar veel spellen uitkomen die niet gaan werken op een non-dx10 kaart. Zou ook super dom zijn van ontwikkelaars: je sluit een boel mensen uit.
Verder is het de vraag of de huidige kaarten al goede dx10 kaarten zijn. T zal me niets verbazen dat dit nog gaat tegenvallen. Straks komen er dx10-spellen en dan blijkt de 8800GTS/X toch niet zo fantastisch te zijn.
Ik zou dus voor die 1950pro kiezen.

Wat voor systeem heb je eigenlijk nu?

[ Voor 54% gewijzigd door Quacka op 31-12-2006 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm niet gaan lachen, ik werk al weet ik hoelang met mijn oude vertrouwde P3 1 gig en 384 mb geheugen....een GF 440MMX graka (waardeloos dus)
Ja mischien heb je gelijk wat betreft het DX10 gedeelte...maar
Dan komen de cpu's...als ik zie wat die in prijs gaan dalen
nieuws: Nieuwe dual- en quadcore Core 2-processors in 2007
Tja wat is wijsheid...ik word er onderhand gek van...ik denk een systeem redelijk voor elkaar te hebben....en dan krijg ik in 1 keer weer een link...
Voor de meesten van jullie is het natuurlijk vrij simpel, alleen een mobo uitzoeken en een cpu is niet zo moeilijk..maar dan krijg je de rest nog...
Zowiezo dan een andere kast met een goede voeding, ik zal nog eens even gaan kijken wat het beste en mooiste is.

Moeilijk moeilijk, maar ja ik ga nog eens even goed nadenken of het wijsheid is om nu te beslissen ivm die link

Verwijderd

M.b.t. de cpu moet je je de volgende vragen stellen:
- wat is je budget?
- wil je gaan overklokken?

Deze vragen zijn relevant voor de keuze van de FSB waar de cpu op zal lopen, neem ik een cpu met andere FSB dan 266MHz van de P5B:
cpu met hogere FSB -> dan moet de fsb van de P5B omhoog en dan moet het geheugen liefst synchroon meekunnen
cpu met lagere FSB, overklokmonsters, hiermee kan je de fsb van het mobo op 266MHz laten (met geheugen synchroon) en dus de cpu ook op die 266MHz overklokt ipv op zijn standaard 200MHz.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit wel zo een beetje aan de taks van budget...
OC-en ben ik niet van plan te gaan doen.

Dus ik denk het systeem zo te gaan houden

Intel Core 2 Duo (Conroe),E6600, socket 775 boxed-----------------------------------299 €
Asus P5B, Retail------------------------------------------------------------------------------------122 €
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm 16 mb, serial Ata300----------- 90 €
Kingstone 2 gig 533MHz -------------------------------------------------------------------------205 €
XFX GeForce 7900GT -----------------------------------------------------------------------------152 €
Asus DRW1612BLT, Serial ATA150, zwart, retail------------------------------ ---------35 €
Mitsumi FDD 7-in-1 Media Drive Cardreader, Zwart--------------------------- ----------26 €
Coolermaster Centurion 5--------------------------------------------------- ----------------------52 €
OCZ ModStream OCZ52012U, 520W (ATX)---------------------------------------- --------75 €

Voeding kan mischien iets minder, dat ga ik nog even uitzoekn
Dit zijn de prijzen van Sallandautomatisering
Mochten er nog op of aanmerkingen komen dan zie ik het wel
Ik ga dit systeem van de week bestellen

• RoD
  • Niet online

RoD

Die voeding kan absoluut minder. Maar het is ook belangrijk te weten wat je in de toekomst nog aan upgrades gaat doen.
Pagina: 1