Beste koeler voor E6400?

Pagina: 1
Acties:

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:00
Ik heb het volgende:

proc: E6400 core duo 2
mobo: Asus P5B
ram: 2x 512 DDR2

nu ben ik van plan de stock koeler te vervangen van me E6400
maar wat is een goede koeler?

heb zelf al beetje lopen neuzen en me oog viel opzich wel op de thermalthake Blue Orb 2
alleen wat me opviel is dat ding zo goed als een kilo weegt? 850 gram ofzo.
is dit normaal? kan me mobo dat wel aan??

tevens wil ik de E6400 oc'en dus ik zoek een goede koeler
heb search al gebruikt maar kwam daar ook niet echt ver mee.

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
Als je goed had gezocht was je zoiezo al de Artic Silencer 64PRO gevonden.

Verwijderd

Er is echt een heleboel te vinden. Zoek maar eens op Google naar revieuws van cpu koelers, er is heel veel over geschreven. Tips: Scythe Ninja, Thermaltake Big Typhoon, Zalman 9500/9700, etc met heatpipes ;)
yori: de 64 is voor AMD ;) je moet dan de Freezer 7 Pro hebben, die ook niet slecht is!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 21:36:
Er is echt een heleboel te vinden. Zoek maar eens op Google naar revieuws van cpu koelers, er is heel veel over geschreven. Tips: Scythe Ninja, Thermaltake Big Typhoon, Zalman 9500/9700, etc met heatpipes ;)
yori: de 64 is voor AMD ;) je moet dan de Freezer 7 Pro hebben, die ook niet slecht is!
:z Die bedoelde ik ook :P

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
Ik persoonlijk altijd voorkeur voor Zalman :)

Verwijderd

Mektheb schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:06:
Ik persoonlijk altijd voorkeur voor Zalman :)
Ik persoonlijk (:p) snap dat nooit zo goed. Tuurlijk, Zalman maakt prima spul. Maar het is het vaak nét niet;
Zalmans zijn erg stil (ook niet altijd, maargoed), maar koelen dan niet beter dan gemiddeld;
Zalmans koelen erg goed, maar dat is met de fan @ full, en dat maakt gewoon een enorm lawaai.
Wil je beide combineren, dan zijn er absoluut gelijkwaardige en vaak zelfs betere alternatieven bij verschillende merken. Zalman heeft als voordeel dat het óveral in doet (koeling voor cpu/vga/hdd/chipset, waterkoeling etc), maar het is zonde om niet verder te kijken dan Zalman :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:13:
[...]

Ik persoonlijk (:p) snap dat nooit zo goed. Tuurlijk, Zalman maakt prima spul. Maar het is het vaak nét niet;
Zalmans zijn erg stil (ook niet altijd, maargoed), maar koelen dan niet beter dan gemiddeld;
Zalmans koelen erg goed, maar dat is met de fan @ full, en dat maakt gewoon een enorm lawaai.
Wil je beide combineren, dan zijn er absoluut gelijkwaardige en vaak zelfs betere alternatieven bij verschillende merken. Zalman heeft als voordeel dat het óveral in doen (koeling voor cpu/vga/hdd/chipset, waterkoeling etc), maar het is zonde om niet verder te kijken dan Zalman :)
dat ben ik wel met je eens maja heb een coolermaster stacker ( 4 modules= 4 fans )

cpu zalman
gpu zalman
4 coolers die standaard in de kast zitten

sja lawaai is maar net wat je erg vind inderdaad , ik stoor me er niet aan bv mijn dokking station van zalman ( cooling station bedoel ik ) voor notebook draaid prima op full en nog still ook waar ik me niet aan stoor kan me inderdaad inzien een ander maybe daar wel aan stoord

en ik zeg altijd orienteren is nooit fout dus altijd verder kijken dan je neus lang is :D

maar desondanks ben ik kwa zalman zeer tevreden

• Kolder
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

Kolder

Raaarrrr

Ik heb exact dezelfde opstelling, ook met de standaard koeler. Heb nu idle temps van ca 46 graden en onder full load tegen de 60 graden.

naar mijn smaak nogal aan de hoge kant, iemand dezelfde ervaringen? Of adviseren jullie om de koeler te vervangen voor een arctic freezer 7 o.id. ?

Whatever........

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik denk dat de Prometeia Mach 2 wel wat voor de TS is. (aangezien hij geen budget noemt en verdere eisen noemt zoals geluidsproductie).

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Misschien moet je even zeggen in welke prijs klasse. Onder de €20 lijkt mij de freezer 7 pro de beste, maar als je €50 te besteden hebt is er weer een andere.

Kortom: noem het budget even. ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Qua gewicht zal het denk ik niet superveel uitmaken met je moederbord. Erger dan een intel stock koeler kan het volgens mij niet worden, die dingen moet je in een kast inbouwen voordat je de cooler eropzet, anders buigt je moederbord te ver door door de druk die erop komt.

