Afstellen versterker bij parallel aangesloten boxen

Pagina: 1
Acties:

• TokkeF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 07:50
Momenteel ben ik in het bezit van 4 boxen van elk 160W RMS 8 Ohm en een DAP versterker Palladium P-1200. Deze laatste kan op 8 Ohm 400W RMS leveren per kanaal en op 4 Ohm 600W.

Als ik nu 2 boxen parallel hang krijg ik als impedantie voor de vesterker 4 Ohm. En zou ik in theorie 320W per kanaal mogen uitsturen.

Als de 2 volumeknoppen (R en L) een aanduiding hebben van 1 tot 10, kan ik deze dan op 5 zetten zonder de boxen te beschadigen ? Of is het verband tussen het geleverde vermogen en de volumeknop niet rechtevenredig ? Of klopt er iets niet in bovenstaande redenering ?Of zijn er simple manieren op dit alles gemakelijk af te stellen ?

Verwijderd

het verband volume en vermogen is wel evenredig, maar of de scheiding precies op 5 is?

ik denk alleen niet dat je altijd de specs van speakers moet geloven
(het is niet zo datop 160 watt niks gebeurt... en dat ze op 161 watt uit elkaar klappen)

gewoon aansluiten dus.. testen op je gehoor

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ik neem aan dat je iets van een voorversterker of mengpaneel hebt aangesloten op je eindversterker ? Als het om een MOSFET versterker gaat (dat kan ik niet zo snel terug vinden op de site), kan je het beste je versterker helemaal open schroeven en het volume laten bepalen door je voorversterker. Je verhaal met lineair klopt niet, stand 5 komt niet overeen met half vermogen...

Wat dat betreft, elke verdubbeling van het geluid (= +3 dB toch...) vraagt om een verdubbeling van het vermogen. :? (dacht ik).

Neem inderdaad de tip van hierboven over. Zo lang jij geen vervorming hoort (dit geldt voor zowel oversturing van je versterker als voor vervorming van de speakers), hoef je je niet al te druk te maken (geen garanties...). Dus, let op eventueel clip gedrag van je versterker (zal vast wel aangegeven worden middels een indicator op de versterker).

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 30-12-2006 11:11 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TokkeF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 07:50
Voor de versterker staat een crossfader/limiter (Behringer CX3400). Deze zorgt ervoor dat de lage tonen door een aparte versterker gestuurd worden en zo naar de baskast. Nu is het wel mogelijk om op die Behringer het signaal naar elke versterker apart te regelen.

Is de meest ideale oplossing dan de versterker volledig opendraaien en met behulp van de Behringer het ingangsignaal beperken ?
In mijn ogen lijkt dat niet het geval (maar ik ben helemaal geen expert op dit gebied), aangezien het ingangsignaal dan beperkt zal worden en het effect van ruis & storing toch een grotere rol spelen op dit signaal of vergis ik mij daarin ? Ik veronderstel dat hoe groter de amplitude van het ingangsignaal mag zijn, hoe nauwkeuriger dit signaal is, en dat het zodoende beter is de versterking te regelen in de laaste trap. Maar ik kan hier uiteraard verkeerd in zijn

Verwijderd

Wat dat betreft, elke verdubbeling van het geluid (= +3 dB toch...) vraagt om een verdubbeling van het vermogen. :? (dacht ik).

+ 3db betekent dat het geluid een fractie luider klinkt dan de vorige stand, als je de volumeknop beroert en verdubbelt dus het vermogen.
Wanneer je echter de geluidsdruk wil verdubbelen, heb je 10x meer vermogen nodig.
Puur logarytmisch dus.