Toon posts:

Veiligste en beste manier om over te stappen op RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Op het werk draaien we nu een server met een Asus P5B moederbord, met 1 SATA hardeschijf welke Windows Server 2003 Small Business Edition draait. We zijn wat onderzoek aan het doen om de server in RAID (Mirroring) te zetten. De Intel chipset op dit moederbord ondersteund echter geen RAID, daarvoor hebben we een Asus P5B Deluxe of P5B-E voor nodig of een losse RAID controller.

Nu zitten we te denken wat de beste oplossing zou zijn:

Is dat een losse RAID controller te kopen en daar een 2e SATA schijf bij hangen of dit moederbord te upgraden en het oude moederbord te verkopen?; welke van de 2 opties geeft het minste risico op blauwe schermen en een systeem her-installatie?

Verder hebben we hebben images van de server gemaakt met Acronis TrueImage, nou zou ik graag willen weten of het mogelijk is om met het Image van de server terug te zetten als deze server in RAID draait (of op een andere manier) zodat we het systeem niet helemaal opnieuw hoeven op te bouwen. Iemand die hier toevallig een oplossing voor weet?

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Over het algemeen lijkt het mij beter om een nieuw mobo te kopen, maar met een raid-controller zal het ook wel goed zitten, maar ben je afhankelijk van de prestaties van de raid controller zelf, bij de P5B deluxe weet je al dat je een goede raid-controller hebt.

www.koopeendroom.nl

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Maarten-NForce schreef op zondag 31 december 2006 @ 01:09:
Over het algemeen lijkt het mij beter om een nieuw mobo te kopen, maar met een raid-controller zal het ook wel goed zitten, maar ben je afhankelijk van de prestaties van de raid controller zelf, bij de P5B deluxe weet je al dat je een goede raid-controller hebt.
Als je niet weet aan welke losse raidcontroller olger1024 zit te denken is dat een vrij gevaarlijke uitspraak :)

Sowieso zijn de raid controllers die ik op consumenten moederborden ben tegengekomen nou niet echt vreselijk geweldig.

Als je echte toffe performance wilt hebben kun je eens naar de reviews van Femme kijken, die heeft ook wel wat lowbudget ( < 400 euro) kaarten getest in de loop van de tijd

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik weet niet wat het besteedbaar budget is maar mischien is dit een leuke en zeker betaalbare optie ( voor de meeste bedrijven iig )

ALs je dit bekijkt:

pricewatch: Areca ARC-1210 (V2)(4x SATA300 RAID, 256MB, PCI-e X8)

En hier de specs:

http://www.areca.com.tw/products/pcie.htm

Dan heb je imo een perfecte 4 kanaals RAID controller voor weinig geld, die betrouwbaar, snel en ook nog eens goed uit te breiden is bij de overstap naar meer dan 2 schijven. ( denk aan RAID 5 met 3 of vier voor de toekomst? )

Alleen zit je dan met het feit of jullie het PCI-e 16x slot op de P5B daarvoor beschikbaar hebben en/of daarvoor kunnen gebruiken. Als dit niet het geval is zit je idd wel vast aan een ander MoBo.

Maar dan is dit mischien een leuke optie:

pricewatch: Asus P5N-E SLI, nForce 650i (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Specs:

http://www.asus.com/produ...73&model=1474&modelmenu=1

Dan moet je toch wel even vooruit kunnen en ben je voor een een totaal van €435 klaar exclusief een 2e schijf ( dat ligt natuurlijk aan wat voor schijf je wenst )

Er zijn dus wel mogelijkheden, alleen even kijken wat het budget is, en wat echt de wensen zijn/hoe belangrijk de data is. Met een goede HW RAID controller ben je gewoon wel wat beter uit dan de meeste onboard chipsets, en het grote voordeel is dat je het hele zaakje mee kan overnemen in een ander/nieuwer systeem, iets wat normaal met onboard chips niet het geval is.

Succes met je keuze :)

Making an ass of myself since the 70's

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik ben ook wel benieuwd of je een image van een niet-raid config terug kan zetten op een raid-config (of in mijn geval: van raid1 naar raid0). Iemand ervaring mee?

d:)b :henk d:)b

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
MrJayMan schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:46:
Ik ben ook wel benieuwd of je een image van een niet-raid config terug kan zetten op een raid-config (of in mijn geval: van raid1 naar raid0). Iemand ervaring mee?
Met Windows weet ik het niet, maar met Linux MDADM kan dat zeker... op Unix hangt het een beetje van de smaak af... (Solaris wel, Tru64 niet enz)

Verschilt dus.

iRacing Profiel

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Het makkelijkste is (Thuis en op werk al een paar keer gedaan)

- Machine uit
- Nieuwe Raidcontroller plaatsen
- Machine aan
- Windows de drivers laten installeren
- Machine herstarten
- Controleren in Device Manager of hij goed werkt
- Machine herstarten met Ghost bootflop (Of met een ander diskkloon programma zoals Acronis wat ik thuis ook gebruik)
- Oude disk backuppen naar een netwerkschijf
- Machine uit
- Extra disk plaatsen
- Machine aan en van de twee disks een array maken
- Herstarten met bootflop en image terug plaatsen
- Laatste herstart en hope for the best :)

(Misschien is er een handigere volgorde, maar deze is redelijk safe. Beter is de oude disk bewaren en twee nieuwe disks plaatsen, kun je nog makkelijk terug en kun je eventueel van oude disk rechtstreeks naar je nieuwe array kopieeren)

Het gaat er dus vooral om dat Windows de controller al kent waardoor je er ook vanaf kan booten...

https://powershellisfun.com

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je met een RAID1 array werkt kan het toch veel makkelijker. Zorgen dat je kan booten van die array (dus zorgen dat de drivers zijn geinstalleerd) en vervolgens de drive aan je raid controller hangen samen met de nieuwe disk. In de setup van de controller een RAID1 array aanmaken en de drive laten mirroren naar de lege disk. Als dat gedaan is kun je gewoon booten en heb je eenprima werkende raid 1 config. Zo heb ik dat altijd gedaan op mijn bordjes en gaat prima.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Terw_Dan schreef op zondag 31 december 2006 @ 12:04:
Als je met een RAID1 array werkt kan het toch veel makkelijker. Zorgen dat je kan booten van die array (dus zorgen dat de drivers zijn geinstalleerd) en vervolgens de drive aan je raid controller hangen samen met de nieuwe disk. In de setup van de controller een RAID1 array aanmaken en de drive laten mirroren naar de lege disk. Als dat gedaan is kun je gewoon booten en heb je eenprima werkende raid 1 config. Zo heb ik dat altijd gedaan op mijn bordjes en gaat prima.
Heb je gelijk in, ga vaker naar Raid-5 toe (op werk dan) dan naar Raid-0. Maar goed, je nieuwe controller moet de oude disk wel eerst kennen en er vanaf kunnen booten alvorens je een mirror maakt...

Het kan op verschillende manieren, belangrijkste is de backup mocht er iets fout gaan...

https://powershellisfun.com

Pagina: 1