Verwijderd

Scythe Shogun Heatpipe (Socket 478/ 775/ 930 /940)
is een van de allerbeste coolers

of zijn broer

Scythe Ninja Heatpipe Plus (Socket 478 / 775 / 754 / 939 / AM2)

helaas dat vele mensen er nog nooit van gehoord hebben

Verwijderd

vergelijking van superkoelers :

nieuws: Vijf heatpipe-processorkoelers vergeleken

ps : Prometeia Mach II GT koelt echt super, echter niet onder de 1000 euro

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 23:34 ]

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Als je echt voor een zeer hoge oc gaat dan is de Scythe infinity waarschijnlijk het beste. Die koelt het beste bij hoge airflow. Als je een leuke tussenweg wil tussen stilte en koeling dan is de Scythe Ninja een uitstekende keuze, door de verder uitelkaar liggende vlakken is die beter geschikt voor lage airflow.

Voor beide geld dat zelfs passief met een langzaam draaiende casefan al genoeg koelcapaciteit aanwezig is om een 6400 / 6600 voldoende te kunnen koelen. Je kunt het beste een losse fan kopen want een goede fan (Nexus, Scythe S-flex, Sharkoon Silent-Eagle enz) is beter dan de meegeleverde.

Verwijderd

Vergeet een papst fan ook niet te vermelden.

zijn ook zeer goed

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik had bij mijn Pentium 4 530 met de boxed koeler echt problemen, bij full load werd snel de 85 graden C gehaald gevolgd door shutdown, en idle was het al 50 graden. Ik heb toen de Arctic Freezer 7 Pro gekocht, en dat is een fantastisch ding, zeker voor die prijs. Idle 37-40 graden, full load 55-60 graden, en veel stiller. Ook te installeren zonder het mobo eruit te halen, een verschil met de Zalman's die ik toen bekeken heb. Ook mijn server (Celeron 2.4) heeft de niet meer verkrijgbare Arctic Freezer 4, ook een uitstekend product, en relatief simpel te installeren op de plek van de standaard koeler.

Dus simpele installatie, lage prijs, weinig geluid en zeer goede koeling: ik ben sinds een jaar fan van de Arctic koelers!

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Zerotherm BTF90 http://www.zerotherm.net/eng/product/BTF90.asp

ik heb deze koeler nu draaien in combinatie met een E6600 op een Asus P5W DH Deluxe in een
Enermax CS-718 BTX case http://www.enermax.com.tw...t_cases_detail.asp?PrID=6
Deze heeft een airflow tunnel voor de CPU/Mem/Northbridge.
De temps zijn ronduit spectaculair, wanneer alles default draait heb ik idle temps van 16*c gemeten met coretemp bij een kamertemp van 20*c. Dit is dus met Q-Fan aan en dus met 535 toeren bijna niet hoorbaar.
Wanneer ik 2x een berekening met 100% belasting van bijde cores laat doen komt hij op deze stand niet hoger dan 28*c full load.
De tunnel van de case is standaard uit gerust met 1x120 air in en 1 maal 120 air uit, deze draaien bij de meting op de aller langzaamste stand zodat je de bladen van de fans bijna kan zien rond draaien, ook bijna niet hoorbaar dus.

Ik ben dan ook zeeeer tevreden met deze koeler. :)

oja en ik heb maar 30euro voor deze koeler betaald, in vergelijking met Zalman goedkoop dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 13:01 ]

Verwijderd

De beste koeler (prijs/geluid) is de Scythe Infinity denk ik. Maar omdat die zo ontzettend groot is is de Scythe Ninja denk ik wel wat beter. Vervang de fan door een Zalman ZM-F3 met een ZalmanFan Mate 2 (wat ik eergisteren heb gedaan) en doe er Zalman ZM-STG1 koelpasta tussen. Zo heb je voor 40 euro een top-cooling.

EDIT: @hierboven:wtf :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 12:58 ]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 12:55:
Zerotherm BTF90 http://www.zerotherm.net/eng/product/BTF90.asp

ik heb deze koeler nu draaien in combinatie met een E6600 op een Asus P5W DH Deluxe in een
Enermax CS-718 BTX case http://www.enermax.com.tw...t_cases_detail.asp?PrID=6
Deze heeft een airflow tunnel voor de CPU/Mem/Northbridge.
De temps zijn ronduit spectaculair, wanneer alles default draait heb ik idle temps van 16*c gemeten met coretemp bij een kamertemp van 20*c. Dit is dus met Q-Fan aan en dus met 535 toeren bijna niet hoorbaar.
Wanneer ik 2x een berekening met 100% belasting van bijde cores laat doen komt hij op deze stand niet hoger dan 28*c full load.
De tunnel van de case is standaard uit gerust met 1x120 air in en 1 maal 120 air uit, deze draaien bij de meting op de aller langzaamste stand zodat je de bladen van de fans bijna kan zien rond draaien, ook bijna niet hoorbaar dus.

