Toon posts:

Video-montage en Game PC, max 1300 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe pc.

Ik wil graag videobewerking gaan doen met Adobe premiere pro 1.5, regelmatig heb ik ook meerdere adobe programma's open staan. Maar ik wil af en toe ook lekker kunnen gamen en aan LAN-party's meedoen.

Mijn maximale budget is 1300 euro, als ik er iets over kom is het niet erg, als het maar geen 100 euro is.

Wat ik tot nu toe heb samengesteld is:

AMD CPU Athlon 64 X2 5000+ 2.6 GHz, 1000 MHz
Asus Moederbord M2N-E (deze heb ik gekozen omdat ik niet van plan ben om SLI te gebruiken en
omdat er een heatpipe op zit.)

Kingston HyperX DDR2 Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, ik vraag me af of deze goed is?

WD HDD Caviar SE16 320 GB, 7200 Rpm, S-ATA II/300, genoeg ruimte :)

Cooler Master Susurro Koper cpu-koeler, ik hou niet van de standaard koelers van AMD, maar is
deze ook goed?

XFX VGA GeForce 7600GT XXX Edition 256 MB, is dit een verstandige keus? De 7800gt was al te
duur, laat staan de 7900GT

Spire Voeding Zeno 500 Watt ActivePFC, wat is me afvraag is of dit een goede voeding is kwa merk
en kwaliteit? en levert hij ook echt 500 watt?

Samsung TFT 203B 20 Inch, 8 Ms, de monitor, is samsung een goed merk?

Dit is zo'n beetje wat ik samen heb gesteld.

Voor het moederbord heb ik op de site van AMD gekeken, daar stond de ASUS M2N SLI Deluxe op als aanbevolen, die heeft een Nforce 570 SLI MCP chip. de M2N heeft een Nforce 570 Ultra MCP chip, dus ik dacht dat die processor ook wel op de M2N-E past, klopt dit?

En mijn vraag is of de voeding wel goed is?

En of de videokaart een goed merk is ik heb geen ervaring met XFX.

En doe ik er goed aan om een AMD x2 5000 te kopen of kan ik voor 70 euro minder beter de 4600 kopen. Zit er veel verchil in?

ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven? Kan iemand mij helpen met compatibiliteits problemen tussen de componenten enzo?

bedankt,

the Omega

Verwijderd

Dit advies zal ze veel gaan horen: ga voor een Core2Duo (e6600) met dit budget. Een X1950Pro is ook een goede upgrade t.o.v. de 7600GT, voor hetzelfde/minder geld, betere performance.

Zoiets dus, even snel samengesteld, kan iets vergeten zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 11:30 ]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Voor videobewerking zou ik gaan voor 2 gb werkgeheugen,trouwens ook voor Windows Vista en games.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Yep koop de E6600 met een P5B of P5W ofzo.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Ga voor een Intel systeem die zijn op dit moment de snelste. Even een samenstelling bedenken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/phreaky/pc3.png

Omdat je gaat videobewerken is een stabiel systeem natuurlijk het allerbelangrijkste. Dus misschien dat je beter OCZ/Corsair/Geil geheugen kan nemen. Dat kreeg ik helaas niet in je budget. Ik heb nooit problemen gehad met Twinmos. Op 100% load heb je natuurlijk ook een uitstekende de koeler nodig. Zalman?

Ik kreeg het dus helaas niet in je budget dus het is slechts een richtlijn. :) succes

[ Voor 70% gewijzigd door et36s op 30-12-2006 13:20 ]

Verwijderd

Waarom 2 harddisks?

Ik zou voor de setup van Daniel gaan met nog een Arctic Freezer 7 Pro, een dvd brander en een flashcard lezertje erbij (altijd handig).

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Misschien hoeft hij helemaal geen card reader :P Hoef ik ook niet. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:31:
Waarom 2 harddisks?

Ik zou voor de setup van Daniel gaan met nog een Arctic Freezer 7 Pro, een dvd brander en een flashcard lezertje erbij (altijd handig).
Opslag kun je niet genoeg hebben, vooral als je bezig bent met videomontage. Een uurtje capturen van DV is al snel een kleine 13 GB.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:39:
[...]

