[nForce2] Vage crashes

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-02 18:39
ik zit met een raar probleempje. Kom er niet echt uit en weet eerlijk gezegd ook niet meer waar ik moet gaan zoeken. Heb sinds kort m'n workstation omgetoverd naar een servertje. Der zit een nforce2 chipset in (asus a7n8e deluxe). met een amd 3200+ proc.

Had een oude server met daarin ook een amd proc maar dan met een via chipset. Kernel opnieuw gecompiled (Gentoo linux 2.6.18) en draaien weer...

Echter, als ik een heleboel data verplaats +/- 16 tot 20 gb dan ontstaat er paniek in de kernel, geen idee waar dat vandaan komt...

Wat me erg opvalt is dat direct na de reboot m'n schijven een stuk sneller zijn dan na een tijdje data verplaatsen...

Na een tijdje zijn dit de waardes van m'n scsi schijfje:

code:
1
2
3
/dev/sda:
 Timing cached reads:   1980 MB in  2.00 seconds = 989.78 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  262 MB in  3.00 seconds =  87.20 MB/sec

Terwijl in het begin de cached reads rond de 1070 MB/sec liggen en de buffered rond de 91MB/sec. De waardes zijn opzich wel aardig natuurlijk, maar tis toch raar dat na verloop van tijd de hdds slechter gaan presteren?

K kan ook echt nergens wat terugvinden over de crashes... de ene keer gaat het heel goed, ik heb bijv een vmware image van 16GB, de eerste keer kopieren naar een andere schijf (van IDE -> SCSI) ging fout, daarna nog een keer gedaan toen ging het goed....

Gisteravond was ik met m'n laptop aan het downloaden en aan het uploaden naar de m'n server, ineens na een uur constant downloaden / uploaden liep de heleboel vast, kernel panic allerlei vage codes op m'n scherm van de server, reboot en nergens in de logs is ook maar wat te vinden...

Waar kan ik beginnen met zoeken? Heeft overigens de hele nacht al een Memtest86+ gedraait, geen problemen..

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik zit te denken aan vollopend geheugen en te weinig swap ruimte --> panic... Misschien ergens een memory leak?

Specs

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 10:23

Blaasvis

Cidora \o/

ik zou wel even je elco's na lopen, ze mogen niet bol staan. Zelf heb ik 2x een instabiele plank gehad door de elco's beide waren nforce2 chipsets.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-02 18:39
bvk schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 23:47:
Ik zit te denken aan vollopend geheugen en te weinig swap ruimte --> panic... Misschien ergens een memory leak?
Swap schijf van 2GB, lijkt mij opzich wel genoeg toch? der zit 2gb geheugen in... kan hem eventueel wel vergroten natuurlijk.. memoryleak is erg lastig natuurlijk te achterhalen... dat zou wel vet irri zijn.
Blaasvis schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:13:
ik zou wel even je elco's na lopen, ze mogen niet bol staan. Zelf heb ik 2x een instabiele plank gehad door de elco's beide waren nforce2 chipsets.
Dat kan ik inderdaad nog wel eens nakijken, heb ik nog niet naar gekeken... tnx for tip.. hoop het uiteraard niet, want heb geen garantie meer.. zou wel echt fantastisch zijn :(

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sa1 schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:15:
[...]
Dat kan ik inderdaad nog wel eens nakijken, heb ik nog niet naar gekeken... tnx for tip.. hoop het uiteraard niet, want heb geen garantie meer.. zou wel echt fantastisch zijn :(
Vind je jezelf niet zo'n soldeerbout wonder dan? :+

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Een memory leak kun je wel redelijk makkelijk opmerken. Als je tijdens je kopieeractie (van die 16GB VM) bijvoorbeeld met top de hoeveelheid swapgeheugen in de gaten houdt. Als je om de minuut eens naar je machine kijkt, zie je vanzelf of de hoeveelheid vrije swap naar nul gaat.

Verder zouden die "vage codes" wel eens een aanwijzing kunnen bevatten, dus als je ze kunt posten, kunnen we misschien (nog :P) beter helpen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je tijdens het kopieren van bestanden geheugen lekt, zal dit niet in het kopieertooltje in userspace zitten, maar in het verplaatsen van de bestanden dat door de filesystem drivers in kernelspace gebeurt. De kernel kan niet geswapt worden, dus je swap loopt ook niet vol. Als al je geheugen op is krijg je vanzelf een panic.

Wat betreft je vage problemen: De nforce2 staat nou niet echt bekend om zn betrouwbaarheid: het geklooi met geheugen (de nforce2 heeft veel meer compatibiliteitsproblemen dan andere chipsets), de niet al te beste PCI performance en de reverse-engineered drivers die nodig zijn op linux om de boel te laten werken.
Pagina: 1