Ik ben dan ook zeeeer tevreden met deze koeler. :)

oja en ik heb maar 30euro voor deze koeler betaald, in vergelijking met Zalman goedkoop dus.
Een lagere core temp dan de kamer temperatuur?
Dacht dat dat niet kon met airkoeling. :?

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 17:22
Dat kan ook niet..
Luchtkoeling is dat hij de lucht verplaatst. De warme lucht blaast hij weg, en de lucht in de kamer(dus op kamertempratuur) blaast hij op de heatsink. De temps kunnen dus nooit lager zijn dan de omgevingstempratuur, dus denk dat er een sensor fout zit bij jou. Het is trouwens wel een goede koeler ;).

Kijk anders hier even, de koelers zijn gerangschikt op performance:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106971

Als ik jou was zou ik de tuniq tower nemen, uit vele test komt die gewoon als beste eruit.

Verwijderd

-DG- schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:09:
[...]

Een lagere core temp dan de kamer temperatuur?
Dacht dat dat niet kon met airkoeling. :?
16graden lijkt me idd wel een beetje overdreven :P zelfs met waterkoeling haal je dat niet.
Is denk ik gewoon foutje van de software :) of misschien een brakke sensor.

Of hij heeft z'n pc buiten staan :P

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Zalman 9700 is wel leuk, ik heb de kleinere versie, je kan die vinnetjes als harp gebruiken :P

Maakt zo'n leuk trrrrriiiing geluid :P

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Dutch_Razor schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:18:
Zalman 9700 is wel leuk, ik heb de kleinere versie, je kan die vinnetjes als harp gebruiken :P

Maakt zo'n leuk trrrrriiiing geluid :P
Nee dat heeft veel nut, nu ga ik meteen mijn Ninja Scythe veranderen voor een Zalman 9700. 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:15:
[...]

16graden lijkt me idd wel een beetje overdreven :P zelfs met waterkoeling haal je dat niet.
Is denk ik gewoon foutje van de software :) of misschien een brakke sensor.

Of hij heeft z'n pc buiten staan :P
kan wel, wannneer een luchtsroom sneller gaat zorgt hij voor een koudere temp, steek maar een temperatuur meter uit het raam van een rijdende auto, deze zal altijd minder aangeven dan de omgevings temperatuur is. ;) De temps heb ik gemeten met coretemp en met Asus Probe en ook in de bios is de temp niet veel hoger( iets hoger is logish want dan is de CPU niet softwarematig in de zuinige stand. ;)
Lees de reviews maar over de koeler, ook dan presteerd hij goed zonder de BTX air tunnel die ik heb.

Wanneer ik de Stock koeler gebruik is de temp wel bijna gelijk aan het gemiddelde wat ik hier zie en lees dus mijn sensor is gewoon oke. (Ik haalde met stock koeler dankzij de air tunnel ook al een 3*c lagere temp dan het gemiddelde).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 13:27 ]

Verwijderd

Aantal factoren voor onnodige warmte in computerkast

1) heb je een koele ruimte ?
2) is je kast 'ruim' ?
te krap is meestal te veel warmte produceren.
3) de opstelling van je kaarten op je moederboard.
kan invloed hebben op de airflow in je kast.
4) gebruik isolatiemateriaal om geluid te dempen
Kan ook nadeel zijn voor afvoer warmte.

Koper geleid beter dan alu . nadeel veel zwaarder.
goede pasta / en niet te veel op je proc is erg belangrijk.

Verwijderd

Dit is bij een 21*c kamertemp. ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/a.p.versteeg/temp%20screen.JPG

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:00
mja budget niet echt als dat ding maar goed is
maar 't oog wilt ook wat :D

ik vond namelijk die blue orb 2 wel geinig dingetje... maar kan niets over de kwaliteit vinde

kast is trouwens een coolermaster centurion 5

zit ook te twijfele of aircooling of wc cooling.

heb op zich redelijke airflow in me kast maar kan beter ;)
achter zit stock 120mm fan (outtake)
voorin 80mm (intake)
en zeikant zit airduct ter hoogte van proc en daar heb ik een 80mm (intake) geplaats
proc koeler = stock e6400 koeler
alleen dezelfde koeler zat ook op me p4 3.06 ht
dus vandaar dat ik niet zo veel vertrouwen in dat koelertje

sys spec's zijn btw:

asus p5b
e6400
2x 512 DDR 800mhz
7800gt oc
X-FI fps (64mb) >:)

core temp = 36

en geheugenkoeler? werkt dat? zo ja die crosair dominator? past dat ook op andere geheugen of alleen op twin-x ? want in reviews lees ik steeds "ideaal geschikt voor twin-x geheugen"

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Verwijderd

Een superkast speciaal voor gamers is deze :

Zalman Fatal1ty FC-ZE1 Champ1on Series Gaming Case

http://www.pcper.com/arti...type=expert&aid=330&pid=2

( Ik zelf heb een coolermaster stacker tc01 - zwart)
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1079799475.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 18:53 ]

Pagina: 1