[openbsd] mailserver

Pagina: 1
Acties:

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ik moet/probeer voor een schoolproject een mailserver opzetten. Daarvoor wou ik openbsd gebruiken, aangezien ik daar wel redelijk mee overweg kan.

Ik weet eigenlijk niet precies wat ik wil en wat ik nodig heb om mijn doel te bereiken.

DOEL: mailserver opzetten; gebruikers moeten met elkaar kunnen mailen (zowel intern als extern), het geheel moet webbases via imap bereikbaar zijn (dus mail op server bewaren). Het liefst geen unix-account voor elke gebruiker dus iets in de richting van virtueel.

Van wat ik op internet aan handleidingen, howto's en tutorials heb geleerd, is dat mailen bestaat uit een MTA, een MDA en een MUA (mail user agent). De mail user agent is het emailprogramma wat gebruikers op hun pc's hebben staan.

Ik ben al aan het configureren geweest met postfix als MTA, en ik ben nu zover dat ik vanaf de server mails kan versturen naar emailadressen op internet met:
code:
1
echo "dit is een test" | mail -s testbericht iemand@gmail.com

Het bericht komt dan aan bij iemand@gmail.com en in de header staan de goede afzender, domein etc. Als ik een reply stuur, krijg ik van gmail geen foutmeldingen of iets dergelijks.
In de mail die ik naar een gmailadres stuur staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Delivered-To: iemand@gmail.com
Received: by 10.65.113.18 with SMTP id q18cs676864qbm;
        Sat, 30 Dec 2006 08:27:28 -0800 (PST)
Received: by 10.67.101.10 with SMTP id d10mr22579234ugm.1167496048088;
Return-Path: <root@lightfeet.xs4all.nl>
Received: from openbsd.lightfeet.xs4all.nl (lightfeet.xs4all.nl [80.126.167.40])
        by mx.google.com with ESMTP id z40si23195804ugc.2006.12.30.08.27.27;
Received-SPF: pass (google.com: best guess record for domain of root@lightfeet.xs4all.nl designates 80.126.167.40 as permitted sender)
Received: by openbsd.lightfeet.xs4all.nl (Postfix, from userid 0)
    id AC8296ACED; Sat, 30 Dec 2006 18:18:59 +0100 (CET)
To: iemand@gmail.com
Subject: testberich
Message-Id: <20061230171859.AC8296ACED@openbsd.lightfeet.xs4all.nl>
Date: Sat, 30 Dec 2006 18:18:59 +0100 (CET)
From: root@lightfeet.xs4all.nl (Charlie Root)

dit is een test

Wat ik nu niet weet: Hoe kan ik de reply die ik heb gestuurd naar root@lightfeet.xs4all.nl zien? Ik denk zelf dat ik postfix of iets anders nog moet configureren om mail te ontvangen oid maar dat weet ik dus niet.

Verder heb ik het idee dat je Courier-IMAP gebruikt als imap-server om berichten op de server te bekijken en dat je daar ook een webmail iets mee op kunt zetten.

Waar passen nu programma's als fetchmail, procmail en courier in?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb zelf gebruik gemaakt van deze guide: Virtual Mailhosting System with Postfix Guide

Hij is "voor" Gentoo, maar afgezien van de packages (Postfix, MySQL en dat soort shizzle) lijkt 't me prima bruikbaar voor welke distro/systeem dan ook.

Verder zijn AFAIK fetchmail, procmail en courier ook MTA/MDA's, wat je dus niet nodig hebt, aangezien je Postfix al hebt ;)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ok, die handleiding van gentoo is handig, en ik denk dat de meeste dingen, waaronder installeren van squirrelmail, phpmyadmin en mysql wel lukken omdat ik dat zowiezo al heb draaien onder mijn eigen server, maar ik kom bij die gentoohandleiding nog niet voorbij de "postfix basics".

mijn main.cf tot nu toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
queue_directory = /var/spool/postfix
command_directory = /usr/local/sbin
daemon_directory = /usr/local/libexec/postfix

mail_owner = _postfix
setgid_group = _postdrop
default_privs = nobody

## SITE CONFIGURATION
myhostname = openbsd.lightfeet.xs4all.nl
mydomain = lightfeet.xs4all.nl
myorigin = $mydomain
inet_interfaces = all
inet_protocols = all
mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, localhost, $mydomain
unknown_local_recipient_reject_code = 550
mynetworks = 127.0.0.1/8 192.168.0.0/24
smtpd_banner = $myhostname ESMTP mailserver openbsd
alias_maps = hash:/etc/postfix/aliases
alias_database = hash:/etc/postfix/aliases

mijn /etc/postfix/aliases:
code:
1
root:           jeroen

De gebruiker "jeroen" is een unix-account op de mailserver, waarmee ik bijvoorbeeld een mailtje stuur. Volgens mij heb ik met "root: jeroen" ervoor gezorgd, dat alle mail die naar root gaat, automatisch naar het account van jeroen gaat. Ook staan er nog veel regels onder die ervoor zorgen dat alle email van daemons naar root gaat.

Met deze configuratie kan ik mails verzenden naar emailadressen op het internet, zoals iemand@gmail.com. Deze komen goed aan en als ik een reply stuur krijg ik van gmail geen error.

Hoe kom ik nu verder dat ik de reply kan ontvangen met mutt, dus hoe moet ik mutt configureren om mail van de mailserver te ontvangen en er naartoe te sturen?
Hoe kan ik postfix configureren dat deze ook mail accepteert en deze in het unix-account zet? Ik heb namelijk het idee dat hij geen mail accepteerd, want telnet naar de poorten 110 en 25 op de mailserver mislukken. Ik krijg niet een melding in de vorm van "OK" of iets dergelijks.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik denk dat je reply inderdaad nog op de Xs4all mailserver staat te wachten tot de mail aan je domein afgeleverd kan worden. Als je niet kunt telnetten naar de server zou ik eerst maar eens even naar de firewall kijken ;)

Ik heb zelf een FreeBSD machine draaien met momenteel alleen FTPd, met de bedoeling binnenkort er weer eens Sendmail op te zetten. Heb al eens eerder Sendmail gedraaid en dat werkte ook nog. Alleen was dat op dacht ik Linux en kunnen de directory's zowieso schelen, maar ik dacht dat ik toen destijds een map "mail" in /var had staan.
Daar kwamen toen de mailtjes die ik ontving in terecht, ben benieuwd waar ik ze straks terug ga vinden... ;) Wellicht heb jij nu ook ergens een map "mail" staan.

Je hebt wel een Batched SMTP account neem ik aan? Vraag anders ook of Xs4all je server kan testen, weet je ook meteen of je geen open relay draait wat voorkomt dat ze je afsluiten.

Specs