Twee wifi ap's combineren

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RufusZlr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04-2021
Ik heb sinds twee dagen een experia box met ipb. Uitgaand werkt al prima, inkomend nog even afwachten. Ik had al een Linksys AP en ben van plan die te blijven gebruiken. Hoe combineer ik dat het beste met de wifi van de experia? Ik wil die gebruiken om mijn bereik te verbeteren en eea zou voor mijn portabel gebruik (iPaq) transparant (zelfde ssid, passkey etc) moeten zijn. Ik kan dit zo gauw nergens vinden, iemand hier ervaring mee?

Groeten, Ruud

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

beide access points zelfde SSID en key geven, alleen de accesspoints op verschillende kanalen zetten, bijvoorbeeld 6 en 11.

dat zou hem moeten zijn!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RonnieB82,
waarom zou ie twee kanalen moeten instellen ?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 13:32
als je een wds bouwt, zitten alle ap's bij mijn weten op hetzelfde kanaal....

• RufusZlr
Snelle reactie en to the point! Want het werkt naar behoren, bedankt.

Groeten, Ruud :)

• RufusZlr
Ehh, toch nog een vraagje: waar is dat wds voor ?

Groeten, Ruud

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 10:32
Nadeel 2 kanalen: > hij moet zich aanmelden bij andere ap en dus is je internet even weg.
Voor beide ap's op 1 kanaal moet je je ap's in bridge mode zetten.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
RufusZlr schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:27:
Ehh, toch nog een vraagje: waar is dat wds voor ?

Groeten, Ruud
WDS zorgt ervoor dat AP's in dit geval data onderling kunnen uitwisselen, zodat ze in geheel een groter gebied kunnen dekken.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:17

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan je posts editten hoor.... :D

Wds zorgt ervoor dat ze op hetzelfde kanaal kunnen en je geen extra link moet hebben naar de 2e router via een kabel.

Zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

edit: met zoeken duurt reageren te lang ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Mr_gadget op 30-12-2006 16:37 ]

• RufusZlr
OK, duidelijk. Ik ga niet voor wds vanwege performance verlies. Ik neem het omswitchen wel voor lief, en ook omdat beide ap's al wired zijn aangesloten.

• R-v-R
  • Niet online
Als je één kanaal gebruikt hoef je niet "om te switchen".
Ik begrijp nog steeds niet waarom RonnieB82 twee kanalen adviseert, misschien kan hij dat later nog eens verklaren.
En in jouw situatie heb je inderdaad geen behoefte aan WDS.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Beide AP's niet op hetzelfde kanaal zetten, want dit kan op plekken waar het signaal overlapt, storing veroorzaken (2 bronnen op dezelfde frequentie).

enigste optie wanneer je ze op hetzelfde kanaal zet, is inderdaad met WDS, want dan moeten de AP's ook wireless met elkaar praten, en ze weten van elkaars bestaan af. Helaas kost WDS wat performance, vooral als je meer dan 2 AP's gaat gebruiken.

btw, als je dus de AP's op andere kanalen zet, merk je heel erg weinig van het overschakelen, zolang het bereik van de AP's elkaar natuurlijk nog wel een beetje overlapt.

• R-v-R
  • Niet online
Meerdere access-points (AP's) op hetzelfde kanaal storen elkaar absoluut niet.
In de 802.11a/b/g standaarden zijn diverse manieren toegepast om de toegang tot het kanaal te regelen.
Dit lijkt allemaal veel op wat er bij shared ethernet wordt gebruikt, zoals carrier sensing en collission detection. (ethernet was overigens ooit eens begonnen als draadloos netwerk)
Een AP of een mobile unit (MU) gaat pas zenden als het kanaal beschikbaar is.
Alleen wanneer je echt heel veel MU's hebt in één zendgebied (cel) kun je verschillende kanalen op meerdere AP's instellen om het aantal collissions te verminderen en dus de beschikbare bandbreedte te verhogen.
In de meeste gevallen zul je echter meerdere AP's gebruiken om een groter dekkingsgebied te creëren. In dat geval wordt bijna altijd één kanaal gebruikt zodat de MU's alle AP's kunnen zien en de take-over (als je in een andere cel komt) veel sneller kan verlopen. Vergeet niet dat veruit de meeste MU's over slechts 1 radio beschikken en als ze op bijv. kanaal 6 actief zijn ze geen idee hebben wat zich op andere kanalen afspeelt. Zodra ze de verbinding verliezen gaan ze scannen om te kijken of er op andere kanalen (uiteraard met dezelfde ESSID) AP's beschikbaar zijn.
Dit kan, afhankelijk van de implementatie, wel tot 10 seconden duren.
In het geval van de TS, met slechts één MU en dus erg weinig kans op collissions, zou ik zeker beide AP's op het zelfde kanaal instellen.

Pagina: 1