Opslag kun je niet genoeg hebben, vooral als je bezig bent met videomontage. Een uurtje capturen van DV is al snel een kleine 13 GB.
tevens is het beter monteren op een harddisk zonder besturingssysteem.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Strikie schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:50:
[...]
tevens is het beter monteren op een harddisk zonder besturingssysteem.
Neem dan gewoon een raid 0 opstelling zou ik zeggen.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 11:23:
Ik wil graag videobewerking gaan doen met Adobe premiere pro 1.5, regelmatig heb ik ook meerdere adobe programma's open staan. Maar ik wil af en toe ook lekker kunnen gamen en aan LAN-party's meedoen.
Samsung TFT 203B 20 Inch, 8 Ms, de monitor, is samsung een goed merk?
Als je serieus wil gaan videobewerken zou ik ook even kijken hoe belangrijk je kleurechtheid vindt. De goedkope tft schermen zijn TN schermen en hebben enkele nadelen. Hier kun je daar alles over vinden. Verder zou ik ook even kijken of je een breedbeeldscherm wil of niet. De ene zweert erbij, de andere vindt het enorm irritant.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 11:23:
Voor het moederbord heb ik op de site van AMD gekeken, daar stond de ASUS M2N SLI Deluxe op als aanbevolen, die heeft een Nforce 570 SLI MCP chip. de M2N heeft een Nforce 570 Ultra MCP chip, dus ik dacht dat die processor ook wel op de M2N-E past, klopt dit?
Socket AM2 cpu's passen op een socket AM2 moederbord. Dus op beide nForce 570 moederborden past een AM2 cpu.
En mijn vraag is of de voeding wel goed is?
Tis een voor mij onbekend voeding-merk en op m'n favoriete review sites kan ik hem ook niet vinden. Persoonlijk zou ik een ander merk kiezen.
En of de videokaart een goed merk is ik heb geen ervaring met XFX.
Merk boeit weinig met videokaarten. XFX is redelijk bekend, prima merk. De 7600 GT is een redelijke kaart, maar past niet bij de snelle cpu die je kiest. De X1950pro wordt ook aangeraden. Voor de ATi X1950pro is ook een alternatief wat minder energie slurpt: de nVidia 7900GS, is iets minder snel maar ook goedkoper.
En doe ik er goed aan om een AMD x2 5000 te kopen of kan ik voor 70 euro minder beter de 4600 kopen. Zit er veel verchil in?
Er zit weinig verschil in. Verder is een AMD 5000+ met moederbord ongeveer even duur en snel als een Core2Duo met moederbord. Een 4600 lijkt mij inderdaad een iets logischere keus. Kun je de uitgespaarde euro's besteden aan je videokaart :).

[ Voor 87% gewijzigd door dr snuggles op 30-12-2006 14:21 ]

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:37:
Misschien hoeft hij helemaal geen card reader :P Hoef ik ook niet. :P
Ik maak veelvuldig gebruik van mn digitale camera en kan bijna niet meer zonder. En ja, ik gebruik het ook voor videootjes. 8)

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
2 schijven zodat je het encoderen op een andere schijf kan doen waardoor de rest van je systeem zeker met dual-core relatief vlot blijft werken. Probeer maar eens tegelijk te lezen en te schrijven op je bootdisk. Je zult zien dat je systeem enorm traag wordt. Daarom aparte schijf voor videobewerking.

Raid 0 opstelling ben ik geen voorstander van dat blijft traag tenzij je 3 schijven gebruikt. Een als bootdisk (single) die andere twee schijven in raid 0. Dan is het een optie mah dat past zeker niet in budget. Op een bootdisk moet je niet gaan monteren dit gaat echt ten koste van de performance, probeer het eens uit ;)

[ Voor 35% gewijzigd door et36s op 31-12-2006 00:04 ]

Verwijderd

et36s schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 23:58:
2 schijven zodat je het encoderen op een andere schijf kan doen waardoor de rest van je systeem zeker met dual-core relatief vlot blijft werken. Probeer maar eens tegelijk te lezen en te schrijven op je bootdisk. Je zult zien dat je systeem enorm traag wordt. Daarom aparte schijf voor videobewerking.
Ik snap het, thanks! :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
et36s schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 12:57:
Ga voor een Intel systeem die zijn op dit moment de snelste. Even een samenstelling bedenken:

[afbeelding]

Omdat je gaat videobewerken is een stabiel systeem natuurlijk het allerbelangrijkste. Dus misschien dat je beter OCZ/Corsair/Geil geheugen kan nemen. Dat kreeg ik helaas niet in je budget. Ik heb nooit problemen gehad met Twinmos. Op 100% load heb je natuurlijk ook een uitstekende de koeler nodig. Zalman?

