Toon posts:

BIOS problemen met SK8N moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met kerst heb ik van een kennis een computer gekregen, waarmee hij niet meer kon werken. De computer werd gebruikt voor berekeningen met als OS Linux, maar kon de harde schijven niet meer benaderen en gaf rare bios-meldingen. Mij leek dit oplosbaar.

de specificaties:

Moederbord: MB ASUS AMD OPTERON SK8N
processor: AMD Athlon 64 FX-51
grafische kaart: MATROX MILLENIUM G450
geheugen: DDR valueRAM 1024 266MHz ECC CL2.5 (2x)
harde schijf: 2* 120,00 / 7,200 Western Digital JB

Bij elke opstarting geeft hij de foutmelding:

''No device found (...) BIOS is not installed!''

Hij gaat echter wel gewoon verder.

Na opstarten met een oude windows-3.11-bootdiskette heb ik als eerst de schijf "gerepareerd" via een bootable floppy met Partition Magic erop en door 1 van de 2 harde schijven eruit te halen. Daarna konden we zonder problemen Windows XP pro installeren.

Maar nu geeft de monitor de mededeling ''no sync input error'' en blijft verder zwart. De FAN draait echter wel en de lampjes bij de aanknop branden ook gewoon. Hij geeft tijdens het opstarten nu geen piep meer die hij eerst wel gaf.

Dat hebben we eerst geprobeerd op te lossen door:

1) ik heb er een andere video kaart ingezet om verschil op te merken, maar geen verschil heb ik de matrox er weer ingedaan.

2) Ook heb ik volgens de User Guide van het moederbord een ''Clear RTC RAM (CLRTC1)'' uitgevoerd. Dit om de bios hardwarematig te resetten, dit ook tevergeefs.

3) Uiteindelijk heb ik de memory sticks in andere slots heb gezet (vanwege contact-probleem) en dit werkt iets beter. Maar vanaf deze stap gaf hij elke keer bij opstart de foutmelding:

''CMOS settings wrong
CMOS date/time not set

press F1 for setup
press F2 to load Windows''

Daarbij ook het groote probleem dat alle instellingen die je in de setup aanpast niet opgeslagen worden. Terwijl je toch echt op ''Save changes and exit'' hebt gedrukt. Hier hadden we daarvoor ook al heel even problemen mee maar niet zo langdurig.

Mijn probleem is dat de pc nu erg traag is. Ik hoorde dat dat probleem waarschijnlijk aan de RAID instellingen ligt, anders doet hij alles in software mode (?) en duurt het veel langer. De RAID instellingen kun je zover ik weet alleen hardwarematig benaderen in de Bios-setup van de computer, maar die instellingen onthoudt hij niet.

Ik kan een nieuw moederbord kopen maar het prijs kaartje voor een nieuw Socket 940 MB is nogal hoog, en al helemaal als ik dan nog geen zekerheid heb dat alles het doet.

Kan iemand mij helpen?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:38:

''CMOS settings wrong
CMOS date/time not set

press F1 for setup

Daarbij ook het groote probleem dat alle instellingen die je in de setup aanpast niet opgeslagen worden. Terwijl je toch echt op ''Save changes and exit'' hebt gedrukt. Hier hadden we daarvoor ook al heel even problemen mee maar niet zo langdurig.
dit betekent meestal dat je CMOS batterijtje leeg is.

die RAID instelling moet je eens opzoeken bij de website van de fabrikant

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels het batterijtje vernieuwd zonder verandering.

Wat zou ik moeten installeren voor de raid instellingen?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Ik heb hier ook problemen met een WDC hdd maar ik weet niet of het beantwoord aan jouw probleem.
De HDD wordt soms wel herkent in de BIOS en soms weer niet, ik kon dus de HDD op geen enkele manier benaderen want als de HDD niet werd weergegeven in CMOS kan ik niet installeren.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
nu je het zegt hij kan inderdaad de Harde schijf niet benaderen. Zou ik deze mischien moeten vervangen?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:25:
nu je het zegt hij kan inderdaad de Harde schijf niet benaderen. Zou ik deze mischien moeten vervangen?
ik zou ze eens uittesten op een andere pc als dat kan :?

edit: van daar komt ook de uitspraak van je bios
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:38:

''CMOS settings wrong
CMOS date/time not set

press F1 for setup
de eerste keer heb je je HDD in CMOS herkend en je boot opnieuw en ineens is je HDD niet meer te vinden volgens je BIOS en dan krijg je dit :X

[ Voor 42% gewijzigd door pm1 op 05-01-2007 12:50 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
het spijt me, maar de informatie die ik gaf klopte niet.

Ik zei dat de BIOS de harde schijf niet kon zien, maar inmiddels kan dat weer wel. Ik heb net nog even gekeken in de BIOS en moet er dit bij zeggen:

De jumper bij de harde schijf staat op slave en dit zegt hij ook in de BIOS. Als ik de jumper verplaats kan hij niks laden van de harde schijf (Zoals windows) na het booten.

Verwijderd

asus heeft zijn bios beveiligt tegen bios coruptie.
Vermoedelijk kan de bios de bord niet meer goed aansturen en word de basis functies actief.

Pak de orginelen cd van die bord daar staat de orginelen bios file (systeem kan altijd boten namelijk zodat er toegang is naar cd-rom en floppy disk)
Asus heeft dat gedaan zodat als er een slechte bios update word uitgevoerd de schade herstel kan worden. (deze functie is hardware matige en beschermt)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal binnekort even kijken of ik de versie van de CD erop kan zetten, ik zal dan hier het resultaat plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb nu de standaard versie BIOS erop weten te zetten, nu blijft vervelend genoeg nog steeds het probleem dat ik niets kan veranderen in de BIOS setup. Maar dit probleem is een stuck kleiner geworden aangezien de standaard versie geen mogelijkheid heeft tot RAID. De computer is nu een stuk sneller!

Nu komen er nog 2 vragen:
Als ik een nieuwe video kaart zou kopen, zou ik dan tegen extra problemen aanhikken aangezien de BIOS niet wijzigbaar is?

Welke video kaart kan iemand me aanraden?

Mijn budget ligt tot max. 100 euro en hij moet zo snel mogelijk zijn.
Het moet een AGP 8x kaart zijn.
Hij moet werken op 1.5 Volt (staat in het MB boekje dat dat moet)

In het boekje wordt aangeraden om een ATI 9500 of 9700 PRO series te kopen, omdat je daarme het snelste resultaat krijgt dat het best over te klocken is.

bvd,

Mike

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand me helpen?

Verwijderd

Een radeon 9700 is tegenwoordig toch wel verouderd; wel goedkoop tweedehands te vinden, maar je kan bijvoorbeeld een 6600GT overwegen; ook AGP, en stukken sneller. Ik zou wel even de AGP specificaties van deze kaart opzoeken

Overigens kan je met een 9700 nog prima spelletjes spelen :)
Pagina: 1