Ik kreeg het dus helaas niet in je budget dus het is slechts een richtlijn. :) succes
Je moet wel DDR2 geheugen gebruiken bij een C2D systeem :)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor jullie reacties.

Maar even over Intel en Amd, ik weet dat het een eindeloze discussie is van welke beter is, maar ik heb tot nu toe altijd eigenlijk al met AMD gewerkt en vind die eigenlijk het prettigst.
Maar nu heb ik op die benchmark site gezien dat die intel E6400 over net iets beter presteert. Dus nu weet ik het gewoon niet meer, want die AMD 5000 plus is wel net iets sneller als die E6400, wat kan ik het beste doen?

Oke, geheugen ga ik iets anders voor zoeken en die voeding ook, maakt het bij die voeding uit of ik een ActivePFC, een passivePFC of een gewone voeding neem, met het ook op stabiliteit? En is het aantal Watt wel genoeg?

En nog even over die videokaart, Ik heb laatst een computer blad doorgenomen waarbij die nvidia 7600GT beter was als zijn Ati tegenhanger en wederop heb ik tot nu toe alleen maar nvidiakaarten gehad. Ook met het oog op het feit dat mijn moederbord ook een nvidia chip heeft, wat kan ik dan het beste doen. een Nvidia 7900 in mijn budget proppen, of toch de ati variant nemen, en welke dan?

Nvidia heeft wel lekker veel optie bij de beeldscherm instellingen (zoals keystone voor een beamer), hoe is dat bij ati.

En als laatste nog even over mijn TFT, ik heb gekeken naar een 19" gewoon en breedbeeld 20", maar die breedbeeld is kleiner als een gewone 19", alleen breder. Ik dacht dat het wle handig zou zijn voor videobewering omdat dan je tijdbalk tenminste op het scherm past, maar daarnaast zijn er niet superveel spellen die het ondersteunen (of die heb ik tot nu toe nog niet gespeeld aangezien mijn oude comp ze niet wil afspelen). Dus dacht ik dat ik beter een 20" gewoon kon kopen. Kleurechtheid vindt ik wel belangrijk, maar niet dusdanig dat ik er 500 euro meer voor uitgeef. Ik sluit toch een extra tv op mijn videokaart aan om de kleuren te bewerken van de film.

Oh ja, en ik heb nog twee WD harde schijven liggen met 7200 rpm en 120 GB elk, dus dat moet dan ik kombinatie met die nieuwe WD wl genoeg zijn. Waar ik wel over zit te denken is om twee schijven te kopen, 1 van 80 voor mijn besturingssysteem en programma's en de 2e voor de videobestanden.
Ik kan hem ook partitioneren, maar dan zit ik nog met hetzelfde probleem dat het maar 1 schijf is.

ik ga gelijk weer even kijken op de computer site, en wacht met smart op jullie hulp!

groeten

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:01:
Maar even over Intel en Amd, ik weet dat het een eindeloze discussie is van welke beter is, maar ik heb tot nu toe altijd eigenlijk al met AMD gewerkt en vind die eigenlijk het prettigst.
Maar nu heb ik op die benchmark site gezien dat die intel E6400 over net iets beter presteert. Dus nu weet ik het gewoon niet meer, want die AMD 5000 plus is wel net iets sneller als die E6400, wat kan ik het beste doen?
Toch Intel nemen ;)
AMD was beter in de tijd van de Pentium, maar nu heeft Intel AMD weer ingehaald met hun Core 2 Duo.
Oke, geheugen ga ik iets anders voor zoeken en die voeding ook, maakt het bij die voeding uit of ik een ActivePFC, een passivePFC of een gewone voeding neem, met het ook op stabiliteit? En is het aantal Watt wel genoeg?
Voor de stabiliteit maakt het niet uit, maar Active PFC is zuiniger dan passive PFC, en dus aangenamer voor je electriciteitsrekeking als je je computer veel gebruikt.
En nog even over die videokaart, Ik heb laatst een computer blad doorgenomen waarbij die nvidia 7600GT beter was als zijn Ati tegenhanger en wederop heb ik tot nu toe alleen maar nvidiakaarten gehad. Ook met het oog op het feit dat mijn moederbord ook een nvidia chip heeft, wat kan ik dan het beste doen. een Nvidia 7900 in mijn budget proppen, of toch de ati variant nemen, en welke dan?
Of je nou een ATI of nVidia neemt maakt niets uit qua de series die jij noemt.
In die series is het steeds een nek-aan-nek race geweest tussen nVidia en ATI. Ze zijn beiden ongeveer even goed, maar de een is in bepaalde spellen net even wat beter dan de ander.
Daarom adviseer ik je gewoon in benchmarks te kijken van de kaarten en kijken hoe ze scoren in jouw favoriete game.. de kaart die in je favoriete game het best scoort, en als het gaat m.b.t. je budget, zou ik nemen.
Nvidia heeft wel lekker veel optie bij de beeldscherm instellingen (zoals keystone voor een beamer), hoe is dat bij ati.
Dat weet ik helaas niet. Van het beeld zelf, dus de kwaliteit, weet ik wel dat die van ATI altijd iets beter is geweest dan van nVida.
En als laatste nog even over mijn TFT, ik heb gekeken naar een 19" gewoon en breedbeeld 20", maar die breedbeeld is kleiner als een gewone 19", alleen breder. Ik dacht dat het wle handig zou zijn voor videobewering omdat dan je tijdbalk tenminste op het scherm past, maar daarnaast zijn er niet superveel spellen die het ondersteunen (of die heb ik tot nu toe nog niet gespeeld aangezien mijn oude comp ze niet wil afspelen). Dus dacht ik dat ik beter een 20" gewoon kon kopen. Kleurechtheid vindt ik wel belangrijk, maar niet dusdanig dat ik er 500 euro meer voor uitgeef. Ik sluit toch een extra tv op mijn videokaart aan om de kleuren te bewerken van de film.
Ik zie dat je veel met videobewerking etc. bezig gaat, dan is widescreen toch wel prettig om mee te werken...
Oh ja, en ik heb nog twee WD harde schijven liggen met 7200 rpm en 120 GB elk, dus dat moet dan ik kombinatie met die nieuwe WD wl genoeg zijn. Waar ik wel over zit te denken is om twee schijven te kopen, 1 van 80 voor mijn besturingssysteem en programma's en de 2e voor de videobestanden.
Ik kan hem ook partitioneren, maar dan zit ik nog met hetzelfde probleem dat het maar 1 schijf is.
Wat ik zou doen: (als je geknetter van harde schijven niet erg vindt tenminste!) 1x WD Raptor 36Gb voor je besturingssysteem, en verder gewoon de schijven die je al hebt gebruiken voor je data en ook het videobewerken.
Ik heb juist die Raptor voor je besturingssysteem gedaan, want dat zijn de snelste schijven op het moment, met als gevolg dat Windows lekker vlot zal zijn.
Maar als je niet van het geknetter houdt, zou een andere schijf kopen, maar niet twee, dat is redelijk overbodig en als je het niet doet scheelt het je nog wat geld.

Verwijderd

blacktarantulaX schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:42:
Voor de stabiliteit maakt het niet uit, maar Active PFC is zuiniger dan passive PFC, en dus aangenamer voor je electriciteitsrekeking als je je computer veel gebruikt.
PowerFactorCorrection moet je niet naar kijken, dat is enkel voor industriën van belang. PowerFactorCorrection probeert om je cosinus fi zo mooi mogelijk te krijgen, zodat je getrokken stroom zo dicht mogelijk in fase ligt met de spanning, waardoor je véél minder blindvermogen mee in huis trekt. Dit is echter totaal onbelangrijk voor een particulier, je wordt namelijk niet gecontroleerd op de totale cosinus fi die je uit het net trekt. Het enige waarvoor je het erg zou kunnen vinden is je zekeringkast, die moest namelijk de volledige stroom door je zekering laten gaan, niet enkel de nuttige stroom.

Je verbruikt theoretisch gezien meer, aangezien je schijnbaar verbruik S = U * I.
Dit moet je echter niet aantrekken, want je schijnbaar verbruik bestaat uit 2 soorten, blindvermogen en actief vermogen (uitgedrukt in VA).
het blindvermogen Q = U * I * sin fi (uitgedrukt in VAR)
het actief vermogen P = U * I * cos fi (uitgedrukt in watt)

Aangezien een wattmeter (zoals die in je meterkast staat) enkel het actiefvermogen meet, verlies je er dus niets aan door wat meer blindvermogen mee te trekken. Je hebt daar toch geen last van.

Die cos fi is belangrijk voor bedrijven, aangezien die (omdat ze vaak véél meer trekken dan een gewone consument) gecontroleerd worden op hun afgenomen cos fi. indien deze té veel van 1 afwijkt krijgen ze daar serieuze boete's op (dit omdat een te lage cosinus fi het net van de transporteur kan overbelasten, zonder dat jij voor die stroom betaalt. Vereist dus meer investering in een net die door de klant anders niet betaald wordt)

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje hoor, als ik een intel koop, welke moederbord chip kan ik dan het beste nemen?

groetjes

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Waarom een breedbeeld?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 12:34

bakvis

Tweakers.Nerd

blacktarantulaX schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:42:

Wat ik zou doen: (als je geknetter van harde schijven niet erg vindt tenminste!) 1x WD Raptor 36Gb voor je besturingssysteem, en verder gewoon de schijven die je al hebt gebruiken voor je data en ook het videobewerken.
Ik heb juist die Raptor voor je besturingssysteem gedaan, want dat zijn de snelste schijven op het moment, met als gevolg dat Windows lekker vlot zal zijn.
Maar als je niet van het geknetter houdt, zou een andere schijf kopen, maar niet twee, dat is redelijk overbodig en als je het niet doet scheelt het je nog wat geld.
Met een 36 gig raptor haal je niet veel preformance winst meer tegeover een 250+ gig s-ata2 schijf. De datadichtheid van de platters is simpelweg te klein.

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig geweest met mijn computer en heb een nieuwe samenstelling gemaakt, ik zou het leuk vinden als jullie me feedback kunnen geven over deze samenstelling.

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum
TwinMos DDR2 Dual Channel 1024Mb, PC5300, kit of 2
Asus Radeon EAX1950XT/HTVDP 256 Mb
Western Digital Caviar Special Edition 250 Gb, Sata, 16mb, Sata 2
Asus dvd-rw DRW-1612BLT, Sata
Cooler Master Centurion 534 Zwart
Antec voeding Basiq Power 500 Watt ActivePFC
Sony diskdrive zwart
LG TFT L204WT 20 inch
Creative Inspire T6100 5.1
en nog twee coolertjes voor de dimmetjes
en nog een koeler voor de harde schijf

dit komt totaal op (ik heb helaas mijn prijs moeten verhogen): 1430 euro

Als ik het uitvoer met een:

AMD Athlon64 X2 5000+
Asus M2N-E

kom ik op: 1375 euro

Wat raden jullie aan, of welke compnenten juist niet?

Verwijderd

Topicstarter
En welke van deze twee is beter:

de asus EAX1950XT/HTVDP 256 Mb

de asus Geforce 7950GT 512 Mb

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem besteld, dit is mijn nieuwe comp

processor: Intel E6600 core 2 duo
moederbord: gigabyte GA-965P-DS4
cpu-koeling: Artic freezer 7
behuizing: Coolermaster centurion 534 zwart
voeding: OCZ modstream 520 Watt
brander: Asus DRW-1612BLT s-ata (2x)
diskdrive: Sony diskette station
geheugen: TwinMos 2x512 mb DDR2 PC5300
hd: WD caviar SE16 250 gb, 7200rpm
video: Sapphire Radeon X1950 pro Ultimate 256 mb
scherm: LG L204WT 20inch breedbeeld (ben nog aan het twijfel om een 22 inch te kopen van benq)
speakers: Creative inspire T6100 5.1
kastkoeling: Coolermaster casefan 120mm en 80mm
geheugenkoeling: Nexus Memory Heatspreader
hd koeling: Nexus Disktwin black

totaal 1436 bij salland automatisering, tenzij ik de Benq FP222 neem inplaats van die LG L204wt

dan wordt het 30 euro duurder.

maar goed, bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat ik de goede beslissingen heb gemaakt. groetjes,

Sven

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Zo'n buget, en dan maar 1 gig geheugen .. 2 gig is wel een must voor de toekomst

Ik wee tniet of een gigabyte moederbord goed is, maar een MSI of een ASUS wordt vaker aangeraden in een C2D pc

[ Voor 41% gewijzigd door kapert op 09-01-2007 16:09 ]

Pagina: 1